جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان سینوزیت مزمن / قویترین آنتی بیوتیک برای سینوزیت مزمن

درمان سینوزیت مزمن
تاریخ بروزرسانی : ۱۰ بهمن

سینوزیت، التهابی است که باعث درد، فشار و تورم در سینوس‌ها می‌شود. سینوزیت مزمن هم به سینوزیتی می‌گویند که برای مدت طولانی و به‌طور معمول، بیش از ۱۲ هفته طول بکشد.
برخلاف سینوزیت حاد که اغلب به دلیل عفونت سینوسی ایجاد می‌شود، سینوزیت مزمن بیشتر اوقات توسط باکتری ایجاد نمی‌شود و همیشه با درمان‌های روتین و آنتی بیوتیک بهبود نمی‌یابد.
سینوس‌ها فضاهای مرطوبی هستند که در پشت استخوان‌های بالای صورت، بین چشم‌ها و پشت پیشانی، بینی و گونه‌ها قرار دارند. سینوس‌ها از طریق سوراخ‌های کوچکی به داخل بینی راه دارند و از این طریق می‌توانند تخلیه شوند. هر چیزی که مانع این جریان بین سینوس‌ها و بینی شود، می‌تواند به تجمع مخاط و گاهی چرک در سینوس‌ها منجر شود.

راه تخلیه سینوس‌ها می‌تواند به دلیل ناهنجاری‌های ساختاری بینی، عفونت یا تورم بافتی ناشی از آلرژی مسدود شود. تجمع مخاط باعث افزایش فشار سینوسی و درد صورت می‌شود. در بزرگسالان، سینوزیت مزمن اغلب با تورم بینی ناشی از آلرژی، به‌ویژه آلرژی به گرد و غبار، کپک، گرده، یا هاگ قارچ‌ها مرتبط است. این آلرژی‌ها باعث ترشح هیستامین و سایر مواد شیمیایی شده و منجر به تورم پوشش داخلی بینی و انسداد مسیر تخلیه سینوس می‌شود.
پولیپ‌ها، تومورهای بینی و شکستگی‌های بینی نیز می‌توانند مانع از تخلیه سینوس شوند که باعث ایجاد سینوزیت مزمن می‌شود. سینوزیت مزمن همچنین در افرادی که سینوس‌ها و مجرای بینی آنان از نظر ساختاری به‌طور غیرطبیعی باریک هستند دیده می‌شود. افراد مبتلا به آسم، فیبروز کیستیک یا مشکلات سیستم ایمنی بیشتر از دیگران به سینوزیت مزمن مبتلا می‌شوند. در ادامه می‌توانید قویترین آنتی بیوتیک برای سینوزیت مزمن را بشناسید و در صورت نیاز می‌توانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کرده و مشورت کنید.

علائم سینوزیت مزمن

گرفتگی بینی یا احتقان بینی یکی از علائم بسیار رایج سینوزیت ممزن است. در کنار این علامت مواردی مانند احساس درد و گرفتگی در ناحیه سینوس و تب نیز می‌توانند نشان دهنده ابتلا به سینوزیت باشند


تصویر خدمات اقساطی

علائم سینوزیت مزمن

بارزترین علامت سینوزیت مزمن گرفتگی یا انسداد بینی است. علاوه بر گرفتگی بینی، یک یا چند مورد زیر نیز ممکن است در صورت ابتلا به سینوزیت در فرد بروز پیدا کند:‌

تب، مشکل در خوابیدن به دلیل احتقان، عطسه مکرر، آبریزش بینی، که ممکن است ترشح سبز یا زرد رنگ باشد، کاهش حس بویایی، درد در ناحیه سینوس آسیب‌دیده و و فشار بالای چشم‌ها، کناره‌های بینی و پشت گونه‌ها.
با این حـال برخلاف سینوزیت حاد، درد اغلب ویژگی اصلی سینوزیت مزمن نیست. در بسیاری از موارد، بیشتر احساس پری صورت یا ناراحتی خفیف بر درد غلبه دارد.

شدت علائم شما ممکن است به مرور کاهش یابد یا ممکن است در طول یک سینوزیت حاد اولیه شدید باشد و سپس کم شود. به عنوان مثال، ممکن است فقط گرفتگی بینی و همچنین کمی درد خفیف در صورت داشته باشید. سپس ممکن است در یک دوره با ابتلا به سینوزیت حاد علائم شما دوباره بروز پیدا کرده و بدتر شود. برای تشخیص سینوزیت مزمن، علائم باید بیش از ۱۲ هفته در فرد وجود داشته باشد.

همه علائم دیگر سینوزیت مزمن با سینوزیت حاد مشترک است. این علائم عبارتند از سردرد، بوی بد دهان، دندان درد، سرفه، احساس فشار یا پری در گوش و خستگی.

در کودکان، علائم ممکن است شامل مواردی مانند احساس ناراحتی در ناحیه گوش، خرناس، تنفس دهانی، مشکل در تغذیه و صدای گرفته باشد.

علائم سینوزیت در کودکان

سینوزیت در کودکان باعث گوش درد و کم غذایی می‌شود

علت ابتلا به سینوزیت مزمن

علل شایع سینوزیت مزمن عبارتند از:

پولیپ بینی: پولیپ بینی می‌تواند راه‌های بینی یا سینوس‌ها را مسدود کند.
انحراف تیغه بینی: زمانی که سپتوم یا دیواره بین سوراخ‌های بینی کج باشند، ممکن است راه‌های سینوس را محدود یا مسدود کند و علائم سینوزیت را بدتر کند. درباره انحراف بینی نیز می‌توانید مقاله‌ای را مرتبط با این موضوع بخوانید.

سایر شرایط پزشکی: عوارض بیماری‌هایی مانند فیبروز کیستیک، HIV و سایر بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن می‌تواند منجر به انسداد بینی شود.

عفونت‌های دستگاه تنفسی: عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌توانند غشاهای سینوسی را ملتهب و ضخیم‌تر کرده و خروج مخاط را مسدود کنند. این عفونت‌ها می‌توانند توسط ویروس‌ها یا باکتری‌ها ایجاد شوند.

آلرژی‌هایی مانند تب یونجه: التهابی که با آلرژی ایجاد می‌شود، می‌تواند سینوس‌های شما را مسدود کند.

راجع به علائم تب یونجه در بزرگسالان می‌توانید مقاله‌ای مرتبط با آن را در بلاگ بخوانید.

روش های پیشگیری از سینوزیت

1. بهداشت را رعایت کنید
2. از تماس نزدیک با افرادی که سرماخوردگی یا سایر عفونت های تنفسی دارند خودداری کنید. اگر بیمار هستید، هنگام عطسه یا سرفه دهان و بینی خود را بپوشانید و دستمال های استفاده شده را به درستی دور بریزید.
3. از یک رژیم غذایی متعادل غنی از میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید تا از سیستم ایمنی بدن خود حمایت کنید. به طور منظم ورزش کنید، مایعات فراوان بنوشید و به اندازه کافی بخوابید.
4. سینوس های خود را مرطوب نگه دارید
6. از شستشوی بینی با نمک استفاده کنید
۷- از داروهای ضد احتقان بینی بیش از حد استفاده نکنید
8. از شنا در آب آلوده خودداری کنید
9. سیگار را ترک کنید

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

درمان سینوزیت مزمن

پزشکان بر این باورند که سینوزیت مزمن ممکن است یک اختلال التهابی مشابه آسم و آلرژی باشد. برخی از گزینه‌های درمانی سینوزیت مزمن را در ادامه می‌خوانیم.

آنتی بیوتیک‌ها: اگرچه پزشکان هنوز در مورد نقش آنتی بیوتیک‌ ها به عنوان درمان سینوزیت مزمن اختلاف نظر دارند، برخی افراد ممکن است متوجه شوند که آموکسی سیلین با کلوولانات پتاسیم می‌تواند در بهبود بیماری کمک‌کننده باشد. گاهی اوقات، پزشکان ممکن است آنتی بیوتیک‌های دیگری را نیز تجویز کنند.

کورتیکو استروئیدهای بینی: این داروهای استروئیدی می‌توانند به بهبود وضع بدن، کاهش التهاب و تسکین علائم کمک کنند. برخی افراد با مصرف استروئیدها، عوارض جانبی خاصی را تجربه می‌کنند؛ بنابراین ضروری است که با پزشک در مورد مزایا و خطرات این داروها صحبت کنید.

شستشوی بینی: شستشوی بینی یک روش درمانی بدون نسخه برای پاکسازی سینوس‌ها است. اسپری‌های سالین و سایر وسایلی که سینوس‌ها را با آب شستشو می‌دهند، می‌توانند به از بین بردن هرگونه عفونت و کاهش تحریک کمک کنند.

بیشتر بخوانید: هزینه عمل بینی اقساط

عمل سینوزیت مزمن

جراحی سینوزیت یکی از روش‌های درمان سینوزیت مزمن است. برخی افراد مبتلا به سینوزیت مزمن ممکن است برای تمیز کردن سینوس‌های خود نیاز به جراحی داشته باشند. گاهی اوقات می‌توان با سینوپلاستی با بالون که در مطب پزشک انجام می‌شود، این کار را انجام داد. اگر این کار به شکست منجر شود، ممکن است نیاز به جراحی پیچیده‌تری باشد.
عفونت سینوس به‌طور معمول به جراحی نیاز ندارد و با استفاده از داروها درمان می‌شود. جراحی سینوس زمانی ضروری است که عفونت شدت پیدا کند و از بین نرود. جراحی سینوس اغلب برای درمان سینوزیت مزمن به کار می‌رود که در نتیجه التهاب بوجود می‌آید. اما ممکن است به دلیل برخی از دیگر مشکلات که ناحیه سینوس را درگیر می‌کند نیاز باشد که فرد تحت جراحی سینوس قرار بگیرد. عمل جراحی باعث می‌شود که راه ارتباطی سینوس و بینی باز شود و هوا به خوبی در این بخش جریان پیدا کند. در این صورت سینوس به راحتی می‌تواند تخلیه شود.
جراحی سینوس ممکن است است مستلزم برداشتن بافت عفونی سینوس، قسمتی از استخوان یا پولیپ‌ها باشد.

درباره تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌توانید مقاله مرتبط با آن را در حال بخوانید.

تاثیر ‌آنتی بیوتیک در درمان سینوزیت مزمن

یکی از رایج‌ترین آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان سینوزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، قرص آموکسی سیلین است، با این حـال ممکن است فرد به این نوع از آنتی بیوتکی حساسیت داشته و یا نسبت به آن مقاوت باشد. در این صورت انواع دیگری از آنتی بیوتیک برای او تجویز می‌شود

قویترین آنتی بیوتیک برای سینوزیت مزمن

آموکسی سیلین یکی از رایج‌ترین داروهای مورد استفاده برای درمان سینوزیت مزمن است. زمانی که عفونت سینوزیتی بسیار شدت پیدا کند، آموکسی سیلین برای درمان آن بسیار موثر است. آموکسی سیلین به خانواده داروهای پنی سیلین تعلق دارد. در نتیجه برای استفاده از آموکسی سیلین باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، از آموکسی سیلین استفاده نکنید.

قویترین آنتی بیوتیک برای سینوزیت مزمن که برای درمان سینوزیت می‌توان به آن اشاره کرد، آزیترومایسین است. این دارو برای بیمارانی تجویز می‌شود که به آموکسی سیلین حسیاسیت دارند و نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
به دلیل آن‌که بدن بسیاری از بیماران نسبت به آموکسی سیلین و آزیترومایسین مقاوم است، سفالوسپورین‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای این آنتی بیوتیک‌ها باشند. این نوع از آنتی بیوتیک گستره وسیعی از باکتری‌ها را پوشش می‌دهد.

قوی ترین داروی سینوزیت

دو داروی کوآموکسی کلاو و آزیترومایسین برای سینوزیت تجویز می‌شوند که طبق تحقیق انجام شده درصد بهبود بیماران بعد از مصرف کوآموکسی کلاو 75 درصد و برای آزیترومایسین 35 درصد بوده است. توجه داشته باشید که انتخاب نوع دارو باید حتما توسط پزشک متخصص انجام شود و خوددرمانی در این زمینه کاملا اشتباه است. برای این کار می‌توانید ار مشاوره دارویی آنلاین استفاده کنید.

عوارض درمان نکردن سینوزیت مزمن

ممکن است عده‌ای نسبت به سینوزیت بی‌تفاوت باشند و سعی کند با آنتی‌بیوتیک‌هایی که در خانه دارند، نسبت به درمان آن اقدام کنند. اما در برخی از افراد سینوزیت به حدی آزاردهنده است که فرد وادار می‌شود به پزشک مراجعه کند. اگر سینوزیت به موقع درمان نشود، درد و احساس ناخوشایندی که در فرد بوجود می‌آید، ممکن است ادامه پیدا کند. در صورت تداوم بیماری سینوزیت مزمن احتمال ابتلا به مننژیت و عفونت استخوان نیز وجود دارد.

اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید با پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در وبسایت یا اپلیکیشن حال مشاوره آنلاین داشته باشید.

منابع

health.harvard.edu

medicalnewstoday.com

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات