جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علت خالی کردن زانو و درمان آن

خالی کردن زانو
تاریخ بروزرسانی : ۱۹ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تا حالا شده که زانویتان به اصطلاح خالی کند؟ اصلاً اصطلاح خالی کردن زانو چه معنایی دارد؟ ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به مواردی مثل درمان خالی کردن زانو، علت آن و روش‌هایی برای بهبود شرایط فرد بپردازیم. متخصصان ارتوپد معمولاً می‌توانند زانوی ناپایدار را با راه حل‌های بدون نیاز به جراحی مثل  فیزیوتراپی زانو در منزل و دارو، درمان کنند. در صورت نیاز به جراحی زانو هم دیگر دسترسی به پیشرفته‌ترین گزینه‌های جراحی با حداقل تهاجم، امروزه تقریباً برای همه میسر است.

بیشتر بخوانید: قیمت تست کرونا


تصویر خدمات اقساطی

خالی کردن زانو چیست

خوب، حالا که قرار است مجموعه‌ای از اطلاعات مفید و کاربردی درباره خالی کردن زانوها به شما بدهیم، بهتر است از خودش شروع کنیم؛ اصلاً عبارت ” خالی کردن زانو ” دقیقاً چه اتفاقی را توصیف می‌کند؟ اگر شما جزو کسانی باشید که خالی شدن زانو را تجربه کرده‌اند، می‌دانید که این توصیف حق مطلب را ادا می‌کند، اما برای افراد خوش‌شانس‌تری که خالی کردن زانوها را تجربه نکرده‌اند، باید بگوییم که خالی کردن زانو یا ناپایداری زانو، عارضه‌ای است که با احساس پیچش یا حرکت زانو در هنگام انجام فعالیت‌های اساسی است. این ناپایداری می‌تواند به دلایل مختلفی – اغلب آسیب‌های رباطی – به وجود آید. زمانی که زانو به هر دلیلی (که در ادامه به این دلایل خواهیم پرداخت) احساس ناپایداری می‌کند و ناگهان خم می‌شود و به اصطلاح خالی می‌کند.


ورزش برای خالی شدن زانو

آیا نگران هستید که ممکن است تمرین کردن و ورزش برای خالی شدن زانو آسیب‌زننده باشد و درد بیش‌تری در انتظارتان خواهد بود؟ اگر پزشک شما بگوید برای ورزش مشکلی ندارید، بهترین کاری که می‌توانید برای بهبود وضعیت زانوها و جلوگیری از خالی شدن زانو انجام دهید، تقویت عضلات حمایت کننده از زانو و انعطاف پذیری آنها است. به آرامی شروع کنید و به مرور زمان عضلاتتان را بسازید. با پزشک خود صحبت کنید که کدام حرکات ورزش برای خالی شدن زانو شما مفید است. گرم کردن قبل از فعالیت‌های ورزشی می‌تواند از آسیب دیدن زانو در حین ورزش جلوگیری کند. می‌توانید حدود ۵ دقیقه با دوچرخه ثابت حرکت کنید، در حالی که دستان خود را هم تکان می‌دهید ۲ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید یا ۱۵ تا ۲۰ شنا بروید. انجام این کار‌ها به شما کمک می‌کند تا بیشتر از تمرین خود استفاده کنید، شما را برای کشش آماده کرده و خطر آسیب دیدگی زانو را کاهش می‌دهد.

ورزش برای خالی شدن زانو

اگر زانوی حساسی دارید، حتی برای تمرینات سبک هفتگی خود با پزشک متخصص مشورت کنید و حتماً مربی ورزش خود را در جریان شرایط بدنی و آسیب‌هایتان قرار دهید

علت خالی شدن زانو هنگام راه رفتن

اگر فقط یک یا دو بار این مشکل برایتان اتفاق افتاده باشد، ممکن است فقط پای شما پیچ خورده باشد.، اما اگر خالی کردن زانو شما ادامه پیدا کند، می‌تواند نشانه چیز دیگری باشد. خود خالی کردن زانوها خطر سقوط و صدمه جدی را افزایش می‌دهد و می‌تواند  آسیب‌های دیگری با خود به همراه داشته باشد، بنابراین کشف علت خالی کردن زانو باید در صدر جدول اولویت‌هایتان قرار گیرد. زانو از دو مفصل تشکیل شده است که به آن امکان می‌دهد تا در جهات مختلف حرکت کند.

فرآیند حرکت زانو به‌واسطه تاندون‌ها، که عضلات پا را به استخوان های زانو متصل می‌کنند، رباط‌ها، که استخوان‌های زانو را به هم متصل می‌کنند و غضروف‌ها، که حرکت روان مفاصل را میسر می‌کنند و به عنوان کمک فنر عمل می‌کنند، امکان‌پذیر می‌شود. آسیب رساندن به هر یک از این قسمت‌های مختلف ممکن است به تنهایی یا گاهی اوقات هم در ترکیب با سایر آسیب‌های احتمالی زانو منجر به ناپایداری در زانو و خالی کردن زانوها شود.

درباره درمان بیماری بورسیت و نشانه های آن می‌توانید این مطلب را بخوانید

علت خالی شدن زانو هنگام راه رفتن

در بسیاری از موارد علت خالی کردن زانو آسیب دیدگی ناشی از فعالیت‌های زیاد مثل دویدن، یا تصادف است. پارگی رباط صلیبی قدامی، پارگی مینیسک، تکه‌های استخوان یا غضروف شناور در زانو از جمله آسیب‌های رایج زانو هستند که هر یک به‌تنهایی می‌توانند علت خالی کردن زانو باشند

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

آسیب‌دیدگی

در بسیاری از موارد علت خالی کردن زانو آسیب دیدگی ناشی از فعالیت‌های زیاد مثل دویدن، یا تصادف است. پارگی رباط صلیبی قدامی، پارگی مینیسک زانو، تکه‌های استخوان یا غضروف شناور در زانو از جمله آسیب‌های رایج زانو هستند که هر یک به‌تنهایی می‌توانند علت خالی کردن زانو باشند. علاوه بر خالی کردن زانو، آسیب‌های زانو اغلب باعث درد و تورم در زانوی آسیب دیده می‌شود. خالی شدن زانو ناشی از آسیب معمولاً پس از درمان آسیب اصلی از بین می‌رود. بسته به نوع آسیب، ممکن است نیاز به انجام فیزیوتراپی یا جراحی وجود داشته باشد.


آسیب به اعصاب

عصب ران یکی از دو عصب اصلی در قسمت پایینی ساق پا است. عصب فمورال یکی از بزرگترین اعصاب اندام تحتانی است که از لگن شروع شده و به شاخه‌های کوچک زیادی تقسیم می‌شود. این عصب کنترل عضلات ران را برعهده دارد که باعث بالا  آوردن ران و ساق و وجود حس در اندام‌های تحتانی و قسمت جلوی ران می‌شود. نوروپاتی عصب فمورال به معنای آسیب‌دیدگی این عصب است که می‌تواند باعث ضعف در زانوها شود و احتمال خالی کردن زانوها را بیش‌تر کند. نوروپاتی فمورال به جز خالی کردن زانو علائمی مثل درد، سوزش، سوزن سوزن شدن و بی حسی دارد.

سندروم پلیکا

دور تا دور مفصل زانو توسط کپسولی به نام کپسول مفصلی پوشیده شده است. این کپسول تا حد زیادی در پایداری مفصل زانو مؤثر است. سطح داخلی کپسول مفصل زانو یک پرده بافتی نازک به نام غشای سینوویال وجود دارد. گاهی اوقات قسمتی از غشای سینوویال به درون فضای مفصلی چین می‌خورد و یک پلیسه یا چین خوردگی (synovial fold) درست می‌کند. این چین که به آن پلیکا Plica نیز می‌گویند، مثل پرده نازکی به درون فضای مفصلی برجسته می‌شود. پلیکا معمولاً در قسمت داخلی زانو قرار دارد. سندروم پلیکا، التهاب پرده پلیکا است که می‌تواند منجر به خالی کردن زانو شود. سندروم پلیکا به جز خالی کردن زانو علائم دیگری هم دارد، مثل:

  • صدای کلیک موقع خم کردن زانو
  • درد در داخل زانو
  • درد و حساسیت در کشکک زانو

بیش‌تر موارد سندرم پلیکا به دلیل آسیب‌دیدگی زانو یا استفاده بیش از حد از زانو ایجاد می‌شود. درمان آن معمولاً شامل فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف زانو است. علاوه بر این، ممکن است برای کاهش التهاب به تزریق کورتیکواستروئید نیاز باشد. در موارد نادر، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد.

بیشتر بخوانید: نکروز آواسکولار زانو

آرتروز

آرتروز به التهاب مفاصل گفته می‌شود و غالباً روی زانوها تأثیر می‌گذارد. آرتروز انواع مختلفی دارد، اما خالی کردن زانو یکی از علائم شایع آرتروز و آرتریت روماتوئید است که یک بیماری خود ایمنی است. در حالی که آرتریت روماتوئید معمولاً هر دو زانو را درگیر می‌کند، آرتروز ممکن است فقط در یک زانو دیده شود. هم آرتروز و هم آرتریت روماتوئید می‌توانند علاوه بر خالی کردن زانوها باعث درد، احساس قفل شدن و صدای ساییده شدن یا صدای کلیک در زانو شوند. با وجود این‌که هیچ درمانی برای آرتروز وجود ندارد، اما اقدامات مختلفی می‌توانند به شما در مدیریت علائم کمک کنند، از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از داروهایی مثل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، تزریق کورتیکواستروئید، فیزیوتراپی و استفاده از زانوبند اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تست اعتیاد ازدواج شامل چیست و چگونه انجام می شود؟

بیماری MS

بعضی از افراد مبتلا به بیماری MS (Multiple Sclerosis) گزارش می‌کنند که خالی شدن زانو را تجربه می‌کنند. MS بیماری است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما به پوشش محافظتی اعصاب شما حمله کند. با موجود این که تحقیقات زیادی در مورد رابطه بین خالی کردن زانو و بیماری MS انجام نشده است، ضعف و بی حسی در پاها از علائم رایج MS است. این ضعف و بی حسی در پاها ممکن است به احساسی مشابه خالی شدن زانو منجر شود. ام اس می‌تواند علائم مختلفی را ایجاد کند که در افراد مختلف متفاوت است، اما علائم شایع دیگر به جز خالی کردن زانو، شامل کاهش بینایی، خستگی، سرگیجه و لرزش هستند. هیچ درمانی برای بیماری ام اس وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند به کاهش التهاب عصبی در پاها کمک کند. در صورت سفتی یا اسپاسم مکرر در پاها، مصرف داروهای شل کننده عضلات هم می تواند کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید: قارچ واژن بعد از رابطه جنسی

علت خالی شدن زانو در کودکان

معمولاً درد زانو به تدریج شروع می‌شود و با افزایش سطح فعالیت بدتر می‌شود. هنگامی که کودکان فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که مرتباً زانو را خم می‌کنند (پرش ، دویدن و سایر تمرینات)، ممکن است این درد عود کند یا تشدید شود. بدون درمان، کودک ممکن است دچار ضعف عضلات ران (عضلات چهار سر) شود. ممکن است همین درد منجر به خالی شدن زانو در کودکان شود. اگر درد زانو در اثر ضربه است که کودک هنگام بالا رفتن از پله‌ها، ایستادن یا راه رفتن ممکن است در زانو صدایی شبیه به ترک خوردن را تجربه کند. این ممکن است منجر به ناپایدار شدن زانو شود؛ صدای کلیک در هنگام خم و راست کردن زانو، قفل شدن یا خالی کردن زانو در کودکان معمولاً در نتیجه آسیب رباطی است.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.


درمان خالی کردن زانو

اصلاحات در شیوه و سبک زندگی هم می‌تواند به افراد در مدیریت این مشکل کمک کند. مواردی مثل کاهش وزن، استفاده از سطح شیب دار، آسانسور و پله برقی به جای پله و استفاده از عصا برای کمک به راه رفتن، می‌توانند به کاهش فشار و درد زانوهای ناپایدار کمک کنند. این مشکل می‌تواند یک مشکل خفیف یا یک خطر جدی برای سلامتی باشد. بسته به علت خالی کردن زانو، ممکن است برای درمان به فیزیوتراپی یا جراحی نیاز داشته باشید. همان‌طور که گفتیم، اگر خالی کردن زانوها به دلیل یک آسیب دیدگی ایجاد شده باشد، پس از درمان آسیب، خالی کردن زانوها هم مرتفع خواهد شد. به‌طور کلی گزینه‌های درمان خالی شدن زانو بستگی به شدت ناپایداری زانو دارد. اگر خالی شدن زانو به دلیل پارگی جزئی رباط باشد، معمولاً  بدون جراحی هم امکان درمان آن وجود دارد، اما اگر آسیب دیدگی رباط شدیدتر باشد، ممکن است نیاز به جراحی وجود داشته باشد. درمان‌های غیر جراحی شامل این موارد هستند:

استراحت، یخ و بالا گذاشتن پا برای کاهش درد و تورم. ترکیب استراحت، یخ، فشار و بالا گرفتن پا، یک درمان خانگی معمول برای آسیب‌های جزئی است: استراحت دادن به زانوی آسیب دیده، استفاده از کمپرس یخ، پیچیدن کامل زانو با یک پارچه نرم و بالا گذاشتن پا تا جای ممکن.

استفاده از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID). این داروها بدون نسخه در دسترس هستند و شامل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌توانند به کاهش درد کمک کرده و تورمی را که می‌تواند در کنار خالی کردن زانو ایجاد شود، محدود کنند.

استفاده از زانوبند برای حمایت از زانوها در هنگام بهبودی. با استفاده از بانداژ یا زانوبند می‌تواند بخشی از فشار را در ناحیه آسیب دیده کاهش دهد و به افراد کمک کند تا در حین تقویت عضلات، به حرکت خود ادامه دهند.

انجام فیزیوتراپی برای بهبود قدرت و تحرک. به جز جلسات فیزیوتراپی تخصصی، افراد می‌توانند تکنیک‌هایی را برای تقویت عضلات، ایجاد استقامت و بهبود تعادل و هماهنگی از فیزیوتراپ خود یاد بگیرند.

راجع به خدمات فیزیوتراپی در منزل بیشتر بخوانید.

درمان خالی کردن زانوها

استفاده از داروهایی مثل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، تزریق کورتیکواستروئید، فیزیوتراپی و استفاده از زانوبند از روش‌های درمان خالی شدن زانو محسوب می‌شوند

 

اگر بیش‌تر از یک یا دو بار دچار خالی شدن زانو یا علائمی که در بخش علت خالی کردن زانو آن‌ها را برشمردیم، شده‌اید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای درمان خالی شدن زانو شما چند تمرین ورزشی شاده برای تقویت عضلات ران شما کافی باشد، اما احتمال آسیب‌های جدی‌تر را هم باید در نظر بگیرید. فراموش نکنید که درمان، باید توسط پزشک متخصص انجام شود و اقدامات شخصی می‌تواند حتی اوضاع را برای شما بدتر کند. اگر زانوی حساسی دارید، حتی برای تمرینات سبک هفتگی خود با پزشک متخصص مشورت کنید و حتماً مربی ورزش خود را در جریان شرایط بدنی و آسیب‌هایتان قرار دهید.

سؤالات متداول

خالی شدن زانو چه حسی دارد؟

احساس سست بودن ساختارهای داخل زانو. احساس قفل شدن یا گرفتگی مفصل زانو. شنیدن صدای شبیه کلیک موقع خم و راست کردن زانو و احساس درد خفیف، متوسط یا حتی کاملاً شدید.

 

علت خالی شدن زانو چیست؟

بسیاری از موارد خالی شدن زانو ناشی از آسیب دیدگی است، آسیب دیدگی در اثر فعالیت‌های زیاد مثل دویدن یا در اثر حادثه یا تصادف. پارگی رباط صلیبی قدامی، پارگی مینیسک و شناور بودن خرده‌های استخوان یا غضروف در زانو، از آسیب‌های شایع زانو هستند. بیماری‌هایی مثل آرتروز یا MS هم می‌توانند از عوامل خالی کردن زانو باشند.

 

درمان خالی شدن زانو چیست؟

به جز مواردی که به جراحی نیاز است، درمان‌های غیر درمانی با توجه به علت خالی شدن زانو متفاوت هستند. استراحت، استفاده از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی، استفاده از زانوبند و فیزیوتراپی بعضی از این درمان‌ها هستند.


منابع

www.webmd.com

www.aurorahealthcare.org

www.medicalnewstoday.com

www.healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مصیبی

10 ماه پیش

سلام وعرض ارادت.زانوی درسرماوبادورطوبت اذیت میکنه وقبلا ضربه دیده.انگارتیرمیکشه.دردش زیادنیس
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام و وقت بخیر این ممکن است ناشی از مشکلات مختلفی مانند آسیب به بافت‌ها، التهاب، یا سایر مشکلات مربوط به زانو باشد. توصیه می‌شود که برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، به یک پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک با انجام بررسی فیزیکی، سوالات در مورد تاریخچه درد، و نمونه‌برداری تصویری ممکن است به تشخیص و درمان مناسب برسد. راه های زیر ممکن است به تسکین درد شما کمک کند: - استراحت کافی برای اجتناب از فشار زیاد بر زانو. - استفاده از یخ در منطقه دردآور به مدت 15-20 دقیقه. - مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی با راهنمایی پزشک. موارد بالا تنها اطلاعات کلی هستند و بهتر است توصیه‌های پزشک خود را دنبال کنید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات