جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درمان کرونا در منزل / بهترین روش‌های مراقبت از فرد مبتلا به کرونا

درمان کرونا در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

درمان کرونا در منزل چقدر امکان‌پذیر است؟ برای پاسخ به این سوال شما را به تجربه دوساله این بیماری ارجاع می‌دهیم. اگر در این مدت خبرهای مرتبط با کرونا را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که درصد کمی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ برای درمان به بستری‌شدن در بیمارستان نیاز دارند. بخش بزرگی از کسانی‌که دچار این بیماری هستند، باید روند درمان و بهبودی را در خانه بگذرانند. پیش از این بهتر است تست کرونا در منزل بدهید تا از ابتلا به بیماری مطمئن شوید.

به همین دلیل توصیه می‌شود همه افراد با نکات مراقبتی و درمان کرونا در منزل آشنایی داشته باشند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان به کرونا مبتلا شوید چه کارهایی انجام می‌دهید؟ چگونه متوجه می‌شوید که به مراقبت اضطراری نیاز است؟ چه مدت باید در قرنطینه بمانید؟ برای جلوگیری از انتشار ویروس چه کارهایی انجام می‌دهید؟ چگونه باید از یک بیمار حمایت کنید و روی استرس‌تان کنترل داشته باشید؟ این‌ها سوالاتی هستند که سعی می‌کنیم در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم. البته اگر کرونا را تا حدودی می‌شناسید می‌توانید مقاله سویه جدید کرونا در ایران و خطرات آن را نیز مطالعه کنید.


تصویر خدمات اقساطی

درمان کرونا در منزل چه‌زمانی باید شروع شود؟

پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا، معمولا سه تا هفت روز طول می‌کشد تا علائم اولیه آشکار شوند. این زمان در افراد مختلف متفاوت است. علائم اولیه کرونا شامل تب بیش از ۳۸ درجه، سرفه‌های مداوم، تغییر در حس بویایی و چشایی، خستگی، سردرد، گلو درد و تنگی نفس است. البته بیشتر بیماران همه این نشانه‌ها را ندارند و احتمالا فقط برخی از آن‌ها را حس می‌کنند. اگر دچار چند مورد از این علائم شدید، باید فورا خود را قرنطینه کنید و به کسانی که در چند روز گذشته با آن‌ها تماس داشته‌اید اطلاع دهید؛ چون ممکن است آن‌ها هم ناقل باشند!

بیشتر بخوانید: درمان سرفه کرونا

در این مرحله نیاز به مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان یا تصویربرداری از قفسه سینه نیست. اما ما به شما توصیه می‌کنیم که با یک پزشک در تماس باشید و علائم خود را با او در میان بگذارید تا در صورت تغییر جدی در وضعیت، شما را راهنمایی کند. از آن‌جا که شما به عنوان یک بیمار مبتلا به کرونا، ناقل آن به حساب می‌آیید، بهتر است که از تردد در مکان‌های عمومی تا حد امکان خودداری کنید. حتما می‌پرسید پس چطور به دکتر مراجعه کنیم؟

استفاده از خدمات پزشکی آنلاین بهترین راه برای تماس با مشاوران آگاه و متخصص است. سامانه حال از ابتدای شیوع کرونا و برای راحتی بیماران، بخشی را با عنوان مشاوره کرونا ایجاد کرده که بیماران می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز و از طریق آن به خدمات به‎روز و مشاوران متخصص دسترسی داشته باشند. حتی انجام تست کرونا در خانه هم از طریق این سامانه امکان‌پذیر است و نیاز به خروج از خانه را برای بیمارانی که در قرنطینه به سر می‌برند به حداقل می‌رساند. شما در این روزها تحت‎نظر پزشک هستید و می‌توانید هر تغییر غیرعادی در علائم خود را با او در میان بگذارید.

بیشتر بیمارانی که به کرونای خفیف دچار شده‌اند، بعد از چند روز استراحت در منزل، مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک آنلاین، خوردن غذاهای سبک کم چرب و نوشیدن مایعات بهبود پیدا می‌کنند. با گذشت چند روز اگر حس کردید وضعیت شما رو به بهبودی نیست، علائم ثابت مانده یا تشدید شده‌اند و قادر به انجام فعالیت‌های عادی خود نیستید، می‌توانید با توصیه پزشک به یک مرکز درمانی یا بیمارستان مراجعه کنید. تصمیم‌گیری در مورد بستری شدن در بیمارستان یا ادامه درمان در منزل به شرایط بیمار وابسته است و به تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان کرونا در خانه چه اصولی دارد؟

حدود ۸۰ درصد از کسانی‌که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، نوع بدون علامت یا خفیف با حداقل علامت را تجربه می‌کنند. به این بیماران توصیه می‌شود که بسته به شدت علائم بین یک تا دو هفته در خانه ایزوله یا به اصطلاح قرنطینه شوند. این کار علاوه بر این که به بهبود سریع‌تر افراد کمک می‌کند، از آلودگی سایر افراد جامعه هم جلوگیری خواهد کرد.

به‌‏طور کلی احتمال بستری‌شدن در بیمارستان در میان جوانان دارای سیستم ایمنی سالم کمتر است و می‌توانند با درمان کرونا در خانه بهبود پیدا کنند.. بیشتر بستری‌شدگان را افراد مسن یا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای که در در معرض خطر بالای عفونت شدید هستند، تشکیل می‌دهند. سایر بیماران معمولا با استراحت کافی و رعایت توصیه‌های پزشکان، در منزل می‌توانند سلامتی خود را باز یابند. انجام اقدامات درمانی و کمک به بهبود بیماران مبتلا به کرونا در خانه در شرایط مختلفی انجام می‌شود. در این بخش به معرفی روش‌های مراقبتی که لازم است توسط خود بیمار، مراقبان او و… انجام شود می‌پردازیم.

 

10 نکته که باید توسط بیمار مبتلا به کرونا  رعایت شود:

اگر خود شما به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید، باید تلاش کنید تا علاوه بر بهبودی و درمان کرونا در منزل، از گسترش ویروس در جامعه و خانه و مبتلا شدن اطرافیان‌تان هم جلوگیری کنید. پزشکان روش‌هایی را برای این کار توصیه می‌کنند که شامل موارد زیر است:

  1. فعالیت خود را در محل کار، مدرسه و اجتماع متوقف کرده و در خانه بمانید.
  2. از سوار شدن در وسایل حمل‌ونقل عمومی، اتوبوس، تاکسی و… خودداری کنید.
  3. اگر ممکن است در یک اتاق جداگانه از سایر اعضای خانواده خود استراحت کنید و غذا بخورید. پنجره‌های اتاق را باز کنید تا هوای کافی در آن جریان داشته باشد.
  4. اگر امکان‌پذیر است از حمام و سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کنید.
  5. تا جایی که ممکن است از حضور در فضاهای مشترک خانه دوری کنید. در هنگام استفاده از این فضاها هم حرکات خود را محدود کنید و حداقل دو متر با سایرین فاصله داشته باشید.
  6. سطوحی که توسط شما بیشتر لمس می‌شوند (مثل دستگیره در، کلیدهای برق و…) را مرتب تمیز کنید.
  7. روزانه چند بار دست‌های خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید یا از ضدعفونی‌کننده‌های دارای الکل – حداقل ۶۰ درصد الکل- استفاده کنید.
  8. از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مثل ظروف، حوله، ملافه و لوازم الکترونیکی خود جدا خودداری کنید.
  9. اگر مجبور به تماس با دیگران هستید حتما ماسک بزنید و ماسک خود را هر چند ساعت یک بار تعویض کنید.
  10. هنگام سرفه یا عطسه باید دهان و بینی را به خوبی با دستمال بپوشانید و بلافاصله آن را در یک سطل زباله در دار بیندازید.

در این مرحله گاهی پزشکان توصیه می‌کنند برخی از داروها را برای کاهش علائم یا بهبود سریع‌تر استفاده کنید. لازم است تاکید کنیم که از مصرف خودسرانه هر نوع داروی شیمیایی یا گیاهی بدون تجویز پزشک خودداری کنید و پیش از مصرف یا تغییر دوز داروهای خود، حتما با پزشک تماس بگیرید. هیچ یک از داروهای بدون نسخه که در دسترس بیماران قرار دارند، قابلیت درمان کرونا را نداشته و داروهای تایید شده برای درمان این بیماری نیز باید با تجویز پزشک و در دوز مجاز و مدت زمان مشخص استفاده شوند.

7 نکته که باید توسط مراقبت‌کننده از بیمار و برای پیشگیری از ابتلا رعایت شود:

  1. در طول روز چندین بار دست‌های خود را با آب و صابون یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده مناسب بشویید. این کار را به خصوص بعد از تماس با بدن بیمار یا لمس ظروف و لباس‌ها و اشیای مرتبط با او به دقت انجام دهید و از لمس صورت خود با دست‌های آلوده خودداری کنید.
  2. هر زمان که با بیمار در یک اتاق قرار دارید حتما ماسک بزنید. تا جای ممکن فاصله مناسب از بیمار را رعایت کنید. ماسک‌ها را بعد از استفاده در یک سطل زباله در دار قرار داده و دست‌ها را بشویید.
  3. برای جلوگیری از آلوده شدن سایر اعضای خانواده تا جای ممکن وسایل مشترک با بیمار را ضدعفونی کنید.
  4. لباس‌های بیمار را با آب گرم در ماشین لباسشویی بشویید و آن‌ها را در مجاورت نور خورشید قرار دهید یا با اتوی داغ خشک کنید. بعد از تماس با لباس‌ها حتما دست‌های خود را به خوبی بشویید.
  5. بهتر است در هنگام لمس ظروف و جمع کردن یا شستن آن‌ها دستکش بپوشید. ظروف را با استفاده از آب داغ بشویید و بعد از خارج کردن دستکش‌ها مجددا دست‌ها را ضدعفونی کنید.
  6. در دوره درمان کرونا در منزل از تماس مستقیم با مایعات بدن بیمار مثل ترشحات بینی و دهان، ادرار و مدفوع خودداری کنید. اگر مجبور به لمس بدن بیمار هستید حتما از دستکش‌های یک‌بار مصرف استفاده کنید و بعد از دور انداختن دستکش، دست‌ها را بشویید.
  7. در طول دوره بیماری از پذیرش مهمان در خانه خودداری کنید. سعی کنید تا پایان دوره قرنطینه و رفع علائم از ملاقات‌های غیرضروری با اطرافیان دوری کنید.

 

بیشتر بخوانید: مراقبت از سالمندان در دوران کرونا

قرنطینه برای فرد مبتلا و فرد مشکوک به کرونا چطور باید انجام شود؟

نحوه قرنطینه و فعالیت‌هایی که باید طی آن انجام شود در کسانی که به کرونا دچار هستند متفاوت از افرادی است که مشکوک به ابتلا بوده‌اند. در واقع همه کسانی که در روزهای گذشته با یک فرد ناقل دارا یا بدون علامت در تماس بوده‌اند، باید برای پیشگیری از ابتلای دیگران، خود را با شرایط خاصی قرنطینه کنند. این شرایط عبارتند از:

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

الف- قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا

ایزوله کردن، برای جداسازی افراد مبتلا به ویروس کرونا از سایر افراد استفاده می‌شود. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید درباره نحوه ماندن در قرنطینه و پایان دادن به آن با پزشک خود مشورت کنند. حداقل دو هفته قرنطینه به‌طور عمومی برای همه کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده توصیه می‌شود. برای پایان دادن به قرنطینه همیشه به انجام آزمایش مجدد نیازی نیست؛ اما لازم است که:

  • حداقل ۵ روز از بهبود علائم و کاهش آن گذشته باشد. با این حـال لازم است در هنگام تماس با دیگران ماسک بزنید و فاصله لازم را رعایت کنید.
  • حداقل ۲۴ ساعت بدون تب بوده و مصرف داروهای تب بر را قطع کرده باشید.
  • احساس بهبودی کنید. البته برخی از عوارض کرونا مثل از دست دادن حس بویایی یا چشایی ممکن است برای چند ماه باقی بمانند که نباید برای پایان قرنطینه به آن‌ها توجه کنید.

این توصیه‌ها ممکن است برای افراد دارای ضعف سیستم ایمنی یا مشکلات زمینه‌ای و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی کارایی نداشته باشد و تدابیر مراقبتی دیگری در مورد آن‌ها اعمال شود. در این خصوص حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرنطینه افراد مشکوک به کرونا

پزشکان توصیه می‌کنند که اگر با یک فرد مبتلا به کرونا، که درمان کرونا در خانه را انتخاب کرده، در تماس بوده یا از او مراقبت می‌کنید، در صورتی که به‌طور کامل واکسینه نشده‌اید، پنج روز بعد از تماس آزمایش کرونا بدهید. ضمنا ۵ روز  قرنطینه بعد از آخرین تماس با بیمار هم راهکار مناسبی به نظر می‌رسد. کسانی که شرایط ماندن در قرنطینه را ندارند باید حتما از ماسک استفاده کنند و تا جای ممکن با دیگران تماس مستقیم نداشته باشند. افرادی که از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت کرده‌اند، در صورت داشتن یکی از شرایط زیر نیاز به قرنطینه ندارند:

  • در شش ماه گذشته به‌‌طور کامل واکسینه شده و در حـال حاضر هیچ علامتی از ابتلا به کرونا ندارند. کسانی که بیش از شش ماه از آخرین واکسن و دوز تقویت‏کننده (بوستر) آن‌ها می‌گذرد، باید حداقل ۵ روز در قرنطینه بمانند و در روزهای آینده هم در همه مکان‌ها از ماسک استفاده کنند.
  • در سه ماه گذشته به کرونا مبتلا شده و به‏طور کامل بهبود یافته‌اند و در حـال حاضر هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارند.

چطور می‌توان استرس کرونا را مدیریت کرد؟

همان‌طور که شما یا اطرافیان‌تان در حـال بهبودی از این بیماری هستید، باید به دنبال حمایت عاطفی هم باشید. توصیه می‌شود در طول قرنطینه درمان کرونا در منزل از طریق تلفن، پیامک، تماس تلفنی یا تصویری با دوستان و سایر اعضای خانواده در تماس باشید. نگرانی‌های خود را با آن‌ها در میان بگذارید و تا جای ممکن از اخبار فاصله بگیرید. به جای خواندن خبر سعی کنید بیشتر به مطالعه، تماشای فیلم یا بازی‌های سرگرم‌کننده مشغول شوید.

کسانی که از یک بیمار مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنند، ممکن است با استرس زیاد ناشی از کرونا مواجه باشند. آن‌ها احتمالا نگران سلامتی خود و سایر اعضای خانواده هم خواهند بود. این استرس می‌تواند بر نحوه غذا خوردن، خوابیدن و تمرکز آن‌ها تاثیر بگذارد و به تدریج منجر به تضعیف جسمی و روانی شود. افزایش مصرف الکل و دخانیات هم یکی دیگر از مشکلاتی است که این مراقبان گاهی در دام آن می‌افتند! لازم است برای مراقبت از خود کارهای زیر را انجام دهید:

  • برنامه روزانه خود شامل دوش گرفتن، رسیدگی به خود و… را حفظ کنید
  • از اخبار مرتبط با کرونا که در رسانه‌ها منتشر می‌شود دوری کنید
  • غذاهای سالم و مقوی بخورید
  • آب کافی بنوشید
  • فعالیت بدنی کافی داشته باشید
  • خواب خوب و باکیفیت داشته باشید
  • از الکل و دخانیات دوری کنید
  • مدیتیشن کنید یا با حرکات کششی و نفس عمیق به خود آرامش بدهید
  • از انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود لذت ببرید
  • با دیگران ارتباط موثر داشته باشید و احساسات خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید

همچنین می‌توانید این مطلب بخوانید:چطور استرس کرونا را مدیریت کنیم؟

باید توجه کنید که مراقبت از خود، علاوه بر این که استرس شما را در رابطه با سلامتی دیگران کاهش می‌دهد، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس، خستگی و… هم موثر باشد. با تقویت خود قطعا انرژی کافی برای مراقبت بیشتر از عزیزانتان خواهید داشت و به این ترتیب می‌تواند حـال خوب خود را به آن‌ها هم انتقال دهید.

 

حرف آخر

بیماری کووید-۱۹ که در اثر فعالیت کرونا ویروس در بدن انسان ایجاد می‌شود معمولا با عوارض عفونی تنفسی همراه است. علی‌رغم خطراتی که این بیماری در افراد مختلف، به‎ویژه کسانی که در مقابل آن واکسینه نشده‌اند ایجاد می‌کند، درصد کمی از مبتلایان به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا خواهند کرد. بیشتر افرادی که به کووید-۱۹ دچار می‌شوند می‌توانند از طریق استراحت کافی در منزل و رعایت توصیه‌های ارائه شده توسط پزشکان، دوره درمان را به خوبی پشت سر بگذارند و به زندگی عادی خود برگردند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان به کرونای خفیف دچار هستید و برای چگونگی مراقبت از خود در برابر این بیماری یا پیشگیری از انتقال آن به راهنمایی پزشکی نیاز دارید، می‌توانید از مشاوران بخش کرونای حال کمک بگیرید. تجربه شما در مورد درمان کرونا در منزل چه بوده است؟

 

سوالات متداول درمان کرونا در منزل

آیا افرادی که علائم خفیف کرونا دارند می‌توانند با درمان کرونا در خانه بهبود یابند؟

افراد بدون علامت یا با علائم خفیف کرونا می‌توانند در خانه این بیماری را مدیریت کنند. علائم این بیماری از ۵ روز تا دو هفته بعد از تماس آشکار شده و لازم است بیماران تا دو هفته قرنطینه شوند.

علائم و نشانه‌های بیماری کرونا چیست؟

علائم تنفسی و تنگی نفس، تب و سرفه از علائم شایع آن هستند. در موارد شدیدتر این بیماری می‌تواند به ذات‌الریه، سندرم حاد تنفسی و گاهی مرگ منجر شود. تغییر حس بویایی و چشایی هم در برخی مشاهده شده است.

برای مقابله با اثرات قرنطینه چه باید کرد؟

استرس ناشی از این بیماری در کنار کم تحرکی دوران قرنطینه می‌تواند اثرات جسمی و روانی زیادی به دنبال داشته باشد. با کمک فعالیت بدنی و تکنیک‌های تمدد اعصاب و مدیتیشن تا حدودی می‌توان این عوارض را کاهش داد.

در طول قرنطینه چگونه آب بدن خود را حفظ کنیم؟

آب ساده بهترین نوشیدنی در طول درمان بیماری است. تا حد امکان از مصرف نوشیدنی‌های حاوی شکر خودداری کرده و برای بهبود طعم آب به آن کمی تکه‌های میوه‌ تازه یا منجمد یا سبزیجات معطر مثل نعنا اضافه کنید.

دستورالعمل تغذیه مناسب در قرنطینه کووید-۱۹ چیست؟

برای رسیدن به سلامتی لازم است که غذای سالم بخورید و آب کافی بنوشید. میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کرده و از نوشیدن الکل خودداری کنید. آبمیوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی انتخاب مناسبی برای این دوران نیستند.

برای دریافت راهنمایی درباره درمان کرونا در منزل از چه کسی کمک بگیریم؟

توصیه می‌شود که با شروع علائم کرونا حتما با یک پزشک مشورت کنید. اگر می‌خواهید بدون نیاز به خروج از منزل با یک پزشک در تماس باشید، از پزشکان بخش کرونا حال راهنمایی بگیرید.


منابع:

mayoclinic.org

patient.info

everydayhealth.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات