جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

توسعه فردی: چطور برنامه ریزی کنم که هدف های بیشتری را تیک بزنم؟

برنامه ریزی در زندگی شخصی و روزانه
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

تصویر خدمات اقساطی

نمی تونم درست برای زندگیم برنامه ریزی کنم

با برنامه ریزی نکردن؛ در حقیقت برای شکست خوردنتان برنامه ریخته‌اید. همه ما کلی ایده و فکر یا خواسته‌های جورواجور برای توسعۀ فردی و موفقیت کاری‌مان داریم. از آزاد کردن زمانی برای بازی فوتبال گرفته تا یادگرفتن یک زبان یا موسیقی مورد علاقه‌مان.

زمانی که برنامه ریزی در زندگی شخصی شما جایی نداشته باشد،همه این ایده‌ها در حد فکر و خیال‌های خواستی و دورو دراز باقی می‌مانند. در این مطلب قصد داریم روش‌هایی ساده برای برنامه ریزی در زندگی شخصی  برای پیشبرد اهدافتان معرفی کنیم.

با ما همراه باشید.

تکنیک‌های کاربری برای برنامه ریزی در زندگی شخصی

دوست دارید چه کارهایی انجام دهید؟

میخواهید کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید؟

برای تشکیل خانواده اقدام کنید؟

شرکت خودتان را راه بیاندازید؟

ایده‌های ذهنی شبیه تصاویر به هم ریخته‌ای هستند که در ذهنمان جا به جا می‌شوند. این که میخواهید چه کسی باشید یا چه کاری انجام دهید؛ برای تحقق به برنامه ریزی روزانه و مداوم نیاز دارد. برنامه ریزی در زندگی شخصی کمک می‌کند تا هزاران ساعت تلف شده روزانه را به راهی برای بهبود و توسعه خودتان تبدیل کنید. با کمک برنامه ریزی روزانه میتوانید مراحل رسیدن به اهدافتان را اولویت‌بندی کنید. تصمیم گیری را برایتان ساده‌تر می‌کند. همچنین به شما انگیزه کافی برای پیگیری و اجرای اهدافتان می‌دهد. زندگی افراد از بخش‌های مختلفی (روابط اجتماعی و دوستان، کار، زندگی شخصی و..) تشکیل می‌شود. برای برنامه ریزی روزانه باید تمامی این بخش‌ها را لحاظ کنید.

بیشتر بخوانید: واکسن گاداسیل

برای داشتن بهترین برنامه ریزی روزانه میتوانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • انرژی‌تان را بهینه کنید

برنامه ریزی در زندگی شخصی با تعیین هدف شروع می‌شود. شاید چیزهای زیادی در ذهنتان باشد اما باید بدانید در حـال حاضر می‌خواهید به کدام کار اساسی رسیدگی کنید. برای خوب فکر کردن به انرژی نیاز دارید. بهترین راه برای افزایش سطح انرژی شروع روز با وعده‌های غذایی سالم، نوشیدن آب کافی و خواب شبانه مناسب است. کمبود آهن و همچنین کمبود ویتامین ها مثل کمبود ویتامین دی نیز باعث کاهش انرژی شما می‌شود.

تا حد امکان 3 ساعت قبل از خوابیدن کار با ابزارهای الکترونیکی را کنار بگذارید تا کیفیت خواب تان افزایش پیدا کند. شاید به نظرتان این راهکارها ساده یا پیش و پا افتاده باشند. اما به خاطر داشته باشید که کسب توجه و تلاش صد در صدی برای ایجاد برنامه ریزی روزانه نیاز به نشاط فردی دارد.

برنامه ریزی در زندگی شخصی و روزانه

داشتن بدن سالم و پویا برای تفکر موثر و سازنده به کمکتان می‌آید.

  • خواسته‌های واقعی‌تان را پیدا کنید

وقتی سطح انرژی‌تان بهبود پیدا کرد، زمان آن رسیده که هدف و خواسته واقعی‌تان را پیدا کرده و آن را هدایت کنید. هیچ طرحی بدون هدف گذاری شروع نمی‌شود. به جای اینکه از خودتان بپرسید چه چیزی را میخواهید؛ دلیل خواستن خود را روشن کنید.

هدف‌هایتان را هوشمندانه انتخاب کنید.

اهدافتان باید خاص، قابل اندازه گیری، مرتبط، با قابلیت دستیابی و به موقع باشند. اهدافتان میتوانند در دسته‌های زیر جای بگیرند:

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل

  • حرفه‌ای: نیازی نیست به شغلتان عشق بورزید ولی باید مطمئن شوید که به طور مداوم در آن رشد می‌کنید. داشتن اهداف حرفه‌ای هوشمندانه و برنامه ریزی روزانه باعث می‌شود تا بین زندگی کاری و شخصی مرزبندی مشخصی قایل شوید. از زندگی روزمره‌تان لذت بیشتری ببرید.
  • سلامت: این اهداف با سلامت جسم و روانتان ارتباط دارند. اهداف روحی مثل ایجاد تغییر در مراودات عاطفی، استفاده از برنامه‌های مراقبه، یوگا، مدیتیشن و.. هستند. همینطور اهداف سلامت جسمانی میتوانند شامل بهبود رژیم غذایی، ورزش‌های تیمی منظم، دویدن و غیره باشند.
  • ثروت: برنامه ریزی در زندگی شخصی را با کمک پول میتوانید بهتر هدایت کنید. پس نباید از این ابزار تسهیل کننده اهداف مهم‌تان غافل شوید.
  • معنویت: اهداف معنوی فقط مربوط به ارتباط با خدا نیستند. معنویت رابطه‌ای است که ما با هر وجود و عنصر بزرگتر از خودمان داریم و میتواند شامل هنر، طبیعت، ذات خودمان و.. باشد.
  • ساختار برنامه ریزی روزانه خود را بسازید

از یک نرم افزار لیست کارهای روزانه برای ایجاد ساختار استفاده کنید. با کمک نرم افزار لیست کارهای روزانه میتوانید تعداد کارها، زمانبندی انجام، مراحل دقیق آن و.. را کنترل کنید. به این ترتیب میتوانید به سادگی انرژی خودتان را برای اجرای برنامه ریزی روزانه توزیع و مدیریت نمایید.

برای ایجاد ساختار میتوانید از نرم افزار لیست کارهای روزانه مختلفی مانند Any Do، Weekly Planner، برنامه زمانبندی تقویم یا حتی یادداشت گوشی‌تان استفاده کنید.

  • هویت هر مرحله را مشخص کنید

شاید با خودتان بگویید: «من میدانم چرا فلان کار را انجام می‌دهم. چرا باید معنی و هویت آن را دوباره مشخص کنم؟!»

چون باید مطمئن شوید هنوز همان کار یا هدف را میخواهید و این فقط با یادآوری و تکرار ممکن است. همه چیز از بیماری گرفته تا مشغله‌های روزانه، بی‌حوصلگی و.. میتوانند مسیر اهدافمان را تغییر دهند. برای اینکه انگیزه شما برای دستیابی به اهداف کم نشود، باید اهداف بزرگتان را همیشه مدنظر داشته باشید و دلیل اهمیت آن را با خودتان تکرار کنید.

  • به خودتان پاداش دهید

برنامه ریزی در زندگی شخصی یک چیز است و پایبندی به اجرای برنامه روزانه چیزی دیگر. حتی اگر؛

  • اهدافتان را به خوبی تعیین کنید.
  • برای اهدافتان ساختار ایجاد کنید.
  • انگیزه کافی برای دستیابی به اهداف را داشته باشید.

     برنامه ریزی و پاداش

    با پاداش‌های کوچک و تشویقی، انگیزه کافی برای ادامه مسیر پیدا می‌کنید.

هنوز هم باقی ماندن در مسیر دستیابی به برنامه ریزی روزانه ناهموار و غیرمطمئن است. شما میتوانید با تبدیل اهداف بزرگ به هدف‌های کوچک‌تر مسیرتان را هموارتر کنید.

البته این پاداش‌ها باید دو ویژگی داشته باشند:

  • برای انتخاب پاداش خلاق باشید و مرتب آن را تغییر دهید تا ارزشمندی آن در نظرتان کم نشود و انگیزاننده باقی بمانند.
  • این جایزه باید با اهداف کلی‌تان سازگاری داشته باشد و برای دستیابی به هدف بزرگتر به کمکتان بیاید. مثلا اگر هدفتان کم کردن 10 کیلو وزن یا رسیدن به یک رژیم غذایی سالم است؛ نباید به خودتان برای جایزه شکلات بدهید. پس جایزه‌ای پیدا کنید که مانند یک سوخت به افزایش سرعت برنامه ریزی روزانه و دستیابی به اهداف کمک کند.

سوالات متداول

برای هدف گذاری بهینه چه باید کرد؟

هدف باید به طور مشخص و دقیق مطرح شود و زمان بندی داشته باشد. هرچه هدف قابل تصورتر باشد احتمال رسیدن به آن بیشتر است.

منبع

https://www.keepinspiring.me/a-personal-development-plan/

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات