جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان کیست کلیه / شناخت انواع کیست کلیه و راه درمان آنها

درمان کیست کلیه
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

کیست کلیه کیسۀ گرد و پر از مایعی است که روی کلیه ظاهر می‌شود. کیست‌های کلیه معمولا از نوع ساده هستند و در نتیجه خطر و زیانی ندارند. حتی ممکن است دچارش باشید، اما از آن باخبر نباشید و به دنبال درمان کیست کلیه خود نروید؛ اما گاهی هم ممکن است که این کیست‌ها پیچیده باشند و عملکرد کلیه را با مشکلاتی مواجه کنند.

پزشکان هنوز نمی‌دانند که مشخصا چه چیزی باعث کیست کلیه می‌شود؛ معمولا هم زمانی درمان کیست کلیه را برای شما انجام می‌دهند که این کیست در شما علائمی را ایجاد کرده باشد یا دچار بیماری پلی کیستیک کلیه شده باشید.

در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ کیست کلیه و روش‌های درمان آن بنویسیم. اگر به این بیماری دچار هستید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از دکتر آنلاین رایگان حال بپرسید.

مشاوره آنلاین با متخصص کلیه


تصویر خدمات اقساطی

کیست کلیه چیست

کیست کلیه کیسه‌ای با دیوارۀ نازک است و درون آن پر از مایع است. اغلب کیست‌ها روی کلیه، یعنی در سطح آن، ظاهر می‌شوند. کسی که دچار کیست کلیه است، ممکن است تنها یک کیست در یک کلیه خود داشته باشد، یا برعکس در هردو کلیه‌اش تعداد زیادی کیست پیدا شود.

نارسایی کلیه و درمان آن را بشناسید

کیست کلیه چیست

کیست کلیه معمولا علائمی ندارد؛ مخصوصا وقتی اندازۀ کیست کوچک و تعدادش کم باشد. در این صورت، پزشک معمولا وقنی متوجه آن می‌شود که از بدن بیمار برای مسئله و بیماری دیگری تصویربرداری شده باشد. اما گاهی هم وضعیت پیچیده‌تر است و بیمار علائمی را تجربه می‌کند و نیاز به درمان کیست کلیه دارد. بنابراین کیست‌های کلیه با یکدیگر متفاوتند. در ادامه دربارۀ انواع کیست و تفاوت‌شان با یکدیگر برایتان توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: شایع‌ترین علائم سنگ کلیه

انواع کیست کلیه

دو نوع کیست کلیه وجود دارد:

  • کیست ساده: کیست‌های ساده کیست‌های منفردی که روی کلیه تشکیل می‌شوند، دیوارۀ نازکی دارند و معمولا بدون علائم و خطر هستند.
  • بیماری پلی کیستیک کلیه: این وضعیت معمولا یک بیماری ارثی است و باعث رشد کیست‌های زیادی روی کلیه‌ها می‌شود و ممکن است به کلیه آسیب بزند. این وضعیت پیچیده‌تر است و در صورتی که فردی به آن مبتلا باشد، باید درمان کیست کلیه را جدی بگیرد.

کیست‌ها از نظر اندازه هم با هم متفاوتند. بعضی از کیست‌ها به قدری کوچک هستند که بدون میکروسکوپ نمی‌توان آن‌ها را دید. اما بعضی از آن‌ها تا اندازۀ یک توپ تنیس رشد می‌کنند. در این صورت می‌توانند اندام‌های مجاور را تحت فشار قرار دهند و باعث درد شوند.

درباره سونوگرافی کلیه و نحوه انجام آن در منزل بیشتر بدانید

علائم و نشانه های کیست کلیه

همان‎‌طور که گفتیم کیست ساده معمولا علائمی ندارد. اما کیست اگر بزرگ یا متعدد باشد یا عفونی شود، ممکن است نشانه‌های زیر را ایجاد کنید:

  • تب
  • درد در پشت یا پهلو بین دنده‌ها و لگن (درد معمولا کم است، اما در صورت ترکیدن کیست می‌تواند شدید شود)
  • درد در قسمت بالای شکم
  • تورم شکم
  • ادرار کردن زیاد
  • وجود خون در ادرار یا تیره شدن رنگ ادرار
  • فشار خون بالا

بیشتر بدانید: برای بهبود عفونت کلیه چه بخوریم

علائم کیست کلیه

قرص درمان کیست کلیه

برای درمان کیست کلیه قرص و دارویی وجود ندارد! کیست کلیه در صورتی که ساده و بی‌علائم باشد، معمولا درمانی برای آن انجام نمی‌شود؛ شاید پزشک به بیمار توصیه کند که چندوقت یک‌بار آزمایش سونوگرافی را انجام دهد تا تغییرات کیست بررسی شود.

اما در صورتی که کیست بزرگ باشد یا علائم و نشانه‌هایی را ایجاد کرده باشد، نیاز به درمان دارد. پزشک بر اساس شرایط بیمار یکی از روش‌های زیر را انتخاب می‌کند:

  • با وارد کردن سوزنی به درون بدن بیمار، کیست را سوراخ می‌کند، مایع درونش را تخلیه می‌کند و سپس آن را با محلولی پر می‌کند. این محلول کمک می‌کند که کیست دوباره با مایع پر نشود و عود نکند. به این روش اسکلروتراپی می‌گویند و با بی‌حسی موضعی آن را انجام می‌دهند.
  • برای برداشتن کیست جراحی انجام می‌دهد. معمولا برای جراحی کیست کلیه از روش لاپاراسکوپی استفاده می‌شود. یعنی جراح چند برش روی پوست بیمار ایجاد می‌کند و ابزار مخصوص را با یک دوربین کوچک به درون بدن بیمار می‌فرستد. در این روش نیز کیست را تخلیه می‌کنند و سپس دیواره‌هایش را می‌برند یا می‌سوزانند.

پس از درمان بیمار معمولا نیاز دارد از قرص‌های مسکن مثل آسپرین برای کنترل درد خود استفاده کند. اما باز هم تکرار می‌کنیم که قرصی برای درمان کردن کیست کلیه وجود ندارد.

درمان کیست کلیه با طب سنتی

طب سنتی برای درمان کردن کیست کلیه توصیه‌های مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • هرروز صبح دمنوش اسطوخدوس بنوشید. ترجیحا این دمنوش با عسل مخلوط شود.
  • هرروز ترکیب عسل و سیاهدانه بخورید.
  • هرروز صبح ناشتا هفت عدد انجیر بخورید.
  • روغن زیتون و روغن کنجد را جایگزین روغن‌های دیگر کنید.
  • انارشیرین بخورید و در غذاهایتان رب انار شیرین بریزید. (اگر بیمار دیالیزی دارید، درباره تغذیه بیماران دیالیزی می‌توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید)
  • از زردچوبه در غذا استفاده کنید.
  • دمنوش زنجبیل بنوشید و …

درمان کیست کلیه با سیاهدانه

مصرف سیاهدانه برای درمان کیست‌های کلیه یکی از توصیه‌های طب سنتی است. در این طب توصیه می‌شود که بیمار مبتلا به کیست کلیه به مدت یک هفته ترکیب عسل و سیاهدانه را مصرف کند.

درباره درمان کیست تخمدان بیشتر بدانید

کیست کلیه

استفادۀ موضعی از سیاهدانه هم راهکار دیگری است که در این طب تجویز می‌شود. توصیه می‌کنند که سیاهدانه را پودر کنید، آن را با روغن زیتون یا عسل مخلوط کنید و روی محل کلیه بگذارید. جای کلیه در بدن، زیر آخرین دندۀ قفسۀ سینه از طرف پشت بدن است.

در پایان باید تأکید کنیم که این روش‌ها از نظر علمی اثبات نشده‌اند؛ بنابراین بهتر است پیش از تست کردن آن‌ها با پزشک متخصص نیز مشورت کنید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

سخن پایانی درباره کیست کلیه

ممکن است همین اکنون هم شما در کلیۀ خود کیست داشته باشید، اما از آن باخبر نباشید. در این صورت کیست کلیۀ شما ساده و بی‌خطر است و جای نگرانی نیست. اما اگر علائمی شبیه به کیست کلیه را تجربه می‌کنید (به این علائم در مطلب اشاره کردیم)، حتما به متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا در صورت نیاز درمان شوید. به شما مشاوره با دکتر انلاین کلیه در مجموعه «حال» را توصیه می‌کنیم.

 

سوالات متداول درباره کیست کلیه

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”کیست کلیه چگونه درمان میشود؟” answer-0=”کیست کلیه اگر ساده و بدون علائم باشد، نیازی به درمان ندارد. در غیر این صورت پزشک از روش‌های اسکلروتراپی یا لاپاراسکوپی برای تخلیۀ کیست استفاده می‌کند.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”چه زمانی باید برای کیست کلیه به پزشک مراجعه کنیم؟” answer-1=”زمانی برای کیست کلیه به پزشک مراجعه می‌کنیم که علائمی را تجربه کنیم. نظیر درد در پهلو یا بالای شکم، تغییر رنگ ادرار یا وجود خون در ادرار. در این صورت احتمالا یا کیست بزرگ شده یا دچار بیماری پلی کیستیک کلیه شده‌ایم.” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”چه کسانی دچار کیست‌های ساده کلیه می‌شوند؟” answer-2=”علت تشکیل کیست در کلیه هنوز معلوم نیست و هرکسی ممکن است به این بیماری دچار شود.” image-2=”” headline-3=”h2″ question-3=”اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟” answer-3=”معیار مشخصی برای اندازۀ کیست وجود ندارد. بعضی کیست‌ها تنها با میکروسکوپ دیده می‌شوند و علائم و خطری هم ندارند. گاهی هم ممکن است به اندازۀ توپ تنیس بزرگ شوند و در این صورت موجب درد و فشار بر اندام‌های مجاور می‌شوند و خطر ترکیدن دارند.” image-3=”” count=”4″ html=”true” css_class=””]

 

منابع

https://www.mayoclinic.org

https://www.healthline.com

https://www.medicalnewstoday.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جمشیدی

2 ماه پیش

من کیست پاراپلویک به قطر ۳۹ میلیمتر در کلیه راست دارم آیا خطر ناکه؟؟؟درمانش چیه؟؟؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

1 ماه پیش

سلام و وقت بخیر محل قرارگیری و نوع کیست باید توسط پزشک بررسی بشه. در برخی موارد این کیست ها ممکن است ایجاد مشکل کنند مثل افزایش اندازه و فشار برکلیه که باعث درد کلیه یا دردهای شکمی میشود و یا باعث عفونت و خونریزی داخلی شود. برای درمان هم معمولا دارو یا عمل جراحی انجام میشه که اینها باید حتما توسط پزشک انجام بشه.
پاسخ دهید
0

HamidReza

1 سال پیش

قرص سیپروفلوکساسین میتونه کیست کلیه را درمان کنه؟
پاسخ دهید
7

2 ماه پیش

قرص سفیکسیم برای کیست کلیه خوب است؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

2 ماه پیش

سلام وقت بخیر معمولا کیست کلیه با دارو درمان نمی‌شود و تنها راه درمان آن در صورت لزوم عمل جراحی تخلیه با لاپاراسکوپ است.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات