haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

افسردگی بعد از طلاق / با طلاق و افسردگی بعد از آن چه کنیم

تیم تحریریه حال
افسردگی بعد از طلاق
۲۲ آذر

افسردگی بعد از طلاق واکنشی طبیعی به احساس از دست دادن است. طلاق تحربۀ تکان‌دهنده‌ای است و به همین دلیل، تعجبی ندارد که افراد بعد از طلاق احساس غم و افسردگی کنند.

پس از جدایی، اکثر افراد احساساتی مثل غم، گناه و عدم اطمینان به آینده را احساس می‌کنند. تداوم این احساسات موجب افسردگی طلاق می‌شود؛ اما به این معنی نیست که باید در برابر این افسردگی تسلیم شد. راه‌هایی برای مدیریت این افسردگی وجود دارد.

در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ نشانه‌های افسردگی زنان و مردان بنویسیم و بعد دربارۀ راهکارهای درمان آن توضیح دهیم. آیا شما هم طلاق گرفته‌اید یا در آستانۀ جدایی هستید؟ این مطلب برایتان مفید خواهد بود. ضمن آنکه مشاوره روانشناسی برای درمان افسردگی طلاق را فراموش نکنید. می‌توانید از خدمات مشاوره خانواده آنلاین در سامانۀ حال استفاده کنید.

مشاوره خانواده آنلاین

نشانه‌های افسردگی بعد از طلاق

طلاق در فهرست استرس‌زاترین رویدادهای زندگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که طلاق، پس از مرگ همسر، در رتبۀ دوم رویدادهای استرس‌زایی است که افراد ممکن است با آن مواجه شوند.

البته درباره بهترین رفتار بعد از خیانت همسر می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید.

آمارها نشان می‌دهد افرادی که طلاق را تجربه می‌کنند، احتمال ابتلایشان به افسردگی چند برابر افراد دیگر است. همچنین کسانی که از قبل با افسردگی سروکار داشته‌اند، با جدایی و طلاق احتمالاً علائمشان تشدید می‌شود.

می‌ـوانید درباره اختلافات زن و شوهر و راه حل آن این مطلب را نیز مطالعه نمایید.

نشانه‌های افسردگی بعد از طلاق به طور کلی عبارتند از:

  • غم و ناامیدی که تداوم دارد و به سادگی از میان نمی‌رود
  • احساس بی‌ارزشی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که فرد زمانی از آن‌ها لذت می‌بُرد
  • احساس عدم تمرکز
  • گریه کردن بیش از قبل
  • مشکل در به خواب رفتن یا خواب زیاد
  • تغییر در اشتها (غذا خوردن زیاد یا برعکس بی‌اشتهایی)
  • افکار خودکشی

طلاق زن و شوهر

سوگ و اندوه پس از طلاق شامل پنج مرحله است. بروز افسردگی بعد از طلاق را می‌توان مرحلۀ چهارم این سوگواری دانست. این مراحل به شرح زیر هستند:

  • مرحلۀ اول انکار است. انکار راهی است تا فرد از خودش در برابر شوک طلاق محافظت کند. او به جای پذیرش واقعیت تلخی که روبه‌روی اوست، تلاش می‌کند تصور کند که اتفاقی نیفتاده است.
  • مرحلۀ دوم خشم و عصبانیت است. وقتی فرد متوجه می‌شود که انکار سودی ندارد، احساس درماندگی و ناامیدی می‌کند. این وضعیت موجب خشم می‌شود.
  • مرحلۀ سوم چانه‌زنی است. فرد در این مرحله تلاش می‌کند با طرف مقابل مذاکره کند و حتی وعده‌هایی بدهد که وضعیت را بهبود خواهد داد.
  • مرحلۀ چهارم افسردگی است. در این مرحله فرد شکست را می‌پذیرد و دچار غم و اندوهی می‌شود که گذرا نیست.
  • مرحلۀ پنجم پذیرش است. در این وضعیت فرد شرایطش را می‌پذیرد؛ آرامش خود را بازمی‌یابد و برای بهتر شدن شرایط خود تلاش می‌کند. رسیدن به این مرحله دشوار است و به تدریج رخ می‌دهد.

درباره ازدواج با همسر سابق می‌تواندی این مقاله را مطالعه نمایید

حالا شاید بپرسید آیا علائم افسردگی در زنان و مردان تفاوتی با یکدیگر دارد؟ این سوالی‌ است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

افسردگی بعد از طلاق در زنان

به صورت کلی، زنان بیش از مردان دچار افسردگی بعد از طلاق می‌شوند. اما در عین حال زنان بیش از مردان به دنبال درمان افسردگی خود می‌روند و دربارۀ حالات خودشان در افسردگی صحبت می‌کنند. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد که زنان معمولا بیشتر احساسات خود را می‌پذیرند. این احساسات معمولا غم و احساس گناه و بی‌ارزشی است.

می‌توانید راهکارهای جلوگیری از خیانت همسر را در این مقاله مطالعه کنید

افسردگی بعد از طلاق در زنان

افسردگی بعد از طلاق در مردان

مردان وقتی دچار افسردگی بعد از طلاق می‌شوند، معمولا کمتر به دنبال درمان خود می‌روند و کمتر از احساسات خود صحبت می‌کنند. به همین دلیل مردان بیش از زنان تحریک پذیر می‌شوند، در خوابیدن مشکل پیدا می‌کنند، الکل می‌نوشند یا حتی رو به استفاده از مواد مخدر می‌آورند.

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم

افسردگی بعد از طلاق اکثر اوقات ناگزیر است. پس اگر در حال جدایی هستید یا طلاق گرفته‌اید، باید یاد بگیرید که با آن کنار بیایید. منظور از کنار آمدن تسلیم شدن نیست، بلکه باید افسردگی طلاق را مدیریت کرد و به تدریج برای رفع آن کوشید.

مهم‌ترین قدم برای درمان افسردگی کمک گرفتن از یک روانشناس و روان‌درمانی است. اما راهکارهایی هم وجود دارد که به واسطه‌شان می‌توانید به خودتان برای درمان افسردگی کمک کنید. در بخش بعدی قصد داریم این راهکارها را به شما توصیه کنیم.

توصیه‌هایی برای مقابله با افسردگی بعد از طلاق

به توصیه‌های زیر توجه کنید:

با احساساتتان نجنگید

لازم است که از مرحلۀ انکار عبور کنید و واقعیت را بپذیرید. غم و اندوه خود را انکار نکنید و با آن‌ها به جنگ نروید. به خودتان حق بدهید که غمگین و نامید باشید. جنگیدن با این احساسات راه مناسبی برای ترمیمشان نیست. به خودتان اجازه بدهید که در غم شکست خوردن رابطه‌تان سوگواری کنید.

 با فردی مطمئن گفت و گو کنید

لازم است که با دوستان و نزدیکانی که به آن‌ها اعتماد دارید، از احساسات خود حرف بزنید. همچنین می‌توانید به گروهی بپیوندید که اعضایش شرایط مشابه شما را دارند و می‌توانید با آن‌ها احساسات و تجربه‌هایتان را به اشتراک بگذارید.

مشاوره خانواده

افکارتان را بنویسید

یادداشت کردن افکارتان راه مناسبی است برای آنکه احساسات خود را به درستی بشناسید و به افکارتان نظم دهید. می‌توانید حتی به همسرتان نامه‌ای بنویسید تا احساسات خود را تخلیه کنید، اما نیازی نیست که این نامه را برای او بفرستید.

ورزش کنید

ورزش به شما در بهبود علائم افسردگی کمک بزرگی می‌کند. ممکن است افسردگی میل شما را به تحرک کاهش دهد. اما تحقیقات نشان می‌دهد که بین 20 تا 40 دقیقه پیاده روی روزانه به شما کمک بزرگی می‌کند.

غذای سالم بخورید

افسردگی ممکن است شما را به سوی غذاهای ناسالم یا حتی الکل و مخدر سوق بدهد. تلاش کنید که غذاهای سالم بخورید یا از تنقلات سالم مثل شکلات تلخ استفاده کنید.

خودتان را نوازش کنید

کارهایی را بکنید که دوست دارید. حمام طولانی، تماشای یک فیلم، مراقبت از یک کودک و … کارهایی هستند که به شما احساس ارزشمندی می‌دهند.

کمک دیگران را بپذیرید

شما احتمالا در این دوران احساس انرژی کمتری می‌کنید. اگر دیگران به شما در تهیۀ غذا، مراقبت از فرزند یا کارهای خانه کمک می‌کنند، کمکشان را بپذیرید.

از انزوا بیرون بیایید

احتمالا تمایلتان برای بودن در کنار دیگران کمتر شده است. اما تلاش کنید که در انزوا نمانید. وقتی با دیگران وقت بگذارنید، آن‌ها می‌توانند گوش شنوای شما باشند یا به تغییر وضعیت ذهنی شما کمک کنند.

خوب بخوابید

افسردگی خطر بی‌خوابی را افزایش می‌دهد و بی‌خوابی خودش افسردگی را تشدید می‌کنند. یک روتین خواب داشته باشید و قبل از به خواب رفتن کارهایی را بکنید که به آرامشتان کمک کند. مثل نوشیدن بابونه، کنار گذاشتن گوشی تلفن، دوش گرفتن، خواندن کتاب و غیره.

چه زمانی برای افسردگی بعد از طلاق به دکتر مراجعه کنم

افسردگی طلاق پدیده‌ای طبیعی است. اما این بدین مفهوم نیست که به دنبال درمان آن نروید. همۀ کسانی که جدا می‌شوند، برای درمان افسردگی نیاز به درمان روانشناختی دارند؛ به خصوص وقتی علائم افسردگی آن‌ها تداوم پیدا می‌کند و بهبود نمی‌یابد. خطرآفرین‌ترین نشانۀ افسردگی افکار خودکشی است. درباره زمان و دلایل مراجعه به روانپزشک می‌توانید مطلب مشخص شده را نیز مطالعه کنید

مشاوره افسردگی طلاق

اگر شما هم دچار افسردگی بعد از طلاق هستید، و احساس بهبود نمی‌کنید، به ویژه اگر افکار خودکشی دارید، حتما از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید. نزد مشاور شما از احساسات و علائم افسردگی خود حرف می‌زنید و مشاور نیز به شما کمک می‌کند و راهکارهایی را برای مدیریت افسردگی شما ارائه می‌کند. همچنین ممکن است که مشاور به شما توصیه کند که دارو درمانی را نزد یک روانپزشک آغاز کنید.

به شما پیشنهاد می‌دهیم که از سرویس مشاوره آنلاین روان شناسی در شرکت حال استفاده کنید و افسردگی طلاق خود را مدیریت کنید.

سوالات متداول درباره افسردگی بعد از طلاق

بعد از طلاق چه کنیم که افسرده نشویم

افسردگی بعد از طلاق طبیعی است. بنابراین نباید با آن بجنگید؛ بلکه باید راهکارهایی را برای مدیریت و بهبود آن پیدا کنید. کمک گرفتن از یک روانشناس مهم‌ترین قدمی است که می‌توانید برای کمک کردن به خودتان بردارید.

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم

برای کنار آمدن با افسردگی طلاق، علاوه بر روان درمانی، می‌توانید با راهکارهایی به خودتان کمک کنید. نوشتن افکار، کمک گرفتن از دیگران، صحبت کردن با دیگران، خوب خوابیدن، ورزش روزانه، تغذیه سالم از جمله این راهکارهاست.

 

 

منابع

https://psychcentral.com

https://www.healthline.com

مقالات مرتبط

مشاوره-آنلاین-افسردگی-شدید
افسردگی شدید چیست؟

فردی که به نظر میرسد یک زندگی کامل دارد را تصور کنید. او یک شغل عالی دارد، یک همسر دوست داشتنی و سرگرمی های فراوان در اوقات فراغت. سر وقت رسیدن سر کار برایش هیچ مشکلی نیست و او یکی از کارآمدترین کارکنان در شرکت است.اما  ، یک مشکل وجود دارد: او درمانده است، او از بسیاری از چیزهای مختلف احساس شادی نمی کند . از آنجا که او با افسردگی شدید زندگی می کند، برای بقیه دشوار است که بدانند ایراد از کجاست .

پشتیبانی حال
۰۸ / ۰۵ / ۹۷
افسردگی چیست
افسردگی چیست و چرا به زندگی ما راه می یابد؟

برای پاسخگویی به این سوال اساسی که افسردگی چیست باید در ابتدا تفاوت آن را با احساس خمودگی و غمگینی عادی درک کنیم.  همه انسان‌ها در طول زندگی خود و در مواقع خاصی غم و اندوه را تجربه می‎‌کنند. این واکنش طبیعی بدن در برابر فقدان‌ها یا چالش‌های پیش روی افراد است. در بیشتر مواقع این احساس بعد از گذشت مدتی و با برگشت زندگی به روال عادی برطرف می‌شود.

سارا صاحبی
۳۰ / ۱۰ / ۹۹
آیا نام حـال اکنونم افسردگی است؟

افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که روی احساس افراد، نحوه فکر کردن و عملکرد آنها اثر منفی می‌گذارد. افسردگی باعث ایجاد احساس غم و اندوه یا از دست دادن علاقه افراد به فعالیت‌هایی می‌شود که تا پیش از آن برایشان لذت بخش بوده است.

پشتیبانی حال
۲۶ / ۰۵ / ۹۸
اختلال-فصلی
درمان اختلال فصلی

در ماه های پاییز و زمستان، زمانی که روزها کوتاه ترهستند، مقابله با اختلال فصلی می تواند بسیار دشوار باشد. همانطور که از نام آن پیداست، کسانی که با این اختلال زندگی میکنند ممکن است یک شاخه از علائم افسردگی مانند احساس افسردگی، خواب بیش از حد، انگیزه کم و غیره را داشته باشند.اختلال فصلی می تواند بر روی کسانی که با شرایط زندگی می کنند فشارآورد . این پست شامل برخی نکات برای کمک به این موضوع می باشد . (بیشتر…)

پشتیبانی حال
۰۲ / ۰۵ / ۹۷
راه های نجات بخش برای درمان افسردگی

بیشتر افراد دوره‌هایی از غم و نا‎امیدی را در زندگی خود تجربه می‌کنند اما افسردگی فراتر از غمگین بودن و احساس نا‎خوشایند چند روزه است. برخی از مردم فکر می‌‎کنند که افسردگی یک بیماری واقعی نیست! اما باید بدانید که این مسئله یک بیماری واقعی با علائم واقعی است. نشانه های افسردگی در افراد مختلف متفاوت است و اغلب مبتلایان به آن، برداشتن اولین قدم برای درمان افسردگی را بسیار دشوار می‌‎دانند.

سارا صاحبی
۰۱ / ۱۱ / ۹۹
کمک-به-فرد-افسرده
پیشنهادهای ساده برای کمک به فرد افسرده

این که بدانیم باید به یک فرد مبتلا به افسردگی چه چیزهایی بگوییم همیشه هم کار آسانی نیست. چیزی که می‌گوییم قرار نیست عمیق یا شاعرانه باشد و فقط کاربردی‌ بودنش مهم است. باید بتوانیم بدون انتقال نگرانی‌مان حرف درست را بزنیم، هم‌دردی کنیم و راه‌حل داشته باشیم.خیلی وقت‌ها گفتن این‌که «نمی‌دانم چه باید بگوییم» کمک بزرگی است و در ادامه بهتر است اضافه کنیم که «حواس‌مان به او هست.» اما خیلی وقت‌ها هم باید بیشتر بگوییم و این‌جا انتخاب کلمات درست برای کمک به فرد افسرده اهمیت زیادی دارد.

پشتیبانی حال
۱۹ / ۰۱ / ۹۸