جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سونوگرافی بیضه / چه مواردی با سونوگرافی بیضه مشخص می‌شود

سونوگرافی بیضه
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

سونوگرافی بیضه یک تکنیک تصویربرداری است که یکی از مزایای اصلی آن این است که می تواند به پزشکان در تشخیص توده های خوش خیم و بدخیم بیضه کمک کند، زیرا سرطان بیضه یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان جوان است، اما در صورت تشخیص زودهنگام به راحتی قابل درمان است. علاوه بر تشخیص توده های بیضه، سونوگرافی همچنین می تواند برای ارزیابی جریان خون به بیضه ها و ارزیابی ناهنجاری های کیسه بیضه، مانند جمع آوری مایعات یا فتق، استفاده شود.

به طور کلی، سونوگرافی بیضه ابزار ارزشمندی در تشخیص و مدیریت شرایط مختلف موثر بر بیضه است. اگر علائمی مانند درد، تورم یا توده‌ای در بیضه‌های خود را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک سونوگرافی بیضه را برای تعیین علت علائم و ایجاد یک برنامه درمانی مناسب توصیه کند. برای انجام سونوگرافی بیضه در منزل می‌توانید از بخش سونوگرافی در منزل اقدام کرده و ثبت سفارش نمایید تا تمامی مراحل در آرامش و در خانه خودتان انجام شود.


تصویر خدمات اقساطی

علت نیاز به سونوگرافی بیضه

سونوگرافی بیضه یک ابزار تشخیصی است که توسط متخصصان برای ارزیابی سلامت بیضه ها استفاده می شود. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا بیمار ممکن است به این نوع مطالعه تصویربرداری نیاز داشته باشد. یکی از شایع ترین دلایل سونوگرافی بیضه، بررسی توده یا تورم در یک یا هر دو بیضه است که می‌تواند نشانه بیماری هایی از جمله سرطان بیضه، اپیدیدیمیت یا هیدروسل بیضه باشند. سونوگرافی بیضه می تواند به شناسایی ماهیت توده و راهنمایی تصمیمات درمانی بیشتر کمک کند.

یکی دیگر از دلایل انجام سونوگرافی بیضه، ارزیابی ناباروری است. درواقع سونوگرافی می‌تواند به تعیین اینکه آیا ناهنجاری خاصی در بیضه ها وجود دارد که منجر به ناباروری مردان شود. این اطلاعات می تواند به پزشکان در ایجاد یک دوره درمانی مناسب کمک کند. علاوه بر این، در صورتی که بیمار درد یا ناراحتی در آن ناحیه داشته باشد، ممکن است سونوگرافی بیضه تجویز شود که می‌تواند علل خاصی مانند پیچ خوردگی، عفونت یا ضربه داشته باشد.

علائم سرطان بیضه را بشناسید

آمادگی برای سونوگرافی بیضه

طبیعی است که قبل از عمل سونوگرافی بیضه احساس اضطراب داشته باشید. با این حال، با کمی آماده سازی، می توانید اطمینان حاصل کنید که روند به آرامی و راحت پیش می رود. ابتدا، احتمالاً باید ناحیه کیسه بیضه را قبل از سونوگرافی بتراشید زیرا مو می تواند با امواج اولتراسوند تداخل داشته باشد و بر وضوح تصاویر به دست آمده تأثیر بگذارد. استفاده از یک تیغ تمیز و تازه و استفاده از کرم یا ژل اصلاح برای به حداقل رساندن هرگونه ناراحتی یا تحریک توصیه می شود.

در مرحله بعد، پوشیدن لباس راحت و گشاد مهم می‌شود. همچنین ممکن است بخواهید یک لباس زیر حمایتی به همراه داشته باشید، زیرا این می تواند به کاهش هر گونه ناراحتی که ممکن است در طول عمل تجربه کنید کمک کند. علاوه بر این، ممکن است بخواهید از نوشیدن مقادیر زیاد مایعات قبل از سونوگرافی خودداری کنید، زیرا مثانه پر برای سونوی بیضه ضروری نیست.  در نهایت، سعی کنید در طول سونوگرافی بیضه آرام باشید. خود سونوگرافی بدون درد و غیر تهاجمی است و معمولاً در عرض 30 دقیقه تمام می شود.

سونوگرافی بیضه در منزل

سونوگرافی کالر داپلر بیضه

سونوگرافی داپلر رنگی بیضه یک تکنیک تصویربرداری است که برای ارزیابی جریان خون به بیضه‌ها استفاده می شود. در طی سونوگرافی بیضه، یک مبدل (وسیله ای که امواج صوتی ساطع می کند) روی بیضه ها قرار می گیرد و امواج صوتی با فرکانس بالا به سمت آنها هدایت می شود. امواج صوتی از بافت های بیضه منعکس می شود و پژواک های برگشتی با استفاده از کامپیوتر به تصاویر تبدیل می شوند. سونوگرافی داپلر رنگی همچنین می تواند برای اندازه گیری سرعت و جهت جریان خون در بیضه ها استفاده شود.

این تکنیک به ویژه در ارزیابی شرایطی مانند پیچ خوردگی بیضه، واریکوسل و اپیدیدیمیت مفید است و ممکن است باعث تغییر در جریان خون بیضه شود. ضمن اینکه سونوگرافی کالر داپلر بیضه می تواند به تشخیص ناهنجاری ها در اندازه، شکل و بافت بیضه ها نیز کمک کند.

سونوگرافی بیضه و اسکروتوم

اسکروتوم یا کیسه بیضه بخش جذاب و پیچیده ای از آناتومی مردانه است که نقش مهمی در سلامت باروری ایفا می کند. این کیسه منحصر به فرد از پوست و ماهیچه ها بیضه ها را که مسئول تولید اسپرم و تستوسترون هستند، در خود جای داده است. علیرغم اهمیت آن، اسکروتوم اغلب نادیده گرفته می شود و مورد توجه قرار نمی گیرد. با این حال، با پیشرفت در فناوری تصویربرداری پزشکی مانند اولتراسوند، اکنون می توانیم درک عمیق تری از این ساختار قابل توجه به دست آوریم.

درباره آزمایش اسپرم بیشتر بدانید.

سونوگرافی اسکروتوم برای بررسی کیسه بیضه، پروستات و وزیکول های منی استفاده می شود. البته سونوگرافی پروستات نیز این کار را انجام می‌دهد. اما سونوگرافی اسکروتوم می تواند به تشخیص بیماری هایی مانند تورم کیسه بیضه، واریکوسل، هیدروسل، فتق مغبنی و پیچ خوردگی بیضه نیز کمک کند.

سونوگرافی بیضه چگونه انجام میشود

سونوگرافی بیضه یک آزمایش تصویربرداری است که معمولاً برای تشخیص شرایط مختلفی که بر بیضه‌ها تأثیر می‌گذارند استفاده می‌شود.

در طول سونوگرافی بیضه از بیمار خواسته می شود که روی میز دراز بکشد. سونوگرافیست یا رادیولوژیست یک ژل گرم و مبتنی بر آب را روی کیسه بیضه اعمال می کند تا به هدایت امواج صوتی کمک کند. این ژل امکان تماس بهتر بین پوست و پروب اولتراسوند را فراهم می کند، که سپس در سراسر کیسه بیضه به جلو و عقب حرکت می کند تا بهترین زاویه برای تصویربرداری را پیدا کند.

آزمایش معمولاً حدود 15 تا 30 دقیقه طول می کشد و در طی آن از بیمار خواسته می‌شود وضعیت خود را تغییر داده یا نفس خود را به طور لحظه ای نگه دارد تا به سونوگرافیک کمک کند تصاویر بهتری دریافت کند.

پس از اتمام سونوگرافی بیضه، سونوگرافیست تصاویر تولید شده  را تجزیه و تحلیل می کند و گزارشی را برای پزشک ارجاع می دهد. این گزارش شامل یافته هایی در مورد اندازه، شکل و بافت بیضه ها، وجود هر گونه ناهنجاری یا ضایعه، و هر گونه اطلاعات مرتبط دیگر خواهد بود. به طور کلی، سونوگرافی بیضه یک روش ایمن و غیر تهاجمی است که اطلاعات تشخیصی ارزشمندی را برای انواع بیماری‌های مؤثر بر بیضه‌ها ارائه می‌کند.

سونوگرافی اسکروتوم

تفسیر جواب سونوگرافی بیضه

به طور کلی، یک سونوگرافی معمولی بیضه دو بیضه با اندازه و شکل مشابه را با سطح صاف و پژواک یکنواخت نشان می دهد. هیچ توده جامد، کیست یا کلسیفیکاسیون در داخل بیضه ها نباید دیده شود. اپیدیدیم که یک ساختار مارپیچ است و در پشت هر بیضه قرار دارد نیز باید طبیعی به نظر برسد.

در صورت مشاهده ناهنجاری در سونوگرافی، در گزارش توضیح داده خواهد شد. برخی از یافته های رایج عبارتند از:

  • توده های بیضه: این توده ها ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند و به صورت ضایعات جامد یا کیستیک (پر از مایع) ظاهر شوند.
  • واریکوسل: وریدهای بزرگ در کیسه بیضه که در برخی موارد می تواند باعث ناباروری شود.
  • هیدروسل: مجموعه ای از مایع در اطراف بیضه که می تواند باعث تورم و ناراحتی شود.
  • کیست های اپیدیدیم: کیسه های پر از مایع که در نزدیکی اپیدیدیم قرار دارند.
  • التهاب یا عفونت: این ممکن است با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده و تغییر در اکوژنیسیته نشان داده شود.

توجه به این نکته ضروری است که تفسیر پاسخ سونوگرافی بیضه باید همیشه توسط یک دکتر داخلی آنلاین تفسیر شود.

هزینه سونوگرافی بیضه در سال 1402

اگربخواهید سونوگرافی بیضه در منزل را تجربه کنید می‌توانید این خدمت را از بخش سونوگرافی در منزل درخواست کرده و پس از ثبت سفارش منتظر حضور سونوگراف در منزل خود باشید. او با دستگاهی که به همراه می‌آورد عملیات سونوگرافی بیضه را در خانه شما انجام خواهد داد. هزینه سونوگرافی بیضه در سال 1402 قیمتی معادل 900 هزارتومان است که اگر بیمه تکمیلی داشته باشید می‌توانید از این سرویس استفاده کرده و مبلغ آن را نیز از بیمه دریافت کنید. سایر خدمات پزشکی در منزل را نیز می‌توانید از مجموعه حال دریافت کنید.

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات