جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آزمایش نقرس / تشخیص علائم نقرس در آزمایش خون

آزمایش نقرس
تاریخ بروزرسانی : ۰۵ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آزمایش نقرس آزمایشی است که برای کشف بیماری نقرس انجام می‌شود. نقرس نوعی آرتریت است که به دلیل اسید اوریک اضافی باعث التهاب مفاصل می شود. اگر تا به حال شروع ناگهانی درد شدید، قرمزی و تورم در انگشت شست پا را تجربه کرده اید، ممکن است با نقرس مواجه شده باشید. نقرس نوعی آرتریت است که زمانی رخ می‌دهد که کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل تشکیل شده و تجمع می‌یابند و منجر به التهاب و درد شدید می‌شود.

در حالی که نقرس اغلب با یک سبک زندگی ناسالم همراه است، عواملی مانند ژنتیک، برخی داروها و شرایط سلامت زمینه ای نیز می توانند باعث ایجاد آن شوند. در نتیجه، تشخیص نقرس می تواند چالش برانگیز باشد، به همین دلیل است که آزمایش نقرس ضروری است. آزمایش نقرس آزمایشی است که برای کشف بیماری نقرس انجام می‌شود. نقرس نوعی آرتریت است که به دلیل اسید اوریک اضافی باعث التهاب مفاصل می شود. معمولاً در شست پا یافت می شود.

پزشکان معمولا نقرس را بر اساس علائم شما و ظاهر مفصل آسیب دیده تشخیص می دهند. آزمایش هایی برای کمک به تشخیص نقرس ممکن است شامل آزمایش مایع مفصلی و آزمایش خون باشد. نمونه گیر از یک سوزن برای کشیدن مایع از مفصل آسیب دیده استفاده می‌کند.

 

تشخیص زودهنگام در مورد نقرس بسیار مهم است، زیرا این وضعیت می تواند به مرور زمان بدتر شود و در صورت عدم درمان باعث آسیب شدید مفصل شود. گزینه های درمانی برای نقرس ممکن است شامل داروهایی برای کاهش التهاب و درد، تغییرات سبک زندگی مانند اصلاح رژیم غذایی و کاهش وزن و حتی جراحی در موارد شدید باشد.


تصویر خدمات اقساطی

بیماری نقرس چیست

نقرس یک نوع رایج آرتریت است که به دلیل سطوح بالای اسید اوریک در خون ایجاد می شود. اسید اوریک توسط بدن در طی تجزیه موادی به نام پورین تولید می شود. پورین ها در تمام بافت های بدن و در بسیاری از غذاها مانند گوشت قرمز، گوشت اندام، برخی از انواع غذاهای دریایی، لوبیا خشک، نخود فرنگی، مارچوبه، قارچ و آبجو یافت می شوند.

بدن شما زمانی که پورین ها را تجزیه می کند، اسید اوریک تولید می کند – موادی که به طور طبیعی در بدن شما یافت می شوند. پورین ها همچنین در غذاهای خاصی مانند استیک، گوشت اندام و غذاهای دریایی یافت می شوند. سایر غذاها نیز سطوح بالاتر اسید اوریک را افزایش می دهند، مانند نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های شیرین شده با قند میوه (فروکتوز).

به طور معمول، اسید اوریک در خون شما حل می شود و از طریق کلیه ها وارد ادرار می شود. اما گاهی اوقات یا بدن شما اسید اوریک بیش از حد تولید می کند یا کلیه های شما اسید اوریک بسیار کمی دفع می کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، اسید اوریک می‌تواند تجمع پیدا کند و کریستال‌های اورات سوزنی‌مانند را در مفصل یا بافت اطراف ایجاد کند که باعث درد، التهاب و تورم می‌شود.

درباره آزمایش ژنتیک و مزایای آن بیشتر بدانید

آزمایش نقرس چیست

تست نقرس یک ابزار تشخیصی است که برای تعیین وجود نقرس در فرد استفاده می شود و از طریق سرویس آزمایش در منزل «حال» امکانپذیر است. آزمایش نقرس می تواند برای تشخیص علت علائم ایجاد شده در افراد، کمک به پزشکان در برنامه ریزی درمان و نظارت بر درمان نقرس استفاده شود.

مایع سینوویال مایعی است که در مفاصل بدن شما یافت می شود. این آزمایش به بررسی وجود کریستال های اورات در مایع مفصلی می پردازد که می تواند به این معنی باشد که شما مبتلا به نقرس هستید. این دقیق ترین آزمایش برای تشخیص نقرس در نظر گرفته می شود.

آزمایش مایع سینوویال تنها چند دقیقه طول می کشد تا کامل شود. ممکن است ابتدا از طریق تزریق واکسن با استفاده از یک سوزن کوچک، بیهوشی، دارویی برای بی حس کردن ناحیه، به شما داده شود. هنگامی که ناحیه بی حس شد، پزشک یا پرستار شما سوزن بزرگتری را در مفصل آسیب دیده قرار می دهد و نمونه ای از مایع را می گیرد. اگر بیهوشی دریافت کرده اید، نباید درد زیادی احساس کنید.

درباره آزمایش ویتامین دی و اهمیت آن بیشتر بدانید

نشانه های نیاز به آزمایش نقرس

آزمایش نقرس ممکن است برای بیمارانی که علائم نقرس را تجربه می کنند یا سابقه عود مشکوک به نقرس دارند توصیه شود. نشانه های آزمایش نقرس عبارتند از:

  • درد مفاصل، تورم و قرمزی پوست در یک یا چند مفصل
  • درد شدید در مفصل پایه شست پا
  • التهاب مکرر در قوس داخلی پا
  • حملات علامتی قبلی که به سرعت شروع شد و خود به خود برطرف شد

علائم ناشی از نقرس مشابه علائم سایر بیماری های التهابی است و کار با تیم پزشکی متخصص در تشخیص و درمان نقرس را مهم می کند. بیمارانی که نگران نقرس هستند ممکن است در مورد آزمایش نقرس با متخصص ارتوپد آنلاین که در بیماری‌های مفاصل، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها تخصص دارد، صحبت کنند.

همچنین آزمایش در بیمارانی که نقرس تشخیص داده شده و تحت درمان قرار دارند، انجام می شود تا این بیماری تا حد امکان به طور موثر مدیریت شود.

آزمایش cbc و علت انجام آن را در اینجا بخوانید

علائم نقرس در ازمایش خون

آزمایش خون می تواند سطح اسید اوریک خون شما را بررسی کند که سطح بالای اسید اوریک به این معنی است که احتمالا شما مبتلا به نقرس هستید.

سطح اسید اوریک در خون بین 3.5 تا 7.2 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dl) برای اکثر افراد طبیعی در نظر گرفته می شود و هنگامی که مبتلا به نقرس هستید، پزشکان توصیه می کنند که سطح اسید اوریک شما کمتر از 6.0 میلی گرم در دسی لیتر باشد.
در تشخیص نقرس نباید از آزمایش خون اسید اوریک به تنهایی استفاده کرد. این به این دلیل است که برخی از افراد با اسید اوریک بالا هرگز به نقرس مبتلا نمی شوند و برخی از افراد با اسید اوریک پایین دچار نقرس می شوند. پزشکان از نتایج سایر آزمایشات همراه با آزمایش اسید اوریک برای تأیید اینکه آیا شما نقرس دارید یا خیر استفاده می کنند.

با آزمایش کبد چرب بیشتر آشنا شوید

آزمایش نقرس

تفسیر آزمایش نقرس

آزمایش نقرس معمولاً میزان اسید اوریک موجود در نمونه خون یا ادرار شما را اندازه گیری می کند. آزمایش خون می تواند سطح اسید اوریک خون شما را بررسی کند. سطح بالای اسید اوریک می تواند به این معنی باشد که شما مبتلا به نقرس هستید. سطح اسید اوریک در خون بین 3.5 تا 7.2 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dl) برای اکثر افراد طبیعی در نظر گرفته می شود.

برای تفسیر آزمایش خون حتما از نظر متخصص استفاده کنید اما به طور کلی زمانی که مبتلا به نقرس هستید، پزشکان توصیه می کنند که سطح اسید اوریک شما کمتر از 6.0 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

آزمایش نقرس چگونه است

آزمایش‌های مختلف برای نقرس، خون بیمار یا مایع مفصل آسیب‌دیده را بررسی می‌کند. رایج ترین آزمایش ها شامل موارد زیر است:

اسید اوریک در آزمایش نقرس

نقرس زمانی اتفاق می‌افتد که اسید اوریک، یک ماده زائد بدن، در جریان خون جمع شده و به صورت کریستال در مفاصل شکل می‌گیرد. آزمایش خونی که سطوح بالای اسید اوریک را نشان می دهد می تواند به تایید تشخیص نقرس کمک کند. با این حال، همه افراد مبتلا به نقرس سطح اسید اوریک خونشان بالا نیست و همه افراد با سطح اسید اوریک بالا به نقرس مبتلا نیستند.

تحلیل مایع مفصلی در آزمایش نقرس

در این آزمایش پزشک یک سوزن را به مفصل آسیب دیده وارد می کند و مقداری مایع سینوویال را بیرون می کشد تا وجود کریستال های اسید اوریک را بررسی کند. این روش دقیق تری برای تایید تشخیص نقرس است. در آزمایشگاه، نمونه در زیر میکروسکوپ تجزیه و تحلیل می شود تا مشخص شود که آیا کریستال هایی در مایع وجود دارد یا خیر. اگر کریستال های مونوسدیم اورات (MSU) یافت شود، این امر تایید می کند که بیمار مبتلا به نقرس است. بلورهای MSU را می توان با ظاهر سوزنی مانند آنها در زیر میکروسکوپ نور قطبی شناسایی کرد.

آزمایشات دیگری مانند آزمایش خون یا اشعه ایکس نیز می تواند انجام شود، اما ممکن است به اندازه تجزیه و تحلیل مایع مفصلی برای تشخیص نقرس دقیق نباشد.

آزمایش کلسیم و کاربردهای آن را بشناسید

علل ابتلا به نقرس

تجمع بیش از حد اسید اوریک در بدن معمولاً توسط یک یا چند عامل که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم ایجاد می شود:

رژیم غذایی با پورین بالا

پورین یک ماده طبیعی است که در برخی غذاها مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی، الکل و نوشیدنی های شیرین یافت می شود. مصرف رژیم غذایی سرشار از پورین می تواند باعث شود بدن اسید اوریک بیشتری تولید کند. می‌توانید رژیم غذایی نقرس را از این مقاله بخوانید.

ژنتیک

نقرس می تواند در خانواده ها ایجاد شود، که نشان می دهد ژن ها ممکن است خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهند.

کاهش عملکرد کلیه

کلیه ها مسئول دفع اسید اوریک از بدن هستند. با کاهش عملکرد کلیه، اسید اوریک ممکن است تجمع یافته و منجر به نقرس شود.

داروها

برخی داروها، مانند دیورتیک ها، می توانند خطر ابتلا به نقرس را با اختلال در توانایی کلیه ها برای دفع اسید اوریک از بدن افزایش دهند.

شرایط پزشکی

برخی شرایط پزشکی مانند دیابت، فشار خون بالا و چاقی ممکن است خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهند.

کم آبی بدن

کم آبی می تواند باعث غلیظ شدن ادرار شود و احتمال تشکیل کریستال های اسید اوریک در دستگاه ادراری را افزایش دهد.

مصرف الکل

مصرف الکل، به ویژه آبجو، با افزایش خطر ابتلا به نقرس مرتبط است.

به طور خلاصه، ترکیبی از عواملی که باعث تولید یا حفظ اسید اوریک اضافی در بدن می شود، می تواند منجر به نقرس شود.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مقدم

10 ماه پیش

نقرس قابل پیشگیری هست؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

10 ماه پیش

سلام و وقت بخیر بعضی از عوامل مانند ارث و ژنتیک قابل پیشگیری و کنترل نیستند. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی و کاهش وزن میتواند خطر ابتلا به نقرس را کاهش دهد. رژیم غذایی که گوشت قرمز کمتری داشته باشد و چربی اشباع کمتر میتواند به پیشگیری از ابتلا به نقرس کمک کند.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات