جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

کسب مهارت نه گفتن؛ چگونه نه گفتن را یاد بگیریم

کسب مهارت نه گفتن
تاریخ بروزرسانی : ۳۱ اردیبهشت

حتما برای شما هم پیش آمده که خواسته باشید به یکی از دوستان خود نه بگویید اما در نهایت نتوانسته‌ و به خواسته او تن داده‌اید. این مشکلی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند و مدام از این قضیه رنج می‌برند. ما در این مقاله به بررسی این موضوع و اینکه چگونه نه گفتن را یاد بگیریم صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

مهارت نه گفتن چیست؟

نه گفتن یک مهارت ارزشمند است که می‌تواند به ما کمک کند نیازهای خود را اولویت بندی کنیم، مرزها را حفظ کنیم و از از زندگی بیشتر لذت ببریم. مهارت نه گفتن به دیگران یک مهارت ضروری در زندگی است که به شما کمک می‌کند تا حد و مرزها را حفظ کنید، زمان و انرژی خود را اولویت بندی کنید و از لحاظ عاطفی و روانی آرامش بگیرید.

تحقیقات نشان داده است کسانی که در هنر نه گفتن تسلط دارند، عزت نفس بالاتری هم دارند و روابط بهتری ایجاد می‌کنند. درواقع شما با تعیین مرزهای واضح و نه گفتن در مواقع لزوم، انتظارات روشنی ایجاد و احترام را در تعاملات خود با دیگران تقویت می‌کنید.

علت اهمیت مهارت نه گفتن

هنگامی که بر هنر نه گفتن تسلط پیدا می‌کنید، به خودتان قدرت می‌دهید تا کنترل زندگیتان را در دست گرفته و تصمیماتی بگیرید که مطابق با نیازها و خواسته‌های شما باشد. این ابراز احترام و قاطعیت درواقع ابزار قدرتمندی در جهت‌یابی روابط شخصی و حرفه‌ای شما خواهد بود.

نه گفتن، نه تنها به سلامت روانی و عاطفی ما کمک می‌کند، بلکه نشان دهنده احترام به زمان و درواقع خودمان است. این موضوع نشان دهنده خودآگاهی، اعتماد به نفس و ابراز وجود است، یعنی ویژگی هایی که در روابط شخصی و حرفه ای بسیار ارزشمند هستند.

در نهایت، تسلط بر هنر نه گفتن به ما قدرت می‌دهد تا کنترل زندگی‌مان را در دست بگیریم، انتخاب‌های بهتری داشته باشیم و روابط سالم‌تری نیز ایجاد کنیم. پس به یاد داشته باشید، نه گفتن به معنای خودخواه بودن نیست. بلکه احترام به نیازها خودتان است.

با افزایش پیچیدگی محیط‌های کاری و هجوم مداوم درخواست‌ها، دانستن زمان «نه» گفتن برای اطمینان از بهره‌وری و جلوگیری از فرسودگی شغلی یک موضوع بسیار حیاتی است. اما چرا «نه» گفتن ضروری است:

1. پرهیز از کار بیش از حد : گفتن “بله” به صورت مداورم به هر درخواستی می‌تواند منجر به حجم کاری بسیار زیادی شود که می‌تواند منجر به کاهش کارایی، کار بی‌کیفیت و حتی فرسودگی شغلی شود. بنابراین “نه” گفتن به شما این امکان را می دهد که حجم کاری متعادلی داشته باشید

2. اهمیت به زمان خود: زمان شما ارزشمند است و “نه” گفتن تضمین می‌کند که زمان خود را به کارهایی اختصاص دهید که با اهداف و مسئولیت های شما همسو هستند.

3. رابطه را حفظ کنید: «نه» گفتن لزوماً به معنای بی فایده بودن یا بی توجهی و قطع رابطه نیست. وقتی مودبانه و محترمانه از نه گفتن استفاده شود، حتی می‌تواندمرزهای شما و همکار یا دوستتان را واضح‌تر کرده و روابط سالم‌تری را ایجاد کند.

4. مرزها را تعیین کنید: یادگیری “نه” گفتن شما را قادر می سازد که هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای خود حد و مرزی را ایجاد و حفظ کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا نیازها و ارزش‌های خود را اولویت بندی و در عین حال اطمینان حاصل کنید که از زمان و انرژی شما استفاده نمی‌شود.

5. مراقبت از خود: “نه” گفتن به شما این امکان را می‌دهد که مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید و مطمئن شوید که زمانی برای آرامش و تجدید قوا دارید که برای حفظ سلامت جسمی و روحی شما ضروری است.

علت ناتوانی در نه گفتن

ناتوانی در نه گفتن به درخواست های دیگران یک چالش رایج است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند و اغلب ریشه در ترس های عمیق و تجربیات دوران کودکی دارد. بر اساس منابع موثق، دلایل متعددی وجود دارد که چرا برخی افراد با نه گفتن مشکل دارند. از جمله ترس از قضاوت، نیاز به تایید، ارزش پایین خود و فقدان مهارت‌های ابراز وجود.

یکی از دلایل اولیه این مشکل، ترس از قضاوت و طرد شدن است. مردم معمولا بر این باورند که باید عشق، پذیرش و احترام دیگران را با در نظر گرفتن نیازها و اولویت دادن به درخواست‌های دیگران به دست آورند. این ترس می‌تواند منجر به نیاز عمیق به تایید شود و باعث شود افراد در هنگام رد درخواست احساس گناه یا خودخواهی کنند.

یکی دیگر از دلایل این چالش مربوط به تجربیات دوران کودکی است. والدین معمولا حس همدردی را به فرزندان خود القا و آنها را تشویق می‌کنند که به جای نه گفتن، انتظارات و درخواست‌های دیگران را برآورده کنند. این شرطی‌سازی منجر به احساس بی ارزشی خود و ناتوانی در بیان واقعی خود می‌شود. علاوه بر این، ممکن است به افراد آموزش داده نشده باشد که چگونه نه گفتن را به طور مؤثر انجام دهند، و آنها را برای مقابله با احساس گناه، شک و ترس آماده نکرده باشند.

علاوه بر این، فقدان مهارت‌های قاطع بودن نیز می‌تواند به ناتوانی در نه گفتن منجر شود. به ویژه افراد مضطربی که به دلیل ترس از طرد شدن و تمایل به جلب رضایت دیگران، همواره با قاطعیت مشکل دارند. این ترس منجر به تعهد بیش از حد، استرس و فرسودگی شغلی و همچنین کاهش بهره وری می‌شود.

راه های تقویت مهارت نه گفتن در زندگی شخصی

اگر سوال شما هم این است که چگونه نه گفتن را یاد بگیریم، با دنبال کردن این مراحل، شجاعت و مهارت‌های لازم برای گفتن قاطعانه «نه» را به دست خواهید آورد.

برای تسلط بر هنر «نه گفتن»، این راهکارها را مفید هستند.

1- اولین قدم برای تسلط بر هنر “نه” گفتن، به چالش کشیدن هنجارها و کلیشه‌های اجتماعی رایج است که تبعیت و فرمانبرداری را دیکته می‌کنند. به جای انطباق با این انتظارات، حقوق فردی و استقلال خود را پرورش دهید.

2- به درون خود رجوع کنید تا درک عمیق تری از افکار، احساسات و اعمال خود به دست آورید. همانطور که اروین یالوم گفته است که “آیا چیزی مقدس‌تر از خودشناسی وجود دارد؟” در واقع، خودآگاهی به عنوان پایه‌ای برای رشد، شفا و توانمندسازی شخصی عمل می‌کند.

3- بدانید که نمی‌توانید به هر خواسته‌ای پاسخ مثبت دهید و تمام وقت خود را به خواسته‌های دیگران اختصاص دهید. اگر کاری فراتر از توانایی‌های شماست، آن را با دیگری تقسیم کنید.

4- مردم اغلب کسانی را که «نه» می‌گویند خودخواه می‌دانند. با این حال، به یاد داشته باشید که تصمیمات شما بر اساس اولویت ها و اصول شما است، نه بر اساس بی توجهی به خواسته‌های دیگران.

5- در لحظات بیکاری و استراحتتان، با کتاب‌هایی مانند «هنر شفاف اندیشیدن»ذهن خود را تقویت کنید تا دیدگاه خود را پیدا کرده و آگاهانه انتخاب کنید.

6- پاسخ نه خود را با وضوح و قاطعیت و با استفاده از صدای قوی و البته زبان محترمانه بیان کنید. زیرا باعث افزایش اعتماد به نفس شده و طرف مقابل را تشویق می‌کند که به تصمیم شما احترام بگذارد.

7- استدلال و علت نه گفتن خود را به طور مختصر و متقاعدکننده توضیح دهید و یک جمله برای علت گرفتن این تصمیم خود ارائه دهید تا او نیز توجیه شود که شما واقعا نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

8- پس از رد پیشنهاد، راه حل جایگزینی را پیشنهاد دهید که نیازهای طرف مقابل را برطرف کند و در عین حال محدودیت های شما را نیز پوشش دهد. مثلا روز دیگر یا واگذاری کار به شخص دیگر را پیشنهاد دهید. به عنوان مثال، اگر به دلیل بارندگی نمی توانیم به پارک برویم، می توانیم به جای آن بازی رومیزی یا تماشای فیلم را با هم پیشنهاد کنیم.

9-  کسی مهارت “نه” گفتن مستلزم تلاش و آگاهی کامل است. از راهنمایی های روانشناسان و برنامه های آموزشی برای افزایش درک و مهارت خود در این زمینه استفاده کنید و یا از بخش مشاوره آنلاین روانشناسی با بهترین مشاوران به صورت آنلاین گفتگو کنید.

مهارت نه گفتن در کودکان

مهارت نه گفتن در کودکان

آموزش به کودکان برای اینکه چگونه به درخواست‌های دیگران نه بگویند، بخش اساسی از مراحل رشد و ترتبیت آنهاست. به گفته کارشناسان، تعیین حد و مرز و یادگیری نه گفتن باعث افزایش اعتماد به نفس، ابراز وجود و مهارت های تصمیم گیری در کودکان می‌شود

آموزش نه گفتن در کودکان، با الگوبرداری از رفتار خودمان شروع می‌شود. ما به عنوان والدین باید مرزهای مشخصی را تعیین کنیم و آنها را به طور مؤثر به فرزندانمان منتقل کنیم. به عنوان مثال، اگر کودکی قبل از شام درخواست آب نبات کند، می‌توانیم بگوییم: “نه، تو نمی‌توانی قبل از شام آب نبات بخوری، زیرا مثلا باعث خرایی دندان می‌شود. با ارائه توضیحات دقیق، به کودکان کمک می کنیم تا دلیل تصمیمات ما را درک کنند و ناراحت نشوند.

همچنین وقتی کودکان حد و مرزها را می‌پذیرند و به درستی پاسخ می‌دهند، بهتر است آن‌ها را تحسین کنید. با تقویت رفتار مثبت آن‌ها از طریق تحسین و تشویق، به آن‌ها کمک می‌کنید تا احساس ارزشمند بودن و شایستگی خود را توسعه دهند.

یکی از مزایای آموزش نه گفتن به کودکان این است که به آن‌ها کمک می‌کند از فشار همسالان و موقعیت‌های خطرناک شبیه به آن دور شوند. آن‌ها یاد می‌گیرند که از خودشان و از آنچه که به آن اعتقاد دارند دفاع کنند. علاوه بر این، نه گفتن به کودکان کمک می‌کند تا انعطاف پذیری و هوش هیجانی بیشتری داشته باشند زیرا یاد می‌گیرند که در تعاملات اجتماعی و مذاکره شرکت کنند.

در حالی که نه گفتن را می‌آموزیم باید در صورت امکان به درخواست های او احترام بگذارید و در برخی مواقع نیز پاسخ مثبت بدهید. با این کار اعتماد ایجاد می‌کنید و به کودکان نشان می‌دهیم که برای نیازها و خواسته‌های او ارزش قائل هستید. اگر بچه‌ها بدانند که در صورت امکان به درخواست هایشان احترام می‌گذاریم، احتمال بیشتری وجود دارد که این مرز را بپذیرند و در آینده نیز به آن عمل کنند.

برای آموزش «نه گفتن» به کودکان، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

  • ارتباط قاطعانه را در مکالمات روزمره نشان دهید و به آنها نشان دهید که چگونه افکار و احساسات خود را محترمانه بیان کنند.
  • وقتی بچه‌ها با موفقیت ترجیحات خود را بیان می‌کنند یا حد و مرزی تعیین می کنند، آن تحسین کنید.
  • “نه” گفتن را در موقعیت‌های مختلف تمرین کنید و به کودکان کمک کنید طیف وسیعی از پاسخ های مناسب را برای زمینه‌های مختلف ایجاد کنند.
  • صبور باشید و به کودک اجازه دهید با سرعت خودش یاد بگیرد و رشد کند.

عوامل موثر بر قدرت نه گفتن به دیگران

توانایی نه گفتن یک مهارت حیاتی است و عوامل متعددی وجود دارد که بر قدرت نه گفتن ما تأثیر می‌گذارند.

اولاً، هنجارهای فرهنگی به طور قابل توجهی بر توانایی ما برای نه گفتن تأثیرگذار است. در فرهنگ‌های جمع‌گرا، جایی که منافع گروهی بر حقوق فردی برتری دارد، نه گفتن را می‌توان خودخواهانه یا بی‌احترامی تلقی کرد که منجر به احساس گناه و فشار برای اولویت دادن به نیازهای دیگران بر نیازهای خودمان می‌شود.

ثانیاً، ویژگی‌های شخصیتی نیز می‌توانند بر توانایی ما برای نه گفتن تأثیرگذار باشد. افرادی که تمایل شدیدی به جلب رضایت دیگران دارند و از قضاوت می‌ترسند، ممکن است برای تعیین حد و مرزهای دیگران با چالش‌هایی مواجه شوند. این افراد خواسته‌های دیگران را بر خواسته‌های خود ترجیح می‌دهند که منجر به ایجاد مرزهای ضعیف و عدم کنترل بر زندگی خود می‌شود.

در نهایت، افرادی که در تلاش برای “نه” گفتن به دیگران هستند، اغلب در درون خود خشم فزآینده ای دارند. بعنی ابتدا از دست افراد درخواست کننده عصبانی می‌شوند و با گذشت زمان، این خشم به درون آن‌ها راه می‌یابد، زیرا شروع به سرزنش خود کرده و خود را مقصر می‌داندد. این خشم درونی در نهایت منجر به کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس خواهد شد.

مشکلات و معایب بله گفتن همیشگی

عدم تعیین حد و مرز و بله گفتن همیشه به درخواست‌های دیگران منجر به مشکلات مختلفی می‌شود.

  • بله گفتن مداوم به خواسته های دیگران می تواند منجر به بار کاری بیش از حد شود که منجر به فرسودگی شغلی و کاهش بهره وری شود.
  • تمرکز صرف بر نیازهای دیگران می تواند مانع پیشرفت شما در جهت دستیابی به اهداف و آرزوهایتان شود.
  • موافقت مکرر با درخواست‌ها می‌تواند احساس تعهد و نارضایتی ایجاد کند و به روابط نیز آسیب می‌رساند.
  • این کار باعث نادیده گرفتن نیازها و خواسته‌های خود شده و منجر به احساس ناراحتی، عزت نفس پایین و عدم استقلال می‌شود.

کلام پایانی از «حال»

برای غلبه بر چالش‌های نه گفتن و حفظ تعادل بین نیازهای خود و خواسته های دیگران،باید یاد بگیرید چگونه قاطعانه “نه” بگویید و مرزهایی را بین خودتان و طرف مقابل ایجاد کنید. با انجام این کار، می توانید زمان و انرژی خود را در اولویت قرار داده مطمئن شوید که منابع لازم برای تمرکز بر آنچه واقعا برای شما مهم است را دارید. ضمن اینکه در عین حال روابط محترمانه‌ای نیز با اطرافیان خود خواهید داشت.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات