جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

افسردگی بعد از طلاق / با طلاق و افسردگی بعد از آن چه کنیم

افسردگی بعد از طلاق
تاریخ بروزرسانی : ۲۱ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

افسردگی بعد از طلاق یک تجربه رایج در بین بسیاری از افرادی است که مراحل سخت جدایی از همسر خود را پشت سر گذاشته اند. این می تواند یک تجربه هیجانی پیچیده و چالش برانگیز باشد که شامل احساس غم و اندوه، انزوا، ناامیدی و از دست دادن هدف یا جهت گیری در زندگی باشد.

استرس و فشار عاطفی ناشی از طلاق می‌تواند باعث بروز مشکلات روانی موجود یا ایجاد مشکلات جدید شود. افسردگی می تواند پاسخی طبیعی به تغییرات و زیان های مهمی باشد که با طلاق به وجود می آید، مانند پایان یک رابطه، از دست دادن معاشرت، و جدایی از فرزندان یا خانه مشترک.

مدیریت افسردگی پس از طلاق می تواند شامل جستجوی حمایت از نزدیکان، شرکت در درمان، ورزش یا مدیتیشن، و خواب کافی و تغذیه باشد. برای درمان افسردگی طلاق را فراموش نکنید. می‌توانید از خدمات مشاوره افسردگی آنلاین در سامانۀ حال استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

نشانه‌های افسردگی بعد از طلاق

طلاق در فهرست استرس‌زاترین رویدادهای زندگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که طلاق، پس از مرگ همسر، در رتبۀ دوم رویدادهای استرس‌زایی است که افراد ممکن است با آن مواجه شوند.

البته درباره بهترین رفتار بعد از خیانت همسر می‌توانید این مطلب را نیز بخوانید.

آمارها نشان می‌دهد افرادی که طلاق را تجربه می‌کنند، احتمال ابتلایشان به افسردگی چند برابر افراد دیگر است. همچنین کسانی که از قبل با افسردگی سروکار داشته‌اند، با جدایی و طلاق احتمالاً علائمشان تشدید می‌شود.

می‌توانید درباره اختلافات زن و شوهر و راه حل آن این مطلب را نیز مطالعه نمایید.

نشانه‌های افسردگی بعد از طلاق به طور کلی عبارتند از:

  • غم و ناامیدی که تداوم دارد و به سادگی از میان نمی‌رود
  • احساس بی‌ارزشی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که فرد زمانی از آن‌ها لذت می‌بُرد
  • احساس عدم تمرکز
  • گریه کردن بیش از قبل
  • مشکل در به خواب رفتن یا خواب زیاد
  • تغییر در اشتها (غذا خوردن زیاد یا برعکس بی‌اشتهایی)
  • افکار خودکشی

راه های درمان افسردگی را در اینجا بخوانید

طلاق زن و شوهر

سوگ و اندوه پس از طلاق شامل پنج مرحله است. بروز افسردگی بعد از طلاق را می‌توان مرحلۀ چهارم این سوگواری دانست. این مراحل به شرح زیر هستند:

  • مرحلۀ اول انکار است. انکار راهی است تا فرد از خودش در برابر شوک طلاق محافظت کند. او به جای پذیرش واقعیت تلخی که روبه‌روی اوست، تلاش می‌کند تصور کند که اتفاقی نیفتاده است.
  • مرحلۀ دوم خشم و عصبانیت است. وقتی فرد متوجه می‌شود که انکار سودی ندارد، احساس درماندگی و ناامیدی می‌کند. این وضعیت موجب خشم می‌شود.
  • مرحلۀ سوم چانه‌زنی است. فرد در این مرحله تلاش می‌کند با طرف مقابل مذاکره کند و حتی وعده‌هایی بدهد که وضعیت را بهبود خواهد داد.
  • مرحلۀ چهارم افسردگی است. در این مرحله فرد شکست را می‌پذیرد و دچار غم و اندوهی می‌شود که گذرا نیست.
  • مرحلۀ پنجم پذیرش است. در این وضعیت فرد شرایطش را می‌پذیرد؛ آرامش خود را بازمی‌یابد و برای بهتر شدن شرایط خود تلاش می‌کند. رسیدن به این مرحله دشوار است و به تدریج رخ می‌دهد.

درباره ازدواج با همسر سابق می‌تواندی این مقاله را مطالعه نمایید

حالا شاید بپرسید آیا علائم افسردگی در زنان و مردان تفاوتی با یکدیگر دارد؟ این سوالی‌ است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

افسردگی بعد از طلاق در زنان

طلاق می تواند یک تجربه آسیب زا و تغییر دهنده زندگی برای هر کسی باشد، اما می تواند به ویژه برای زنان دشوار باشد. هنگامی که یک ازدواج به پایان می رسد، زنان اغلب از طیف وسیعی از احساسات، از جمله غم و اندوه، عصبانیت، سردرگمی و تنهایی رنج می برند. این احساسات می تواند ادامه زندگی را دشوار کند، به خصوص زمانی که افسردگی شروع می شود.

افسردگی بعد از طلاق در زنان غیر معمول نیست و می‌تواند توسط عوامل مختلفی مانند بی ثباتی مالی، از دست دادن حضانت فرزندان، یا احساس بی ارزشی و شکست ایجاد شود. علائم افسردگی می تواند شامل غمگینی، ناامیدی، از دست دادن اشتها، کمبود انرژی و مشکل در تمرکز همراه باشد. اگر پس از طلاق با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است که به دنبال کمک از فرد یا اافراد متخصص باشید. صحبت با یک درمانگر یا مشاور می تواند به شما کمک کند تا با احساسات خود کنار بیایید و راهبردهای مقابله ای سالمی را توسعه دهید. همچنین مهم است که از طریق اقدامات مراقبت از خود مانند مدیتیشن، ورزش و رژیم غذایی متعادل از خود مراقبت کنید.

می‌توانید راهکارهای جلوگیری از خیانت همسر را در این مقاله مطالعه کنید

افسردگی بعد از طلاق در زنان

افسردگی بعد از طلاق در مردان

پس از طلاق، مردان معمولاً طیف وسیعی از احساسات و تجربیات را پشت سر می گذارند که هدایت آنها دشوار است. از احساس غم و اندوه و از دست دادن گرفته تا عصبانیت و ناامیدی، جدایی از همسر می تواند یک زمان چالش برانگیز برای مردان باشد.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که مردان پس از طلاق با آن مواجه می شوند، سازگاری خود با زندگی است. ممکن است خود را مسئول کارهای خانه ای بدانند که قبلاً هرگز مجبور به انجام آنها نبوده اند، مانند پخت و پز، نظافت و شستن لباس. این می تواند طاقت فرسا باشد، به خصوص اگر آنها عادت داشته باشند برای کمک به همسر سابق خود تکیه کنند.

یکی دیگر از چالش هایی که ممکن است مردان با آن مواجه شوند، مقابله با احساساتشان است. بسیاری از مردان برای سرکوب احساسات خود بزرگ شده اند و ممکن است از صحبت کردن در مورد احساسات خود یا جستجوی حمایت احساس ناراحتی کنند. با این حال، برای مردان مهم است که احساسات خود را بپذیرند و راه های سالمی برای کنار آمدن با آنها بیابند، چه از طریق درمان، ورزش یا گذراندن وقت با عزیزانشان.

افسردگی بعد از طلاق در مردان ممکن است با قضاوت شدن از طرف دیگران نیز همراه باشد جامعه اغلب مردان مطلقه را به‌عنوان شکست خورده به تصویر می‌کشد که باعث می‌شود آنها احساس انزوا و شرمندگی کنند. اما مهم این است که به یاد داشته باشید که طلاق ارزش یک فرد را تعیین نمی کند، و جستجو برای کمک و حمایت می تواند منجر به زندگی شادتر بعد از پایان زندگی مشترک شود.

داروهای ضد افسردگی را از اینجا بشناسید

تست افسردگی بعد از طلاق

توجه به این نکته ضروری است که افسردگی یک تشخیص بالینی است که فقط توسط یک متخصص سلامت روان قابل ارزیابی است. با این حال، اگر علائم افسردگی را پس از طلاق تجربه می‌کنید، برخی از ابزارهای خودارزیابی آنلاین موجود است که می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را بهتر درک کنید و بینشی در مورد اینکه آیا ممکن است افسردگی داشته باشید یا خیر را ارائه دهید.

یکی از این ابزارها آزمون افسردگی بک است، یک پرسشنامه خودارزیابی که برای ارزیابی علائم و شدت افسردگی طراحی شده است و شامل 21 سوال چند گزینه ای است که به احساسات و رفتارهای پاسخ دهنده در دو هفته گذشته اشاره دارد.

یکی دیگر از ابزارهای خود ارزیابی، پرسشنامه سلامت بیمار (PHQ-9) است که وجود و شدت علائم افسردگی را ارزیابی می کند. این شامل 9 سوال است که در مورد علائمی مانند “علاقه یا لذت کم در انجام کارها” و “احساس ناراحتی، افسردگی یا ناامیدی” می پرسد.

چگونه با افسردگی بعد از طلاق کنار بیاییم

افسردگی بعد از طلاق اکثر اوقات ناگزیر است. پس اگر در حال جدایی هستید یا طلاق گرفته‌اید، باید یاد بگیرید که با آن کنار بیایید. منظور از کنار آمدن تسلیم شدن نیست، بلکه باید افسردگی طلاق را مدیریت کرد و به تدریج برای رفع آن کوشید.

مهم‌ترین قدم برای درمان افسردگی کمک گرفتن از یک روانشناس و روان‌درمانی است. اما راهکارهایی هم وجود دارد که به واسطه‌شان می‌توانید به خودتان برای درمان افسردگی کمک کنید. در بخش بعدی قصد داریم این راهکارها را به شما توصیه کنیم. توصیه‌هایی برای مقابله با افسردگی بعد از طلاق:

با احساساتتان نجنگید

لازم است که از مرحلۀ انکار عبور کنید و واقعیت را بپذیرید. غم و اندوه خود را انکار نکنید و با آن‌ها به جنگ نروید. به خودتان حق بدهید که غمگین و نامید باشید. جنگیدن با این احساسات راه مناسبی برای ترمیمشان نیست. به خودتان اجازه بدهید که در غم شکست خوردن رابطه‌تان سوگواری کنید.

بیشتر بدانید: تله شکست چیست؟

 با فردی مطمئن گفت و گو کنید

لازم است که با دوستان و نزدیکانی که به آن‌ها اعتماد دارید، از احساسات خود حرف بزنید. همچنین می‌توانید به گروهی بپیوندید که اعضایش شرایط مشابه شما را دارند و می‌توانید با آن‌ها احساسات و تجربه‌هایتان را به اشتراک بگذارید.

افسردگی غیر معمول را در این مطلب بیشتر بشناسید

مشاوره خانواده

افکارتان را بنویسید

یادداشت کردن افکارتان راه مناسبی است برای آنکه احساسات خود را به درستی بشناسید و به افکارتان نظم دهید. می‌توانید حتی به همسرتان نامه‌ای بنویسید تا احساسات خود را تخلیه کنید، اما نیازی نیست که این نامه را برای او بفرستید.

ورزش کنید

ورزش به شما در بهبود علائم افسردگی کمک بزرگی می‌کند. ممکن است افسردگی میل شما را به تحرک کاهش دهد. اما تحقیقات نشان می‌دهد که بین 20 تا 40 دقیقه پیاده روی روزانه به شما کمک بزرگی می‌کند.

غذای سالم بخورید

افسردگی ممکن است شما را به سوی غذاهای ناسالم یا حتی الکل و مخدر سوق بدهد. تلاش کنید که غذاهای سالم بخورید یا از تنقلات سالم مثل شکلات تلخ استفاده کنید.

خودتان را نوازش کنید

کارهایی را بکنید که دوست دارید. حمام طولانی، تماشای یک فیلم، مراقبت از یک کودک و … کارهایی هستند که به شما احساس ارزشمندی می‌دهند.

کمک دیگران را بپذیرید

شما احتمالا در این دوران احساس انرژی کمتری می‌کنید. اگر دیگران به شما در تهیۀ غذا، مراقبت از فرزند یا کارهای خانه کمک می‌کنند، کمکشان را بپذیرید.

از انزوا بیرون بیایید

احتمالا تمایلتان برای بودن در کنار دیگران کمتر شده است. اما تلاش کنید که در انزوا نمانید. وقتی با دیگران وقت بگذارنید، آن‌ها می‌توانند گوش شنوای شما باشند یا به تغییر وضعیت ذهنی شما کمک کنند.

بیشتر بدانید: طرحواره انزوای اجتماعی

خوب بخوابید

افسردگی خطر بی‌خوابی را افزایش می‌دهد و بی‌خوابی خودش افسردگی را تشدید می‌کنند. یک روتین خواب داشته باشید و قبل از به خواب رفتن کارهایی را بکنید که به آرامشتان کمک کند. مثل نوشیدن بابونه، کنار گذاشتن گوشی تلفن، دوش گرفتن، خواندن کتاب و غیره.

زندگی بعد از طلاق

پس از طلاق مهم است که به یاد داشته باشید زندگی ادامه دارد. در اینجا چند نکته برای داشتن بهترین زندگی پس از طلاق وجود دارد:

  •  به خود فرصت دهید تا غمگین شوید: طلاق یک ضرر است، بنابراین مهم است که به خودتان زمان بدهید تا احساسات و غم خود را پردازش کنید.
  •  تمرکز بر خودمراقبتی: با ورزش کردن، خوب غذا خوردن، خواب کافی و در صورت نیاز به درمانگر مراجعه کنید، از سلامت جسمی، عاطفی و روانی خود مراقبت کنید.
  •  به سیستم های پشتیبانی تکیه کنید: اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را دوست دارند و از شما حمایت می کنند، مانند دوستان و اعضای خانواده.
  •  سرگرمی های جدیدی را انتخاب کنید: چیزهای جدیدی را امتحان کنید که به شما کمک می کند تا علایق و علایق جدید را کشف کنید. سرگرمی هایی مانند آشپزی یا نقاشی می تواند درمانی باشد و به آرامش شما کمک کند.
  •  اهداف جدیدی تعیین کنید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید: تعیین اهداف جدید می تواند به شما کمک کند روی آینده تمرکز کنید و کاری به شما بدهد که خارج از رابطه قبلی باشد.
  •  استقلال خود را در آغوش بگیرید: پذیرش استقلال به معنای یادگیری مراقبت از خود و انتخاب خود است.
  •  در مقابل میل به انزوا مقاومت کنید: اگرچه طبیعی است که بخواهید پس از طلاق تنها باشید، منزوی کردن خود می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در تماس با دوستان قابل اعتماد و اعضای خانواده دریغ نکنید.

به یاد داشته باشید که باید صبور باشید، بهبودی و سازگاری با زندگی پس از طلاق زمان بر می‌باشد.

چه زمانی برای افسردگی بعد از طلاق به دکتر مراجعه کنم

افسردگی طلاق پدیده‌ای طبیعی است. اما این بدین مفهوم نیست که به دنبال درمان آن نروید. همۀ کسانی که جدا می‌شوند، برای درمان افسردگی نیاز به درمان روانشناختی دارند؛ به خصوص وقتی علائم افسردگی آن‌ها تداوم پیدا می‌کند و بهبود نمی‌یابد. خطرآفرین‌ترین نشانۀ افسردگی افکار خودکشی است. درباره زمان و دلایل مراجعه به روانپزشک می‌توانید مطلب مشخص شده را نیز مطالعه کنید

مشاوره افسردگی طلاق

اگر شما هم دچار افسردگی بعد از طلاق هستید، و احساس بهبود نمی‌کنید، به ویژه اگر افکار خودکشی دارید، حتما از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید. نزد مشاور شما از احساسات و علائم افسردگی خود حرف می‌زنید و مشاور نیز به شما کمک می‌کند و راهکارهایی را برای مدیریت افسردگی شما ارائه می‌کند. همچنین ممکن است که مشاور به شما توصیه کند که دارو درمانی را نزد یک روانپزشک آغاز کنید.

به شما پیشنهاد می‌دهیم که از سرویس مشاوره آنلاین روان شناسی در شرکت حال استفاده کنید و بهترین مشاور را انتخاب کنید.

منابع

https://psychcentral.com

https://www.healthline.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات