haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۹ مورد حياتی که باید به روانپزشک بگوییم

پشتیبانی حال
به-مشاور-چه-بگوييم
۱۵ بهمن
ممکن است رفتن پیش روانپزشک برای‌مان سخت باشد و ندانيم به روانپزشک چه بگوییم . مطرح کردن خصوصی‌ترین مسائل و مشکلات در حضور کسی که او را نمی‌شناسیم، اضطراب‌آور به‌نظر می‌رسد. از طرف دیگر ما به ‌تنهایی نمی‌توانیم مشکلات ذهنی‌مان را حل کنیم و گاهی واقعا لازم است به متخصص مراجعه کنیم. داشتن نشانه‌ های افسردگی یا اختلال دوقطبی، اختلال شخصیت مرزی یا وسواس فکری-عملی نیاز جدی به درمان دارند. بعد از برداشتن قدم اول و تعیین وقت پزشک، از خودمان می‌پرسیم حالا به روانپزشک چه بگوییم؟ چه اطلاعاتی را باید با او در میان بگذاریم و تا کجا باید زندگی شخصی‌مان را در مطب فاش کنیم؟

به روانپزشک چه بگوييم

اول باید به این نکته توجه کنید که روانپزشکی و روانشناسی مبتنی بر گفت‌وگوی شما و پزشک است. روانپزشک نمی‌تواند برای شما آزمایش خون یا عکس ایکس ری تجویز کند و از روی آن میزان افسردگی یا اضطراب شما را تشخیص دهد. این نکته که به روانپزشک چه بگوییم بسیار کلیدی و مهم است. برای صحبت با روانپزشک باید با خود و پزشکمان صادق باشیم. پنهان کردن بعضی نکات به ظاهر بی‌اهمیت یا اغراق کردن درباره بعضی مسائل ممکن است روانپزشک را گمراه کند. نکات زیر می‌تواند تا حدی مشکل ما را در برابر این که به روانپزشک چه بگوییم رفع کند.

مشخص كردن مشکل

مشکل‌تان را مشخص کنید. پیش از شروع جلسه با روانپزشک، خوب فکر کنید که درمورد چه موضوعی کمک می‌خواهید. نشانه‌هایی که شما را نگران کرده را فهرست کنید.

اطلاعات كافی

اگر دکتر بخواهد به شما کمک کند، باید اطلاعات کافی داشته باشد. جزییات سابقه‌ بیماری یا مشکلات ذهنی، سابقه‌ درمان‌های قبلی و فهرست داروها و مکمل‌هایی را که مصرف می‌کنید به دکتر بگویید.

جزییاتی از زندگی روزمره‌

لازم است روانپزشک جزییاتی از زندگی روزمره‌ شما بداند. مثل مدت خواب شبانه، برنامه‌ غذایی روزانه و مدت فعالیت بدنی هفتگی‌تان.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل

داروهاي مصرفی

درصورتی که دارو مصرف می‌کنید، خیلی مهم است که نام داروها و مقدار مصرف آنها را بگویید. بهتر است با روانپزشک روراست باشید. اگر داروی تازه‌ای برای شما تجویز کند، این احتمال وجود دارد که میزان داروی دریافتی روزانه‌ شما از حد مجاز بیشتر شود و مشکلات بیشتری ایجاد کند.

منابع استرس زا

 ببینید چه چیزی در خانه یا محل کار در شما استرس ایجاد می‌کند. منابع اضطراب‌ را پزشک‌تان درمیان بگذارید. شاید حرف زدن درباره‌ مسائل ناخوشایندی مثل طلاق یا اخراج شدن از کار خیلی راحت نباشد؛ اما لازم است روانپزشک باید در جریان مشکلات شما قرار گیرد.

خود درمانی

سعی نکنید افسردگی را خودتان درمان کنید. بعضی‌ها به مصرف مواد مخدر یا الکل رو می‌آورند تا نشانه‌ های افسردگی را مدیریت کنند؛ اما نمی‌دانند که شرایط را پیچیده‌تر می‌کنند و برای درمان افسردگی فقط لازم است به پزشک مراجعه کنند. کسی که مواد مخدر یا الکل مصرف می‌کند، لازم است این موضوع را با روانپزشک در میان بگذارد.

تغييرات فيزيكی

بعضی از بیماری‌ها مثل افسردگی فقط روی خلق‌وخو اثر نمی‌گذارند، بلکه نشانه‌های فیزیکی هم دارند. مثلا نداشتن خواب راحت یا کم شدن میل جنسی نشانه‌های جسمی‌ای است که باید به پزشکتان بگویید.

فکر خودکشی

اگر فکر خودکشی به سرتان زده هرگز از روانپزشک پنهانش نکنید.

نقطه‌های تاریک زندگی

شاید گفتن علائم افسردگی مثل بدخوابی یا بی‌اشتهایی خیلی راحت‌تر باشد تا این‌که بگویید مواد مخدر مصرف می‌کنید یا از ظاهر خودتان خجالت می‌کشید. روانپزشک باید تصویر کلی از مشکلات شما داشته باشد، پس بهتر است دردها و مشکلات عمیق را همان ابتدا با او مطرح کنید. صحبت با روانپزشک و درمان مشکلات روحی و روانی باعث افزایش سرزندگی و لذت بردن از زندگی می‌شود.

اگر برای مراجعه حضوری به مطب روانپزشک مشکل دارید و ترجیح می‌دهید از محیط امن خانه‌تان با پزشک مشورت کنید، حال به شما کمک می‌کند! با مراجعه به وبسایت و اپلیکیشن حال می‌توانید در کوتاه‎‌ترین زمان ممکن با روانپزشکان این مجموعه مشاوره پزشک آنلاین داشته باشید.
بیشتر بخوانید: روانپزشک آنلاین
سوالات متداول

آیا برای درمان افسردگی خود درمانی کنم؟

سعی کنید برای درمان افسردگی به روانپزشک مراجعه کنید و مشکلات خود را با او درمیان بگذارید چون ممکن است برای مدیریت افسردگی دست به کارهای پرخطری مثل مصرف مواد مخدر بزنید.

آیا گفتن علائم افسردگی و تمام مشکلات به روانپزشک درست است؟

بله بایستی تمامی مشکلات بزرگ و علائم افسردگی را همان ابتدا با روانپزشک در میان بگذارید . برای مطالعه بیشتر به مقاله حال راجع به علائم افسردگی سر بزنید.

منبع
mayoclinic.org

مقالات مرتبط

ترفندهای کنترل خشم

كنترل خشم یک برنامه روان درمانی برای کنترل و پیشگیری از خشم است. بسیاری از استراتژی های درمانی برای کمک به شما در مقابله با خشم در دسترس تان هستند، اما محبوب ترین آنها ، درمان شناختی رفتاری (CBT)، یک درمان کوتاه است که ثابت شده اثربخش ترین و مؤثرترین روش درمان و کنترل خشم است. از طریق جلسات CBT با یک مشاور متخصص در این زمینه ، بیماران اغلب تحت درمان موارد زیر را تمرین می کنند :

پشتیبانی حال
۲۶ / ۰۹ / ۹۷
چطور جلوی حسادت رو بگیریم؟

شما ممکن است مستعد حسادت به موفقیت دیگران باشید و هنگامی که حسادت می کنید احساس بدتری نسبت به خود داشته باشید. به همین دلیل مهم است که به دستاوردهای دیگران جور دیگری نگاه کنید . نه تنها رفتاری ناسالم است که اجازه دهید اعتماد به نفس شما با آنچه که دیگران انجام می دهند پائین بیاید، بلکه بی فایده است که به موفقیت های دیگران حسادت کند. (بیشتر…)

پشتیبانی حال
۲۵ / ۰۶ / ۹۷
بین گزینه‌ های روی میز همیشه «صداقت» را برداریم؟

در زندگی لحظاتی وجود دارند که صداقت بهترین سیاست است.

پشتیبانی حال
۲۷ / ۰۵ / ۹۸
 حال-افرادی که دلسوز خودشان هستند چه عاداتی دارند
توسعه فردی: چطور دلسوزی برای خودم، حالم را بهتر می کند؟

دلسوزی برای خودم یکی از بهترین روش‌های عشق ورزی به خود است.

پشتیبانی حال
۰۸ / ۱۰ / ۹۸
تبدیل-شدن-به-فرد-خوش-بین
۵ روش آسان برای تبدیل شدن به یک فرد خوش بین

در این مقاله به ۵روش آسان و کاربردی از قبیل: تعیین یک قدرت شخصی، تعیین یک هدف قابل دستیابی و توجه به پیشرفت خود، تبدیل کردن شرایط اضطراری به فرصت ها و تمرین کردن تاثیر گذاری بر روی ذهن برای تبدیل شدن به فردی خوش بین که به تفسیر توضیح داده شده است (بیشتر…)

پشتیبانی حال
۰۲ / ۰۴ / ۹۷
حال، پیامد عزت نفس پایین و روش‌های بهبود آن
توسعه فردی: عزت نفس بالا، مهره گمشده مسیر موفقیت من

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که عزت نفس پایین شبیه یک بیماری مسری رو به رواج است و پیامد عزت نفس پایین را میتوان در نحوه نگرش افراد و شیوه زندگیشان مشاهده کرد.

پشتیبانی حال
۲۳ / ۰۷ / ۹۸

6 دیدگاه

  • متاسفانه من بعد از کلی کلنجار رفتن با خودم به مشاور مراجعه کردم ولی کاملا منو قضاوت میکرد به همین دلیل دیگه ادامه ندادم
    مشاوره ام رو تغییر دادم و الان کاملا راضیم 🙂

    • منم رفتم پیش مشاوری که فوقشو از دانشگاه تهران گرفته بود ولی فقط قضاوتم میکرد خیلی دلسرد کننده بود

  • من اوابل به مشاوره نمیرفتم.بعد که پیش روانپزشک و روانشناس رفتم بماری منو درست تشخیص نمیدادن.الان روانپزشکو روانشناسمو عوض کردم فعلا خوب بوده