جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درد مفاصل را با این داروها درمان کنید

درد مفاصل
تاریخ بروزرسانی : ۲۸ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

اگر تا امروز دچار درد مفاصل نشده‌ باشید، ممکن است تصورش برایتان سخت باشد که حتی یک نشستن و برخاستن ساده هم می‌‌‍تواند بسیار دردناک باشد! بله، اگر مفاصل بدنمان درست کار نکنند، انجام همۀ کارهای روزمره برایمان دشوار می‌شود. ضمن اینکه درباره درمان پوکی استخوان و درد مفاصل می‌توانید این مطلب را بخوانید باید بدانید که درد مفاصل این افراد را بیشتر از دیگران درگیر می‌کند:

  • سالمندان
  • کسانی که به مدت طولانی کارهای سنگین کرده‌اند.
  • کسانی که مدت طولانی اضافه وزن زیادی داشته‌اند.
  • کسانی که به علت حادثه‌ای به مفاصلشان آسیب وارد شده است.
  • کسانی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند که عارضه‌شان التهاب و درد مفصل است.

در این مطلب می‌خواهیم برای اینکه از درد این مخاطبان بکاهیم، توضیح دهیم که اساسا بیماری درد مفاصل چیست؛ و سپس داروهایی را برای کاهش این درد معرفی کنیم. البته باید توجه داشته باشید که این مطلب فقط برای معرفی و آگاهی‌بخشی است. اگر دچار درد مفاصل هستید، باید حتما زیر نظر پزشک درمان شوید. پیشنهاد می‎دهیم که مشورت با در اپلیکیشن «حال» را امتحان کنید.


تصویر خدمات اقساطی

درد مفاصل یعنی چه؟

 

درد مفاصل چیست

درد مفاصل بیماری رایجی است. وقتی دچار درد مفصل می‌شوید آن را در جاهای مختلفی مثل دست‌ها، پاها، زانوها، شانه‌ها و گردن و … احساس می‌کنید. درباره درد زانو این مطلب را بخوانید. افراد مختلف این درد را به شکل‌های گوناگونی تجربه می‌کنند. بعضی‌ از بیماران از احساس سوزش، بعضی دیگر از دردهای ضربان‌دار و عده‌ای هم از احساس ساییده شدن مفاصلشان شکایت می‌کنند.

اکثر افرادی که دچار درد مفاصل هستند، صبح‌ها که بیدار می‌شوند، در مفاصلشان احساس خشکی دارند؛ اما کمی که به بدن خود حرکت می‌دهند، این خشکی برطرف می‌شود و در انجام فعالیت‌ها احساس راحتی بیشتری می‌کنند. با وجود این، اگر بیش از اندازه فعالیت بدنی کنند، دردشان بدتر هم می‌شود.

همان‌طور که گفتیم درد مفاصل باعث می‌شود که حتی نتوانید کارهای سادۀ روزمره‌تان را به راحتی انجام دهید. اگر این درد شدید باشد به طور کلی زندگی‌تان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

بیماری‌هایی که باعث درد مفاصل می‌شود

به التهاب مفاصل به طور کلی آرتریت می‌گویند. آرتروز شناخته‌شده‌ترین نوع از آرتریت است که به دلیل ساییدگی غضروف مفاصل به آن مبتلا می‌شویم.

غضروفی که در مفاصل ما هست مثل یک بالشتک عمل می‌کند تا استخوان‌ها به هم ساییده نشوند. اگر این غضروف‌ها آسیب ببینند ما دچار درد مفاصل می‌شویم. آرتروز نواحی مختلفی مثل گردن یا زانو را درگیر می‌کند؛ همچنین آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) یک بیماری رایج خودایمنی است که باعث التهاب مفصل می‌شود و ممکن است نیاز به آزمایش روماتیسم باشد.

رماتیسم مفصلی

بیماری دیگری که مربوط به مفاصل است، اما با آتریت تفاوت‌هایی دارد، بورسیت است. در این بیماری بالشتک‌ها یا کیسه‌های اطراف مفاصل که مایع زلاله‌ای یا مایع مفصلی در آن‌هاست، ملتهب می‌شوند.

اما درد مفاصل خیلی اوقات عارضۀ یک بیماری دیگر است. طبیعی است که بیماری‌هایی که به استخوان‌های ما مربوط هستند، درد مفاصل هم ایجاد می‌کنند، مثل پوکی استخوان، عفونت استخوان، سرطان استخوان، سرطان خون (مغز استخوان)، التهاب تاندون، بیماری راشیتیسم (نرمی استخوان) و غیره.

در مقابل، بیماری‌های زیادی هستند که ظاهرا ارتباطی به استخوان‌ها و مفاصل ما ندارند، اما می‌توانند باعث دردناک شدن آن‌ها شوند؛ برای مثال بیماری‌های عفونی مثل آنفولانزا و اوریون و هپاتیت و غیره.

درباره درمان بیماری بورسیت و نشانه های آن می‌توانید این مطلب را بخوانید

ارتباط بیماری کرونا و درد مفاصل

این روزها که هنوز تب کرونا کاملا فروکش نکرده، ممکن است از خودتان بپرسید آیا کرونا هم از آن دسته بیماری‌های عفونی است که باعث درد مفاصل شود.پ

درد مفاصل در سالمندان

پاسخ سوال شما مثبت است. در میان بیماران مبتلا به کرونا، تعداد قابل توجهی از درد مفاصل شکایت داشته‌اند. کسانی که به دلیل کرونا دچار درد مفاصل و عضلات شده‌اند، معمولا این درد را در پشت و شانه‌های خودشان گزارش می‌کنند. اما اینکه درد چه زمانی شروع می‌شود و چقدر طول می‌شد، در بیماران مختلف متفاوت است.

البته لازم است که تحقیقات بیشتری دربارۀ علائم کرونا و رابطۀ آن با درد مفاصل انجام شود. برای آنکه بفهمید دردهای عضلانی و مفصلی شما به دلیل کروناست، می‌توانید از خدمات تست کرونا در منزل استفاده کنید.

در پایین جدولی را برایتان آماذد کردیم که در آن علائم و نشانه‌های درد مفاصل و علت احتمالی آن نوشته شده است.

نشانه‌ها بیماری احتمالی
درد، تورم یا کبودی پس از حرکات ورزش سخت یا تکرارشونده رگ به رگ شدن یا کشیدگی
در سن بالای 45 سال، درد شدیدتر هنگام راه رفتن و سفتی پس از حرکت آرتروز
مفصل داغ و متورم که وقتی آن را حرکت یا فشار می‌دهید، دردناک‌تر است. بورسیت
احساس درد و سفتی در هر دو طرف بدن، که بعد از حرکت نکردن بدتر می‌شود (مثلاً وقتی از خواب بیدار می‌شوید) روماتیسم مفصلی
مفصل انگشت پا داغ و متورم می‌شود (معمولاً انگشت شست پا) که همراه با دردی ناگهانی است. نقرس
مفصل داغ و متورم، تب و لرز عفونت مفصلی

بیشار بدانید: بیماری دوپویترن چیست؟

درمان درد مفاصل

از توصیف درد مفاصل و علت‌هایش که بگذریم، به موضوع مهم درمان می‌رسیم. البته خیلی اوقات دردهای مفصلی درمان قطعی ندارند و تنها کاری که می‌توانید بکنید مدیریت درد است.

مسئلۀ اصلی در درمان درد مفاصل شناختن علت آن است. پزشک شما با توجه به علت درد، به شما راهکارهای مختلفی را پیشنهاد می‌دهد؛ از تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی تا اقدامات جدی‌تر پزشکی مثل تزریق استروئید و جراحی.

آرتریت

در ادامه بعضی از روش‌های درمان خانگی و پزشکی درد مفاصل را برایتان آورده‌ایم:

درمان خانگی درد مفاصل

  • می‌توانید یک کیسۀ گرم یا سرد را روی مفصل خود بگذارید. معمولا بهتر است این کار را چندبار در روز تکرار کنید.
  • ماساژ در یک وان آب گرم هم می‌تواند به تسکین درد کمک کند.
  • از نظر بدنی فعال بمانید. ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا و ایروبیک سبک قدرت مفاصل شما را افزایش و درد را کاهش می‌دهد. حتما قبل از ورزش حرکات کششی انجام دهید تا دامنۀ حرکتی مفاصلتان افزایش پیدا کند. البته مهم است که حتما با یک پزشک دربارۀ نوع و شدت حرکات ورزشی مشورت کنید که نتیجۀ عکس نگیرید. بعضی از ورزش‌ها مثل تنیس، ایروبیک سنگین، دویدن یا پریدن برای شما مضر است.
  • کاهش وزن از راه‌های موثر کاهش درد مفاصل است. وزن خودتان را در محدودۀ سالم نگاه دارید تا فشار روی مفاصلتان کاهش پیدا کند.
  • گاهی داروهای مسکن و ضدالتهاب غیراستروئیدی به تسکین دردهای مفصلی کمک می‌کند؛ بعضی از داروها بدون نسخه قابل خریدن هستند. اما برای مصرف دوز بالاتری از آن‌ها حتما لازم است که با پزشک مشورت کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.

برای خرید قرص سیکلوسپورین از اینجا اقدام کنید

درمان پزشکی

پزشک شما بر اساس علت درد مفاصلتان از روش‌های مختلفی برای درمان استفاده می‌کند؛ برای مثال:

  • تجویز مسکن‌های قوی
  • تجویز حرکات ورزشی خاص
  • فیزیوتراپی
  • تجویز آنتی‌بیوتیک
  • تزریق استروئید
  • بیرون کشیدن مایع جمع شده در ناحیۀ مفصل
  • جراحی و تعویض مفصل و غیره.

حتی اگر درد مفاصل شما نیازمند درمان‌های خاصی مثل تزریق و جراحی نیست و با درمان‌های خانگی هم کنترل می‌شود، بهتر است حتما زیر نظر پزشک باشید. پزشک می‌تواند در استفاده از مسکن و انجام حرکات ورزشی به شما توصیه‌های خوبی بکند تا دچار آسیب و عوارض جانبی نشوید. در این صورت توصیه ما این است که در خانه خودتان با یک پزشک متخصص ارتوپد صحبت کنید.

مشاوره آنلاین پزشکی «حال»

درمان درد مفاصل در دوران بارداری

اگر باردارید و مفاصلتان دردناک است، این اصلا غیرطبیعی نیست. درد مفاصل در دوران بارداری رایج است. مهم‌ترین دلیل آن افزایش وزن شماست که به زانوها فشار می‌آورد. علاوه‌ بر آن، ممکن است احساس کنید که مفاصلتان شل‌تر از قبل هستند، در راه‌رفتن تعادل قبل را ندارید و زانوهایتان خالی می‌کنند؛ یا اینکه ممکن است در دست و پایتان تورم و احساس سوزن سوزن شدن و گزگز، یا بی‌حسی داشته باشید.

این دردها معمولا به دلیل تغییرات طبیعی بارداری است؛ اما اگر قبل از بارداری دچار آرتریت یا التهاب مفصل بوده‌اید، ممکن است در دوران بارداری بیماری شما بدتر شود. در هر صورت حتما لازم است که برای مدیریت درد مفاصل خود تحت نظر پزشک باشید.

در این دوران هرگز از داروهای شیمیایی و گیاهی خودسرانه استفاده نکنید. اما می‌توانید بعضی از روش‌های درمان خانگی بی‌خطر را برای مدیریت درد استفاده کنید. برای مثال:

  • به اندازۀ کافی استراحت کنید.
  • به صورت منظم پیاده‌روی کنید.
  • دوش آب گرم بگیریم.
  • کیسه گرم یا سرد روی مفاصلتان قرار دهید.
  • از ماساژ کمک بگیرید.
  • غذاهای غنی از امگا3 بخورید.
  • کفش‌های طبی و مناسب بپوشید.
  • از آتل استفاده کنید.

درمان دردهای مفصلی در دوران بارداری

اگر این روش‌ها به کاهش درد شما کمک نکرد، حتما از پزشکتان کمک بگیرید که با تجویز دارو و حرکات ورزشی مناسب به شما کمک کند.

توصیه های طب سنتی برای درد مفاصل

بعضی از روش‌های درمانی در میان همۀ روش‌های درمانی طب سنتی برای درد مفاصل مشترک است.

برای مثال، نشستن یا خوابیدن زیر باد مستقیم کولر یا پنکه یکی از دلایل درد مفاصل است. به همین دلیل بهتر است مستقیما در معرض باد کولر و پنکه ننشینید و بدن را گرم نگه دارید.

نکتۀ بعدی تحرک و ورزش است که همه متخصصان طب سنتی بر آن تأکید می‌کنند. به نظر آن‌ها این کار هم مفاصل را نرم می‌کند، هم وزن را متعادل نگاه می‌دارد.

استفاده از روغن‌های موضعی برای مالیدن بر روی مفاصل دردناک توصیۀ دیگر آن‌هاست. برای مثال روغن بابونه و دارچین و سیاهدانه را برای این کار توصیه می‌کنند.

استفاده از دمنوش‌های گیاهی هم در طب سنتی توصیه می‌شود. متخصصان مختلف دمنوش‌های گوناگونی را تجویز می‌کنند، برای مثال دمنوش بابونه و آویشن، دمنوش بابونه و مزرنجوش و غیره. اما باید توجه داشت که استفاده از دمنوش و داروهای گیاهی خالی از عوارض و خطر نیست. لازم است که اولا این دمنوش‌ها را بیش از یک بار در زور استفاده نکنید و دوم با یک پزشک متخصص ارتوپدی هم در این باره مشورت کنید.

بهترین قرص و دارو برای درد مفاصل

داروهای زیاد هستند که برای تسکین دردهای مفاصل موثرند. بسیاری از آن‌ها عوارض جدی ندارند. اما به هرحال لازم است که برای استفاده از داروها با پزشک متخصص مشورت کنید. به همین منظور میتوانید سوال دارویی آنلاین از طریق سامانه حال با مشاوران درمیان بگذارید.

اگر درد شما زیاد و جدی نیست، می‌توانید به صورت محدود از داروهای مسکن ساده مثل آسپرین، سلکوکسیب، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم استفاده کنید. این‌ها داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستند که بدون نسخه در دسترس قرار دارند. اما لازم است که به صورت موقت و با دوز پایین مصرف شوند.

درمان درد مفاصل

برای استفادۀ طولانی‌مدت‌تر و با دوز بیشتر حتما نیاز به مشورت پزشک و نسخه دارید. چون برخلاف تصوری که عموم مردم دارند، این داروها بدون عوارض نیستند. برای مثال مصرف طولانی مدت آن‌ها می‌تواند بر عملکرد کلیه‌ها و معده تأثیر منفی بگذارد. بنابراین در صورتی که دچار بیماری کلیوی یا زخم معده هستید، باید حتما با پزشک مشورت کنید.

به هرترتیب داروهای غیراستروئیدی عوارض جانبی داروهای استروئیدی یا کورتون‌ها را ندارند. داروهای استروئیدی اثر ضدالتهابی نیرومندی دارند و به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز می‌شوند. این داروها خیلی زود تورم و درد مفصل را کاهش می‌دهند. اما به دلیل عوارض زیادی که دارند، فقط در صورتی تجویز می‌شوند که بیمار دچار مشکلات جدی در حرکت کردن باشد.

لازم به ذکر است که افزایش وزن، تشدید دیابت، پوکی و نرمی استخوان، عفونت، آب مروارید و غیره، از عوارض احتمالی این داروهاست.

مشاوره آنلاین دارویی

روغن های مناسب برای دردهای عضلانی و مفاصل

داروهای موضعی مختلفی برای تسکین درد مفاصل در بازار وجود دارد. مزیت این داروها این است که عوارضشان در مقایسه با داروهای خوراکی و تزریقی معمولا خیلی کمتر است.

اگر به دنبال پماد هستید که تحت نظارت پزشکی مدرن تولید شده‌اند، لازم است بدانید که در پمادهایی که برای درمان درد مفاصل و آرتریت ساخته شده‌اند، این ماده‌ها وجود دارند:

  • سالیسیلات که باعث کاهش تورم و درد می‌شود.
  • موارد ضدتحریک‌کننده (counterirritants) که پوست را گرم یا سرد می‌کند و مغز را از احساس درد منحرف می‌کند.
  • کپسایسین که گیرنده‌های درد در پوست را مسدود می‌کند و به این صورت درد را کم می‌کند.

درد مفاصل

اثرگذاری این پمادها در مفصل‌هایی که به سطح پوست نزدیک‌تر هستند، مثل زانو، بیشتر است. علاوه بر مواد ذکر شده، در پمادهای مختلف از روغن‌های مختلفی مثل روغن دارچین، اوکالیپتوس و غیره هم استفاده می‌کنند.

در طب سنتی روغن‌ها خودشان به تنهایی برای درمان دردهای مفصلی توصیه می‌شوند. بعضی از روغن‌هایی که پزشکان طب سنتی برای بیمارانشان تجویز می‌کنند، ترکیبی از چند روغن هستند مثل روغن بابونه و دارچین و سیاهدانه. اما روغن‌هایی مثل روغن زیتون، روغن چهل‌گیاه، روغن بابونه، روغن دارچین، روغن اوکالیپتوس، روغن بادام، روغن آرنیکا و عیره، خودشان به تنهایی برای کاهش التهاب و درد مفاصل توصیه می‌شوند.

 

حرف آخر

اگر هنوز دچار درد مفاصل نشده‌اید، پیشگیری بهترین راه است. حفظ وزن متعادل مهم‌ترین عاملی است که فشار را از روی مفاصل شما برمی‌دارد. ضمن آنکه تحرک و ورزش باعث قوی شدن عضلات اطراف مفصل‌های شما می‌شود.

 

 

سئوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”طرز تهیه خمیر زردچوبه برای درد مفاصل؟” answer-0=”در طب سنتی و محلی زردچوبه را با زرده تخم مرغ مخلوط می‌کنند و خمیر به دست آمده را با یک پارچه تمیز و آب نخورده روی محل درد می‌بندند. اما در سایت‌ها و منابع مختلف ترکیب‌های گوناگونی برای تهیه خمیر زردچوبه معرفی شده است. برای مثال بعضی‌ها به این ترکیب عسل یا نمک هم اضافه می‌کنند؛ یا برای مثال به جای تخم مرغ از ماست و روغن نارگیل استفاده می‌کنند.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”دمنوش مناسب برای درد مفاصل کدام است؟” answer-1=”همان‌طور که گفتیم متخصصان طب سنتی دمنوش‌های مختلفی را برای درمان درد مفاصل معرفی کرده‌اند، مانند دمنوش بابونه و آویشن. اما باید توجه کنید که استفادۀ زیاد از دمنوش‌ها هم عوارض دارد.” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”بهترین روش درمان درد مفاصل کدام است؟” answer-2=”برای درمان دردهای مفصلی، بهترین کار مراجعه به یک متخصص ارتوپدی و همچنین تغییر شیوۀ زندگی با کاهش وزن و ورزش سبک روزانه است.” image-2=”” headline-3=”h2″ question-3=”آیا پسوریازیس باعث درد مفاصل میشود؟” answer-3=”در بعضی بیماران بله! پسوریازیس یک بیماری خودایمنی پوستی است. اما در حدود 10 درصد از بیماران ممکن است تاندون‌ها و رباط‌های اطراف مفاصل هم درگیر بشوند. البته این دردهای مفصلی را بیشتر کسانی تجربه می‌کنند که مدت طولانی دچار پسوریازیس بوده‌اند. همچنین باید توجه داشته باشید که افراد مبتلا به این بیماری مثل هرکسی ممکن است دچار آرتریت بشوند. بنابراین درد مفاصل آن‌ها لزوما به علت آتریت پسوریازیس نیست. تشخیص این موضوع بر عهدۀ پزشک متخصص است.” image-3=”” count=”4″ html=”true” css_class=””]

 

 

 

منابع:

https://my.clevelandclinic.org/

https://www.mayoclinic.org

https://www.healthline.com

https://limitless-physical-therapy.com/

https://www.verywellhealth.com/

https://patient.info/

https://www.arthritis.org/

https://www.farsnews.ir/

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات