جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بهترین رفتار بعد از خیانت همسر / در مقابل خیانت همسرم چه کار کنم

بهترین رفتار بعد از خیانت همسر
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

این مقاله توسط دکتر احمد احمدی تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/b2c75258-f715-4106-aefe-a4c9dadcd04c.png
دکتر احمد احمدی
دکتری مشاوره و هیپنوتیزم درمانگر
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

شاید شما هم از آن دسته افراد باشید که با دیدن عنوان این مطلب با خودتان گفته‌اید: بهترین رفتار بعد از خیانت همسر جدایی و طلاق است! حق دارید. خیانت درد عاطفی بزرگی است. اما برخلاف تصورتان، گاهی این درد قابل التیام است و لزوما طلاق بهترین راهکار نیست.

چگونه می‌توان زندگی مشترک را پس از خیانت همسر بازسازی کرد؟ در چه شرایطی می‌توان زندگی زناشویی را بعد از خیانت ادامه داد؟ این‌ها سوالاتی است که می‌خواهیم در این مطلب به آن‌ها پاسخ دهیم.

اگر هم زن و هم شوهر باور داشته باشند که می‌توانند بعد از خیانت، زندگی مشترکشان را از نو بسازند و برای این‌کار ارادۀ لازم را داشته باشند، این کار شدنی است.

همچنین اگر شما هم درد خیانت را در زندگی زناشویی‌تان تجربه کرده‌اید و نمی‌دانید که رفتار بعد از خیانت همسر چگونه باید باشد، از خدمات مشاوره خانواده آنلاین در شرکت «حال» کمک بگیرید.


تصویر خدمات اقساطی

بعد از خیانت همسر چه کنیم

شوهرش بیش از قبل در محل کار می‌ماند و با همکار خانمش وقت می‌گذارند. اوایل به شوهرش مشکوک نبود؛ طبیعی بود که گاهی برای اضافه کار در اداره بماند. اما کم کم چیزی ذهنش را آزار می‌داد. وقتی دربارۀ احساسش با شوهرش صحبت کرد، او اول انکار کرد و حتی خشمگین شد. اما بعد از چند روز کشمکش و دعوا، همه چیز آشکار شد. شوهرش به رابطه با همکارش اعتراف کرد و زن با واقعیت تلخ خیانت روبه‌رو شد.

درباره جلوگیری از خیانت همسر می‌توانید این مطلب را بخوانید.

همه چیز در نظر زن ویران بود. «چه باید کرد؟» این مهم‌ترین سوالی بود که در ذهن زن می‌چرخید و آزارش می‌داد. طلاق و جدایی تنها چیزی بود که روزهای اول به آن فکر می‌کرد. اما وقتی پشیمانی همسرش را دید و به فرزندانش فکر کرد، تصمیم گرفت شانس خود را امتحان کند و ببیند که آیا این زخم قابل درمان است یا نه. درباره طلاق عاطفی در این مقاله بیشتر بدانید

با هم به مشاوره خانواده رفتند، دربارۀ بهترین رفتار بعد از خیانت همسر درس‌های زیادی آموختند. آن‌ها توانستند زندگی‌شان را ترمیم کنند و در کنار هم بمانند. البته این داستان نباید باعث شود تصور کنید که درمان درد خیانت آسان است. بسیاری از زوج‌ها از پس این کار برنمی‌آیند. برای مثال آمارها نشان می‌دهد که علت 37 درصد از طلاق‌ها در ایالات متحد آمریکا خیانت است.

درباره دعوای زن و شوهر و راهکارهای حل آن می‌توانید این مطلب را بخوانید.

ما در این بخش می‌خواهیم برایتان از راهکارهای پس از خیانت بگوییم. امیدواریم بعد از خواندن آن بینش جدیدی دربارۀ رفتار بعد از خیانت همسر پیدا کنید.

بعد از خیانت همسر

وضعیت را بررسی کرده و تصمیم عجولانه نگیریم

در اکثر افراد، اولین رفتار بعد از خیانت همسر فکر کردن به جدایی و طلاق است. این افکار و احساسات طبیعی است. اما وقتی پای تصمیم به میان می‌آید، لازم است که دست نگاه دارید. شاید به نظرتان برسد که ازدواج شما از اول هم اشتباه بوده، اما باید توجه داشته باشید که طلاق اشتباه هم می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد. کمی تأمل و درنگ کنید، به خودتان و همسرتان فضا بدهید و اجازه بدهید که در تنهایی فرصت فکر کردن داشته باشید و به جای جدال‌های احساسی با همسرتان، تصمیمات عاقلانه بگیرید. در این مطلب می‌توانید درباره  افسردگی بعد از طلاق بیشتر بدانید.

خشم و عصبانیت خود را بپذیریم

پذیرش احساسات اولین قدم برای درمان و شفاست. طبیعی است که عصبانی و خشمگین باشید. به احساسات خود احترام بگذارید و تلاش نکنید که آن را سرکوب کنید. پیدا شدن احساس خشم در شما بیهوده نیست؛ قرار است این خشم را به مسیر درستی هدایت کنید و به کمک نیرویی که از آن می‌گیرید، برای بهبود وضعیت خود قدم بردارید.

خود را سرزنش نکنید / خود را فراموش نکنید

ساده‌ترین کار این است که خودتان را به خاطر اتفاقی که افتاده سرزنش کنید. اما به خاطر داشته باشید که شما مسئول اعمال همسرتان نیستید. البته فکر کردن به اینکه چرا چنین اتفاقی افتاده و سهم شما در بروز این مشکل چه بوده، بسیار مفید است. اما نباید آن را به انتقاد شدید از خود یا خودسرزنشگری تبدیل کنید و فراموش کنید که شما در این وضعیت حق دارید. چنین رویکردی روند بهبود را طولانی‌تر خواهد کرد.

به قضاوت های دیگران توجهی نکنید

احتمالا وقتی آشنایان و دوستان بفهمند که در زندگی زناشویی شما خیانتی اتفاق افتاده، سعی می‌کنند نظر بدهند، شما را نصیحت کنند یا به شما توصیه کنند که جدا شوید یا برعکس خشم خودتان را نادیده بگیرید و به زندگی مشترکتان ادامه بدهید.

توجه داشته باشید که حمایت گرفتن از نزدیکان بسیار ضروری است؛ شما نیاز دارید احساسات خودتان را با کسی در میان بگذارید. اما تنها از کسانی درخواست حمایت کنید که مطمئن هستید شما را قضاوت نمی‌کنند و برای زندگی مشترک شما نسخه نمی‌پیچند. شما باید انتخاب‌های خودتان را داشته باشید و مستقلاً تصمیم بگیرید.

خیانت همسر

مشاوره خانواده

بهترین رفتار بعد از خیانت همسر کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس است که در زمینۀ زوج‌درمانی تبحر دارد. با یک مشاور خانواده حتما مشورت کنید. او می‌تواند به کمک تخصصی که در زمینۀ مسائل زناشویی دارد، به شما کمک کند که احساساتتان را دقیق‌تر بشناسید، آیندۀ رابطۀ خود را ببینید و به درستی تصمیم‌گیری کنید. اگر نهایتا انتخاب شما این باشد که در این رابطه بمانید، یک مشاور خانواده می‌تواند به شما برای بازسازی و تقویت رابطه‌تان کمک بزرگی کند. پیشنهاد می‌دهیم که مشاوره خانواده آنلاین در شرکت حال را فراموش نکنید.

درباره احساساتتان با همسرتان صحبت کنید

لازم است که همسرتان بداند عملش در شما چه احساسی را به وجود آورده است. فردی که خیانت دیده معمولا احساساتی نظیر خشم، غم و اندوه، بی‌ارزشی و بی‌اعتمادی را تجربه می‌کند. دربارۀ این احساسات با همسرتان صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید که بیان این احساسات باعث بحث و جدل میان شما می‌شود، می‌توانید از فضای مشاورۀ زوج درمانی برای بیان احساسات خود کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: تله بی اعتمادی را بشناسید و درمان کنید.

خواسته های خود را مطرح کنید

اگر قرار باشد که زندگی زناشویی‌تان ادامه پیدا کند، از همسرتان چه خواسته‌ای دارید؟ چه سوالاتی را می‌خواهید از او بپرسید؟ شرط شما برای ادامه زندگی چیست؟ همه را به صورت شفاف با او مطرح کنید.

ممکن است پرسیدن این سوالات برای شما مهم باشد: چرا به خودش اجازۀ خیانت داده است؟ چه مدتی در رابطه بوده است؟ آیا این اولین و آخرین خیانت او بوده یا موارد دیگری هم وجود داشته؟ آیا هنوز هم به آن رابطه تمایلی دارد یا نه؟

همچنین ممکن است خواسته‌هایی داشته باشید، مثلا اینکه او دیگر روی تلفن همراه و رایانه‌اش رمز نگذارد؛ به شما دربارۀ رفت و آمدهایش به شما توضیح بدهد؛ وقت بیشتری برای خانواده بگذارد و غیره.

لازم است که به کمک یک مشاور زوج درمانگر این پرسش‌ها و خواسته‌ها را تنظیم کنید و آن‌ها را در حضور همسرتان به صورت کاملا شفاف بیان نمایید.

دنبال انتقام و تلافی نباشید

بدترین رفتار بعد از خیانت همسر انتقام است. انتقام هیچ کمکی به شما نمی‌کند. شاید فکر کنید که اگر شما هم به همسرتان خیانت کنید، به او نشان می‌دهید که عملش چه آسیبی به شما زده است. اما این کار حال شما بدتر می‌کند و فرایند درمان را هم پیچیده‌تر می‌سازد. از انتقام دوری کنید تا آسیبی که خورده‌اید شدت بیشتری پیدا نکند.

انتقام از همسر

مراجعه به دادگاه

آیا همۀ راه‌ها را برای درمان زخم خیانت رفته‌اید و به این نتیجه رسیده‌اید که باید جدا شوید؟ خیلی اوقات خیانت به معنای فروپاشی یک زندگی زناشویی است. بسیاری از کسانی که خیانت دیده‌اند، با وجود اینکه تلاش می‌کنند نمی‌توانند درد خیانت را فراموش کنند. خیلی اوقات هم همسری که خیانت کرده برای بازسازی زندگی زناشویی همکاری نمی‌کند، برای مثال ممکن است از گفتن واقعیت سرباز بزند، هنوز مایل به ادامۀ رابطۀ دوم خود باشد، و احساس پشیمانی نداشته باشد.

در چنین وضعیتی شاید راه حل مناسب جدایی و طلاق باشد. البته بهتر است قبل از تصمیم‌گیری حتما مراحل درمان با مشاور خانواده را گذرانده باشید و از تصمیم خود مطمئن باشید.

وقتی تصمیم خود را برای جدایی گرفتید، نخستین قدم این است که برای ارائۀ درخواست طلاق به دادگاه خانواده مراجعه کنید. یادآوری این نکته لازم است که قبل از ارائۀ درخواست طلاق، مستندات لازمی را که نشان دهد همسر شما خیانت کرده، تهیه کنید. برای این کار لازم است که از یک فرد خبره مشورت بگیرید.

درباره طلاق سالم و راهکارهای آن بیشتر بدانید.

راهکارهایی برای فراموشی خیانت همسر

قبل از هرچیز باید بگوییم که منظور از فراموشی این نیست که روی درد و زخم خود سرپوش بگذارید. شما باید مراحل درمان را به تدریج و با آگاهی طی کنید. چه بخواهید زندگی مشترکتان را ادامه دهید و چه قصد جدایی داشته باشید، باید به تدریج به خودتان کمک کنید که خیانت همسرتان را در ذهن خود کمرنگ کنید و بتوانید او را ببخشید.

اعتماد

کار دشواری است، اما غیرممکن نیست. در این زمینه نیاز به کمک دارید. به کمک یک زوج‌درمانگر به تدریج یاد می‌گیرد چگونه ببخشید و میان خودتان و همسرتان صلح برقرار کنید؛ اگر قرار است زندگی زناشویی‌تان را بازسازی کنید، لازم است یاد بگیرید که چگونه عشق و محبت و اعتماد را به رابطه برگردانید.

مشاوره روانشناسی برای بهترین رفتار بعد از خیانت همسر

آیا خیانت دیده‌اید؟ متأسفیم. درد سختی را تجربه می‌کنید. لازم است بدانید که این درد با وجود بزرگ بودن، مانند دردهای دیگر قابل التیام است. لازم است که به خودتان زمان بدهید و خودتان را از حمایت محروم نکنید.

عجولانه تصمیم‌گیری نکنید. شما برای هضم و درک آن‌چه برایتان اتفاق افتاده نیاز به زمان و فضای کافی دارید. احساسات خود را بپذیرید. حق دارید که خشمگین باشید؛ حق دارید که نتوانید اعتماد کنید؛ اما مراقب باشید که به دام سرزنش کردن خود نیفتید.

به خودتان کمک کنید و حمایت دیگران را بپذیرید. اگر دوستان و نزدیکان قابل اعتمادی دارید که اطمینان دارید شما را قضاوت نمی‌کنند و برای زندگی شما نسخه نمی‌پیچند، حتما از همدلی و همراهی‌شان برخوردار شوید. همچنین حتما لازم است که از یک زوج‌ درمانگر کمک بگیرید تا به شما بهترین رفتار بعد از خیانت همسر را نشان دهد. به شما روان شناس آنلاین در شرکت حال را توصیه می‌کنیم. مشاوران ما با تخصص خود همواره آمادۀ کمک به شما هستند.

 

 

منابع

https://www.mayoclinic.org

https://rccaustin.com

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پروین شهبازیان

2 ماه پیش

سلام من ی زن سی ساله هستم شوهرم ۴۷ ساله متوجه خیانت شوهرم شدم ک با ی زن دوست بوده و همه جا همراش بوده ولی میگه باهم رابطه جنسی نداشتم ولی من باور نمیکنم الان میگه خیلی پشیمانم و همش سعی میکنه جبران کنه ولی من نمیتونم فراموش کنم میخوام طلاق بگیرم ولی ستا بچه دارم کمکم کتید توارا خدا
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

1 ماه پیش

سلام و وقت بخیر چون بررسی این مسائل نیاز به دونستن جزئیات بیشتر داره بهتره که حتما با یک مشاور خانواده مشورت داشته باشید. میتونید از خدمات مشاوره خانواده مجموعه حال استفاده کنید : مشاوره جنسی و زناشویی آنلاین (به صورت محرمانه)
پاسخ دهید
0

۰۹۳

5 ماه پیش

چقد دلم برات اتیش میگیره من هم بدترین شرایطو دارم حالا
پاسخ دهید
0

جواب

6 ماه پیش

با سلام دکتر من زنم میدونم بهم خیانت کرده کلا تغییر کرد ازخونه راخالی میکرد بچم میبرد خونه مادربزرگش به تلفن من بدجواب میداد همیشه استرس داره هرچه بهش میگم گردن پمیگیره ایا دوباره خیانت میکند.
پاسخ دهید
6

جستجو

جدیدترین مقالات