جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

برای رفلاکس معده چه بخوریم و چه نخوریم!

برای رفلاکس معده چه بخوریم
تاریخ بروزرسانی : ۲۹ فروردین

اگر شما هم یکی از میلیون‌ها انسانی هستید که از رفلاکس معده رنج می‌برید،احتمالا به دنبال پاسخ به این سوال هستید که برای رفلاکس معده چه بخوریم. در واقع خوردن غذاهای مناسب یکی از موثرترین راه ها برای خاموش کردن آتش معده و آرام کردن مری تحریک شده شماست. بنابراین دانستن و شناختن غذاهای مناسب برای رفلاکس برای شما بسیار ضروری است. اگر مدت زیادی است که با این مشکل مواجه هستید، حتما با دکتر گوارش آنلاین مشورت کرده و بهترین درمان را دریافت کنید.


تصویر خدمات اقساطی

برای رفلاکس معده چه بخوریم

رسیدیم به سوال اصلی یعنی برای رفلاکس معده چه بخوریم؟ خب با مطالعه ادامه این مطلب و شناخت غذاهای مناسب خود، رفلاکس معده را کنترل کرده و با آرامش و بدون درد به زندگی خود ادامه دهید.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یک انتخاب عالی برای افراد مبتلا به رفلاکس معده است، زیرا اسیدیته پایینی دارد و فیبر بالایی دارد که به هضم غذا کمک می کند.

میوه های غیر مرکباتی

میوه هایی مانند موز، خربزه، سیب و گلابی برای معده ملایم هستند و کمتر احتمال دارد رفلاکس اسید را تحریک کنند.

چای زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی طبیعی است و به تسکین مری و کاهش علائم رفلاکس اسید کمک خواهد کرد.

چای زنجبیل

پروتئین های بدون چربی

مرغ، بوقلمون و ماهی هایی مانند سالمون یا ماهی کاد گزینه های بسیار خوبی هستند، زیرا چربی کمی دارند و علائم رفلاکس را تشدید نمی کنند.

سفیده تخم مرغ

البته سفیده تخم مرغ برای همه افراد مناسب نیست و ممکن است ایحاد رفلاکس داشته باشد اما به طور کلی سرشار از پروتئین بوده و کم چربی است، سفیده تخم مرغ یک مکمل سالم برای یک وعده غذایی مناسب برای رفلاکس معده است.

نان یا پاستا سبوس دار

انتخاب گزینه های غلات کامل به جای غلات تصفیه شده فیبر لازم را بدون ایجاد ناراحتی در بدن فراهم کند.

سبزیجات سبز برگ

برای رفلاکس معده چه بخوریم؟ سبزیجات بخورید! سبزیحاتی مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی دارای اسید کم و مواد مغذی بالایی هستند که آنها را برای افراد مبتلا به رفلاکس معده انتخاب مناسبی می کند.

بادام

بادام یک میان وعده مغذی است که به خنثی کردن اسید معده کمک می‌کند.

ماست و رفلاکس معده

ماست بدون چربی اسیدیته کمی دارد و باعث آرامش معده شما می‌شود. درواقع معده را آرام کرده و در عین حال پروبیوتیک های مفیدی را برای هضم غذا فراهم می‌کند.

کینوا

کینوا یک جایگزین غلات بدون گلوتن است که برای معده شمایی که رفلاکس دارید بسیار مناسب است و سرشار از پروتئین، فیبر و مواد مغذی ضروری است.

برای رفلاکس معده چه بخوریم

سینه مرغ پخته یا کبابی

سینه مرغ بدون پوست و بدون چربی منبع سالمی از پروتئین است که بدون ایجاد علائم رفلاکس اسید می‌توانید از آن لذت ببرید.

سبزیجات بخارپز

بخارپز کردن سبزیجات مانند هویج، گل کلم یا لوبیا سبز به حفظ مواد مغذی خود بدون افزودن چربی یا اسیدیته غیر ضروری کمک می‌کند.

سیب زمینی شیرین پخته

سیب زمینی شیرین یک جایگزین مغذی و کم اسید برای سیب زمینی سفید است که می‌ـوانید از  آن به عنوان غذای جانبی یا غذای اصلی نیز استفاده کنید.

چای گیاهی

چای بابونه، رازیانه یا شیرین بیان باعث کاهش التهاب و تسکین دستگاه گوارش شده و علائم رفلاکس معده را نیز کاهش می‌دهند.

تکه های بدون چربی گوشت گاو

برش های بدون چربی گاو مانند فیله را انتخاب کنید و از گوشت های چرب یا فرآوری شده که ممکن است باعث رفلاکس معده شوند، اجتناب کنید.

ماهی پخته شده

ماهی های ملایم مانند تیلاپیا یا کاد را انتخاب کنید و آنها را با حداقل چاشنی بپزید یا کبابی کنید تا از تشدید علائم رفلاکس معده جلوگیری شود.

پوره سیب زمینی

پوره سیب زمینی که به جای کره و خامه با شیر یا ماست کم چرب تهیه شده باشد، می‌تواند یک غذای جانبی آرامبخش بوده و باعث کاهش و یا حذف رفلاکس معده می‌شود.

دوران پریودی چی بخوریم؟

پوره سیب زمینی

صبحانه مناسب برای رفلاکس معده

در ادامه موضوع “برای رفلاکس معده چه بخوریم” به بخش صبحانه یا وعده اصلی غذایی می‌رسیم. فرد مبتلا به رفلاکس معده، باید رژیم غذایی مناسب، از افزایش اسید معده جلوگیری کند که در ادامه برخی از این غذاهای مناسب صبحانه ذکر شده است. این دستور غذا به گونه ای طراحی شده است که لذیذ و ملایم برای سیستم گوارش شما است. ترکیبات آن حاوی موادی است که کمتر احتمال دارد باعث رفلاکس شوند و در عین حال مواد مغذی ضروری را برای شروع یک روز پر انرژی را برای شما فراهم می‌کند.

دستور صبحانه برای رفلاکس معده

  • 2 برش نان سبوس دار
  •  ارده شیده
  • 1 قاشق چایخوری عسل
  • 1 فنجان دمنوش رازیانه (اختیاری)

صبحانه مناسب برای رفلاکس معده

از ترکیبات تند، مرکبات، غذاهای سرخ شده یا قهوه غلیظ پرهیز کنید و در صورت داشتن مشکلات ادامه دار، با دکتر آنلاین در مجموعه حال مشورت کرده و بهترین دارو را دریافت کنید.

درباره ترش کردن معده در بارداری بیشتر بدانید.

غذاهای مضر برای رفلاکس معده

پس از اینکه دانستیم برای رفلاکس معده چه بخوریم بهتر است غذاهایی که نباید بخوریم را نیز بشناسیم. بیماری رفلاکس معده علائمی مانند سوزش معده و درد قفسه سینه را ایجاد می‌کند. از آنجا که برخی غذاها می توانند این علائم را تحریک یا بدتر کنند بهتر است آن ها را بشناسید تا از مصرف آنها خودداری و یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

غذاهای تند و اسیدی

غذاهای تند مانند فلفل چیلی، سس تند و سالسا پوشش مری را تحریک و علائم رفلاکس را بدتر می‌کنند. به طور مشابه، غذاهای اسیدی مانند مرکبات، گوجه فرنگی و سرکه تولید اسید معده را افزایش داده و باعث شدت سوزش سر دل می‌شوند.

غذاهای چرب

غذاهای پرچرب، از جمله غذاهای سرخ شده چرب، گوشت های چرب و لبنیات پرچرب، سخت تر هضم می‌شوند و می توانند باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری (LES) شوند. هنگامی که LES ضعیف می شود، اسید معده به مری می‌رود و منجر به ریفلاکس می‌شود. انتخاب پروتئین‌های بدون چربی، لبنیات کم‌چرب و روش‌های پخت سالم‌تر مانند کبابی یا پخت به کاهش خطر تشدید ریفلاکس کمک خواهد کرد.

نوشابه های گازدار و کافئین

نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی‌های گازدار به دلیل کربناته شدن منجر به ریفلاکس معده می‌شوند. علاوه بر این، کافئین موجود در قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات نیز تولید اسید را تحریک کرده و باعث افزایش اسید معده و رفلاکس می‌شوند.

شکلات و نعناع فلفلی

در حالی که ممکن است باور نکنید اما نعنا فلفلی باعث بدتر شدن علائم رفلاکس معده می‌شود. ضمن اینکه شکلات نیز حاوی کافئین و تئوبرومین است، یعنی ترکیباتی که رفلاکس اسید را افزایش می‌دهند.

اگر مشکل رفلاکس معده شما چند روز به طول انجامید حتما با دکتر گوارش آنلاین به صورت چت متنی، تماس صوتی و یا تماس تصویری ارتباط گرفته و مراحل درمان را در منزل طی کنید.

برای رفلاکس معده چه بخوریم

درمان رفلاکس معده در طب سنتی

خب اکنون می‌خواهیم بدانیم در طب سنتی برای رفلاکس معده چه بخوریم؟ خبدرمان رفلاکس معده معمولاً شامل ترکیبی از کارهای مربوط به اصلاح سبک زندگی بوده و نمرکز اصلی آن بر روی تغییرات رژیم غذایی است. به شما توصیه می شود از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که علائم رفلاکس را تشدید می‌کنند (مانند غذاهای تند یا چرب، کافئین، الکل و نوشیدنی های گازدار) خودداری کنید. همچنین توصیه می شود برای جلوگیری از فشار بیش از حد به معده، به جای وعده های غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر و مکرر داشته باشید.

علاوه بر این، بلافاصله پس از صرف غذا از دراز کشیدن یا به رختخواب رفتن خودداری کنید و برای کاهش رفلاکس شبانه،متکای خود را بالاتر بگذارید.

با رژیم خام گیاه خواری بیشتر آشنا شوید.

خرما و رفلاکس معده

خرما دارای خواص درمانی زیادی است که برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. قندهای طبیعی و فیبر موجود در خرما به تسکین ناراحتی معده و هضم غذا در بدن شما کمک می‌کند. گرما و شیرینی لطیف آن باعث آرامش معده شده و اسیدیته اضافی آن را خنثی کند. مواد مغذی موجود در خرما آن را به غذایی ایده آل برای تسکین ناراحتی های معده در افراد در هر سنی تبدیل کرده و به جای افزایش اسید، خواص تسکین دهنده آن، به بازیابی تعادل و کاهش ناراحتی های معده منجر می‌شود.

برای سوزش معده در بارداری چی بخوریم؟

خرما

خیار برای رفلاکس معده

خیار خنک کننده طبیعی است که رفلاکس معده و ناراحتی آن را کاهش می‌دهد. محتوای بالای آب و همچنین فیبر موجود در آن به آرامی دستگاه گوارش را تمیز کرده و به هضم غذا کمک می‌کند. خیار به اندازه کافی ملایم است و حتی برای معده های حساس کودکان نیز قابل استفاده است. در واقع، خیار خام تازه دارای خواص ضد التهابی است و حتی در درمان زخم معده نیز موثر است.

بی اشتهایی کودکان را اینگونه درمان کنید.

چه نوشیدنی برای رفلاکس معده خوب است

برای افراد مبتلا به رفلاکس معده که با خوردن نوشیدنی نیز مشکل داشته و دچار رفلاکس معده می‌شوند، پاسخ به این سوال که چه نوشیدنی برای رفلاکس معده خوب است، می‌تواند بسیار مفید باشد.

  • چای گیاهی: چای های گیاهی بدون کافئین مانند بابونه، شیرین بیان، ریشه گل ختمی و زنجبیل به تسکین علائم رفلاکس کمک می‌کنند.
  • آب سبزیجات: آب سبزیجات کم اسید مانند کرفس یا خیار مفید است. از مصرف آب مرکبات مانند گوجه فرنگی اجتناب کنید.
  • اسموتی ها: انواع توت ها، اسفناج، شیر بادام و یخ را با هم مخلوط کنید تا یک اسموتی خنک و قلیایی داشته باشید که ناراحتی ناشی از رفلاکس را نیز کاهش می‌دهد.
  • آب میوه های غیر مرکبات: برخی از آب میوه ها، مانند آب سیب یا گلابی، توسط افراد مبتلا به رفلاکس معده به خوبی تحمل می‌شود. از مصرف آب مرکبات مانند پرتقال یا گریپ فروت اجتناب کنید زیرا علائم را تشدید می‌کنند.
  • آب آلوئه ورا: برخی از افراد با نوشیدن مقدار کمی آب آلوئه ورا احساس آرامش و کاهش رفلاکس را دارند. به همین دلیل شما نیز می‌توانید این نوشیدنی را امتحان کنید.

از نوشیدنی‌هایی مانند الکل، قهوه، نوشابه و آب مرکبات که باعث افزایش رفلاکس معده می‌شوند اجتناب کنید.

برای رفلاکس معده چه بخوریم

برای رفلاکس معده چه دارویی بخوریم

مورد مهمی که درباره برای رفلاکس معده چی بخوریم وجود دارد، داروی شیمیایی است. آلومینیوم ام جی یک خنثی کننده اسیده معده است. امپرازول یکی دیگر از قرص های مفید در کاهش رفلاکس اسید معده است. قرص نولپازا نیز دارویی موثر و مفید برای کاهش اسید معده است. شربت آنتی رفلاکس باریج دارویی است که برای درمان رفلاکس خفیف معده استفاده می شود. این دارو حاوی ترکیبی از موادی است که معمولاً حاوی آلژینات سدیم، بی کربنات سدیم و کربنات کلسیم است.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگرچه شربت ضد رفلاکس می‌تواند علائم رفلاکس معده را کاهش دهد اما برای درمان دائمی. اصلاح شیوه زندگی مانند اجتناب از غذاهای محرک، حفظ وزن سالم و بالا بردن متلا هنگام خواب و به طور کلی پاسخ سوال برای رفلاکس معده چه بخوریم نیز باید در کنار مصرف دارو رعایت شود.

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مهرداد زادافشار

7 ماه پیش

اگر دستورات کامل تری انجام شود بسیار ممنون میشوم . ولی به شما بابت این دستورات تبریک میگویم .
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

7 ماه پیش

سلام و وقت بخیر ممنون از توجه شما مهرداد عزیز :)
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات