جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علل بروز زانو درد و درمان آن / بهترین قرص برای زانو درد

زنو درد
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

با سلام من دکتر تکتم صفرپور هستم متولد سال 63 و دارای مدرک دکترا از دانشگاه اسپانیا. سابقه فعالیت در درمانگاه‌ها، کلینیک‌های سوختگی، بیمارستان‌ کسری و درمانگاه های وابسته به شهرداری و سپاه را دارم. 2 سال سابقه تدریس در رشته تربیت بدنی را نیز دارم و بیش از یک سال است که با مجموعه حال همکاری دارم. در این مقاله با شما درباره علل بروز زانو درد و راه های درمان آن صحبت می‌کنم.

شاید تصور کنید که زانو درد فقط افراد پیر و مسن را گرفتار می‌کند. اما در هر سن و سالی احتمال ابتلا به درد زانو وجود دارد. زانو درد یا Knee Pain به دلایل مختلفی به وجود می‌آید؛ برای مثال، آرتریت که از علل شایع زانودرد است. در چنین شرایطی معمولا زانو درد با دردی خفیف شروع می‌شود و در طول زمان شدت پیدا می‌کند. اما گاهی این درد بر اثر آسیب ناگهانی به وجود می‌آید؛ مثلا فرض کنید کسی در ورزش دچار پارگی رباط شود یا غضروف زانویش آسیب ببیند.

درباره آزمایش کلسیم و انجام آن در منزل این مطلب را بخوانید

خیلی اوقات درد زانو با مراقبت‌های ساده بهبود پیدا می‌کند. فیزیوتراپی زانو در منزل و زانوبندها هم می‌توانند به شما برای تسکین این درد کمک کنند. اما گاهی نیاز به اقدامات درمانی جدی‌تری مثل جراحی هم وجود دارد.


تصویر خدمات اقساطی

علل مختلف ایجاد درد زانو

در این بخش برایتان از علت‌های مختلف زانو درد نوشته‌ایم. به موارد زیر توجه کنید:

  • علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن

اگر زانویتان هنگام نشستن و برخاستن درد دارد، ممکن است دچار آرتروز زانو باشید. اما دلایل دیگری هم وجود دارد که موجب زانو درد هنگام نشستن و برخاستن می‌شود.  مثلا وضعیت بد نشستن می‌تواند علاوه بر کمر شما، به زانوهایتان هم آسیب برساند.

زانو درد

همچنین اگر به دلیل سبک زندگی یا شغلتان به مدت طولانی می‌ایستید یا می‌نشینید، احتمال این وجود دارد که هنگام نشست و برخاست در زانوی خود احساس درد کنید.

بیماری‌های دیگری که موجب این عارضه می‌شوند عبارتند ا:

  • بورسیت زانو

در بیماری بورسیت زانو، بورس ها و یا کیسه های سینوویال نزدیک زانو ملتهب و دردناک می‌شوند. بورس‌ها کیسه هایی کوچک و پر از مایع هستند که بین ماهیچ‌ها، تاندون ها و استخوان های مجاور مفاصل قرار می‌گیرند و با کاستن فشار و اصطکاک حرکات آن ها را آسان می‌کنند.

  • کیست بیکر

کیست بیکر به توده یا کیسه های پر از مایع گفته می‌شود که در پشت زانو ایجاد می‌شود. این عارضه معمولا ناشی از آسیب زانو یا شرایطی مانند آرتروز زانو است. احساس درد ناشی از کیست بیکر، با توجه به میزان پیشرفت بیماری در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد

  • درد زانو هنگام خم شدن

اگر هنگام خم کردن زانو دچار درد می‌شوید، ممکن است بر اثر آرتروز، غضروف زانویتان تخریب شده باشد. همچنین بورسیت زانو نیز باعث می‌شود هنگام خم کردن زانو احساس درد کنید. عامل بعدی رگ به رگ شدن زانو یا پیچ خوردگی است؛ پیچ خوردگی حتی می‌تواند باعث پارگی رباط زانو نیز بشود. همۀ این موارد نهایتاً باعث تورم و درد زانو می‌شوند.

  • التهاب تاندون در زانو

از دلایل درد در زانو التهاب تاندون یا تاندونیت است. تاندون‌ها بافت‌های ضخیم طناب‌مانندی هستند که استخوان‌‌ها را به عضلات متصل می‌کنند. تاندونیت گاهی با پارگی در تاندون‌ها همراه است و می‌تواند باعث درد مفاصل، سفتی و اختلال در حرکت عضلات شود.

  • آرتروز مفاصل زانو

آتروز و استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری مفصلی هستند. آرتروز یا ساییدگی مفصل، بیماری پیش رونده‌ای است که زمینه ساز آن، تخریب و فرسایش غضروف مفصلی است. استئوآرتریت برروی غضروف ها اثر می گذارد. این بیماری باعث سائیدگی، فرسودگی و در اکثریت موارد می تواند بطورکلی غضروف را از بین ببرد و استخوان بر روی استخوان قرار می گیرد. نتیجه این تخریب درد بسیار آزار دهنده ای خواهد بود.

  • اضافه وزن

تأثیر چاقی بر زانودرد را باید جدی گرفت. زانو از پرکاربردترین مفاصل بدن است و کارکرد آن مستقیما تحت تأثیر وزن بدن قرار دارد. وقتی وزن بدن در محدودۀ سالم قرار دارد، به مفصل فشار وارد نمی‌شود. اما هرچه وزن بدن بیشتر از حد نرمال باشید، بر مفاصل زانو فشار وارد می‌شود و عملکردشان را دچار اختلال می‌کند.

 

بورسیت زانو

علائم و نشانه های زانو درد

اگر به هر علتی دچار زانودرد شوید، علائم مشخصی را تجربه خواهید کرد. البته این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اکثر افراد اغلب یک یا تعداد بیشتری از نشانه‌های زیر را تجربه می‌کنند:

  • ورم زانو
  • سفتی زانو
  • کبودی در ناحیه زانو
  • احساس گرما در ناحیه زانو
  • احساس ضعف ‌و بی‌ثباتی در زانو
  • ناتوانی در صاف کردن کامل زانو
  • صدا دادن زانو هنگام حرکت

درباره علت خالی کردن زانو هم می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید

راه های پیشگیری از زانو درد

برای آنکه از ابتلا به زانودرد پیشگیری کنید، باید حرکات بدنی خود را اصلاح کنید و همچنین به کمک ورزش عضلات و مفاصلتان را نیرومند و نرم نگاه دارید. همچنین تغذیۀ صحیح نیز می‌تواند به نیرومند ماندن مفصل‌های شما کمک کند. به روش‌های زیر توجه کنید:

  • تمرینات ورزشی بسیاری برای تقویت زانو وجود دارد. این تمرین‌ها کمک می‌کند که عضلات اطراف مفصل زانوی شما قوی شوند. اما باید توجه داشته باشید که این تمرین‌ها را زیر نظر یک مربی با تجربه انجام دهید و آموزش ببینید. تمرین ورزشی اشتباه می‌تواند نتیجۀ معکوس داشته باشد و به زانوی شما آسیب بزند.

کفش پاشنه بلند و زانو درد

  • رژیم غذایی سالم که سرشار از کلسیم و ویتامین دی طبیعی باشد، به شما در تقویت مفاصل و بهبود تراکم استخوان کمک می‌کند. همچنین می‌توانید زیر نظر پزشک از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید.
  • وضعیت نشستن خود را اصلاح کنید. ما در طول روز ساعات زیادی را می‌نشینیم، بنابراین برای سالم ماندن مفاصلمان باید عادت‌های بد نشستن را ترک کنیم. برای مثل چهارزانو یا دوزانو نشستن از دلایل ابتلا به زانو درد است. زیاد نشستن هم به زانوهای شما آسیب می‌زند. اگر به دلیل شغلتان مجبورید مدت طولانی بنشینید، هر نیم ساعت بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید.
  • اجسام سنگین را به صورت اصولی بلند کنید. بلند کردن اجسام سنگین ممکن است به زانوهای شما آسیب بزند. زیرا جسم سنگین فشار زیادی بر مفصل زانو وارد می‌کند. به خصوص اگر مداوم چنین کاری را انجام می‌دهید، ممکن است غضروف زانویتان نرم شود و در معرض آرتروز زانو قرار بگیرید. حتی اگر جسم سبکی را بلند می‌کنید، بهتر است اصول آن را یاد بگیرید و به درستی این کار را انجام دهید. کسانی که شغلشان به بلند کردن اجسام مربوط است، نیاز دارند که عضلات پایشان را تقویت کنند.
  • اگر خانم هستید و کفش پاشنه بلند دوست دارید، پوشیدن این کفش‌ها را به مناسبت‌های خاص محدود کنید. کفش پاشته بلند موجب می‌شود که وزن شما روی زانوهایتان فشار بیشتری وارد کند و به تدریج دچار آرتروز زانو شوید.

درباره بیماری سرطان استخوان بیشتر بدانید

فهرستی از بهترین درمان های زانو درد

اگر کارتان از پیشگیری گذشته و به دنبال درمان قطعی زانو درد می‌گردید، این بخش را با دقت مطالعه کنید.

درمان زانو درد با ورزش

ورزش علاوه بر آنکه در پیشگیری از ابتلا به زانودرد نقش مهمی دارد، می‌تواند به شما در درمان زانودرد هم کمک زیادی کند.

  • ورزش برای کمر درد و زانو درد

بر خلاف تصور خیلی‌ها، افرادی که دچار زانو درد و کمر درد هستند، باید ورزش کنند و فعالیت بدنی داشته باشند. ورزش کردن نه تنها به شما آسیب نمی‌زند، بلکه اگر ورزش نکنید عضلات شما ضعیف می‌شود، مفاصلتان آسیب می‌بیند و احتمال ابتلای شما به خشکی مفاصل و حتی پوکی استخوان بالا می‌رود.

لازم است که ورزش‌های مناسب برای زانو درد و کمر درد را زیر نظر پزشک متخصص یا دکتر ارتوپد آنلاین یاد بگیرید. انجام این ورزش‌ها به شما کمک می‌کند که ماهیچه‌های نیرومندتری داشته باشید. البته ورزش شاید موجب درمان قطعی زانودرد و کمردرد شما نشود. اما اگر به صورت همیشگی ورزش کنید، به میزان زیادی بهبود پیدا خواهید کرد.

ورزش برای زانو درد

  • حرکات اصلاحی زانو درد

ورزش‌هایی که برای زانو درد توصیه می‌شوند، معمولا از نوع تقویتی و کششی هستند. هدف از انجام این حرکات تقویت اعضلات پیرامون مفاصل زانوهای شما و افزایش انعطاف پذیری مفاصل است. زیرا هرچه انعطاف پذیری مفاصل بیشتر شود، به بهبود درد و اصلاح ظاهری مفاصل کمک می‌کند. برای این کار لازم است که با یک متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید تا به شما تمرینات مناسبی را پیشنهاد دهد.

عضلاتی که با زانو درگیر هستند، عبارتند از: عضلات ساق پا، ران پا، همسترینگ، چهارسرران، عضله دوقلو و عضله نعلی. مجموع تمرین‌هایی که شما انجام می‌دهید، قرار است که این عضلات را تقویت کند. این تمرین‌ها شامل موارد زیر هستند؛ ما در این مطلب تنها از آن‌ها نام می‌بریم؛ اما برای آنکه با این حرکات آشنا شوید و برای انجامشان آموزش ببینید، می‌توانید با یک متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید.

  •  کشش ساق پا با فشار انگشتان به دیوار
  • حرکت ساق پا با توپ لاکروس
  • کشش همسترینگ
  • بالا آوردن پا در حالت صاف

درمان زانو درد با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی از موثرترین روش‌های درمانی زانودرد است. یک متخصص فیزیوتراپی ابتدا شرایط بیمار را به دقت ارزیابی می‌کند و بر اساس نوع و شدت بیماری از روش‌های فیزیوتراپی استفاده می‌کند. از جملۀ این روش‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: لیزر درمانی با لیزر پرتوان و کم‌توان، مگنت‌تراپی، درای نیدلینگ، تمرین‌درمانی، منوال‌تراپی، دیاترمی، الکتروتراپی، گرمادرمانی و سرمادرمانی.

همچنین، همانطور که در بالا گفتیم، تمرینات ورزش از راهکارهای درمان زانودرد است که فیزیوتراپیست از آن استفاده می‌کند. متخصص فیزیوتراپی با توجه وضعیت بیمار برنامۀ ورزشی خاصی را تنظیم می‌کند و نحوۀ انجام تمرین‌ها را به بیمار آموزش می‌دهد. هدف از انجام این تمرین‌ها تقویت عضلات زانو و افزایش حمایت از مفصل زانوست.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

 

فیزیوتراپی زانو درد

تقویت عضلات زانو با فیزیوتراپی علاوه بر آنکه باعث بهبود وضعیت زانو می‌شود، ریسک آسیب‌دیدگی مجدد را به حداقل می‌رساند و عملکرد مفصل را بهتر می‌کند. خدمات فیزیوتراپی در منزل شرکت حال می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

درمان زانو درد با دارو

احتمالا سوالات زیادی دربارۀ دارودرمانی دربارۀ زانودرد داشته باشید: بهترین دارو برای درمان زانو درد چیست؟ بهترین قرص برای زانو درد چیست؟ چه پمادی برای زانودرد خوبه؟ یا شاید بپرسید که اگر دچار آرتروز زانو شویم، بهترین قرص برای ساییدگی زانو یا بهترین داروی غضروف ساز زانو چیست؟ یا اصلا کدام ویتامین برای درد زانو خوب است؟

نخستین و ساده‌ترین داروهابرای تسکین درد در زانو، داروهای ضدالتهاب مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن هستند که باید حتما با نظر پزشک تجویز شوند. اگر آرتروز زانوی خفیف داشته باشید، استفاده موضعی از پماد کپسایسین، ژل ایبوپروفن و سالیسیلات‌ها نیز به تسکین درد زانوهای شما کمک می‌کنند اما این موارد نیز نیاز به تشخیص و نظر پزشک دارد.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

پماد برای زانو درد

همچنین متخصص ارتوپد ممکن است قرص‌های تقویتی مفاصل یا اصطلاحا قرص‌های غضروف‌ساز را برای شما تجویز کند. مکمل‌های زیادی در بازار وجود دارند که به تقویت مفصل زانوی شما کمک می‌کنند (برای مثال قرص فلکس اورت یوروویتال). لازم است که شما این مکمل‌ها را با نظر پزشک خود تهیه کنید.

گاهی نیز پزشک تزریق مستقیم دارو به مفصل را برای شما تجویز می‌کند که حتما باید با توجه به نظر پزشک استفاده شوند و مصرف خودسرانه این تزریقات برای زانو درد به هیچ عنون توصیه نمی‌شود.

  • کورتیکواستروئیدها: تزریق یک کورتیکواستروئید به مفصل زانو ممکن است به کاهش درد ناشی از آرتروز کمک کند.
  • اسید هیالورونیک: اسید هیالورونیک یک مایع غلیظ مشابه مایعی است که در مفاصل شما وجود دارد و حرکت آن‌ها را روان می‌کند. اسید هیالورونیک را می‌توان برای بهبود تحرک زانو و کاهش درد تزریق کرد.
  • پلاسمای غنی از پلاکت: پلاسمای غلیظ شده خون دارای مقادیر فراوان پلاکت است. این پلاسما از خود بیمار تهیه می‌شود و در بعضی مراکز برای درمان صدمات غضروفی و تاندونها و سایر صدمات بافت نرم استفاده می‌شود.

درباره آزمایش تراکم استخوان بیشتر بدانید

درمان زانو درد فوری

اگر زانو درد دارید و به دنبال درمان زانو درد فوری هستید، بهترین راه گفتگو با دکتر ارتوپد آنلاین است که بهترین دارو و یا قرص را برای درمان درد شما به صورت آنلاین تجویز می‌کند اما اقدامات زیر نیز می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند.

استراحت

از وارد کردن وزن بر روی زانوی آسیب دیده خودداری کنید و از هر فعالیتی که ممکن است درد را تشدید کند، استراحت کنید.

بسته یخ

یک کیسه یخ یا یک کیسه سبزیجات یخ زده را که در پارچه ای پیچیده شده است، هر بار چند بار در طول روز به مدت 15 تا 20 دقیقه روی زانو قرار دهید. این می تواند به کاهش تورم و کاهش درد کمک کند.

فشرده سازی

از یک باند کشی یا آستین فشاری برای حمایت از زانو و کمک به کاهش تورم استفاده کنید.

ارتفاع

در حالی که دراز کشیده اید یا نشسته اید، پای خود را با قرار دادن آن روی بالش یا بالشتک بالا بیاورید. این کار به کاهش تورم و تسکین درد کمک کند.

مسکن های بدون نسخه

داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم، به کاهش درد و التهاب کمک خواهند کرد

ورزش و کشش ملایم

برای بهبود انعطاف پذیری و تقویت عضلات اطراف زانو به تمرینات و کشش های ملایم زانو بپردازید

بهترین قرص برای زانو درد

بهترین قرص برای زانو درد

قرص دیکلوفناک یا شیاف آن یکی از داروهایی است که در این زمینه می‌توانید از آن برای درمان زانو درد فوری استفاده کنید. استامینوفن به تسکین درد خفیف زانو کمک می‌کند اما التهاب را کاهش نمی‌دهد. اگر به اثرات ضد التهابی نیاز نداشته باشید، معمولاً برای استفاده طولانی مدت، NSAID ها ایمن تر هستند. ژل دیکلوفناک را می‌توانید مستقیماً روی زانو قرار دهید تا درد و التهاب را کاهش دهد. برای زانو درد شدید کوتاه مدت ناشی از آرتریت التهابی، قرص های کورتیکواستروئید مانند پردنیزون تجویز می‌شود. اما استفاده طولانی مدت عوارض جانبی قابل توجهی دارد.

برای انتخاب بهترین قرص برای زانو درد پیشنهاد ما این است که با یک دکتر ارتوپد آنلاین گفتگو کنید تا او بهترین دارو را برای شما با توجه به شرایط خودتان تجویز کند.

درمان زانودرد در منزل

اگر در حال حاضر به پزشک یا دارو دسترسی ندارید می‌وانید از راهکارهای موقتی برای تسکین دردهای زانو استفاده کنید زیرا راهکارهای درمان زانو درد در منزل، راهکارهایی موقتی هستند تا درد را تسکین دهند.

درمان زانودرد در منزل

  • تمریناتی که از متخصص فیزیوتراپی آموخته‌اید را به صورت منظم در منزل انجام دهید.
  • کفش طبی مناسبی را برای خود تهیه کنید.
  • وضعیت نشستن، بلند شدن و حرکات بدنی خود را اصلاح کنید. از متخصص فیزیوتراپی بخواهید در این زمینه به شما آموزش دهد.
  • اگر اضافه وزن دارید، با رعایت رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهید.
  • از کمپرس گرم یا سرد برای تسکین درد خود استفاده کنید.

پزشک مناسب برای درمان زانو درد

اگر زانودرد دارید علاوه بر اینکه می‌توانید از طریق صفحه شخصی من یعنی دکتر تکتم صفرپور با من صحبت کنید، می‌توانید با سایر پزشکان نیز ار طریق صفحه دکتر ارتوپد آنلاین نیز مشورت کنید. مشاوره آنلاین می‌تواند یک راهکار سریع برای تشخیص و درمان باشد که شامل تماس با پزشک به صورت صوتی یا تصویری و حتی چت متنی است. همچنین اگر پزشک برای شما فیزیوتراپی تجویز کرد، می‌توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل نیز استفاده کنید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
دکتر تکتم صفرپور

نویسنده مجله سلامت حال

مقالات دیگر این نویسنده:

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

فاطمه ابراهیمیان

9 ماه پیش

زانود د شددید دارم وقت مشاوره لازم دارن ممنون میشم
پاسخ دهید
0

تیم تحریریه

9 ماه پیش

از بخش مشاوره آنلاین به صورت تماس صوتی، تصویری و چت متنی با پزشک صحبت کنید
پاسخ دهید
0

رضا

1 سال پیش

سلام من در هنگام خم کردن زانو احساس سوزش در سمت چپ زانو راستم دارم
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

6 ماه پیش

سلام وقت بخیر علت سوزش زانو حین حرکت میتونه دلایل مختلفی داشته باشه مثل التهاب جزئی و سایر مشکلات زانو بهتره به پزشک مراجعه کنید که روند درمانی براتون در نظر بگیرن مثل دادن حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی و دارو درمانی و...
پاسخ دهید
0

زری

1 سال پیش

من حدود ده سال پیش به علت حرکت ناگهانی زانوم به سمت داخل درد گرفت و دکتر برای خوب شدنش برام چند جلسه فیزیوتراپی نوشت و انجام دادم و بهتر شد. الان با گذشت چندسال هنوزم اگر یه تایم طولانی زانومو تکون ندم و مثلا یهو از روی صندلی بلند شم زانو تیر میکشه.دلیلش چیه؟ ینی ممکنه هنوزم التهاب زانوم خوب نشده باشه؟؟
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات