جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

دعوای زن و شوهر / طلاق یا ادامه زندگی با تغییر روش

دعوای زن و شوهر
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

می‌گویند دعوا نمک زندگی زناشویی است؛ آیا این حرف صحیح است؟ اگر دعوای زن و شوهر بالا گرفت و شوری این نمک آن‌قدر زیاد شد که دیگر قابل تحمل نبود، باید چه کرد؟

دعوای زن و شوهری اجتناب‌ناپذیر است؛ یعنی در زندگی هر زن و شوهری گاه و بی‌گاه اختلاف نظر و دعوا پیش می‌آید. آن‌چیزی که اهمیت دارد، مدیریت این دعواهاست. هر زن و شوهری باید به این موضوعات فکر کنند که برسر چه موضوعاتی اختلاف نظر و دعوا دارند؛ این دعوا چه تاثیری بر زندگی‌ مشترکشان و فرزندانشان دارد؛ اصول دعوا کردن چیست و از چه کارهایی هنگام دعوا باید پرهیز کنند؛ برای فیصله دادن به دعوا چه کنند و چگونه زمینه را برای آشتی و صلح فراهم کنند.

در این مطلب می‌خواهیم به اختلافات زن و شوهر و دعوای میان آن‌ها بپردازیم. اگر ازدواج کرده‌اید یا در آستانۀ ازدواج هستید، بسیار مهم است که بدانید راه و رسم دعوا با همسرتان چیست و چگونه باید اختلاف نظرهایتان را حل کنید. پس در این مطلب ما را همراهی کنید. همچنین به اطلاع شما می‌رسانیم که بخش مشاوره خانواده آنلاین در شرکت حال، همیشه آماده است که به شما برای حل اختلافات زناشویی‌تان خدمات بدهد.

مشاوره خانواده آنلاین


تصویر خدمات اقساطی

چرا زن و شوهر دعوا می‌کنند؟

دعوای زن و شوهر معمولا دربارۀ مسائل زیر اتفاق می‌افتد:

  • رابطۀ جنسی: رابطۀ جنسی یکی از شایع‌ترین موضوعات اختلاف میان زنان و شوهران است. ممکن است میزان نیاز زن و شوهر به رابطۀ جنسی با یکدیگر متفاوت باشد، یا یکی از آن‌ها به نظرش برسد که همسرش هنگام رابطه رفتار خوبی ندارد. بعضی از زوج‌ها هم سر این موضوع اختلاف دارند که چه کسی شروع کنندۀ رابطه باشد. در مجموع دعوا و اختلاف نظر بر سر رابطۀ جنسی به دلیل تفاوت در خواسته‌ها و نیازهای زوجین اتفاق می‌افتد. درصورت نیاز به مشاوره میتوانید از خدمات مشاوره تلفنی جنسی سامانه حال استفده کنید.

بیشتر بخوانید: آیا مصرف قرص افزایش میل جنسی در زنان توصیه می‌شود؟

  • پول: دعوای زن و شوهر بر سر پول هم بسیار رایج است. برای مثال ممکن است آن‌ها بر سر این موضوعات اختلاف نظر داشته باشند: برای چه چیزی خرج کنیم، چقدر پس انداز کنیم، برای چه پس انداز کنیم، آیا پول‌هایمان را یکی کنیم یا هرکسی جداگانه درآمدش را برای خودش نگاه دارد، چه کسی باید صورت‌حساب‌ها را پرداخت کند، چه کسی مسئول بدهی‌هاست و غیره.
  • فرزندان یا بچه‌ها: بچه‌ها هم می‌توانند موضوع دعوا باشند. این دعوا می‌تواند حتی قبل از بچه‌دار شدن اتفاق بیفتد. مثلا زن و شوهر ممکن است بر سر این که چه زمانی بچه دار شوند، چند فرزند داشته باشند، یا نام فرزندشان چه باشد، با هم اختلاف نظر داشته باشند. وقتی بچه‌ها به دنیا می‌آیند، موضوع دعواها عوض می‌شود؛ زن و شوهر ممکن است بر سر مسئولیت‌های فرزندداری، نوع تربیت بچه‌ها و … با هم دعوا کنند. درباره بهترین روش تربیت فرزند نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.
  • سایر موضوعات: مشکلات دیگری هم هستند که زوج‌ها بر سرش دعوت می‌کنند، مثل تقسیم کار خانه، زمان با هم بودن، حسادت، رابطه با دوستان و اقوام، کار، و غیره.

دعوای زن و شوهری

تاثیر دعوای زن و شوهر روی جنین

دعوای زن و شوهری گاهی زمانی رخ می‌دهد که زن باردار است. اگر این دعوا بالا بگیرد و جدی باشد، ممکن است به جنین یا کودک متولدنشده آسیب برسد. مشاجره در دوران بارداری بر جنین تأثیر می‌گذارد و می‌تواند سیستم مغزی یا سیستم ایمنی او را تحت تأثیر قرار دهد. می‌توانید برای پیدا کردن راه حل دعوا با همسر، مطلب بعد از دعوا با همسر چه کنیم را نیز بخوانید.

لازم است که اگر اختلاف نظری پیش می‌آید، آن را مدیریت کنید. فریاد زدن و کنترل نکردن خشم، می‌تواند تأثیرهای منفی زیادی بر کودک بگذارد؛ برای مثال ممکن است بر رشد مغز کودک و ضریب هوشی او اثرگذار باشد. اگر دعوا به زدوخورد بکشد، احتمال خطراتی مثل مرده‌‎زایی، صدمۀ جسمی، و وزن کم هنگام تولد بالا می‌رود.

استرس و اضطراب پس از دعوا بر سیستم ایمنی کودک اثر منفی برجای می‌گذارد و همین موجب بروز بیماری در آینده خواهد شد. تنش‌هایی که در دعوا رخ می‌دهد، جریان اکسیژن به رحم را کاهش می‌دهد و همین موضوع جریان خون جنین را به خطر می‌اندازد. فشار خون و مشکلات قلبی از جمله مشکلاتی هستند که در چنین شرایطی احتمال وقوعشان بالاست.

این‌ها تنها بخشی از مشکلات و مسائلی است که دعوای میان زوجین در دوران بارداری می‌تواند برای جنین پیش آورد. بنابراین حل و فصل و مدیریت اختلاف نظر در این دوران اهمیت دوچندانی دارد.

درباره طرحواره استحقاق بیشتر بدانید.

تاثیر دعوای زن و شوهر بر جنین

راه حل دعوای زن و شوهر

شاید گاهی به نظرتان برسد که تعارضات شما با همسرتان قابل حل نیست. به خصوص اگر دربارۀ یک موضوع بارها بحث و دعوا کرده باشید. اما همیشه این‌طور نیست. اگر اصولی را رعایت کنید می‌توانید به تدریج اختلافاتتان را حل کنید.

شاید به نظرتان در ابتدا ناممکن، دشوار یا وقت‌گیر به نظر برسد، اما صبور باشید و به این فکر کنید که حل و فصل دعوای زن و شوهری باعث می‌شود که دیگر بحث و جدل طاقت فرسا نداشته باشید و رابطه زناشویی موفق در زندگی را تجربه کنید.

مراقب کلمات خود باشید

احتمالا هنگام دعوا برافروخته و عصبانی هستید. اما این دلیل مناسبی برای توهین و تحقیر همسرتان نیست. از ناسزا گفتن به شدت پرهیز کنید و همچنین اگر از نقطه ضعفی در همسرتان باخبر هستید، به خود اجازه ندهید که هنگام دعوا به آن اشاره کنید.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رابطه زناشویی که هیچ‌وقت نباید انجام دهید

آرامش خود را حفظ کنید

حفظ کردن آرامش در هنگام دعوا دشوار است، اما ناممکن نیست. اگر از افرادی هستید که به سادگی عصبانی می‌شوید و کنترل خود را از دست می‌دهید، می‌توانید تکنیک‌هایی را برای حفظ آرامشتان به کار ببندید. برای مثال با خود تمرین کنید که هنگام عصبانیت مکث ارادی داشته باشید. یعنی قبل از واکنش نشان دادن به اندازه چند ثانیه صبر کنید و به حرف و رفتارتان فکر کنید. همچنین می‌توانید یک لیوان آب بنوشید، یا محیط را برای دقایقی ترک کنید و پس به دست آوردن آرامش دوباره برگردید.

گوش کنید و گفت و گو کنید

ارتباط و گفت‌وگو مؤثرترین راه حل و فصل اختلافات است.البته این گفت‌وگو الزامات و شرایطی دارد. اول اینکه زمان مناسبی را برای گفت‌وگو انتخاب کنید. در بحبوحۀ عصبانیت سعی کنید محیط را ترک کنید و صحبت کردن را به زمان دیگری موکول کنید. زمان و مکانی را انتخاب کنید که هر دو آرامش داشته باشید و چیزی مثل تلویزیون یا بچه‌ها تمرکز شما را به هم نزند.

همچنین لازم است در گفتگو تنها دربارۀ موضوع دعوای خود صحبت کنید. از به میان کشیدن اختلافات قبلی یا مسائل دیگر پرهیز کنید. تلاش کنید به همان اندازه که صحبت می‌کنید، شنوندۀ صحبت‌های همسرتان باشید و به او هنگام صحبت کردن توجه کنید. در گفت‌وگو از انتقاد و برچسب زدن پرهیز کنید و تلاش کنید طرف مقابلتان را درک کنید و خودتان را جای او هم بگذارید.

گفت‌وگو برای حل دعوای زن و شوهری

پرهیز از رفتارهای نادرست

شاید بپرسید که منظور از رفتار نادرست چیست؟ رفتارهای نادرست مصداق‌های زیادی دارد. زدوخورد و دعوای فیزیکی و همچنین توهین به طرف مقابل بدترین رفتاری است که یک زن و شوهر ممکن است در دعوا انجام می‌دهند. اگر شما هم جزو این دسته از زن و شوهرها هستید و تا حالا نتوانسته‌اید این رفتارها را در خودتان تغییر بدهید، احتمالا نیاز به کمک جدی یک روانشناس دارید. از آنجا که رفتارهای ما بسیار مهم است می‌توانید درباره بهترین رفتار بعد از خیانت همسر این مطلب را نیز بخوانید.

رفتارهای نادرست دیگری هم هستند که انجامشان احتمالا موجب آزار همسرتان خواهد شد، برای مثال قهر کردن، پرهیز از گفت‌وگو، تهدید کردن، برچسب زدن و غیره. با همسرتان دربارۀ رفتارهای نادرستی که هنگام دعوای زن و شوهری داشته‌اید، صادقانه گفت‌وگو کنید و برای اصلاح این رفتارها تلاش کنید. اگر لازم است از یک روانشناس یا زوج درمانگر کمک بگیرید.

همیشه آماده عذرخواهی باشید

عذرخواهی برای خیلی‌ها دشوار است. زیرا آن را به معنی شکستن غرورشان می‌دانند و با انجامش احساس تحقیر می‌کنند. اما باید این ذهنیت را تغییر داد. وقتی زن یا شوهر بابت رفتارهای نادرست خود عذرخواهی می‌کند، قدم بزرگی برای بهبود رابطۀ خود برمی‌دارند و نزد همسرش جایگاه ارزشمندتری خواهد داشت.

اگر احساس می‌کنید که رفتار نادرستی را انجام داده‌اید یا سخن آزاردهنده‌ای را به زبان آورده‌اید، و همسرتان را رنجانده‌اید، در عذرخواهی تردید نکنید. البته شرط اصلی عذرخواهی تلاش برای عدم تکرار آن رفتار است.

مشاوره بگیرید

اگر به هر دلیلی احساس کردید که دعوا و مشاجره میان شما حل و فصل نمی‌شوذ، حتما به مشاوره روانشناسی فکر کنید. بسیاری از زوج‌ها در چنین شرایطی به جدایی و طلاق فکر می‌کنند. اما طلاق آخرین گزینه است و تنها زمانی باید برایش اقدام کرد که مطمئن باشید که هیچ گزینه و احتمال دیگری وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: افسردگی پس از طلاق

از مشاوره خانواده آنلاین شرکت حال برای حل‌وفصل دعوا در زندگی زناشویی‌تان کمک بگیرید. مشاوران زوج درمانگر ما می‌توانند در این زمینه به شما راهکارهای تخصصی بدهند. می‌توانید در حالی‌که در فضای امن خانه هستید، به همراه همسرتان، در جلسات آنلاین مشاوره شرکت کنید.

 

بعد از دعوای زناشویی چه کاری باید انجام دهیم

بعد از دعوا چه کنیم؟ شاید این سوال خیلی از شما باشد. شما باید مهارت لازم را برای برگرداندن شرایط به حالت عادی داشته باشید. به همین دلیل در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم که احتمالا برایتان مفید خواهد بود.

کش ندادن دعوا

دعوا را کش ندهید؛ یعنی دوباره بر سر جزئیات دعوا بحث نکنید. گاهی لازم است به خود و همسرتان زمان بدهید تا پس از دعوا، دربارۀ اختلاف نظرتان در تنهایی فکر کنید و پس از مدتی با آرامش نتیجۀ فکرهایتان را در میان بگذارید. کش دادن دعوا تنها باعث فرسودگی شما می‌شود و بی‌نتیجه است.

یادآوری نکردن گذشته

وقتی دعوا حل و فصل شد، از آن عبور کنید و همسرتان را ببخشید. یادآوردی کردن گذشته به مشکل شما دامن می‌زند و ماجراهای گذشته را دوباره زنده می‌کند. شما نمی‌توانید برای آنچه در گذشته رخ داده کاری کنید. بنابراین بهتر است توجهتان را به امروز و آینده معطوف کنید و از گذشته برای ادامۀ زندگی زناشویی خود درس بگیرید.

عیب جویی نکردن

همۀ ما نقاط ضعف و قوتی داریم. لازم است تلاش کنیم که نقاط ضعفمان را رفع کنیم و نقاط قوتمان را تقویت نماییم. اما هیچ گاه کسی نمی‌تواند انسان کامل و بدون نقصی باشد. بنابراین تلاش کنید همسرتان را با وجود نقص‌هایش بپذیرید. شما می‌توانید به همسرتان بگویید که دربارۀ فلان رفتار یا سخنش چه احساسی دارید. اما از او عیب‌جویی نکنید، به جزئیات رفتارش گیر ندهید و به او برچسب نچسبانید. چنین رفتاری زمینۀ کدورت را در رابطۀ زناشویی شما فراهم می‌کند.

گفتگوی مسالمت آمیز

گفت‌وگو بهترین کاری است که می‌توانید پس از دعوا بکنید. در این گفت‌و‌گو از احساساتتان بگویید. به همسرتان بگویید که حین دعوا چه احساسی داشتید. لازم نیست جزئیات دعوا را دوباره بازگو کنید، یا باز هم اختلافات را به میان بکشید. از حستان بگویید و بگذارید همسرتان حال شما را درک کند. اگر احساس غم، ترس، طرد یا نادیده گرفتن داشتید، آن را با همسرتان در میان بگذارید.

عذرخواهی کردن

اشتباه خود را بپذیرید و عذرخواهی کنید. وقتی دعوا می‌کنید، احتمال این وجود دارد که رفتار اشتباهی کنید یا سخن نادرستی به زبان بیاورید. بنابراین لازم است که غرور را کنار بگذارید و از رفتارها و حرف‌های اشتباهتان عذر بخواهید و اظهار تأسف کنید. عذرخواهی نه تنها شما را نزد همسرتان کوچک نمی‌کند، بلکه ارزش شما را در نظر او دو چندان می‌کند. البته شرط عذرخواهی این است که اشتباه خود را تکرار نکنید. تکرار کردن اشتباه، اعتبار عذرخواهی شما را از میان می‌برد.

عذرخواهی کردن زن و شوهر

عشق و محبت ورزی

به آرامی رابطه با همسرتان را آغاز کنید. به او بگویید که دوستش دارید. همچنین شاید خریدن یک هدیه به شما کمک کند که دل همسرتان را به دست آورید. رابطۀ عاطفی و جنسی خود را دوباره تقویت کنید.

دربارۀ جلوگیری از خیانت همسر بیشتر بخوانید.

ترمیم رابطه

تلاش کنید که در آرامش تعارض بینتان را حل کنید و رابطه‌تان را ترمیم نمایید. این کار نیازمند آگاهی و پذیرش تفاوت‌هایتان است. ممکن است اختلاف با خانواده همسر نیز در کار باشد یا حتی اختلاف شوهر با خانواده زن، که نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشر در این خصوص بسیار مهم است.

برای این کار نیاز دارید که افکار و احساس خود را در میان بگذارید، در برابر همسرتان گوش شنوا داشته باشید، گفت‌وگو کنید و در صورت نیاز از یک مشاور زوج‌درمانگر برای ترمیم رابطه‌تان کمک بگیرید.

بهترین مشاور برای دعوای زن و شوهر

دعوای زن و شوهری در همۀ زندگی‌های زناشویی وجود دارد. زوج‌ها دربارۀ موضوعات مختلفی مثل رابطۀ عاطفی و جنسی، پول، تربیت فرزندان با یکدیگر اختلاف نظر دارند و ممکن است بر سر آن‌ مشاجره کنند. گاهی به نظر می‌رسد که این اختلاف نظرها راه‌حلی ندارد. اما همیشه این طور نیست؛ به نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، توجه کنید و تلاش کنید که به آن‌ها عمل کنید.

اگر با همسرتان همواره بر سر یک موضوع یا موضوعاتی مشابه دعوا می‌کنید، حتما از یک روانشناس زوج درمانگر کمک بگیرید تا به شما در حل و فصل دعوا کمک کند. به شما پیشنهاد می‌دهیم که از روانشناسی آنلاین در مجموعه حال استفاده کنید. مشاوران ما برای ارائۀ کمک تخصصی به شما و همسرتان همیشه آماده هستند. می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز، در حالی ‌که با همسرتان در خانه هستید، از خدمات آنلاین مشاوره خانواده کمک بگیرید.

 

 

منابع

https://parenting.firstcry.com/

https://www.nbcnews.com/

https://www.fatherly.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات