جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۱۴ غذای مناسب سرماخوردگی را بشناسید

غذای مناسب سرماخوردگی
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ اردیبهشت

این مقاله توسط سید سعید مختاری تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/97e28e95-cf9f-41cf-ab5f-26e2e45dec14.png
سید سعید مختاری
کارشناسی ارشد تغذیه
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

وقتی صحبت از مبارزه با سرماخوردگی می‌شود، انتخاب غذای مناسب سرماخوردگی می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی، بهبود احتقان گلو و کاهش علائم کلی در بدن، تفاوت ایجاد کند. خواه یک کاسه سوپ مرغ بخار پز برای کاهش احتقان بینی، یا یک آب پرتقال غنی از ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن، در این مقاله، ما به دنیای غذاهای ضد سرماخوردگی می رویم و به سوال برای سرماخوردگی چی خوب است پاسخ می‌دهیم.

 


تصویر خدمات اقساطی

علائم سرماخوردگی کدامند؟

علائم رایج بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا عبارتند از:

  •  آبریزش یا گرفتگی بینی
  •  عطسه کردن
  •  گلو درد
  •  سرفه
  •  سردرد خفیف
  •  خستگی یا خستگی
  •  بدن درد خفیف
  •  چشمان اشک آلود
  •  تب خفیف

علائم آنفولانزا نیز شامل موارد زیر می‌باشد:

  •  تب بالا (معمولاً بالای 39 درجه)
  •  سردرد شدید
  •  دردهای عضلانی یا بدن
  •  خستگی یا خستگی مفرط
  •  سرفه خشک
  •  گلو درد
  •  آبریزش یا گرفتگی بینی (کمتر رایج است)
  •  لرز و عرق کردن
  •  تهوع، استفراغ یا اسهال (در کودکان شایع تر است)

در صورتی که این علائم را دارید بهتر است با دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید تا از سرماخوردگی مطمئن شوید، زیرا ممکن است کرونا نیز به سراغتان آمده باشد و یا ویروس های جدیدی که وجود دارد را گرفته باشید و نیاز باشد تا انواع آنتی بیوتیک را مصرف کنید. از آنجا که علائم بسیار به هم شبیه هستند خوددرمانی و استفاده از داروها به صورت خودسرانه کار درستی نیست!.

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی را بشناسید.

غذای مناسب سرماخوردگی

سوپ مرغ

سوپ مرغ یک درمان کلاسیک برای سرماخوردگی است و دلیل خوبی هم دارد. حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی به همراه مایعاتی است که به هیدراته نگه داشتن، تسکین گلو درد و رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند.

بهترین برنامه رژیم لاغری را براساس شاخص توده بدنی خودتان دریافت کنید

آش رشته

آش رشته یک سوپ سنتی ایرانی است که با انواع حبوبات، سبزی و رشته فرنگی غنی شده است. این غذای مقوی که سرشار از مواد مغذی ضروری است، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ترکیب لوبیا منبع خوبی از پروتئین است، در حالی که محتوای فیبر به هضم کمک می کند. گیاهانی مانند جعفری و اسفناج به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده اند که به مبارزه با التهاب و تقویت سلامت کلی بدن کمک می کنند.

آش رشته

حلیم بادمجان

بادمجان سرشار از آنتی اکسیدان است. این غذا همراه با عدس و آب استخوان، یک درمان ایده آل سرماخوردگی است. ادویه ها نیز به رفع احتقان کمک خواهند کرد.

سوپ هویج

هویج با ویتامین A پر شده است که یک ماده مغذی ضروری در هنگام بیماری است. این سوپ آرامش بخش و مقوی شامل هویج، عدس و گیاهانی است که به سرعت سرماخوردگی را درمان می‌کند.

سوپ هویج

باقالی پلو

باقالی پلو یک غذای برنج سنتی ایرانی است که با شوید و باقالی دم کرده است. این غذا علاوه بر طعم لذیذ، فواید سلامتی مختلفی نیز دارد. شوید به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است و آن را در کاهش علائم مربوط به سرماخوردگی مفید می کند. ترکیب برنج و لوبیا فاوا انرژی و پروتئین را فراهم می کند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبودی سریع عالی است.

لوبیا پولو

لوبیا پولو از برنج معطری که با لوبیا سبز، گوجه فرنگی و گوشت گاو پخته می شود، تشکیل شده است. لوبیا سبز سرشار از ویتامین های A، C و K است که به تقویت پاسخ ایمنی بدن کمک می‌کند. افزودن گوجه فرنگی دوز خوبی از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C را فراهم کرده و به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. علاوه بر این، گوشت گاو غنی از پروتئین به ساخت و ترمیم بافت های بدن کمک می‌کند.

غذاهای کم کالری را بشناسید

غذای مناسب سرماخوردگی

شوید پلو

شوید پلو یک غذای برنجی معطر و پر جنب و جوش ایرانی است که با شوید درست می‌شود و با تکه های آبدار ماهی یا مرغ سرو می شود. شوید موجود در شوید پولو حاوی مقدار زیادی ویتامین و آنتی اکسیدان است که به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. ماهی، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، فواید ضد التهابی دارد و برای گلودرد تسکین دهنده و در هنگام سرماخوردگی مفید می‌باشد.

یک رژیم خام گیاهخواری برای لاغری را از اینجا ببینید.

شوید پلو

آبگوشت

این غذای دلچسب و معطر با گوشت بره، نخود، لوبیا سفید و سیب زمینی سرماخوردگی را درمان می‌کند. آبگوشت گلو را تسکین می‌دهد، در حالی که گوشت و سیب زمینی باعث بهبودی شده و به وسیله نخود، پروتئین بسیاری وارد بدن می‌شود.

آش دوغ

آش دوغ با سبزی، گندم و نعناع خشک تهیه می شود. ماست به دلیل خواص پروبیوتیکی که دارد، فلور روده را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. گیاهان استفاده شده در این سوپ مانند نعناع، ترخون و جعفری آنتی اکسیدان و خواص ضد باکتریایی دارند و به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می کنند. آش دوغ یک غذای سبک و در عین حال مقوی و مناسب برای ناهار یا شام است.

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی یک غذای سنتی ترکی است که فوایدی به ویژه برای درمان علائم سرماخوردگی دارد. کوفته از ترکیب گوشت چرخ کرده (معمولاً ترکیبی از گوشت گوسفند و گاو) با پیاز ریز خرد شده، آرد سوخاری و انواع سبزی و ادویه جات مانند جعفری، نعناع، زیره و فلفل سیاه درست می‌شوند و مواد به کار رفته در کوفته تبریزی مانند پیاز، سیر و ادویه جات به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی خود شناخته شده اند که می‌تواند به مبارزه با ویروس سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. علاوه بر این، گرمای آبگوشت می‌تواند به تسکین گلو و مجرای بینی، کاهش احتقان و تسکین موقت کمک کند.

استامبولی پلو

استامبولی پلو با گوجه فرنگی، گوشت گاو و ادویه تهیه می‌شود. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های A و C است که خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم سرماخوردگی را دارد. گوشت گاو استفاده شده در این غذا منبع پروتئین دیگری را اضافه می‌کند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. استامبولی پولو مواد مغذی ضروری برای مبارزه با سرماخوردگی را نیز فراهم می‌کند.

آش انار

محتوای بالای ویتامین C انار باعث می شود آش انار یک غذای عالی برای سرماخوردگی و آنفولانزا باشد. التهاب را کاهش می‌دهد و ایمنی بدن را تقویت می‌کند. طعم های تند، شیرین و ترش، سینوس های شما را نیز باز می‌کند.

غذای مناسب سرماخوردگی

عدس پلو

عدس پلو یک غذای مقوی ایرانی و برنجی است که با عدس، پیاز و ادویه های معطر درست می شود. عدس، سرشار از فیبر و پروتئین است، و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به هضم غذا نیز کمک می کند. پیازهای کاراملی شده به شیرینی و عطر و طعم می بخشند و در عین حال خاصیت ضد التهابی نیز دارند. عدس پولو یک وعده غذایی سالم و رضایت بخش در طول سرماخوردگی است که مواد مغذی ضروری را برای بهبودی تامین می‌کند.

خورشت کرفس

خورشت کرفس یک خورش محبوب ایرانی است که با کرفس، سبزی و انواع گوشت درست می شود. کرفس سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های K و C است که به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. ترکیبی از گیاهان و ادویه ها خورشت کرفس را به گزینه ای مغذی برای ناهار یا شام هنگام مبارزه با سرماخوردگی تبدیل می کند.

غذای مناسب سرماخوردگی در طب سنتی

طب سنتی برای درمان سرماخوردگی غذاهای زیر را پیشنهاد می‌کند:

آش رشته

این آش سنتی ایرانی به خاطر خواص درمانی اش معروف است و اغلب برای سرماخوردگی توصیه می شود. این غذا با انواع لوبیا، سبزی و رشته فرنگی درست می شود که یک غذای گرم و مغذی را فراهم می کند.

دمپختک

این غذا از سبزیجات پخته مانند سیب زمینی، اسفناج و سبزی ها تشکیل شده است که همه با هم در قابلمه همراه با ادویه پخته می‌شوند. این غذا دارای طبعی گرم بوده و برای تسکین علائم سرماخوردگی مفید می‌باشد.

غذای مناسب سرماخوردگی

عدس پلو

این غذای سنتی ایرانی معمولا با عدس، کشمش، خرما و ادویه های معطر درست می شود. عدس سرشار از پروتئین و مواد مغذی است که به تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر سرماخوردگی کمک می‌کند.

آش یا سوپ جو

جو سرشار از فیبر محلول است که در دستگاه گوارش به ماده ای ژل مانند تبدیل می‌شود که به بهبود هضم و جذب مواد مغذی کمک می‌کند، که ممکن است در هنگام بیماری مختل شده باشد. ضمن اینکه جو حاوی گلوتن است که اثر ضد التهابی در بدن داشته و به کاهش علائم سرماخوردگی مانند گلودرد، احتقان و تب کمک می‌کند. همچنین حاوی منگنز، سلنیوم و مس است که به عنوان آنتی اکسیدان برای مبارزه با بیماری عمل می‌کند.

غذای مناسب برای سرماخوردگی کودکان

در غذاهای ایرانی، وعده های غذایی متعددی وجود دارد که علائم سرماخوردگی را در کودکان کاهش می دهد. یکی از گزینه های محبوب آش رشته است، یک غذای رشته‌ای مقوی که حاوی انواع سبزیجات، حبوبات، گیاهان و ادویه جات از جمله عدس، لوبیا، اسفناج، جعفری و گشنیز است. آش رشته نه تنها گرم کننده و تسکین دهنده است، بلکه ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را برای تقویت سیستم ایمنی بدن فراهم می‌کند.

یکی دیگر از غذاهای ایرانی مناسب برای سرماخوردگی کودکان، «میرزا قاسمی» است. این غذای سنتی از بادمجان تفت داده شده با گوجه فرنگی، سیر و تخم مرغ درست می‌شود و اغلب با برنج یا نان سرو می‌شود و یک غذای آرامبخش و مقوی برای کودکان بیمار فراهم می‌باشد. اعتقاد بر این است که ترکیب بادمجان و سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی و بهبودی کمک کند.

«کشک بادمجان» یکی دیگر از غذاهای ایرانی مناسب کودکان سرماخورده است که از بادمجان برشته شده له شده و مخلوط با ادویه های خوش طعم، سبزی و کشک تشکیل شده است. این غذا منبع خوبی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. ترکیب بادمجان برشته و پروبیوتیک های موجود در کشک می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به مقابله با سرما خوردگی کمک کند.

از دیگر غذاهای ایرانی مناسب برای سرماخوردگی می توان به «خورشت بادمجان» و «آش جو» (آش جو غلیظ)  اشاره کرد. و سیر). این غذاها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه سرشار از مواد مغذی و طعم دهنده هستند و می توانند به کاهش علائم سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

غذای مناسب برای سرماخوردگی کودکان

غذای مناسب سرماخوردگی برای زنان باردار

از آنجایی که بارداری یک دوره حساس است، برای زنان باردار بهتر است که قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجه در رژیم غذایی حتما با دکتر زنان آنلاین مشورت کرده و در صورت تایید او، غذای خاصی را مصرف کنند. اما به طور کلی غذای مناسب سرماخوردگی شامل موارد زیر می‌شود که خانم‌های باردار نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

سیر

سیر به دلیل خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته شده است. سرشار از ترکیباتی مانند آلیسین است که می تواند به مبارزه با ویروس های سرماخوردگی و کاهش شدت علائم کمک کند.

زنجبیل

مدت‌هاست که از زنجبیل به عنوان یک درمان طبیعی برای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که علائمی مانند سرفه، گلودرد و احتقان را کاهش دهد.

مرکبات

مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت مملو از ویتامین C هستند که نقش حیاتی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. مصرف مرکبات به کوتاه شدن مدت علائم سرماخوردگی و تسکین سرفه و احتقان کمک می‌کند.

عسل

عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است که به تسکین گلودرد و سرفه کمک می‌کند.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیب قدرتمندی به نام کورکومین است که اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. نوشیدن چای زردچوبه یا افزودن آن به شیر گرم به کاهش علائم سرماخوردگی، کاهش التهاب و تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند.

زردچوبه

چای داغ

نوشیدن چای داغ، به ویژه انواع گیاهی مانند بابونه یا نعناع، تسکین دهنده گلودرد و احتقان است. برخی از چای های گیاهی نیز دارای خواص ضد التهابی هستند که باعث بهبودی می شوند.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یک گزینه مغذی است که مقدار زیادی فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده را برای بدن فراهم می‌کند. هنگام گلودرد، مصرف آن نسبت به غذاهای جامد دیگر، آسان‌تر می‌باشد.

آبگوشت گرم

نوشیدن آبپوشت گرم می‌تواند به تسکین التهاب در بینی و گلو کمک کند و در عین حال مایعات و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند.

آب نارگیل

آب نارگیل نه تنها آبرسان است، بلکه الکترولیت هایی مانند پتاسیم و منیزیم را نیز فراهم می کند، که به بازیابی انرژی در هنگام مقابله با سرماخوردگی کمک می‌کند.

دارچین

دارچین دارای خواص ضد میکروبی است که به مبارزه با باکتری ها و ویروس ها کمک می‌کند. افزودن دارچین به نوشیدنی های گرم مانند چای یا آب داغ با لیمو یک تسکین دهنده بسیار خوب برای سرماخوردگی است

غذای مناسب سرماخوردگی

برای پیشگیری ازسرماخوردگی و آنفولانزا چی بخوریم؟

در ادامه مبحص غذای مناسب سرماخوردگی باید بدانید که برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا به جر نکات مراقبتی برای عدم دریافت ویروس، خوراکی‌هایی نیز وجود دارد که کمک می‌کند بدن مقاوم‌تر شدن و ویروس سرما خوردگی را دفع کند.

از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ، به میزان فراوان استفاده کنید. آنها حاوی ویتامین های A، C و E به علاوه آنتی اکسیدان هایی برای تقویت ایمنی هستند. مرکبات، انواع توت ها، فلفل دلمه ای قرمز، اسفناج و کلم بروکلی انتخاب های خوبی هستند. سیر، زنجبیل، زردچوبه و چای سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. آنها دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی برای مبارزه با عفونت هستند.

سبزیجات برگ دار، آجیل و دانه های روی و سلنیوم بخورید. مواد معدنی عملکرد سلول های ایمنی را تقویت می کنند.

روغن زیتون، آووکادو و ماهی های چرب را بیشتر مصرف کنید و در صورت توصیه پزشک برای سلامت روده، مکمل پروبیوتیک نیز مصرف کنید.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

فاطمه

5 ماه پیش

سلام حرقاتون خییلی عجیب و غریب بود تا بحال نشنیده بودم درمان سرماخوردگی با بادمجان. در حالت عادی از بادمجان و بخصوص سرخ کرده پرهیز می کنیم چه برسد سرماخورده و سرفه....
پاسخ دهید
0

سمانه

7 ماه پیش

این غذاها سرماخوردگی رو‌ خوب میکنه؟
پاسخ دهید
8

تیم تحریریه

7 ماه پیش

همراه با داروی تجویزی پزشک، به تقویت بدن کمک می‌کنند
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام وقت بخیر مصرف کردن مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی طی روند درمان سرماخوردگی میتونه کمک کنه.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات