جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص زینک پلاس و چاقی: آیا قرص زینک پلاس برای چاق شدن موثر است؟

تاریخ بروزرسانی : ۱۵ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص زینک پلاس به چاقی چه ارتباطی دارد؟

اول ببینیم زینک پلاس چیست؟ روی یا زینک یک ریز مغذی ضروری برای بدن است که تقریبا بر همه جنبه‌های سلامتی ما اثر دارد. این ماده پس از آهن که به عنوان فراوان‌ترین ریز مغذی در بدن شناخته می‌شود، در رتبه دوم قرار دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده معدنی می‌تواند در تقویت عملکرد و بهبود سیستم ایمنی بدن، تثبیت قند خون، سلامت پوست و مو، چشم و قلب مفید و موثر باشد.

از مکمل‌های روی که ما آن‌ها را به عنوان قرص زینک پلاس می‌شناسیم، اغلب برای درمان مجموعه‌ای از بیماری‌ها و رفع کمبود این ماده در بدن استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید از مکمل زینک در رژیم غذایی خود استفاده کنید، بهتر است پیش از مصرف با یک پزشک مشورت کنید.

مصرف خودسرانه مکمل‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. برای این منظور می‌توانید از طریق سامانه حال، بخش مشاوره آنلاین پزشکی این خدمت را دریافت و سپس اقدام به مصرف این مکمل‌ها مانند قرص فارماتون اصل نمایید.

 

مشاوره آنلاین با متخصص تغذیه

 


تصویر خدمات اقساطی

قرص زینک پلاس و چاقی

زینک با نقشی که می‌تواند در کنترل ترشح انسولین و کاهش قند خون داشته باشد، یک عنصر مهم و ضروری در بدن افرادی است که به دلیل داشتن اضافه وزن در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمنی مثل دیابت و مشکلات قلبی قرار دارند.

یک تحقیق نشان داشته است که زینک نقش اساسی در سنتز سروتونین در بدن دارد که می‌تواند باعث تحریک احساس سیری و کاهش مصرف غذا شود. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که زینک بتواند در کنترل وزن و اشتها در افراد چاق نقش داشته و به کاهش وزن منجر شود.

مطالعه انجام شده در کشور ما در سال ۲۰۱۹ هم نشان داد که استفاده از مکمل زینک همراه با رژیم کم کالری دارای اثرات مطلوبی در کاهش وزن، نشانگرهای التهابی، مقاومت به انسولین و اشتها در افراد دارد و می‌تواند در درمان بیماری چاقی موثر باشد. البته استفاده از مکمل‌های زینک پلاسی که علاوه بر زینک از ترکیبات دیگری هم در آن‌ها استفاده شده ممکن است چنین تاثیری نداشته باشد. به نظر می‌رسد استفاده از قرص زینک پلاس که حاوی ویتامین‌های خانواده ب است می‌تواند در افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن هم موثر باشد.

در صورت هرگونه سوال در زمینه گوارش میتوانید از بخش خدمات دکتر آنلاین گوارش سامانه حال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: لیپوماتیک اقساطی تهران

دوره مصرف قرص زینک پلاس:

دوره و مقدار مصرف قرص زینک پلاس به نیاز بدن و نوع مکمل مصرفی بستگی دارد. زیرا هر مکمل حاوی مقادیر متفاوتی از زینک است.

به عنوان مثال مکمل حاوی سولفات روی از ۲۲۰ میلی‌گرم سولفات روی تشکیل شده است که حاوی ۵۰ میلی‌گرم روی است. این مقدار در برچسب مکمل‌ها درج می‌شود و افراد می‌توانند به راحتی با توجه به نیاز روزانه خود از آن‌ها استفاده کنند.

دوره مصرف این مکمل بر اساس سن و جنس بیمار تعیین می‌شود و نباید خیلی طولانی باشد. مصرف طولانی مدت آن ممکن است باعث مشکلاتی مانند درد معده، سردرد و حالت تهوع شود. گفته می‌شود که دوز توصیه شده روزانه زینک برای بزرگسالان ۱۵ تا ۳۰ میلی‌گرم است.

درباره بهترین مکمل برای افزایش وزن این مطلب را بخوانید

از دوزهای بالاتر آن برای معالجه مشکلات خاصی مانند اسهال، آکنه و عفونت‌های تنفسی استفاده می‌شود. بهتر است برای تعیین مقدار روزانه این مکمل‌ها و دوره مصرف مورد نیاز خود با یک پزشک مشورت کنید تا مطابق تجویز او دوز مناسب خود را دریافت کرده و دچار مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد مکمل نشوید.

استفاده از مکمل زینک برای درمان چاقی

مصرف زینک همراه با رژیم کم کالری می‌تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد

 

زمان مصرف قرص زینک پلاس:

پزشکان توصیه می‌کنند که همه مکمل‌های حاوی زینک از جمله قرص زینک پلاس باید همراه یا بعد از وعده غذایی مصرف شوند.

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس، خوردن این قرص همراه با آب یا آبمیوه و نیم ساعت بعد از غذا است و هرگز نباید همزمان با مکمل آهن یا کلسیم مصرف شود. یک ساعت قبل و بعد از مصرف این قرص نباید از خوراکی‌های کافئین‌دار استفاده کنید، چون در جذب آن اختلال ایجاد می‌کند.

خوردن این مکمل‌ها با معده خالی ممکن است باعث حالت تهوع و معده درد در افراد شود. بهتر است برای تعیین زمان مناسب و نحوه مصرف این مکمل، پیش از مصرف یا یک پزشک در این زمینه گفت‌و‌گو کرده و در صورتی که مشکل معده دارید حتما به او اطلاع دهید. مصرف طولانی مدت زینک پلاس در افراد دارای ناراحتی معده ممکن است باعث استفراغ و دردهای شدید شکمی شود.

 

عوارض قرص زینک پلاس:

استفاده طولانی مدت دوز بالای زینک پلاس ممکن است باعث اختلال در جذب املاح مهمی مثل آهن و مس شده و به کمبود این دو ماده در بدن منجر شود. هم‌چنین تب، دردهای شکمی و استفراغ هم ممکن است در اثر استفاده بیش از حد آن بروز کند.

مصرف خودسرانه و بیش از حد این مکمل علاوه بر موارد گفته شده می‌تواند موجب سردرد، تعرق شدید، کم خونی، افزایش ریسک خونریزی و ضعف سیستم ایمنی بدن شود. مقدار بیش از حد روی در بدن باعث کاهش چربی‌های مفید خون و افزایش حساسیت در افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی هم می‌شود.

در صورت مشاهده چنین علائمی حتما با پزشک تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را از او دریافت کنید.

بیشتر بدانید :‌ مواد خوراکی از بین برنده فیبروم رحم

خواص قرص زینک پلاس:

این ماده اثرات مختلفی بر روی بدن داشته دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی

از این ماده به دلیل نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب، در ترکیبات بسیاری از داروها استفاده می‌شود. هم‌چنین روی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مزمنی مثل سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. یک مطالعه معتبر نشان داده است که مصرف گلوکونات روی به مدت یک سال توانست باعث کاهش چندین نشانگر التهاب و کاهش دفعات عفونت در ۵۰ فرد سالمند شود.

بیشتر بخوانید : عوارض بارداری با چسبندگی رحم

  • کنترل قند خون

زینک به نقش داشتن در ترشح انسولین و کنترل قند خون مشهور است. در مورد درمان قند خون بیشتر بخوانید. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که زینک می‌تواند به ثابت نگه داشتن قند خون کمک کرده و حساسیت بدن به انسولین را بهبود بخشد.

بررسی دیگری در این زمینه به این نتیجه رسیده است که استفاده از مکمل‌های روی در بهبود کنترل کوتاه مدت و بلند مدت قند خون در افراد دیابتی موثر است. از دیگر فواید قرص زینک پلاس می‌توان به نقش آن در کاهش مقاومت به انسولین اشاره کرد که می‌تواند توانایی بدن را برای استفاده موثر از انسولین برای حفظ سطح طبیعی قند خون بهبود بخشد.

استفاده از مکمل زینک در کنترل قند خون

زینک با کنترل ترشح انسولین باعث ثابت نگه داشتن میزان قند خون می‌شود

 

  • مقابله با آکنه

از مکمل‌ها و قرص‌های زینک پلاس اغلب برای بهبود سلامت پوست و درمان بیماری‌های شایع پوستی مثل آکنه استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند که انواع خاصی از آن مانند سولفات زینک در کاهش علائم آکنه شدید و آکنه‌های التهابی بسیار مفید است. استفاده از مکمل‌های روی معمولا نسبت به سایر روش‌های درمانی ارجحیت دارند؛ چون ارزان، موثر و همراه با عوارض جانبی کم هستند.

  • بهبود سلامت قلب

۳۳ درصد مرگ‌های جهان با بیماری‌های قلبی مرتبط است. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زینک می‌تواند با تاثیر گذاری بر چندین عامل خطر بیماری‌های قلبی، احتمال بروز آن‌ها را کاهش دهد و حتی سطح تری گلیسرید و کلسترول را کم کند. هم‌چنین این ماده با کاهش سطح فشار خون سیستولیک مرتبط است. به نظر می‌رسد کمبود این ماده مغذی در افزایش احتمال بروز بیماری‌های کرونر قلب موثر باشد.

  • کند کردن تخریب ماکولا

دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع چشم است که به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش بینایی در جهان شناخته می‌شود. مکمل‌های زینک اغلب برای کند کردن پیشرفت تخریب ماکولای وابسته به سن و جلوگیری از کاهش بینایی استفاده می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف این ماده در دوره‌های منظم می‌تواند روند پیشرفت بیماری را کند کرده و از شدت آن بکاهد. البته هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

بیشتر بدانید :‌ خواص ویتامین e

قرص زینک پلاس برای رشد مو:

یکی از عوامل موثر در ریزش مو در برخی افراد کمبود زینک است. تحقیقات نشان داده که میزان روی موجود در خون افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک پایین‌تر از افراد دیگر است.

در نتیجه استفاده از مکمل زینک پلاس می‌تواند یک راهکار موثر در بهبود رشد مو و کاهش ریزش آن باشد. وجود زینک در بدن باعث بهبود ساختار پروتئین‌های موجود در مو و در نتیجه تقویت مو خواهد شد. کمبود این ماده باعث ضعف این پروتئین‌ها می‌شود که با ضعیف شدن ریشه مو، ریزش آن‌ها را در پی دارد.

البته مصرف خودسرانه زینک پلاس برای جلوگیری از ریزش مو و یا تقویت آن کار درستی به نظر نمی‌رسد. بهتر است در ابتدا به دنبال علل اصلی ریزش مو باشید و در صورت تایید کمبود روی، با نظر پزشک پوست آنلاین  از مکمل‌های حاوی آن به مقدار مجاز و استاندارد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : آیا مصرف زینک در درمان ریزش مو موثر است؟

حرف آخر:

روی یک ماده معدنی ضروری و مهم برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی انسان است. مصرف مقدار مجاز و استاندارد قرص زینک پلاس به صورت روزانه ممکن است باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، سطح قند خون و سلامت پوست، چشم و قلب شود.

البته نباید برای رسیدن به نتیجه بهتر از مقدار مجاز مصرف آن فراتر رفت. مصرف خودسرانه و بیش از حد این مکمل می‌تواند باعث مشکلات گوارشی، ضعف سیستم ایمنی بدن و کاهش جذب آهن و مس شود. گرچه مکمل‌های غذایی امروزه به راحتی و در دسترس افراد قرار دارند، اما توصیه می‌شود که پیش از مصرف آن‌ها حتما با یک پزشک مشورت کنید و در صورت تایید نیاز بدن توسط پزشک، مصرف آن‌ها را آغاز کنید.

برای مشاوره آنلاین پزشکی در این زمینه می‌توانید در تمام ساعات شبانه روز از مشاوران سامانه خدمات آنلاین حال راهنمایی بگیرید. بهتر است از مصرف خودسرانه قرص زینک پلاس خودداری کنید تا گرفتار عوارض سوء مصرف آن نشوید. تجربه شما از مصرف مکمل‌های غذایی مانند زینک پلاس چیست؟

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

Good

12 ماه پیش

سلام دخترم وزنش کم بود قدشم کم بود دکتر کپسول زینک دو دوره داد هم وزنش بالا رفت قدش هم تغیر کرد دیگه دکتر نبردم خودم کپسول میگیرم میخوره آیا مصرف مداوم عوارصی نداره؟؟
پاسخ دهید
1

ادمین

12 ماه پیش

زینک ضرر خاصی نداره اما اگر به وزن و قد ایده ال رسیده میتونید مقدارشو کم و یا حذفش کنید
پاسخ دهید
0

امیرعلی

1 سال پیش

من مشکل معده ندارم اما بعد خوردن این قرص بشدت حالت تهوع میگیرم قرص جایگزین نداره؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

11 ماه پیش

سلام و وقت بخیر مصرف روزانه زینک برای بزرگسالان حدود ۱۱ میلی‌گرم هست مصرف بیش از حد مجاز زینک ممکنه باعث مشکلاتی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد و خستگی بشه. یه سری مواد غذایی مثل زرده تخم مرغ و عدس و گوشت گوساله و یا غذاهای دریایی حاوی روی هستند بنابراین در وعده های غذاییتون افزایش بدید. بهتره مصرف قرص زینک را با پزشک یا متخصص تغذیه هماهنگ کنید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات