جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

داروی جدید درمان قطعی دیابت / اگر دیابت دارید حتما بخوانید

داروی جدید درمان قطعی دیابت
تاریخ بروزرسانی : ۳۰ تیر

این مقاله توسط دکتر آرزو حیاتی مقدم تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/dd91de5e-8598-48aa-82e2-afe3fff7be2d.jpeg
دکتر آرزو حیاتی مقدم
متخصص بیماریهای داخلی
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

این مطلب به تایید دکتر آرزو حیاتی مقدم رسیده است.

داروی جدید درمان قطعی دیابت یکی از دغدغه های بیماران دیابتی است زیرا خیلی از ما پیش از این و در خانواده خود، با فردی که به دیابت مبتلا بوده، روبرو شدیم و مشکلات آن را میدانیم. حتما به‌خاطر دارید که در گذشته بیماری دیابت با عنوان «بیماری قند یا مرض قند» معرفی می‌شد. خیلی از ما حتی به‌دلیل ترسناک بودن این بیماری، در کودکی از خوردن خوراکی‌های مورد علاقه خود منع شده‌ایم.

اما حالا دیگر تا حدی نگاه‌ها نسبت به بیماری دیابت تغییر کرده است. دیگر اوضاع مثل سابق نیست و در مورد بیماری دیابت نیز مانند سایر بیماری‌ها می‌توان گفت که علم، لطف بزرگی به ما کرده است.

مهم نیست که شما در کدام مرحله از این بیماری قرار دارید، آیا در مرحله پیش دیابت یا پری‌دیابت هستید، به تازگی دچار دیابت شده‌اید و یا سال‌ها است که با دیابت سر می‌کنید. در تمامی این مراحل روش‌هایی وجود دارند که بتوانید با استفاده از آن‌ها به زندگی خود سامان دهید و از فعالیت‌های مطلوب خود دور نمانید. در این مطلب می‌خواهیم بیماری دیابت را مرور کنیم، انواع آن را با هم بخوانیم و همچنین در مورد درمان دیابت نیز صحبت کنیم.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2019، دیابت نهمین علت مرگ و میر بود. اما با این وجود بیماری دیابت به‌معنای پایان یافتن زندگی نیست. ما تلاش کرده‌ایم شما را با این بیماری و روش‌های مقابله با آن بیشتر آشنا کنیم. به این ترتیب، به‌وسیله آشنا شدن با دیابت و آگاه شدن از ویژگی‌ها و انواع آن، از این بیماری قوی‌تر می‌شویم و می‌بینیم که چیزی برای جلوگیری از یک زندگی سالم وجود ندارد.


تصویر خدمات اقساطی

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری مزمن است که با سطوح بالای گلوکز در خون مشخص می‌شود. این بیماری یا زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند و یا زمانی که بدن نمی‌تواند به‌طور موثر از انسولین تولید شده استفاده کند. ترکیبی از این دو عامل نیز می‌تواند دلیل بروز دیابت در فرد باشد.

دیابت

زمانی که عملکرد هورمون انسولین مختل شود، احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد.

اما انسولین چیست و چرا نام آن را همیشه در کنار دیابت می‌شنویم؟ انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می‌کند. هورمون انسولین توسط پانکراس، اندامی نزدیک معده، تولید می شود. هایپرگلیسمی یا افزایش قند خون، یکی از عوارض شایع دیابت کنترل نشده است.

افزایش قند خون در بدن ناشی از نبود انسولین و یا اختلال در عملکرد این هورمون است که به مرور زمان می‌تواند منجر به آسیب جدی به بدن شود. اعصاب و رگ‌های خونی نسبت به دیابت بسیار آسیب‌پذیر هستند. همچنین دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام‌های تحتانی است.
شاید برایتان سوال باشد که چه‌گونه ممکن است یک فرد به دیابت مبتلا شود؟ مکانیسم این بیماری را در ادامه توضیح می‌دهیم. هنگامی که دستگاه گوارش شما غذا را تجزیه می‌کند، سطح قند خون شما افزایش پیدا می‌کند. سلول‌های بدن قند یا گلوکوز موجود در جریان خون را جذب کرده و از آن برای انرژی فعالیت‌های بدنی استفاده می‌کنند. سلول‌ها این کار را با استفاده از هورمون انسولین که پیش از این توضیح دادیم، انجام می‌دهند.

هنگامی که بدن شما انسولین کافی تولید نمی‌کند و یا توان آن را ندارد که به‌طور موثر از انسولین تولید شده استفاده کند، سطح قند در جریان خون افزایش می‌یابد. نتیجه؟ سلول‌های بدن برای دریافت انرژی گرسنه می‌شوند و با گذشت زمان، میزان بالای گلوکز خون ممکن است به چشم‌ها، کلیه‌ها، اعصاب یا قلب آسیب برساند.

درباره سوء تغذیه اینجا بخوانید

اثر رزوواستاتین به عنوان داروی جدید درمان قطعی دیابت

داروهای استاتین برای کاهش کلسترول مورد استفاده قرار می‌گیرند و در کاهش خطر حمله قلبی موثر هستند. افرادی که ممکن است دچار حمله قلبی شوند اغلب از این داروها و اثر محافظتی آن استقبال می‌کنند. اما افراد مبتلا به دیابت ممکن است درباره مصرف داروهای استاتین نیاز به بررسی بیشتری داشته باشند .

دیابت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. با این حال، این خطر بیشتر در نتیجه عواملی غیر از بیماری دیابت نیز افزایش پیدا می‌کند و به‌ویژه با ناهنجاری‌های چربی خون مرتبط است.
در سال‌های اخیر توصیه می‌شود که بهتر است بیماران دیابتی میزان کلسترول ال‌دی‌ال در بدن خود را به کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر نگه دارند.

این هدف تنها با استفاده از استاتین‌های قوی در دوزهای کافی قابل دستیابی است. اگرچه این فرض نیز مطرح شده است که استاتین‌ها ممکن است با متابولیسم گلیسمی تداخل داشته باشند. اما برای بیماران دیابتی مزایای کاهش میزان کلسترول ال دی ال با کمک رزوواستاتین خیلی بیشتر از مضرات احتمالی آن است.

شما میتوانید از بخش سوال رایگان از پزشک سایت حال با پزشکان و روانشناسان آنلاین به صورت کاملا رایگان ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را مطرح کنید.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 1 و توع 2 انواع کلی دیابت هستند اما دیابت نوع ۲ نسبت به نوع ۱ شایع‌تر است.

شناختی از انواع ديابت

دیابت درواقع دو نوع اصلی دارد. اما انواع دیگری از دیابت نیز به‌عنوان بیماری، شناخته شده هستند که در ادامه تمامی آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • دیابت نوع 1 یا دیابت وابسته به انسولین: برای درمان این نوع از دیابت به انسولین نیاز است. دیابت نوع 1 در کودکی یا بزرگسالی ایجاد می‌شود. این بیماری سلول‌های پانکراس را تخریب می‌کند به این ترتیب دیگر تولید انسولین امکان پذیر نیست.
  • دیابت نوع 2 یا دیابت غیر وابسته به انسولین: به‌طور قابل توجهی دیابت نوع دو از دیگر انواع این بیماری شایع‌تر است. به‌طور معمول این بیماری افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بیش از 45 سال سن داشته باشند و دارای اضافه وزن نیز باشند. بدن کسانی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، قادر به تولید انسولین کافی نیست. در نتیجه قند در جریان خون افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بدانید: حذف قند از رژیم غذایی

دیابت بارداری

دیابت بارداری اغلب در هفته دوم یا سوم بارداری ایجاد می‌شود.

  • دیابت بارداری: دیابت بارداری افزایش گلوکز خون در دوران بارداری است. این نوع از دیابت اغلب در سه ماهه دوم یا سوم ایجاد می‌شود. به همین دلیل در دوران بارداری و در اوایل آن لازم است که مادران تست گلوکز بارداری را انجام دهند. دیابت بارداری اغلب پس از تولد نوزاد برطرف می‌شود، اما ممکن است در بارداری‌های بعدی دوباره ظاهر شود. در این صورت خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در سال‌های بعدی زندگی، هم برای مادر و هم برای نوزاد، افزایش پیدا می‌کند. علائم دیابت بارداری اغلب با تغییراتی در رژیم غذایی و ورزش قابل کنترل است. اما در برخی موارد نیاز به درمان دارویی نیز وجود دارد. اما آزمایش دیابت بارداری یک ضرورت است.
  • انواع دیگر دیابت: سایر انواع دیابت بسیار شایع نیستد. این نوع از دیابت‌ها مربوط به شرایط یا سندرم‌های خاصی هستند. در پی ابتلا به انواع دیگر دیابت فرد ممکن است دچار نقص در ترشح انسولین، نقص در عملکرد انسولین یا هردوی این موارد شود. برای برخی از افراد مبتلا به انواع دیگر دیابت، کنترل قند خون از طریق رژیم غذایی برای دیابت و ورزش یا استفاده از سایر داروها به‌سادگی امکان‌پذیر است. با این حال، برخی ممکن است برخی از افراد نیز برای مدیریت گلوکز خون خود به انسولین نیاز داشته باشند.

شناخت قرص سیتاگلیپتین برای درمان قند خون

علائم بیماری دیابت در افراد

داشتن برخی از علائم دیابت به این معنی نیست که شما به‌طور قطعی به این بیماری مبتلا شده‌اید.
علائم رایج دیابت عبارتند از:

  • دستشویی رفتن زیاد در شب
  • احساس تشنگی زیاد
  • احساس خستگی زیاد
  • کاهش وزن محسوس و غیرعادی
  • خارش در ناحیه تناسلی
  • تاری دید
  • گرسنگی
  • بالا رفتن زمان ترمیم زخم‌ها و بریدگی‌ها

درباره آزمایش قند خون و انجام آن در منزل این مطلب را بخوانید

علائم دیابت

نیاز به دستشویی به‌ خصوص در شب، تشنگی شدید و کاهش وزن ناگهانی از علائم رایج دیابت هستند.

این علائم می‌تواند هر فردی را درگیر کند و تفاوتی بین افراد بزرگسال یا کودک وجود ندارد.
در مورد علائم بیماری باید بگوییم که افزایش تشنگی، افزایش ادرار، احساس خستگی و کاهش وزن از مهمترین نشانه‌ها به حساب می‌آیند.
بهتر است در صورت مشاهده علائم، با یک پزشک عمومی آنلاین مشورت کنید تا مطمئن شوید که خطری شما یا عزیزانتان را تهدید نمی‌کند و برای درمان دیابت اقدام کنید.
نادیده گرفتن علائم دیابت نوع 1 دشوار است، زیرا علائم اغلب خیلی سریع ظاهر می‌شوند. همچنین درمان نکردن آن می‌تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی جدی شود.
دیابت نوع 2 را می‌توان راحت‌تر نادیده گرفت. زیرا کندتر پیشرفت می‌کند. به‌خصوص که در مراحل اولیه تشخیص علائم دشوارتر است. اما دیابت درمان نشده بسیاری از اندام‌های اصلی را تحت تاثیر قرار می دهد.
تشخیص زودهنگام و مدیریت سطح قند خون می‌تواند به پیشگیری از این عوارض کمک کند.

داروی جدید درمان قطعی دیابت نوع 2

تا به حال داروهای بسیاری برای درمان دیابت نوع دو وارد بازار شده است. از ورود بسیاری از این داروها سال‌ها می‌گذرد. با این حال به دلیل شمار بالای مبتلایان به این بیماری در سطح جهان، پزشکان و داروسازان همواره در حال کار برای کشف داروهای جدید و موثرتر هستند.

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA که مرجع معتبری در این زمینه است اخیرا داروی جدید درمان قطعی دیابت نوع 2 تایید کرده است. نام این دارو تیرزپاتید است و عملکرد آن به گونه‌ایست که در کنار کنترل قند خون بیماران، به کاهش وزن آن‌ها نیز کمک می‌کند. تیرزپاتید در واقع دارویی برای درمان دیابت است که ممکن است برای کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار گیرد. طریقه‌ مصرف آن به گونه‌ای است که با تزریق هفتگی، سطح گلوکز خون بعد از غذا مدیریت می‌شود و با ایجاد احساس سیری، مصرف غذا را کاهش می‌دهد! یک تیر و دو نشان!

درمان قطعی دیابت نوع 2

بهتر است افراد مسن مبتلا به دیابت واکسن هپاتیت بزنند.

واکسن هپاتیت برای افراد دیابتی

هپاتیت B یک بیماری ویروسی است که می‌تواند از طریق تماس خونی انتقال پیدا کند. به دلیل استفاده افراد دیابتی از دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون و ابزارهایی مانند سرنگ یا قلم انسولین که تماس خونی ایجاد می‌کنند، افراد دیابتی می‌توانند بیشتر در معرض ویروس هپاتیت B قرار بگیرند.

خوشبختانه برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B، افراد می‌توانند واکسن بزنند. مطابق آخرین دستورالعمل‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های جهانی، واکسیناسیون هپاتیت B برای همه بزرگسالان واکسینه نشده توصیه شده است. تمامی افراد بزرگسالی که دیابت دارند و زیر ۶۰ سال سن دارند باید در اسرع وقت واکسن هپاتیت دریافت کنند.

هم‌چنین افرادی که ابتلایشان به دیابت در گذشته تشخیص داده شده است نیز باید واکسینه شوند. با توجه به این‌که اثربخشی این واکسن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند، واکسیناسیون برای افراد بالای شصت سال باید تحت نظر متخصص غدد آنلاین انجام شود. وضعیت سلامتی بیمار مبتلا به دیابت فاکتوری تعیین‌کننده برای واکسیناسیون افراد بالای شصت سال خواهد بود. به هر حال واکسیسناسیون می‌تواند برای بسیاری از افراد مسن مبتلا به دیابت محافظت نسبی، ایجاد کند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

داروی جدیدی برای دیابت و کبد چرب

در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شایع است. این بیماری در مراحل پیشرفته می‌تواند منجر به یک بیماری شدید کبدی به نام استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) شود. مطالعات جدید نشان داده است که امپاگلیفلوزین، یک درمان جدید برای دیابت نوع ۲، هم‌چنین می‌تواند منجر به کاهش چربی کبد شود. این دارو می‌تواند در بیماران مبتلا به دیابت، چربی کبد چرب غیرالکلی را کنترل کند.
محققان پیش‌تر به اثر داروهای دیابت مشابه امپاگلیفلوزین بر چربی کبد در موش‌های آزمایشگاهی واقف بودند. اما به تازگی در حال بررسی تاثیر این دارو بر کبد چرب غیرالکلی در انسان‌ها هستند.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از پزشک آنلاین رایگان حال بپرسید.

درباره بیماری دیابت در گربه می‌توانید این مطلب را بخوانید.

بیماری کبد چرب غیرالکلی و استئاتوهپاتیت غیرالکلی می‌توانند منجر به سیروز کبد و سرطان کبد شوند اما هیچ داروی تایید‌شده‌ای برای درمان آن‌ها وجود ندارد. داروهای رایجی مانند متفورمین، پیوگلیتازون و ویتامین E نیز موفقیت محدودی در کاهش چربی کبد داشته‌اند. محققان اما معتقند که امپاگلیفلوزین ممکن است بتواند به درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند.

داروی جدید درمان قطعی دیابت

ممکن است بسیاری از خوانندگان این مطلب به دنبال داروی جدید درمان قطعی دیابت باشند و یا در خانواده‌ای به دنیا آمده باشند که زمینه دیابت، به‌طور ارثی وجود داشته باشد. امروزه در حدود ۴۱۵ میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا هستند. یعنی چیزی حدود ۵ برابر جمعیت ایران! پس اگر شما هم به این بیماری دچار هستید یا در معرض ابتلا به آن قرار دارید لازم است که مراقب باشید.

امروزه علم پزشکی بسیار پیشرفت کرده است و شما می‌توانید از آخرین یافته‌های محققان و داروهایی که پیش‌تر برای درمان این بیماری به بازار عرضه شده است استفاده کنید.

گروهی از محققان دانشگاه استنفورد پیشرفتی استثنایی در زمینه پزشکی ایجاد کرده اند. شاهکار نوآورانه آنها یک سیستم دارورسانی هیدروژل است که قادر است روال معمول تجویز داروهای دیابت و داروهای کنترل وزن را به یک تجربه بدون دردسر تبدیل کند. با استفاده از این فناوری، داروهایی مانند Ozempic، Mounjaro، Trulicity و Victoza که معمولاً نیاز به تزریق روزانه یا هفتگی دارند، اکنون می توانند به راحتی هر چهار ماه یکبار تجویز شوند.

کارشناسان قاطعانه تاکید می کنند که این سیستم مبتکرانه این قدرت را دارد که تا حد زیادی زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را در دراز مدت بهبود بخشد.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اکنون دیابت درمان قطعی ندارد یعنی فرد مبتلا به این بیماری نمی‌تواند به طور کامل دیابت را از بدن خود بیرون کند و پزشکان برای معالجه این بیماری بیشتر بر پیشگیری از عوارض آن تمرکز می‌کنند.

این شیوه درمان شامل کنترل سطح گلوکز خون، فشار خون و سطح کلسترول می‌شود. هم‌چنین افراد مبتلا، باید وزن خود را در محدوده‌ یک بدن سالم نگه دارند. به صورت کلی مدیریت و درمان دیابت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

انسولین

انسولین رایج‌ترین درمان مراحل پیشرفته دیابت است

  • مصرف روزانه انسولین از طریق سرنگ یا پمپ انسولین
  • تنظیم رژیم غذایی
  • اندازه‌گیری مداوم سطح قند خون با آزماش منظم قطرات خون در دستگاه گلوکزمتر
  • تست ادرار-در صورت مشکوک شدن به علائم این بیماری
  • فعالیت بدنی و ورزش
  • مصرف داروها و نهایتا انسولین در مراحل بعدی
  • کنترل وزن
  • ترک سیگار
  • انجام معاینات منظم برای عوارض احتمالی دیابت

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم دیابت یک بیماری مزمن است که نیاز به مراقبت و توجه بسیاری دارد. اگر به این بیماری دچار هستید یا احتمال می‌دهید که ممکن است در معرض آن باشید، به جز افزایش آگاهی درباره آن ضروری است که حتما به پزشک متخصص این حوزه نیز مراجعه کنید. برای این منظور شما می‌توانید از طریق وب سایت یا اپلیکیشن حال با پزشک متخصص دیابت یا متخصص غدد آنلاین مشاوره کنید. فراموش نکنید که هر چه زودتر از بیماری دیابت خود آگاه شوید، زودتر می‌توانید عواقب و مشکلات آن را کنترل کنید و یک زندگی سالم داشته باشید.

درباره بیماری پانکرانیت و درمان آن بیشتر بدانید

راه پیشگیری و درمان دیابت در کودکان

بسیاری از والدینی که کودکان‌شان اضافه وزن دارند، نگران ابتلای آن‌ها به دیابت نوع ۲ هستند. این یک نگرانی واقعی است و والدین می‌توانند کارهای زیادی برای کمک به فرزندان خود در پیشگیری از دیابت نوع ۲ انجام دهند. این فعالیت‌ها باید در خانواده تبدیل به عادت شوند. ما در این‌جا به چند توصیه برای شروع اشاره می‌کنیم:

بیماری قند کودکان

  • فعالیت کودک خود را افزایش دهید. با او به پیاده‌روی بروید، تو‌پ‌بازی کنید یا به پارک بروید. کودکان به حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت در روز نیاز دارند.
  • وزن کودک خود را کنترل کنید. کاهش وزن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.
  • میزان مصرف شکر را کاهش دهید. مصرف نوشیدنی‌های پرشکر را از سبد غذایی خود خارج کنید.
  • میان‌وعده‌های سالم مصرف کنید. سبزیجات، میوه‌ها و غلات گزینه‌های مناسبی هستند.
  • نگذارید فرزندتان زمان زیادی را در حال تماشای تلویزیون، کار با رایانه، تبلت یا تلفن همراه سپری کند. این عادات بد می‌توانند منجر به کاهش فعالیت و افزایش وزن کودک شما شوند.
  • به متخصص تغذیه برای بررسی وضعیت سلامتی فرزند خود مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مرادی

7 ماه پیش

واقعا تاسف آوره که نویسنده این متن اطلاعاتش حتی کمتر از یه آدم معمولیه!
پاسخ دهید
0

تیم تحریریه

7 ماه پیش

با سلام. کاربر گرامی این مطلب به تایید پزشک متخصص غدد رسیده است.
پاسخ دهید
1

عباس

8 ماه پیش

مطالب عمومی بود و بعضا غیر علمی
پاسخ دهید
0

علی کاظم نژاد

9 ماه پیش

این داروی درمان قطعی که گفتید داخل ایران هست؟
پاسخ دهید
2

کارشناس حال

7 ماه پیش

سلام وقت بخیر دیابت تا بحال درمان قطعی نداشته ولی با پیشرفت علمی داروهای بسیار موثرتری در دسترس قرار گرفته. علاوه بر داروهایی که پزشکتون براتون تجویز میکنه حتما وزن خودتونو کنترل کنید و مراقب چربی و کلسترول خون هم باشید.
پاسخ دهید
1

5 ماه پیش

مطمئن باشید هیچگاه جامعه پزسکی برای درمان قطعی این بیماری کاری نمیکنن !!!!! چرا که درآمد از تولید دارو وانسولین را از دست خواهند داد واین نوع بحثها فقط جنبه دلخوشی وسرکاری داشته ودر آینده هم خواهد داشت
پاسخ دهید
1

5 ماه پیش

مطمئن باشید هیچگاه جامعه پزشکی برای درمان قطعی این بیماری کاری نمیکنن !!!!! چرا که درآمد از تولید دارو وانسولین را از دست خواهند داد واین نوع بحثها فقط جنبه دلخوشی وسرکاری داشته ودر آینده هم خواهد داشت
پاسخ دهید
1

علیرضا

3 ماه پیش

والا درست میگی راه درآمد دولت از همین راه هست اون اگه میخواست دیری فکر شون میکردن ببین دارن همه چیز درست میکنن الا راه درمان مارو
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات