جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

به جنگ مشکلات رویم، با سلاح مثبت اندیشی

مثبت اندیشی
تاریخ بروزرسانی : ۰۲ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ذهن‌های مثبت قدرتمندتر هستند و اراده و تمایل بیشتری به انجام فعالیت‌های مفید دارند. شاید همیشه اتفاقات و روزگار بر وفق مرادمان نباشد ولی میتوانیم با کمی تلاش و اجرای تکنیک‌های ساده مثبت اندیشی اوضاع را کمی بهبود دهیم.

حتی ممکن است بخشی از مشکلات و مصیبت‌هایی که در زندگی با آنها مواجه می‌شویم بازتابی از تفکرات منفی و مخربمان باشند. در این مطلب قصد داریم درباره تاثیر افکار مثبت در زندگی و تکنیک‌های مثبت اندیشی صحبت کنیم.

با ما همراه باشید.


تصویر خدمات اقساطی

تاثیر افکار مثبت در زندگی را بشناسید

مثبت اندیشی تاثیر خوبی روی سلامت جسمی، روحی و عاطفی افراد دارد. بگذارید برایتان یک مثال بزنم؛ یک فردی که از افسردگی رنج می‌برد را تصور کنید که روز و شب در کنج خلوتش، خودش را به خاطر کارهایی که انجام داده مقصر میداند و بخاطر ناکامی‌های زندگی‌اش ملامت می‌کند.

به نظرتان اگر کمی خوشبین‌تر بود و بعد از شکست‌هایی که در زندگی خورده بود به جای خلوت نشینی دوباره بلند میشد و برای موفقیت تلاش می‌کرد، باز هم افسرده باقی می‌ماند؟!

• مثبت اندیشی و آرامش افکار

مثبت اندیشی برای کاهش استرس مفید است.

قطعا؛ نه. بنابراین خوشبینی و مثبت اندیشی میتواند در درمان برخی بیماری‌های روحی و بهبود شرایط سلامت‌مان موثر باشد. زمانی که ذهنمان با افکار منفی و مخرب احاطه شده برای انجام کارهای ساده روزانه‌مان هم استرس زیادی داریم. تحقیقات نشان میدهد ترشح زیاد هورمون استرس علاوه بر آسیب به روان افراد میتواند باعث کاهش طول عمر و افزایش ابتلا به بیماری‌های جسمی شود.

داشتن فکر مثبت و انگیزه نه تنها در سلامتی بلکه روی رشد شغلی و تحصیلی افراد هم موثر است. زمانی که نگرش مثبتی در محیط کارتان داشته باشید میتوانید عملکرد بهتری از خودتان نشان دهید و روی روابطتان با سایر همکاران هم اثر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل

6 تکنیک مثبت اندیشی و کسب آرامش افکار

بیشتر افراد تمایل دارند خودشان یا سایرین را به خاطر ناکامی‌ها و مشکلات سرزنش کنند. وقتی با مشکلی مواجه می‌شویم در ابتدا فکر می‌کنیم که به قعر یک دره عمیق سقوط کرده‌ایم بعضی ها به ماندن ته همان دره و بزرگ کردن افکار منفی‌شان ادامه می‌دهند و در ناامیدی دست و پا می‌زنند. ولی اگر راستش را بخواهید همیشه یک راه دیگر هم وجود دارد. آرامش افکار و مثبت اندیشی در هنگام وقوع مشکلات و اتفاقات ناگوار دقیقا همان درب مخفی در ته دره است که میتواند شما را نجات دهد. برخی از این ترفندها و تکنیک‌های مثبت اندیشی عبارت هستند از:

  • به خودتان حرف‌های منفی نزنید

منظور از با خود حرف زدن، صحبت‌های ذهنی و چیزهایی است با صدای درون در ذهن افراد گفته می‌شود. بعضی افراد در مواجه با مشکلات با صدای درونشان خود را سرزنش کرده و عیب و ایرادهایشان را پشت سر هم ردیف می کنند. در حالی که این روش نه تنها باعث تمرکز بیشتر روی افکار منفی می‌شود بلکه عزت نفس افراد را هم از بین می‌برد.

• مثبت اندیشی و آرامش افکار

یوگا به مثبت اندیشی کمک می‌کند.

برای شکستن این الگوی رفتاری زمانی که تفکر انتقادی در مورد خودتان را شروع می‌کنید، 30 ثانیه مکث کرده و حرف های ذهنتان را ارزیابی کنید.

این راهکار کمک میکند تا الگوهای تفکرتان و تفسیرتان از رویدادها را به مرور زمان تغییر دهید.

  • شوخ طبع باشید

اگر کمی طنز و شوخ طبعی در سبک زندگی‌تان وجود داشته باشد، میتوانید خوشبین‌تر باشید.

وقتی با چالشی رو به رو هستید، درهای شوخی و خنده را به روی خودتان نبندید. گاهی طنزهای ساده میتوانند سطح استرس شما را در مواجه با وقایع به صورت چشمگیری کاهش دهند.

• مثبت اندیشی و آرامش افکار

شوخ طبعی به رویارویی با مشکلات کمک می‌کند.

برای شروع کمیک‌های خنده‌دار بخوانید یا فیلم و سریالی کمدی ببینید. خواندن جک و فکاهی‌های آنلاین هم ایده خوبی است.

  • مثبت اندیشی را پرورش دهید

پاکسازی ذهن از افکار منفی و مزاحم هم مثل ورزش کردن برای تقویت عضلات است. هر چه بیشتر از روش‌های مناسب برای آرامش افکار استفاده کنید به مرور این کار بخشی از سبک زندگی‌تان می‌شود.

تحقیقات نشان داده که افراد خوشبین و بدبین در مورد رویدادها و اتفاقات پیرامونشان هم برداشت‌های مختلفی دارند. به عبارت زیر دقت کنید: «یک مرد کچل با بارانی قهوه‌ای بلند، به پیرزن کنار جاده کمک کرد.»

افراد بدبین در مواجه با این صحنه بیشتر روی کلمات منفی مثل کچل بودن مرد و هوای بارانی تمرکز می‌کنند. در حالی که افراد خوشبین ممکن است از رنگ زیبای بارانی قهوه مرد و مهربانی او برای توصیفش استفاده کنند.

  • مدیتیشن و دعا برای رهایی از افکار منفی

افرادی که به صورت روزانه تمرینات آرام بخش برای روح و ذهنشان انجام می‌دهند، در دراز مدت دارای احساسات مثبت بیشتری هستند. انجام مدیتیشن و مراقبه باعث می‌شود تا خودآگاهی ذهنی‌تان افزایش پیدا کند و راحت‌تر صدای درونتان را کنترل کنید.

  • نوشتن متن افکار مثبت

یک تمرین خوب برای مثبت اندیشی، نوشتن است. اگر در طول روز یا هفته فکرهای خوب و مثبتی به ذهنتان رسید یا اتفاق مثبتی رخ داد، آنها را داخل یک دفترچه یادداشت کنید.

مثبت اندیشی و آرامش افکار

نوشتن افکار مثبت علاوه بر خالی کردن ذهن باعث رویکرد بهتر برای رو به رو شدن با مشکلات می‌شود.

یادداشت‌هایتان میتواند شامل متن ساده‌ای باشد از کتابی زیبایی که خواندید یا دیالوگ فیلم و سریالی که از دیدنش حس خوبی داشتید. هر زمان که احساس بدی داشتید به حس خوبتان هنگام خواندن یا شنیدن آن متن‌ها فکر کنید.

بیشتر بخوانید: چرا لازم است تست پاپ اسمیر را انجام دهیم؟

  • برای تفریح و شادی برنامه ریزی کنید

افکار منفی، وقت نشناس هستند و همیشه راهی برای حمله پیدا می‌کنند.

بهترین کار این است که خودتان را با برنامه‌هایی شاد سرگرم کنید. یکی از شادی‌های ساده زندگی، بازی کردن است. آخرین باری که با اعضای خانواده یا فرزندتان بازی کردید چه زمانی بود؟

• مثبت اندیشی و آرامش افکار

تفریح و سرگرمی به باز شدن کمک می‌کند.

حس خوب دورهمی و انرژی که از افراد مورد علاقه مان می‌گیریم یکی از تکنیک‌های خوب برای مبارزه با افکار منفی و مخرب هستند. به خودتان اجازه دهید که لبخند بزنید تا بتوانید رضایت و شادی را تجربه کرده و مهارت‌های جدیدی برای مثبت اندیشی را کشف کنید. خواندن مطالب روانشناسی و خودیاری یکی از سرگرمی‌های مفیدی است که می‌توانیم آن را انتخاب کنیم و به جای فعالیت ‌های بی فایده در دنیای رواشناسی مثبت گرا غرق شویم.

برخی از این پیشنهادها قابل اجرا هستند و فقط کافی است اندکی تمرین و ممارست را چاشنی آن کنیم.

بعضی اوقات بسیاری از این کاربردهای وارد کردن نگرش مثبت همانی است که سال‌ها دنبالش می‌گردیم، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم ولی نمی‌توانیم آنی شویم که آرزویش را در ذهن می‌پرورانیم.

در این جور مواقع جای خالی یک همراه به نظر می‌رسد، منتور یا مربی کسی است که می‌تواند قدم به قدم در کنار شما راه برود و جاهایی که لغزش پیش می‌آید دست شما را بگیرد. حال هم می‌تواند برای شما پیشنهادهایی خوبی ارائه کند.

شما می‌توانید از مشاوره آنلاین فردی بهره ببرد و حتی اگر اهل استفاده از اینترنت نیستید هم باز مشکلی نیست، مرکز مشاوره تلفنی دیگر گزینه حال است.

سوالات متداول

چه روشی باعث حل آسان‌تر مشکلات می‌شود؟

یوگا و مدیتیشن و نوشتن افکار مثبت باعث باز شدن ذهن و مثبت اندیشی می‌شود.

چگونه مثبت اندیشی را در خود تقویت کنید؟

به خودتان حرف‌های منفی نزنید و شوخ طبع باشید. با خانواده وقت بگذرانید و تفریح کنید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

11 ماه پیش

سلام به نظر من مطالب مفید است ممنونم
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات