جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بادیان ختایی / ادویه‌ای گیاهی با فواید دارویی

بادیان ختایی
تاریخ بروزرسانی : ۱۲ مهر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

در اولین برخورد با بادیان ختایی، احتمالا شکل زیبای آن نظر شما را جلب می‌کند. اما آیا می‌دانید که این ادویه جذاب چه فوایدی دارد!؟ بادیان ختایی که به نام انیسون چینی هم شناخته می‌شود، در واقع میوه یک درخت همیشه‌سبز چینی است که پس از برداشت، آن را خشک می‌کنند و به عنوان ادویه و گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌دهند.

غلاف‌های ستاره‌ای شکل این ادویه باعث شده که به آن بادیان ستاره ای (Star anise) هم بگویند. بادیان معمولا از هشت غلاف تشکیل شده و داخل هریک از این غلاف‌ها یک دانه وجود دارد. این گیاه دارویی به شکل کامل، پودر، روغن و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. بادیان نه فقط به خاطر عطر و طعم خاص خود و کاربرد در آشپزی، بلکه به خاطر فواید دارویی آن مشهور است. این مقاله شما را با خواص، کاربردها و عوارض جانبی بادیان ختایی یا ستاره ای آشنا خواهد کرد.


تصویر خدمات اقساطی

خواص دارویی بادیان ختایی

بیش از سه هزار سال است که طبیبان طب سنتی چینی از بادیان ستاره‌ای برای درمان بیماران استفاده می‌کنند. استفاده از این گیاه به تازگی در طب نوین هم رواج پیدا کرده است. افزایش محبوبیت آن احتمالا به دلیل خواص ضدمیکروبی و پتانسیل بالای دارویی آن است. اگرچه اطلاعات دقیقی در مورد محتوای ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن وجود ندارد، اما تحقیقات نشان داده‌اند که این گیاه، دارای ذخایر کافی از فلاونوئیدها و پلی‌فنل‌ها است. این ترکیبات همان موادی هستند که باعث می‌شوند بادیان ختایی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدمیکروبی باشد.

درباره انواع دمنوش و خواص آن بیشتر بدانید

خواص بادیان ستاره ای

خواص ضدمیکروبی بادیان ستاره‌ای باعث می‌شود تا این ادویه در درمان آنفولانزا موثر باشد

برخی بررسی‌های آزمایشگاهی و تست‌های حیوانی نشان داده‌اند که ظرفیت آنتی‌اکسیدانی این ادویه به افزایش خواص ضدسرطانی از طریق کاهش اندازه تومورهای سرطانی کمک می‌کند. البته هنوز برای اطمینان از این ویژگی‌ها به تحقیقات بیش‌تر نیاز است. اگر بخواهیم تنها به چند مورد از خواص دارویی بادیان ختایی اشاره کنیم، موارد زیر را می‌توانیم نام ببریم:

  • ویژگی‌های ضدویروسی به دلیل وجود اسید اسکیمیک در بادیان
  • خواص ضد قارچی به دلیل وجود فلاونوئید آنتول (این ماده بیش‌ترین تاثیر را در عطر و طعم بادیان ختایی دارد)
  • فواید آنتی باکتریال و مهار رشد باکتری‌ها و…

طرز استفاده از بادیان ستاره ای

بادیان ستاره ای طعمی شیرین، تند و گرم دارد و به خوبی با ادویه‌های دیگری مثل هل، گشنیز، دارچین و میخک ترکیب می‌شود. البته باید از آن در مقادیر کم استفاده کرد. شما می‌توانید از دانه کامل یا پودر‌شده آن در آشپزی استفاده کنید. از بادیان در پخت غذاهای سنتی چینی، هندی، ویتنامی و حتی در خاورمیانه استفاده می‌شود و اغلب آن را به عنوان یک طعم‌دهنده قوی به سوپ، آبگوشت و خورشت‌ها اضافه می‌کنند.

در طب سنتی چینی، مصرف دمنوش بادیان ستاره ای هم کاربرهای زیادی برای سلامتی دارد. آن‌ها از این دمنوش برای درمان عفونت‌های تنفسی، مشکلات گوارشی مثل یبوست، حالت تهوع و… استفاده می‌کردند. ضمنا اضافه‌کردن پودر بادیان به مواد اولیه دسرها و شیرینی‌ها، کلوچه و نان‌های خوش‌طعم و سالمی را ایجاد می‌کند. برای راهنمایی بیشتر، مشاوره با متخصص تغذیه را فراموش نکنید.

بادیان ختایی

اضافه کردن بادیان ستاره ای به غذا یا تهیه دمنوش بادیان از بهترین روش‌های مصرف آن است

کاربردهای بادیان ختایی

طب سنتی به دلایل مختلفی استفاده از این ادویه محبوب را توصیه می‌کند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای بادیان ختایی عبارتند از:

  • درمان برونشیت
  • کاهش علائم آنفولانزا
  • درمان عفونت‌های ویروسی مثل هرپس سیمپلکس نوع 1
  • درمان عفونت‌های باکتریایی دستگاه ادراری
  • کاهش گاز یا نفخ شکم
  • رفع اختلالات قاعدگی
  • تسهیل زایمان
  • کمک به هضم غذا
  • بالابردن میل جنسی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود ناراحتی‌های معده
  • درمان احتقان یا گرفتگی مجاری تنفسی

مشاوره با پزشک عمومی

برخی از عوارض و هشدارها درباره بادیان ختایی

بادیان ستاره‌ ای چینی برای بیش‌تر افراد بی‌ضرر است و تاکنون گزارش‌های محدودی در مورد واکنش آلرژیک افراد به آن گزارش شده است. اما این بی‌خطربودن در صورتی است که بادیان ستاره ای شما خالص چینی باشد نه ژاپنی! نوع ژاپنی این ادویه به دلیل وجود نوروتوکسین‌های قوی بسیار سمی است و می‌تواند منجر به حالت تهوع، تشنج و توهم شود.

به نظر می‌رسد برخی از مواد شیمیایی موجود در بادیان می‌تواند در افراد دارای پوست حساس، باعث بروز مشکلات پوستی مثل التهاب شود. مصرف آن برای کودکان و نوزادان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مناسب نیست.

 

کلام پایانی

بادیان ختایی به دلیل عطر و طعم خاص و جذاب خود، طرفداران زیادی دارد. اما این تنها دلیل مصرف آن نیست. بادیان ستاره‌ای یا ختایی سرشار از ترکیبات مفید و موثر برای سلامتی است و قرن‌هاست از آن برای بهبود بیماران کمک می‌گیرند. البته نباید فراموش کرد که بعضی از ترکیبات شیمیایی موجود در این ادویه مفید می‌تواند

در برخی افراد باعث بروز واکنش‌های آلرژیک، تداخل دارویی، اختلال هورمونی و… شود. به همین دلیل بهتر است پیش از مصرف آن با یک پزشک مشورت کنید و هرگز از بادیان ستاره ای در دوزهای بالاتر از حد توصیه شده استفاده نکنید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”دوز مصرفی بادیان ختایی چقدر است؟” answer-0=”دوز مناسب بادیان ختایی به عوامل مختلفی مثل سن مصرف‌کننده، وضعیت سلامتی او و شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات دقیقی برای تعیین محدود مناسب دوز این ادویه وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورتی که تا به حال از این ادویه استفاده نکرده‌اید، آن را کم‌کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید و پیش از مصرف حتما از راهنمایی پزشکی کمک بگیرید.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”تداخل دارویی بادیان ختایی چیست؟” answer-1=”مصرف بادیان ستاره‌ای در بیمارانی که از داروهای هورمونی یا ضدسرطان استفاده می‌کنند، ممکن است باعث تداخل در عملکرد داروها شود. به طور کلی به همه افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود پیش از شروع مصرف بادیان ختایی یا ستاره‌ای در مورد آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

 

 

منابع

healthline.com

webmd.com

thespruceeats.com

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

fH.fathi

11 ماه پیش

بادیان برای لاغری هم تاثیری داره؟
پاسخ دهید
0

ادمین

11 ماه پیش

به مقدار زیاد نه
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات