جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

با مهم‌ترین خواص آلوئه‌ورا آشنا شویم

خواص آلوئه‌ورا
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

گیاه آلوئه‌ورا از خانواده کاکتوس‌ها و بومی مناطق گرمسیری است. این گیاه از دیرباز برای درمان و التیام زخم‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گرفت. پرورش این گیاه به‌عنوان تجارتی بالقوه به‌حساب می‌آید؛ چرا که خواص آن تنها به حوزه مراقبت از پوست محدود نیست. شاید برایتان جالب باشد که خوردن این گیاه تلخ و سبزرنگ چه تأثیر فوق‌العاده‌ای در سلامتی خواهد داشت. در ادامه با حال همراه باشید تا با خواص آلوئه‌ورا بیشتر آشنا شوید.



تصویر خدمات اقساطی

آشنایی با خواص آلوئه‌ورا

شاید شما هم برخی از محصولات گران‌قیمت پوستی که از آلوئه‌ورا ساخته‌شده‌اند را بشناسید یا از آن‌ها استفاده کنید، اما موارد مصرف این گیاه دارویی تنها به حوزه زیبایی و سلامت محدود نمی‌شود.

در تمام دنیا آلوئه‌ورا را با خواص درمانی بی‌نظیرش می‌شناسند. این خواص درمانی و تقویتی شامل موارد زیر است:

جذب مواد مغذی

آلوئه‌ورا حاوی ماده‌ای به نام استمنان است. این ماده، کربوهیدراتی پیچیده به شمار می‌رود که دسترسی مواد مغذی به سلول‌ها را هموارتر می‌کند و در عین ‌حال سموم اضافی سلول‌ها را نیز تخلیه خواهد کرد. پس این خاصیت یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این گیاه به نسبت گیاهان مشابه به شمار می‌آید.

گیاهی با خاصیت مولتی‌ویتامین

حدود ۹۶ درصد از ژل شفاف درون این گیاه از آب تشکیل‌شده است که مواد آلی و غیر آلی مورد نیاز بدن را در خود جای می‌دهد. بدن انسان به ۲۰ نوع آمینواسید ضروری نیاز دارد که ژل آلوئه‌ورا ۱۸ نوع از آن را به همراه دارد. همچنین این ژل حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های A، B، C و E است

راجع به قرص ویتامین e نیز می‌توانید مقاله مرتبط با آن را در بلاگ بخوانید.

علاوه بر همه این‌ها، این گیاه حاوی مقادیر کمی کلسیم، مس، کروم، سدیم، سلنیوم، پتاسیم، منیزیم، منگنز و فلز روی است که می‌تواند به‌عنوان مولتی‌ویتامین مؤثر روی تقویت سلامت افراد اثر بگذارد.

شاید برایتان جالب باشد که تنها منبع گیاهی ویتامین B12 در این گیاه وجود دارد. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و گزینه مناسبی برای مصرف گیاه‌خواران به‌ شمار می‌رود. پس اگر گیاه‌خوار یا وگان هستید از خواص آلوئه‌ورا غافل نشوید.

شما همینطور می‌توانید راجع به خواص بروکلی در حال بخوانید.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

محافظ قدرتمند پوست

اگر با خواص آلوئه‌ورا آشنا شوید، میزان مصرف محصولات ترمیمی پوستتان به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. موارد مصرف مراقبتی پوست این گیاه شامل موارد زیر است:

مراقبت اول: تغذیه‌کننده مؤثر پوست

آلوئه‌ورا سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های C، E و بتاکاروتن است که تأثیر چشمگیری بر نرمال‌سازی پوست‌های خشک دارند. همچنین زمانی که پوست با این ماده تغذیه شود، خاصیت کشسانی آن افزایش‌یافته و این موضوع مانع از پیری زودرس و ایجاد چروک ناشی از آن خواهد شد.

مراقبت دوم: خنک‌کننده و آب‌رسان پوست

یکی از دغدغه‌های افرادی که پوست چرب دارند مرطوب‌سازی پوست بدون ایجاد چربی در آن است. با استفاده از ژل شفاف آلوئه‌ورا این کار به‌راحتی انجام‌پذیر می‌شود. ژل آلوئه‌ورا با مقادیر بالای آب درون آن، پوست را به‌صورت اصولی آب‌رسانی می‌کند و خنکی دلپذیری را در آن به وجود می‌آورد. توصیه ما این است که در مصرف این گیاه به‌عنوان آب‌رسان زیاده‌روی نکنید؛ چراکه برخی گزارش‌ها حاکی از تنبل شدن پوست پس از مصرف بیش‌ازحد آلوئه‌ورا است.

راجع به این سوال که بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست، این مقاله را بخوانید.

مراقبت سوم: آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده پوست

ژل این گیاه، خاصیت ضدالتهابی دارد و درصورتی‌که به‌صورت دَوَرانی روی پوست ماساژ داده شود، می‌تواند التهابات و گرگرفتگی‌های سطح پوست را التیام بخشد.

مراقبت چهارم: لایه‌بردار پوست

از دیگر خواص آلوئه‌ورا وجود آنزیم‌های گیاهی است که بافت مرده پوست را سست کرده و امکان جدا کردن آن را به وجود می‌آورد. پس به‌راحتی می‌توان از این ژل به‌عنوان لایه‌بردار پوست استفاده کرد. یکی از دلایلی که گفته می‌شود از آلوئه‌ورا به‌صورت افراطی استفاده نکنید، وجود همین آنزیم‌ها است؛ چرا که در صورت استفاده بیش از حد، به‌جای رطوبت‎رسانی منجر به خشکی پوست می‌شود.

آلوئه‌ورا برای پوست

ژل استخراج‌شده از درون برگ‌های آلوئه‌ورا

تاثیر آلوئه‌ورا در لاغری

خواص آلوئه‌ورا تنها به صنعت زیبایی محدود نمی‌شود، بلکه این گیاه در صنعت بهداشت و سلامت نیز دستی بر آتش دارد. یکی از مهم‌ترین خواص آلوئه‌ورا، تأثیر آن روی اثربخشی رژیم‌های کاهش وزن است.

آلوئه‌ورا با داشتن مقادیر زیادی ویتامین و املاح معدنی، سلامت کامل بدن را در حین کاهش وزن حفظ خواهد کرد. علاوه بر آن با آمینواسیدهایی که دارد به ترشح اصولی آنزیم‌های بدن نیز تأثیر می‌گذارد.

آلوئه‌ورا منبع غنی پروتئین است و با مصرف آن در طول رژیم غذایی کاهش وزن‌تان می‌توانید انرژی بیشتری داشته باشید.

راجع به راه‌های کاهش وزن و لاغری می‌توانید مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

آلوئه‌ورا و حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد

همان‌طور که می‌دانید رادیکال‌های آزاد آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بدن وارد می‌کند. برخی از این آسیب‌ها شامل سرطان، آسیب‌های پوستی و امثال این‌ها است. آلوئه‌ورا حاوی مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان مفید است که به‌صورت بالقوه با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و سیستم ایمنی بدن فرد را تقویت می‌کند.

ورزشکاران نوشیدنی آلوئه‌ورا بنوشند

این گیاه دارای مقادیر بالای پروتئین است که به ساخت و حفظ عضلات بدن کمک می‌کند. پس ورزشکارانی که قصد عضله‌سازی دارند، با مصرف این ماده خوراکی سریع‌تر به هدفشان خواهند رسید.

علاوه بر این، یکی از ویتامین‌هایی که بسیار به ورزشکاران توصیه می‌شود، ویتامین C است. وجود این ویتامین در این گیاه یکی از مهم‌ترین خواص آلوئه‌ورا برای ورزشکاران به شمار می‌رود.

حتی اگر نگران قندهای مضر در نوشیدنی‌های صنعتی آلوئه‌ورا هستید، به‌راحتی می‌توانید با چند روش ساده نوشیدنی آلوئه‌ورای خانگی تهیه کنید. برای تهیه این نوشیدنی، پوست سبز آلوئه‌ورا را بگیرید و ژل آن را بشویید تا تلخی‌اش شسته شود. سپس آن را به قطعات کوچک تقسیم کرده و میکس کنید. محصول به‌دست‌آمده را با هر آب‌میوه طبیعی‌ای که دوست دارید ترکیب و نوش جان کنید.

درباره خواص دارویی بادیان ختایی بیشتر بدانید

آلوئه‌ورا معجزه‌ای برای مو

این گیاه دارویی خواص بی‌نظیری برای موها و پوست سر دارد. این خواص به صورتی است که اغلب بانوان هندی برای مراقبت از موهای خود از این گیاه استفاده می‌کنند. خواص آلوئه‌ورا برای موها شامل موارد زیر است.

ترمیم سلول‌های مرده پوست سر

آلوئه‌ورا حاوی آنزیم‌های پروتئولیتیک است. عملکرد این آنزیم به صورتی است که به حذف و جداسازی سلول‌های مرده پوست سر کمک می‌کند. با حذف سلول‌های مرده، پوست سر تنفس بهتری خواهد داشت و سلول‌های جدید مراقبت بیشتری از موها خواهند کرد.

علاوه بر آن، در صورت از بین رفتن این سلول‌های مرده، خارش سر کمتر شده و همچنین شوره‌های ناشی از آن نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

نرم‌کننده طبیعی مو

گفتیم یکی از مهم‌ترین خواص آلوئه‌ورا، آب‌رسانی است. بنابراین از این ژل می‌توانید برای آب‌رسانی به موها نیز استفاده کنید. درصورتی‌که موها رطوبت کافی داشته باشند، حالتی جذاب و نرم خواهند داشت و کمتر به موخوره دچار می‌شوند.

کاهش ریزش مو و رویش مجدد آن‌ها

آلوئه‌ورا حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی مغذی است. درصورتی‌که این ژل به ‌عنوان ماسک مو روی پوست سر قرار داده شود، مواد مورد نیاز رشد مو را به بافت پیاز مو می‌رساند. علاوه بر این، با آنزیم‌هایی که دارد مویرگ‌های خون به خون‌رسانی بیشتر تحریک می‌کند که همین عمل منجر به رویش مجدد موها و جلوگیری از ریزش غیرطبیعی آن خواهد شد.

برطرف کردن خشکی و شکننده بودن مو

کراتین، پروتئین سازنده مو است. این پروتئین از اسیدآمینه، اکسیژن، کربن، مقادیر کمی گوگرد، ازت و کمی هیدروژن تشکیل‌شده است. ژل آلوئه‌ورا ترکیب مشابهی با کراتین دارد و با مصرف آن به ‌صورت ماسک، تارهای مو را تغذیه و تقویت می‌کند. علاوه بر این از خشکی و شکننده بودن مو هم جلوگیری خواهد کرد. این ژل به‌عنوان محلول کراتینه خانگی برای مو شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

ترمیم‌کننده زخم‌ها و بهبوددهنده جای سوختگی

آلوئه‌ورا با خاصیت ضدالتهابی، پوست‌های ملتهب از اشعه‌ی مضر آفتاب را تسکین می‌دهد. همچنین با رطوبت‎رسانی به آن، آب ازدست‌رفته بافت پوستی را بازمی‌گرداند. علاوه بر این‌ها یکی از خواص آلوئه‌ورا خاصیت ترمیم‌کنندگی است که مانع از ایجاد لک‌های پوستی ناشی از آفتاب‌سوختگی می‌شود.

لازم به ذکر است که آلوئه‌ورا تنها خاصیت درمانی دارد و مانع از آفتاب‌سوختگی نخواهد شد. پس در زمان خروج از منزل یا زمانی که در معرض اشعه‌های مضر آفتاب هستید، کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

درباره پماد آفتاب سوختگی و راه‌های جلوگیری از آفتاب سوختگی،این مطلب را بخوانید.

کمک به بهبود آکنه و جوش‌های سرسیاه

آلوئه‌ورا خواص بی‌نظیری برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه و آکنه‌های قدیمی دارد. به‌راحتی با استفاده از ماسک این گیاه می‌توانید منافذ پوست‌تان را باز کنید. این کار قبل از پاک‌سازی پوست بسیار مهم است. همچنین برای محو کردن جای آکنه‌های قدیمی نیز می‌توانید از این ژل استفاده کنید؛ چراکه با لایه‌برداری ملایم، پوست را یکدست خواهد کرد.

برای رسیدن به پاسخ به سوال علت اکنه صورت چیست ، این مقاله را در حال بخوانید.

آلوئه‌ورا برای درمان بیماری ها

برگ‌ها و ژل آلوئه‌ورا مؤثر در درمان برخی بیماری‌ها

بهبود دستگاه گوارش

طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، محققان به این نتیجه دست یافتند که افرادی که ژل یا نوشیدنی آلوئه‌ورا مصرف می‌کنند دردهای معده‌شان تسکین یافته و افرادی که سندرم روده تحریک‌پذیر داشته‌اند، به‌صورت چشمگیری بهبود پیدا کرده‎اند.

علاوه بر این، آلوئه‌ورا احتمال رشد هلیکوباکترپیلوری را هم کاهش می‎دهد. رشد این باکتری‌ها و عدم توجه به آن، فرد را دچار زخم‌های دستگاه گوارش، مخصوصا معده می‌کند. لازم به ذکر است نوشیدن آب آلوئه‌ورا به کنترل ترشح اسید معده و کاهش سوزش‌ها و اثرات ناشی از آن کمک خواهد کرد.

از دیگر مزیت‌های استفاده از آلوئه‎ورا برای افراد، تجربه هضم راحت‌تر و احساس سبکی بیشتر است. نوشیدن آب آلوئه‌ورا باعث تجزیه هرچه بیشتر قندها و چربی‌های موجود در معده توسط آنزیم‌های این گیاه می‌شود.

ارتقا سلامت دهان و دندان

طی نتایجی که در سال ۲۰۱۷ از pubmed منتشر شد، افرادی که از خمیردندان و دهان‌شویه طبیعی آلوئه‌ورا در یک دوره آزمایشی استفاده کرده‌اند، پیشرفت چشمگیری در میزان سلامت دندان‌ها و لثه‌هایشان داشتند. همچنین میزان پلاک دندان‌های این افراد نیز کاهشی قابل‌توجه داشت.

درمان شکاف‌های مقعدی

طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، نتایج جالبی از تأثیر مثبت آلوئه‌ورا بر درمان شکاف‌های مقعدی به دست آمد. با توجه به این آزمایش، محققان دریافتند درصورتی‌که در طول روز چند بار از ژل آلوئه‌ورا در محل شکاف استفاده شود، روند بهبودی با سرعت بیشتری پیش می‌رود. همچنین این گیاه در درمان شکاف‌های مزمن مقعدی هم مؤثر است.

علاوه بر این، استفاده ژل آلوئه‌ورا درد و خونریزی در زمان دفع را کاهش می‌دهد و زخم‌های این منطقه را ترمیم می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت شقاق و بواسیر

تقویت‌کننده کبد

کبد وظیفه سم‌زدایی از بدن را به عهده دارد. درصورتی‌که آب کافی به این اندام حیاتی نرسد، عملکرد آن با اخلال مواجه می‌شود. آلوئه‌ورا سرشار از آب است. بنابراین با مصرف نوشیدنی آن، به‌راحتی کبدتان را هیدراته خواهید کرد و مواد مغذی موجود در آن نیز عناصر گیاهی موردنیاز بافت کبد را تأمین می‌کند.

کمک به کاهش یبوست

تحریک پریستالیست منجر به کاهش یبوست و افزایش دفعات دفع خواهد شد. رابطه مستقیمی بین افزایش میزان آب مصرفی و تحریک پریستالیست وجود دارد. پس در صورت مصرف آب آلوئه‌ورا، رطوبت موردنیاز برای سلامت هرچه بیشتر روده‌ها تأمین خواهد شد.

زهر آلوئه‌ورا

برگ‌های آلوئه‌ورا و زهری زردرنگ آن

در علوم دارویی و طب سنتی به ماده گرفته‌شده از آلوئه‌ورا، صبر زرد می‌گویند. از این ماده در داروهای مختلفی استفاده می‌کنند. خواص صبر زرد شامل ملین بودن، کمک به کاهش قند خون و درمان دیابت، کمک به افزایش هوش نوزاد، از شیر گرفتن نوزاد و مواردی از این قبیل است، اما به خاطر داشته باشید قبل از مصرف این ماده حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

کلام آخر

آلوئه‌ورا گیاهی از خانواده کاکتوس‌هاست که مزیت‌های زیادی برای پوست و مو دارد. در این مقاله به ارائه توضیحی جامع در ارتباط با خواص آلوئه‌ورا پرداختیم. توجه داشته باشید که مصرف بیش‌ از حد هر خوراکی مفید می‌تواند عارضه و مشکلات مختلفی را به وجود آورد. همچنین یادتان باشد که گیاهان دارویی به تنهایی نمی‌توانند بیماری شما را درمان کنند؛ پس بهتر است قبل از مصرف آن به ‌منظور مصارف درمانی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

سؤالات متداول

آیا آلوئه‌ورا چین‌وچروک را از بین می‌برد؟

پاسخ این سؤال منفی است. توجه داشته باشید که با استفاده از آلوئه‌ورا، پوست روند معکوسی برای بازگشت به جوانی نخواهد داشت، بلکه با استفاده از آن می‌توانید پیری پوست را به تعویق بی‌اندازید.

برای رفع چین و چورک های پوست میتوانید از خدمات مشاوره دکتر آنلاین پوست استفاده کنید.

آیا استفاده از آلوئه‌ورا روی زخم باز خطرناک است؟

استفاده از آلوئه‌ورا برای بهبود زخم‌های سطحی و التهابات پوست مؤثر است، اما بهتر است برای زخم‌های باز مورد استفاده قرار نگیرد.

آیا آلوئه‌ورا حساسیت‌زا است؟

گزارشات کمی مبنی بر حساسیت‌زا بودن این گیاه موجود است، اما درصورتی‌که به سیر، پیاز و گل لاله حساسیت دارید، در مصرف آلوئه‌ورا وسواس به خرج دهید؛ چرا که امکان بروز حساسیت در شما وجود دارد.

آیا می‌شود بعد از جراحی نوشیدنی آلوئه‌ورا نوشید؟

خیر، به دلیل تأثیراتی که این گیاه بر عدم انعقاد خون دارد، به مدت دو هفته قبل و بعد از عمل جراحی از نوشیدنی و محصولات خوراکی آلوئه‌ورا استفاده نکنید.


منابع

food.ndtv.com

www.bcm.edu

www.healthline.com

www.sciencedirect.com

www.scielo.brn

www.medicalnewstoday.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات