جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش انعقاد خون / همه چیز درباره آزمایش های انعقاد خون

آزمایش انعقاد خون
تاریخ بروزرسانی : ۳۱ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش انعقاد خون توانایی خون شما برای لخته شدن و مدت زمان لخته شدن آن را اندازه‌گیری می‌کنند. آزمایش می تواند به پزشک کمک کند تا خطر خونریزی بیش از حد یا ایجاد لخته (ترومبوز) در جایی از رگ های خونی شما را ارزیابی کند.

لخته شدن چیزی است که از خونریزی بیش از حد هنگام بریدن خود جلوگیری می کند. اما خونی که در عروق شما حرکت می کند نباید لخته شود. اگر چنین لخته هایی تشکیل شوند، می توانند از طریق جریان خون به قلب، ریه ها یا مغز شما آسیب برسانند که این مسئله می تواند باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ شود.

آزمایش انعقاد خون مشابه اکثر آزمایش های خون است. عوارض و خطرات آن نیز حداقل است و در بخش آزمایش در منزل می‌توانید این آزمایش را درخواست کنید تا یک نمونه گیر مجرب، خون را گرفته و آن را برای آزمایش و تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ببرد. پاسخ آن نیز به صورت آنلاین ارائه خواهد شد.

 


تصویر خدمات اقساطی

هدف از آزمایش انعقاد خون

اختلالات انعقادی می تواند باعث خونریزی یا لخته شدن خون شود. اگر پزشک شما مشکوک به اختلال لخته شدن خون باشد، ممکن است یک یا چند آزمایش انعقاد خون را توصیه کند. این آزمایش ها پروتئین های مختلف و نحوه عملکرد آنها را اندازه گیری می کنند. تست‌های انعقاد خون در نظارت بر افرادی که از داروهایی با توانایی لخته شدن استفاده می‌کنند، بسیار مفید است. ضمن اینکه تست های انعقادی نیز گاهی قبل از جراحی توصیه می شود.

مواردی که باعث مشکلات انعقاد خون می‌شود

  • بیماری کبد
  • ترومبوفیلی، که لخته شدن بیش از حد است
  • بیماری هموفیلی، که ناتوانی در لخته شدن به طور طبیعی می‌باشد

انواع آزمایشات انعقاد خون

انواع مختلفی از آزمایش انعقاد خون وجود دارد. بخش های زیر شامل توضیحات چند مورد از آنها می باشد.

شمارش کامل خون (CBC)

در آزمایش cbc پزشک شما ممکن است یک شمارش کامل خون (CBC) را به عنوان بخشی از برنامه فیزیکی معمول شما تجویز کند. اگر کم خونی یا تعداد پلاکت کم دارید، که می تواند در توانایی لخته شدن شما اختلال ایجاد کند، نتایج آزمایش می تواند به پزشک شما هشدار دهد.

سنجش فاکتور V

این آزمایش فاکتور V را در آزمایش انعقاد خون اندازه گیری می کند، ماده ای که در لخته شدن خون نقش دارد. سطح پایین غیر طبیعی ممکن است نشان دهنده بیماری کبد، فیبرینولیز اولیه (تجزیه لخته ها)، یا انعقاد داخل عروقی منتشر (DIC) باشد.

سطح فیبرینوژن

فیبرینوژن پروتئینی است که توسط کبد شما ساخته می شود. این آزمایش میزان فیبرینوژن در خون شما را اندازه گیری می کند. نتایج غیرطبیعی ممکن است نشانه ای از خونریزی یا خونریزی زیاد، فیبرینولیز یا جدا شدن جفت باشد که جدا شدن جفت از دیواره رحم است.

نام های دیگر این تست شامل تست فاکتور I و هیپوفیبرینوژنمی است.

زمان پروترومبین (PT یا PT-INR)

پروترومبین پروتئین دیگری است که کبد شما تولید می کند. آزمایش زمان پروترومبین (PT) اندازه گیری می کند که چقدر خوب و چه مدت طول می کشد تا خون شما لخته شود. به طور معمول حدود 25 تا 30 ثانیه طول می کشد. اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف کنید ممکن است بیشتر طول بکشد. سایر دلایل نتایج غیرطبیعی شامل هموفیلی، بیماری کبد و سوء جذب است. همچنین برای نظارت بر افرادی که از داروهایی استفاده می‌کنند که بر لخته شدن خون تأثیر می‌گذارند، مانند وارفارین (کومادین) مفید است.

نتایج به تعداد ثانیه هایی که طول می کشد تا خون لخته شود داده می شود. پزشک شما معمولاً آزمایش PT را همراه با آزمایش لخته شدن دیگری به نام زمان ترومبوپلاستین جزئی فعال (aPTT) تجویز می کند.

شمارش پلاکت در آزمایش انعقاد خون

پلاکت ها سلول هایی در خون هستند که به لخته شدن خون شما کمک می کنند. اگر تحت شیمی درمانی هستید، داروهای خاصی مصرف می کنید یا تزریق خون زیادی انجام داده اید، ممکن است تعداد شما به طور غیر طبیعی کم باشد. سایر علل کاهش تعداد پلاکت ها بیماری سلیاک، کمبود ویتامین K و لوسمی است.

کم خونی، ترومبوسیتمی اولیه یا لوسمی میلوژن مزمن (CML) ممکن است باعث افزایش غیرطبیعی تعداد پلاکت ها شود و در آزمایش کم خونی قابل تشخیص است.

آزمایش انعقاد خون

زمان ترومبین

زمان ترومبین میزان عملکرد فیبرینوژن را اندازه گیری می کند. نتایج غیرطبیعی ممکن است به دلیل اختلالات فیبرینوژن ارثی، بیماری کبد، برخی سرطان ها و داروهایی باشد که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارند.

زمان خونریزی

این آزمایش تجزیه و تحلیل می کند که رگ های خونی کوچک در پوست با چه سرعتی بسته می شوند و درواقع خونریزی را متوقف می کنند. این آزمایش متفاوت از سایر آزمایشات خون انجام می شود. یک بند فشار خون روی بازوی شما قرار می گیرد و باد می شود. پرستار یا پزشک چند بریدگی کوچک در قسمت پایین بازوی شما ایجاد می کند. برش ها عمیق نخواهند بود و به طور کلی مانند خراشیدگی هستند.

پزشکآن بند فشار خون را پس از خالی شدن برمی‌دارد و هر 30 ثانیه یکبار کاغذ لکه‌کننده را روی بریدگی‌ها قرار می‌دهد تا خونریزی متوقف شود. خونریزی معمولا بین یک تا نه دقیقه طول می کشد. این آزمایش بی خطر در نظر گرفته می شود و عوارض جانبی یا خطرات کمی دارد.

نحوه انجام آزمایش انعقادی خون

آزمایش انعقاد خون مانند اکثر آزمایش‌های خون انجام می‌شود. ممکن است لازم باشد قبل از انجام آزمایش مصرف برخی داروها را قطع کنید. هیچ آمادگی دیگری لازم نیست.

نمونه گیر یک نقطه در پشت دست یا داخل آرنج شما را استریل می کندو یک سوزن را در رگ فرو می کند. او  خون شما را می گیرد و به آزمایشگاه می‌بد. عوارض جانبی آزمایش انعقاد خون عموماً جزئی است. ممکن است درد یا کبودی خفیفی در محل داشته باشید. این خطرات شامل سبکی سر، درد و عفونت است.

درباره آزمایش دی دایمر بیشتر بدانید

آزمایش انعقاد خون از گوش

آزمایش انعقاد خون از گوش یک آزمایش تشخیصی است که برای تعیین زمان لخته شدن خون استفاده می شود. این شامل ایجاد یک سوراخ کوچک در پوست گوش و سپس جمع آوری یک قطره خون برای آزمایش زمان لخته شدن است. زمان لخته شدن سرعت لخته شدن خون را اندازه گیری می کند و شاخص مهمی از برخی شرایط سلامتی است.

این آزمایش اغلب در شرایط اضطراری که نیاز به تشخیص سریع است استفاده می شود. اختلالات انعقادی خون مانند هموفیلی و ترومبوسیتوپنی را می توان از طریق این آزمایش تشخیص داد یا رد کرد. همچنین از نتایج آزمایش می توان برای نظارت بر اثربخشی برخی داروها یا درمان هایی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارند استفاده کرد.

اگرچه انجام این آزمایش نسبتاً ساده و آسان است، اما فقط باید توسط متخصصان پزشکی آموزش دیده انجام شود که می توانند ایمنی بیمار و صحت نتایج را تضمین کنند.

تفسیر آزمایش انعقاد خون

تفسیر آزمایش خون هموراه یک بحث تخصصیبوده و نیاز به نظرکارشناسی پزشک متخصص دارد اما با این وجود اجزای مختلفی در صفحه آزمایش انعقاد خون وجود دارد. برخی از بخش های اصلی شامل زمان پروترومبین (PT) و نسبت نرمال شده (INR) است. PT اندازه گیری زمان لخته شدن خون از طریق مسیر بیرونی است. INR نیز یک روش استاندارد برای گزارش نتایج PT است.

زمان پروترومبین (PT) آزمایشی از مسیرهای بیرونی و رایج شامل فاکتورهای VII، V، X، II و فیبرینوژن است. با افزودن کلسیم و ترومبوپلاستین به نمونه پلاسما و اندازه گیری زمان لخته شدن  انجام می شود.

با توجه به اینکه تفسیر آزمایش انعقاد خون یک بحث تخصصیی است بهتر است برای این کار از یک متخصص خون آنلاین کمک بگیرید

هزینه آزمایش انعقاد خون

قیمت آزمایش انعقاد خون بسته به تعداد و نوع آزمایشات انعقادی که باید انجام شود متغیر است و می‌تواند بین 20 هزار تا 500 هزار تومان باشد. هزینه آزمایش‌های تخصصی بیشتر خواهد بود و با تعرفه طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی یا بیمه تکمیلی، این عدد کمتر می‌شود. 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

hamid

12 ماه پیش

آزمایش انعقاد خون برای سن بالائه؟
پاسخ دهید
0

ادمین

12 ماه پیش

بستگی به نظر پزشک دارد
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات