جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تاندونیت یا التهاب تاندون / التهاب یا سوزش تاندون را درمان کنید

التهاب تاندون
تاریخ بروزرسانی : ۱۷ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تاندونیت با نام انگلیسی Tendinitis یک اصطلاح عمومی برای توصیف التهاب تاندون است. منظور از تاندون، بافت‌های ضخیم طناب‌مانندی هستند که استخوان‌‌ها را به عضلات متصل می‌کنند. این بیماری یکی از شایع‌ترین علل درد در بافت نرم و عضلانی است و با آرتریت که التهاب مفصل است، تفاوت اساسی دارد. تاندونیت با پارگی خفیف در تاندون‌ها همراه است و می‌تواند باعث درد در مفاصل، سفتی و اختلال در حرکت عضلات شود.

نوع خفیف این عارضه را می‌توان در طول مدت دو تا سه هفته به کمک استراحت و روش‌های مراقبتی درمان کرد. اما تاندونیت شدید نیاز به مداخله پزشکی و درمان تخصصی دارد. ما در این مقاله به معرفی این بیماری و دلایل ایجاد و درمان آن اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید سوالات تخصصی خود در این زمینه را از مشاوران آنلاین حال در بخش مشاوره پزشکی آنلاین بپرسید.

مشاوره پزشکی


تصویر خدمات اقساطی

علت التهاب تاندون یا علل تاندونیتیس

تاندونیت اغلب به دلیل یک آسیب جدی ناگهانی یا آسیب‌های جزئی مکرر بر روی ناحیه مستعد ایجاد می‌شود. احتمال بروز این عارضه با افزایش سن بالاتر می‌رود. فعالیت‌های زیادی باعث تاندونیت می‌شوند که نجاری، باغبانی، ورزش‌هایی مثل تنیس، گلف، پرتاب وزنه و اسکی، تمیزکردن منزل و… از مهم‌ترین آن‌ها هستند.

درباره علت های درد زانو می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید

وضعیت بدنی نادرست در محل کار یا خانه و در حین فعالیت‌های ورزشی هم می‌تواند منجر به این عارضه شود. سایر علل تاندونیتیس عبارتند از:

  • استخوان با مفصل غیرطبیعی (مثل اختلاف در طول پاها یا آرتروز) که بر ساختارهای بافت نرم فشار می‌آورد
  • آسیب‌های‌های ناشی از شرایط دیگر مثل نقرس، آرتریت روماتوئید، اختلالات غده تیروئید، واکنش‌های غیرمعمول به داروها و… که می‌توانید از اینجا درباره آزمایش نقرس بیشتر بدانید
  • استفاده بیش از حد و فشار غیرعادی به تاندون‌هایی که عادت به انجام یک حرکت یا وظیفه خاص را ندارند؛ مثل کسانی که فقط آخر هفته‌ها ورزش سنگین می‌کنند
  • عفونت‌ها به ویژه عفونت‌های ناشی از گازگرفتن سگ و گربه
  • آرتریت پسوریاتیک. این عارضه ترکیبی از بیماری پوستی پسوریازیس و آرتریت (التهاب مفصل) است که باعث دردهای ضربان‌دار و سفتی در تاندون‌های دست و پا می‌شود

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش دکتر آنلاین رایگان مجموعه حال بپرسید.

درباره درمان درد بازو اینجا بخوانید

علائم تاندونیت

تاندونیت می‌تواند باعث التهاب، تورم و درد در ناحیه آسیب‌دیده شود

علائم التهاب تاندون

التهاب تاندون ممکن است در همه نواحی بدن که تاندون، استخوان را به عضله متصل می‌کند ایجاد ‌شود. انگشت‌ها، آرنج، زانو، شانه و تاندون آشیل (ماهیچه‌ای که ساق پا را به استخوان پاشنه وصل می‌کند) از مهم‌ترین موارد آن هستند. علائم آن معمولا به صورت درد در محل تاندون و اطراف آن است که با حرکت‌دادن بدتر می‌شود. این درد ممکن است به تدریج ایجاد شود یا ناگهانی و شدید باشد. تاندونیت نشانه‌های دیگری هم دارد؛ از جمله:

  • تورم و التهاب
  • احساس وجود توده یا برجستگی روی تاندون
  • کاهش دامنه حرکتی
  • ضعف در ناحیه آسیب‌دیده

درباره بیماری التهابی لگن بیشتر بدانید

۳ روش درمان التهاب تاندون

التهاب تاندون را می‌توان به کمک دارو، درمان‌های فیزیکی و استراحت درمان کرد. اما زمانی که بیمار به هیچ یک از درمان‌های دیگر پاسخ ندهد، از عمل جراحی استفاده می‌شود. این یک روش درمانی خاص است که فقط برای کسانی که دچار پارگی تاندون یا کشیدگی شدید آن شده باشند، انجام می‌شود. پزشکان به طور کلی روش‌های درمانی مرتبط با التهاب تاندون را به سه دسته کلی تقسیم می‌کنند:

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

درمان دارویی تاندونیت

این روش شامل مصرف داروهای ضدالتهاب یا استفاده از ژل‌های موضعی با هدف مشابه است. در موارد خفیف و با استفاده از این داروها، التهاب تاندون تا یک هفته برطرف می‌شود. اما اگر بعد از گذشت این مدت هم‌چنان درد داشتید، ممکن است به درمان‌های پیشرفته‌تری نیاز داشته باشید. در این شرایط پزشکان از تزریق کورتیکواستروئیدها کمک می‌گیرند؛ چون این داروها می‌توانند به سرعت برای کاهش التهاب و درد عمل کنند. استفاده از داروهای مسکن هم در صورت دردهای شدید پیشنهاد می‌شود.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان دارویی تاندونیت

اگر التهاب تاندون شدید باشد، تزریق کورتیکواستروئیدها می‌تواند به التیام آن کمک کند

درمان التهاب تاندون با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک از مفیدترین روش‌های درمانی برای کاهش التهاب تاندون است که برای انواع تاندونیت به ویژه در ناحیه شانه (شانه یخ‌زده) کاربرد دارد. درمان فیزیوتراپی شامل انجام تمرینات برای افزایش دامنه حرکتی و استفاده از آتل یا نگهدارنده است. شما می‌توانید برای استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل به سامانه حال مراجعه کنید.

درمان خانگی تاندونیتیس

به جز روش‌های درمانی ذکرشده، انواعی از درمان‌های خانگی هم در کاهش علائم تاندونیت موثر هستند؛ از جمله:

گرمادهی و سرمادهی

گرما و سرما می‌تواند به کاهش علائم تاندونیت ناگهانی کمک کند. استفاده از کیسه یخ، حداقل به مدت نیم ساعت و سه تا چهار بار در روز باعث کاهش التهاب تاندون می‌شود. از سوی دیگر، گرم‌نگه‌داشتن محل آسیب‌دیده هم از طریق افزایش گردش خون، به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند. ضمنا گرما باعث شل‌شدن عضلات و تسکین درد هم می‌شود. بیماران مبتلا به دیابت یا مشکلات قلب و عروقی باید برای انجام این روش با پزشک خود مشورت کنند.

فشرده‌سازی ناحیه

استفاده از جوراب‌های مخصوص، آتل، بریس و ساپورت‌ها می‌تواند با فشرده‌ نگه‌داشتن ناحیه آسیب‌دیده، به کاهش درد و تورم و جلوگیری از آسیب بیش‌تر کمک کند.

گیاهان دارویی

استفاده از گیاهانی که در کاهش التهاب نقش دارند، به درمان التهاب تاندون‌ها هم کمک می‌کند. یکی از این گیاهان دارویی زردچوبه است که در کاهش درد ناشی از این عارضه هم موثر خواهد بود. بید سفید، زنجبیل، گیاه پنجه شیطان و… هم می‌توانند به درمان آن کمک کنند. اما بهتر است درباره دوز مناسب مصرف آن‌ها با یک پزشک مشورت کنید.

اصلاح تغذیه

خوردن غذاهای سالم و سرشار از مواد مغذی به کاهش التهاب تاندون کمک می‌کند. ماهی سالمون، بذر کتان و آجیل‌هایی که منابع غنی امگا ۳ هستند، خواص ضدالتهابی قوی دارد.

درمان التهاب تاندون

بستن ناحیه آسیب‌دیده با آتل یا ابزارهای موجود در کاهش درد و جلوگیری از تشدید التهاب نقش دارد

درمان خانگی کشیدگی تاندون پا

کشیدگی تاندون پا معمولا در ورزشکاران روی می‌دهد. اما سایر افراد هم ممکن است به دلیل انجام فعالیت‌های ورزشی یا کاری ناگهانی به آن دچار شوند. کشیدگی شدید می‌تواند منجر به پارگی تاندون و آسیب‌های جدی‌تری شود. اگرچه بیماران برای درمان کشیدگی شدید به کمک‌های پزشکی نیاز دارند، اما با درمان‌های خانگی هم می‌توان به افزایش سرعت روند بهبودی و کاهش درد ناشی از آن کمک کرد. راهکارهای درمان خانگی کشیدگی تاندون پا عبارتند از:

  • استراحت‌کردن و کاهش فشار بر ناحیه آسیب‌دیده
  • انجام تمرینات ورزشی و تقویتی در خانه
  • قراردادن ناحیه آسیب‌دیده، بالاتر از قلب
  • استفاده از مسکن‌های ضددرد بدون نسخه مثل استامینوفن، قرص ناپروکسن و…
  • فشرده‌کردن و بستن ناحیه آسیب‌دیده برای کاهش تورم
  • قراردادن کیسه یخ برای کاهش التهاب و تورم محل آسیب یا کاهش خونریزی داخلی ناشی از پارگی تاندون

عوامل موثر بر التهاب تاندون

اگرچه التهاب تاندون در هر سنی ممکن است روی دهد، اما بروز آن در بزرگسالان بالای ۴۰ سال شایع‌تر است. پس عامل سن را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر التهاب تاندون دانست. با افزایش سن، تحمل تاندون‌ها در مقابل استرس و فشار کم‌تر می‌شود و انعطاف‌پذیری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، وجود رسوبات کلسیم در نواحی خاصی از بدن هم خطر تاندونیت را افزایش خواهد داد. شغل‌هایی که نیاز به حرکات مداوم و تکراری یا نگه‌داشتن بدن در وضعیت نامناسب دارند، در بروز تاندونیت موثر هستند. ضمنا برخی از بیماری‌ها و ورزش‌ها هم ممکن است خطر ابتلا به التهاب تاندون را افزایش دهند.

التهاب تاندون دست

انجام برخی از کارها، ورزش‌ها و مشاغل خاص باعث افزایش خطر ابتلا به تاندونیت می‌شود

راه های پیشگیری از التهاب تاندون

داشتن یک برنامه برای جایگزین‌کردن عادات بد و اصلاح آن‌ها به پیشگیری از التهاب تاندون کمک می‌کند. فعالیت‌های این برنامه را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

اصلاح سبک زندگی

این روش شامل یادگرفتن پوزیشن‌ها و روش‌های مناسب انجام کار، استراحت کافی و به‌موقع در حین انجام فعالیت‌ها، حمل‌نکردن اجسام سنگین، یادگرفتن نحوه صحیح برداشتن و حمل اشیا و… است. فراموش نکنید در صورت احساس درد در مفصل‌ها و عضلات خود در حین انجام هر کاری، آن را متوقف و نحوه قرارگیری خود را اصلاح کنید. تغذیه هم تا حد زیادی در این زمینه نقش دارد. زمانی که شما بدن خود را با مصرف مقدار کافی پروتئین، املاح معدنی و ویتامین‌ها تقویت می‌کنید، احتمال بروز آسیب‌هایی مثل تاندونیت را کاهش می‌دهید.

پیشگیری از تاندونیت با ورزش

انجام ورزش منظم می‌تواند نقش پیشگیرانه‌ای در تاندونیت داشته باشد. البته این نکته را در نظر بگیرید که انجام نادرست حرکات ورزشی، خود یک عامل مهم در التهاب تاندون است. پس برای پیشگیری از تاندونیت با ورزش، حتما قبل از ورزش با کمک حرکات کششی بدن خود را گرم و فعالیت‌ها را به تدریج افزایش دهید. از لباس و کفش مناسب و تجهیزات ضروری ورزش استفاده کنید و پیش از پایان فعالیت ورزشی، بدن را به آرامی خنک کنید. ضمنا به صورت منظم ورزش کنید و انجام آن را به یک روز در هفته با شدت زیاد موکول نکنید!

پیشگیری از تاندونیت

انجام ورزش منظم و گرم‌کردن بدن با حرکات کششی مناسب پیش از ورزش در پیشگیری از التهاب تاندون نقش دارد

کلام پایانی درباره تاندونیت یا التهاب تاندون

تاندونیت التهاب یا تحریک تاندون است که به دلیل ضربه‌های مداوم خفیف یا یک آسیب شدید ناگهانی ایجاد می‌شود. افراد با شغل‌های خاص مثل نقاشی ساختمان یا ورزشکاران بیش از دیگران به آن دچار می‌شوند. در صورت بروز درد، التهاب و تورم در تاندون‌ها بهتر است با پزشک مشورت کنید. اما درمان‌های خانگی هم می‌تواند در تسریع درمان و کاهش علائم موثر باشد. اگر در زمینه التهاب تاندون یا موارد مشابه به راهنمایی پزشکی نیاز دارید، همین حالا از مشاوران آنلاین حال کمک بگیرید.

مشاوره پزشکی

 

 

منابع

my.clevelandclinic.org

urmc.rochester.edu

healthdirect.gov.au

hss.edu

webmd.com

mosportsmed.com

saveritemedical.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

صدرا

1 سال پیش

التهاب تاندون رو باید به چه پزشکی مراجعه کنم
پاسخ دهید
0

ادمین

1 سال پیش

داخل متن مشخص شده براتون
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات