جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان پوست خشک با انواع روش های کاربردی

درمان پوست خشک
تاریخ بروزرسانی : ۰۳ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

خشکی پوست یک وضعیت ناخوشایند است که با پوسته پوسته شدن، خارش و ترک خوردن نمایان می‌شود و می‌تواند به دلایل مختلفی روی دهد. البته برخی از افراد به طور طبیعی دارای پوست خشک یا Dry Skin هستند. با این حال، خشکی پوست در همه افراد حتی آن‌ها که پوست چربی دارند، گاهی روی می‌دهد. اگرچه این مشکل خیلی جدی به نظر نمی‌رسد، اما گاهی به بیماری‌های مختلف مثل دیابت، سوء تغذیه و کم کاری یا پر کاری تیروئید مرتبط است. برای مطالعه بیشتر درباره بیماری دیابت به مقاله علائم دیابت از وب‌سایت حال مراجعه کنید.

خشکی پوست می‌تواند در نواحی مختلف بدن ایجاد شود، اما بیشتر در صورت، دست‌ها و پاها روی می‌دهد. خشکی صورت یکی از اصلی‌ترین مشکلات افراد به خصوص در فصل زمستان است. در بیشتر موارد نیازی به درمان‌های خاص و گران‌قیمت نیست و به سادگی می‌توان آن را با تغییر سبک زندگی و استفاده از مرطوب کننده‌های بدون نسخه درمان کرد. اما در صورتی که با این کارها مشکل خشکی پوست برطرف نشد، لازم است که با یک پزشک در این خصوص صحبت کنید. درمان‌های پزشکی اغلب شامل تجویز پمادها، کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص است که باید متناسب با پوست هر کس برای او تجویز شود.


تصویر خدمات اقساطی

نشانه های خشکی پوست

این عارضه اغلب موقت است و بیشتر در فصول سرد سال دیده می‌شود، اما در برخی افراد یک عارضه همیشگی است. علائم و نشانه‌های خشکی پوست به سن، سلامتی، محل زندگی، مدت زمان فعالیت روزانه در فضای باز و علت ایجاد خشکی پوست بستگی دارد. از مهم‌ترین دلایل آن عبارتند از:

  • احساس خشکی و کشیدگی پوست به ویژه پس از استحمام یا شنا
  • خارش پوست
  • پوسته پوسته شدن خفیف یا شدید
  • وجود خطوط یا ترک‌های ظریف
  • پوست سرخ یا خاکستری
  • ترک‌های عمیق که گاهی خونریزی می‌کنند

درباره پینه پا و درمان آن این مطلب را مطالعه کنید

این حالت‌ها معمولا به وسیله آبرسانی مناسب پوست و مرطوب نگه داشتن و مراقبت از آن برطرف می‌شود. اما در صورتی که این خشکی علیرغم مراقبت‌های لازم بهبود نیافت، نواحی خشک و قرمز دچار التهاب و خونریزی شد (در اثر خارش شدید) و یا خواب و زندگی شما را با اختلال مواجه کرد، حتما با یک دکتر پوست آنلاین  گفت‌و‌گو کنید.

خشکی پوست صورت

التهاب و قرمزی پوست یکی از نشانه‌های خشکی پوست است

دلایل خشکی پوست

خشک بودن پوست در صورتی که به کم آبی بدن مرتبط نباشد، اغلب یک دلیل محیطی دارد. برخی از بیماری‌ها یا مصرف بعضی از داروها هم ممکن است پوست را خشک کنند. از مهم‌ترین دلایل خشکی پوست عبارتند از:

سرما

آب و هوا در زمستان خشک است. علت این مسئله کاهش سطح دما و رطوبت محیط است. در چنین شرایطی پوست به سرعت رطوبت خود را از دست داده و خشک می‌شود.

گرما

هوای گرم یا بودن طولانی مدت در کنار اجاق گاز، شومینه و… رطوبت پوست را کاهش داده و باعث خشکی آن می‌شود.

حمام داغ

دوش گرفتن طولانی مدت با آب داغ، جکوزی، سونا و شنا در استخرهای دارای کلر، یکی دیگر از دلایل خشک شدن پوست بدن است.

درباره زخم بستر یا زخم های فشاری و درمان آن بیشتر بدانید

دوش گرفتن

استفاده زیاد از صابون‌ها و شوینده‌ها

بسیاری از صابون‌ها، لایه بردارها و شامپوها باعث کاهش رطوبت پوست می‌شوند، چون برای از بین بردن چربی پوست ساخته شده‌اند.

برخی از بیماری‌ها

افراد مبتلا به برخی از بیماری‌های پوستی مثل درماتیت اتوپیک (اگزما) یا پسوریازیس، بیش از دیگران در معرض خشکی پوست قرار دارند.

بهترین ضد آفتاب برای پوست خشک و لک دار

کرم ضد آفتاب یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت پوستی است که متاسفانه بسیاری از افراد، استفاده از آن را ضروری نمی‌دانند. در حالی که به کمک این محصول می‌توان از بسیاری از مشکلات پوستی پیشگیری کرد. اما باید توجه کنیم که انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب باید متناسب با نوع پوست باشد. یعنی افرادی که پوست خشک دارند، باید از انواعی از این کرم که مخصوص آن‌ها طراحی شده استفاده کنند.

اهمیت این مسئله در این است که ترکیبات کرم‌ها از مواد مختلفی تشکیل شده که برای هر جنس پوستی ضروری است. مثلا همان طور که یک فرد با پوست چرب بهتر است از کرم ضد آفتاب بدون روغن استفاده کند تا دچار آکنه یا جوش صورت نشود، فردی با پوست خشک هم باید از کرم مخصوص خود استفاده کند.

بهترین روش لیزر جوانسازی پوست چیست؟

جکوزی برای پوست خشک

کرم‌های ضد آفتاب مورد استفاده برای افراد دارای پوست خشک، باید حاوی مواد مواد رطوبت‌رسان و نرم کننده پوست باشد تا پوست فرد در اثر استفاده از این کرم‌ها خشک‌تر و آسیب‌پذیرتر نشود. برندهای مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید به سادگی محصول متناسب با پوست خود را از آن‌ها تهیه کنید. توصیه می‌کنیم که پیش از خرید با یک کارشناس خبره و یا یک متخصص پوست صحبت کنید تا با انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب خود، پوست سالم‌تر و شاداب‌تری داشته باشید.

ماسک مناسب برای افرادی با پوست خشک

دسترسی به ماسک‌های آماده مخصوص انواع پوست، این روزها کار دشواری نیست. اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با مواد موجود در منزل و با ارزان‌ترین قیمت، ماسک‌های کاربردی برای پوست خود بسازند. اگر شما جزو افراد گروه اول هستید، یا وقت کافی برای ساخت ماسک خانگی ندارید، می‌توانید با مشورت یک کارشناس زیبایی یا پزشک متخصص پوست، ماسک دلخواه و مناسب پوستتان را انتخاب کنید.

اما اگر تمایل دارید که ماسک‌های خانگی مخصوص پوست خشک را تجربه کنید، ادامه مطلب را با دقت بخوانید. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که افراد مختلف ممکن است تجربه‌های متفاوتی از یک ماسک داشته باشند و یک نوع خاص ماسک برای همه مناسب نباشد. پس در ابتدا جنس و نوع پوست خود، حساسیت‌ها و ویژگی‌های مختص خود را شناسایی کرده و سپس ماسک مناسب خود را بسازید.

ماسک آووکادو

آووکادو یک میوه چرب است که می‌تواند برای پوست‌های خشک، مختلط و نرمال گزینه مناسبی باشد. روغن آن هم برای پوست قابل استفاده است. اما ساده‌ترین راه، استفاده از یک آووکادوی رسیده تازه و ارگانیک له شده است. برای نتیجه بهتر و سازگاری بیشتر با پوست می‌توان آن را با مواد مختلفی مثل عسل، تخم مرغ یا هویج ترکیب و استفاده کرد تا پوست تازه و مرطوب شود.

ماسک آووکادو

ماسک شیر

استفاده از این ماسک یک روش کلاسیک در شاداب‌سازی پوست خشک است. شیر به عنوان یک مرطوب کننده عمل کرده و اسید لاکتیک آن، سلول‌های خشک پوست را از بین می‌برد. این ماسک قدرتمند را می‌توان از ترکیب شیر با عسل، آلوئه ورا و روغن‌های مختلف تهیه کرد.

مرطوب کننده ساخته شده از روغن نارگیل و کره کاکائو

استفاده روزمره از روغن نارگیل، حتی به تنهایی، یک راه خوب برای مبارزه خشکی پوست در زمستان است. می‌توان از این روغن به عنوان پایه آرایش هم استفاده کرد. برای آبرسانی بیشتر هم می‌توانید آن را با کره کاکائو مخلوط کنید. فراموش نکنید که ترکیبات روغنی ممکن است با بستن منافذ پوست، زمینه‌ساز بروز آکنه یا در مواقعی آکنه کیستینگ شدید شوند. بعد از استفاده از آن‌ها به ویژه در زیر آرایش، حتما پوست خود را با شوینده ملایم پاک کنید. این ماسک اصلا برای افراد با پوست چرب مناسب نیست.

ماسک زردچوبه

زردچوبه یک ماده ضد التهاب موثر و بی‌نظیر است که برای خشکی پوست می‌توان از آن استفاده کرد. خواص آنتی اکسیدانی آن هم به جوان‌سازی و شادابی پوست کمک می‌کند. شما می‌توانید به راحتی مقداری پودر زردچوبه را به کمک عسل یا روغن نارگیل به شکل خمیری نرم درآورید و روی پوست بمالید تا التهاب و خشکی ناشی از سرما برطرف شود. البته بهتر است قبل از مصرف آن برای ناحیه وسیع روی پوست، مقداری از خمیر را بر روی قسمتی کوچکی مثل بخشی از پوست بازو امتحان کنید تا در صورت حساسیت، ماسک دیگری را جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: خدمات جوانسازی پوست به صورت اقساطی در «حال»

موم پارافین برای دست

پوست صورت تنها بخشی از پوست نیست که دچار خشکی می‌شود. خشکی پوست دست از شایع‌ترین مشکلات افراد به خصوص در فصول سرد سال است. توصیه می‌شود افرادی که مستعد خشکی پوست دست هستند، پس از هر بار شست‌و‌شوی دست‌ها، از کرم مرطوب کننده استفاده کنند. اما در صورتی که نمی‌توانید دائما کرم مرطوب کننده در دسترس خود داشته باشید، استفاده گاه به گاه از موم پارافین برای شما بهترین گزینه است. این کار معمولا در سالن‌هایی که خدمات پوستی تخصصی ارائه می‌دهند در دسترس است. البته می‌توان در منزل هم از این روش استفاده کرد، اما بهتر است به تنهایی و بدون آگاهی کافی اقدام به این کار نکنید.

استفاده از ماسک آووکادو برای خشکی پوست

ماسک‌های گیاهی از جمله آووکادو از بهترین‌ روش‌‌ها برای آبرسانی و حفظ رطوبت پوست است

 

بهترین آبرسان برای پوست خشک

وقتی که پوست آب خود را به دلایل مختلف مثل سرما یا گرمای بیش از حد، کم آبی بدن و… از دست دهد، اصطلاحا دهیدراته شده است. برای رفع دهیدراته شدن پوست بدن روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از کرم آبرسان است. آبرسان‌ها توانایی نگهداری نم را دارند و اجازه نمی‌دهند رطوبت پوست از آن خارج شود. افراد با پوست‌های مختلف باید از آبرسان‌هایی با ترکیبات متفاوت استفاده کنند.

آبرسان‌ها و لوسیون‌هایی که در ترکیبات خود شی باتر، اسید لاکتیک و ترکیبات چربی معدنی دارند، معمولا برای پوست‌های خشک و خیلی خشک مناسب‌تر هستند. در شرایطی که می‌دانید خشکی پوست شما در اثر کم آبی بدن روی داده و موقتی است، علاوه بر نوشیدن آب کافی می‌توانید از کرم آبرسان حاوی هیالورونیک اسید برای حفظ آب پوست خود استفاده کنید. استفاده از ماسک عسل یا آووکادو هم خاصیت آبرسانی برای پوست‌های خشک را دارد.

راه های درمان فردی که پوست خشکی دارد

پوست هر فردی نیازهای متفاوتی دارد. اگر کرم، ماسک یا روش درمان خاصی برای کسی مفید است، به این معنی نیست که الزاما برای شما هم مفید خواهد بود. بنابراین اگر یک روش درمانی را امتحان کردید و نتیجه رضایت‌بخشی نگرفتید، کافی است که به سراغ روش دیگری بروید تا درمان موثر خود را پیدا کنید. افراد دارای پوست خوب و شاداب اغلب یک ویژگی مشترک دارند: آن‌ها آب زیادی می‌نوشند! نوشیدن آب زیاد در طول روز یکی از بهترین راه‌ها برای تامین آب و رطوبت‌رسانی به پوست بدن است.

اگر می‌خواهید خشکی پوست به سرعت با شما خداحافظی کند، بهتر است مصرف شکر و الکل را فراموش کنید. به جای پاک کننده‌های معمولی پوست، از انواع کرمی آن‌ها استفاده کنید تا چربی پوست شما را به طور کامل از بین نبرند. اگر پوست دچار التهاب ناشی از خشکی شده، به هیچ وجه از اسکراب، حوله زبر و لمس بیش از حد پوست استفاده نکنید. کرم‌های حاوی آنزیم‌های میوه در این شرایط گزینه خوبی هستند، چون سلول‌های مرده پوست را تجزیه کرده و آن را بیش از حد خشک نمی‌کنند.

در صورتی که خشکی پوست برای شما آزار دهنده است، حتما به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و از او راهنمایی بگیرید. پزشک در ابتدا علت خشکی پوست را پیدا کرده و سپس بر اساس ویژگی‌های پوست، دارو یا درمان مناسب را انتخاب می‌کند. در بیشتر موارد این عارضه با استفاده مستمر از پماد، کرم و لوسیون‌های مخصوص و تغییر در سبک زندگی مانند نوشیدن آب بیشتر، عدم تماس با منابع حرارتی یا پوشیدن دستکش و ماسک صورت در روزهای سرد برطرف خواهد شد.

کاهش زمان دوش گرفتن، استفاده از بخور سرد در منزل به خصوص در فصل زمستان، استفاده از ضد آفتاب مخصوص پوست خشک و پاک‌کننده‌های ملایم روزانه از سایر روش‌های درمان خشکی پوست است.

کرم ضد آفتاب برای پوست خشک

استفاده از کرم ضد آفتاب برای حفظ سلامت انواع پوست از جمله پوست‌های خشک بسیار مهم است

کرم مرطوب کننده

کرم‌های مرطوب کننده نسبت به آبرسان‌ها به اصطلاح سنگین‌تر هستند. چون این مواد بر پایه روغن ساخته شده و می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند. در ساخت این کرم‌ها اغلب از وازلین یا ترکیبات چربی معدنی و یا روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود. این چربی پس از قرار گرفتن بر روی پوست، یک لایه محافظ تشکیل می‎دهد که منافذ خروج رطوبت را از پوست مسدود کرده و باعث می‌شود پوست شما دیرتر خشک شود و آب خود را از دست بدهد. این مسئله باعث می‌شود که پوست لطیف‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد.

 

حرف آخر

پوست انسان یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن است که نیاز به رسیدگی و توجه دائمی دارد. با وجود مراقبت مداوم هم گاهی پوست افراد دچار مشکلاتی از قبیل خشکی خواهد شد. البته برخی افراد به صورت ژنتیکی دارای پوست خشک هستند که باید مراقبت‌های مخصوصی از آن به عمل آورند. به طور کلی خشکی پوست عارضه شایعی است که می‌تواند همه افراد از سنین مختلف را درگیر کند. بی‌توجهی نسبت به رفع آن می‌تواند باعث تشدید این مشکل و عدم پاسخگویی مناسب پوست به درمان شود.

اگر دچار خشکی پوست هستید و هنوز راهکار مناسبی برای رفع آن پیدا نکرده‌اید، می‌توانید از پزشکان متخصص حال مشاوره آنلاین بگیرید. برای این کار نیازی به خروج از منزل و صرف وقت و هزینه زیاد ندارید. شما می‌توانید به راحتی به کمک تلفن همراه هوشمند یا کامیپیوتر شخصی خود به صدها پزشک متخصص در زمینه‌های مختلف و در تمام ساعات شبانه روز دسترسی داشته باشید و از راهنمایی آن‌ها بهره ببرید.

برای درمان پوست خشک راه‌های متعددی وجود دارد. اما بهترین کار این است که علت آن را به کمک یک متخصص آگاه پیدا کرده و سپس اقدام به درمان کنید. شما تاکنون از چه روش‌هایی برای درمان خشکی پوست خود استفاده کرده‌اید؟

 

دریافت مشاوره آنلاین از پزشک متخصص پوست و مو

 

سوالات متداول

درمان پوست خشک چگونه است؟

نوشیدن آب بیشتر، استفاده از پاک‌ کننده‌های ملایم، بخور سرد، مصرف آبرسان‌ها و کرم‌های مخصوص از ساده‌ترین راه‌های درمان پوست چرب است. کاهش زمان استحمام و عدم تماس با منابع حرارتی هم کمک کننده است.

بهترین ماسک آبرسان پوست خشک چیست؟

بهترین ماسک آبرسان طبیعی برای رفع خشکی پوست، ماسک عسل و یا آووکادو است. البته با راهنمایی پزشک متخصص پوست می‌توان از ماسک‌های آماده مخصوص که در داروخانه‌ها موجود است هم استفاده کرد.

بهترین ضد آفتاب برای پوست خشک چیست؟

کرم ضد آفتاب مورد استفاده افراد دارای پوست خشک باید حاوی مواد نرم کننده و روغن‌های موثر باشد. ضد آفتاب‌های فاقد چربی باعث خشک‌تر شدن و حساس شدن بیش از حد پوست این افراد می‌شود.

چه بیماری‌هایی باعث خشکی پوست می‌شوند؟

افراد مبتلا به آکنه یا پسوریازیس ممکن است بیشتر به خشکی پوست دچار شوند. البته بیماری‌هایی مثل دیابت و پر کاری و کم کاری تیروئید هم در این زمینه نقش دارند.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات