جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آمپول پروژسترون برای چیست؟ موارد استفاده، عوارض و نحوه تزریق

آمپول پروژسترون برای چیست
تاریخ بروزرسانی : ۰۹ خرداد

آمپول پروژسترون برای چیست؟ آمپول پروژسترون درواقع برای درمان اختلالات قاعدگی استفاده می‌شود و یکی داروهای موثر در پیشگیری از سقط جنین است. از عوارض این دارو می‌توان به خونریزی نامنظم قاعدگی یا آمنوره اشاره کرد که در برخی موارد در زنان رخ می‌دهد.


تصویر خدمات اقساطی

آمپول پروژسترون به انگلیسی

Progesterone ampoule

کاربرد آمپول پروژسترون

درمان اختلالات قاعدگی – پیشگیری از سقط جنین

آمپول پروژسترون برای چیست؟

اما آمپول پروژسترون برای چیست؟ یکی از رایج‌ترین کاربردهای آن برای درمان خونریزی رحمی ناشی از نوسانات هورمونی است. علاوه بر این، می توان از آن برای درمان زنانی که دوره‌های قاعدگی منظمی ندارند استفاده کرد. با این حال، استفاده از آن به همین جا ختم نمی شود. پزشک ممکن است بسته به شرایط فردی شما، آمپول پروژسترون را به دلایل دیگری نیز تجویز کند.

بر اساس مطالعه ای که در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم منتشر شده است، پروژسترون نقش مهمی در حفظ سلامت رحم و جلوگیری از خونریزی بیش از حد دارد. در مواردی که عدم تعادل هورمونی باعث پریودهای نامنظم یا خونریزی شدید می‌شود، آمپول پروژسترون به بازگرداندن شرایط قبل و کاهش علائم کمک می‌کند.

علاوه بر این، آمپول پروژسترون نظم قاعدگی را بهبود بخشیده و خونریزی را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کاهش می‌دهد.

البته در ادامه این موضوع که آمپول پروژسترون برای چیست، باید گفت که این آمپول برای همه مناسب نیست و استفاده از آن باید توسط یک پزشک آنلاین که متخصص است تایید شود.

آمپول پروژسترون برای چیست؟

آمپول پروژسترون چگونه تزریق می‌شود؟

در ادامه نحوه تزریق آمپول پروژسترون و فاکتورهای مهمی که باید در نظر گرفته شود را بررسی خواهیم کرد.

آمپول پروژسترون باید به صورت عضلانی در کلینیک یا بیمارستان تزریق شود. این نوع تزریق معمولاً در عضله بازو، ران یا باسن انجام می‌شود. این دارو باید یک بار در روز و به مدت 6 تا 8 روز استفاده شود و دوز آن باید توسط پزشک بر اساس شرایط بیمار تعیین شود.

دستورات قبل از تزریق آمپول پروژسترون

قبل از تزریق، باید از اقدامات احتیاطی که برای اطمینان از استفاده ایمن و موثر انجام می‌شود، آگاه باشید و قبل از تزریق آمپول پروژسترون، دکتر غدد آنلاین را در مورد سابقه سلامت خود مطلع کنید.

اگر به پروژسترون یا هر یک از اجزای مورد استفاده در تزریق حساسیت دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. علاوه بر این، اگر در گذشته هر گونه واکنش آلرژیک به داروها، غذاها یا مواد دیگر داشته‌اید، باید این موارد رانیز  به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر سابقه اختلالات خونریزی، لخته شدن خون ذا دارید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. علاوه بر این، اگر سابقه سرطان سینه یا حتی سابقه خانوادگی آن و یا سایر انواع سرطان را دارید و یا بیماری‌هایی مانند بیماری‌کبد، حمله قلبی، سکته مغزی و یا حتی توموری داشته‌اید که در پاسخ به استروژن یا پروژسترون رشد می‌کند باید پزشک را آگاه کنید. خونریزی بدون علت واژن و سقط جنین نیز از مواردی هستند که قبل از تزریق آمپول پروژسترون باید به پزشک در مورد آن‌ها توضیح دهید. می‌توانید برای تزریق آمپول در منزل نیز اقدام کنید و این کار را در خانه خودتان انجام دهید.

دستورات بعد از تزریق آمپول پروژسترون

از رانندگی یا شرکت در فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند خودداری کنید.

اگر به آجیل یا دانه‌ها حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر قند خون (دیابت) بالا دارید، وضعیت خود را با پزشک خود در میان بگذارید. این دارو ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد.

به طور منظم معاینه پستان و معاینات زنان را انجام دهید.

قبل از آزمایش، به کارکنان آزمایشگاه بگویید که از آمپول پروژسترون استفاده کرده‌آید، زیرا ممکن است این دارو روی برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تأثیر بگذارد.

آمپول پروژسترون ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. این لخته ها می توانند کشنده باشند. در صورت داشتن سابقه لخته شدن خون، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر نیاز دارید که برای مدت طولانی بی حرکت باشید، مانند سفرهای طولانی مدت، حتما بعد از جراحی یا بیماری، با پزشک خود مشورت کنید. بی‌حرکتی طولانی مدت ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

اگر 65 سال یا بیشتر دارید، ترجیحا از آمپول پروژسترون استفاده نکنید، زیرا ممکن است به دلیل حساسیت مرتبط با سن، عوارض جانبی بیشتری را تجربه کنید.

تزریق پروژسترون ممکن است بر باروری و چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد. اگر باردار هستید، قصد بارداری یا شیردهی دارید، فواید و خطرات استفاده از این دارو را با دکتر زنان آنلاین در میان بگذارید.

آمپول پروژسترون خطر ابتلا به ذات الریه را افزایش دهد. اگر دچار تنگی نفس، سرفه، تب یا سایر مشکلات تنفسی شدید هستید حتما با پزشک در ارتباط باشید.

آمپول پروژسترون در بارداری

آمپول پروژسترون برای زنان باردار که در گذشته نوزاد نارس داشته اند، اکنون برای کمک به جلوگیری از زایمان زودرس تجویز می‌شود، زیرا نوزادانی که قبل از هفته 37 بارداری به دنیا می‌آیند ممکن است مشکلاتی نیز داشته باشند. این آمپول همچنین برای زنانی که سقط‌های متعددی را تجربه کرده‌اند نیز تجویز می‌شوند. این تزریق‌ها که معمولاً بین هفته‌های 16 تا 20 بارداری انجام می‌شوند، حاوی یک هورمون پروژسترون ساخته دست بشر هستند که به کاهش خطر زایمان زودرس کمک می‌کند.

این دارو در در سه ماهه دوم بارداری و تا هفته 37، یا تا زمان زایمان تزریق می‌شود. البته آمپول پروژسترون می تواند عوارض جانبی مانند قرمزی و درد در محل تزریق، و به ندرت، لخته شدن خون یا واکنش های آلرژیک را نیز ایجاد کند.

اگر قصد دارید خودتان تزریق را انجام دهید، باید تکنیک مناسب را یاد گرفته باشید. این شامل قرار دادن صحیح سوزن در عضله و فشار دادن پیستون برای تزریق است.

PROGESTERONE (proe JES ter one) treats irregular menstrual cycles. It works by increasing levels of the hormone progesterone in your body. This medication is a progestin hormone.

This medicine may be used for other purposes

ترجمه: پروژسترون سیکل‌های قاعدگی نامنظم را با افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن درمان می کند.  این دارو ممکن است برای مقاصد دیگری نیز استفاده شود.

my.clevelandclinic.org

عوارض آمپول پروژسترون

پروژسترون، هورمونی ضروری برای سلامت باروری در زنان است و نقش مهمی در حفظ سلامت رحم و جلوگیری از خونریزی بیش از حد دارد. با این حال، آشنایی با عوارض جانبی آمپول پروژسترون لازم و ضروری است.

بسیاری از مصرف کنندگان ممکن است در حین مصرف دارو دچار عوارض جانبی شوند، اما لزوماً همه عوارض جانبی مشکل ساز نیستند و برخی از عوارض جانبی آمپول پروژسترون در مدت کوتاهی پس از مصرف، ناپدید می‌شوند.

اگر هر یک از عوارض زیر را تجربه کردید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

  • قاعدگی نامنظم
  • سرگیجه
  • سردرد
  • خستگی
  • نفخ شکم
  • تورم
  • آکنه
  • افزایش وزن
  • حالت تهوع
  • لکه بینی
  • حساسیت سینه
  • تحریک یا درد در محل تزریق

در حالی که عوارض جانبی زیر کمتر شایع هستند، اما باید آن‌ها را نیز بشناسید:

  • تشنج
  • حالت تهوع یا استفراغ مداوم
  • ضعف یا خستگی غیرمعمول
  • زردی پوست یا چشم (یرقان)
  • درد اسکلتی
  • ادرار تیره
  • تغییرات غیرمعمول در خونریزی واژینال (مانند لکه بینی مداوم یا خونریزی شدید ناگهانی)
  • درد شدید معده، شکم یا لگن
  • تغییرات ذهنی یا خلقی (مانند افسردگی در زنان)
  • تورم پا یا مچ پا
  • تغییر در میل و توانایی جنسی

برای به حداقل رساندن خطر عوارض جانبی، رعایت دوز و دستورالعمل های توصیه شده در استفاده از آمپول پروژسترون بسیار مهم است.

تداخلات دارویی با آمپول پروژسترون

باید با تداخلات دارویی احتمالی که ممکن است بر اثربخشی آمپول پروژسترون تأثیر بگذارد یا خطر عوارض جانبی را افزایش دهد آشنا باشید

تداخلات دارویی می تواند نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا عوارض جانبی آنها را تشدید کند. برخی از داروهایی که ممکن است با آمپول مدروکسی پروژسترون استات تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها: هیدروکورتیزون و پردنیزون
  • داروهای تشنج: باربیتورات ها، کاربامازپین، توپیرامات و روفینامید
  • آنتی بیوتیک‌های سفالوسپورین: سفتازیدیم و سفوروکسیم
  • ریفامایسین: ریفامپین
  • مهارکننده های پروتئاز HIV: آتازاناویر، نلفیناویر و ریتوناویر
  • سایر داروهای HIV: Afavirenz و nevirapine
  • گریزئوفولوین
  • ایزوترتینوئین
  • آسیترتین
  • آمینوگلوتیتیمید
  • وارفارین
  • مخمر سنت جان
  • آپپرپیتانت
  • بکساروتن

موارد منع استفاده از آمپول پروژسترون

موارد منع مصرف به شرایطی گفته می‌شود که به دلیل خطرات احتمالی نباید از دارو استفاده کرد. بیایید موارد منع مصرف آمپول پروژسترون و چرایی اهمیت آن‌ها را بررسی کنیم.

اولین و مهمترین چیزی که باید بررسی شود تاریخ انقضای دارو است. هرگز از آمپول مدروکسی پروژسترون استات در صورتی که تاریخ مصرف آن تمام شده است استفاده نکنید.

خانم هایی که سابقه سقط جنین دارند نباید از آمپول پروژسترون استفاده کنند. پروژسترون هورمونی است که به آماده سازی رحم برای بارداری کمک می‌کند و استفاده از آن پس از سقط جنین ممکن است در روند بهبودی طبیعی بدن اختلال ایجاد کند.

اگر قصد دارید در آینده نزدیک باردار شوید، استفاده از آمپول پروژسترون توصیه نمی‌شود. پروژسترون بر روند لقاح تاثیر گذاشته و ممکن است شانس باردار شدن را کاهش دهد.

آمپول پروژسترون خطر ابتلا به ذات الریه را افزایش دهد. اگر دچار تنگی نفس، سرفه، تب یا سایر مشکلات تنفسی شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر خونریزی غیرطبیعی واژینال را تجربه کردید، حتما قبل از استفاده از آمپول پروژسترون با پزشک خود مشورت کنید زیرا پروژسترون می‌تواند پوشش رحم را تحت تاثیر قرار داده و در برخی موارد خونریزی را بدتر می‌کند.

اگر آلرژی شناخته شده ای به داروهای خاص مانند داروهای ضد تشنج، کورتیکواستروئیدها و مهارکننده های پروتئاز HIV دارید این آمپول را تزریق نکنید.

افرادی که در پاهای خود لخته خون دارند یا به طور کلی خون غلیظی دارند باید از مصرف آمپول پروژسترون خودداری کنند. زیرا پروژسترون خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.

علت پریود نشدن بعد از تزریق آمپول پروژسترون

عدم وجود قاعدگی پس از تزریق پروژسترون دلیلی برای نگرانی نیست، زیرا این یک عارضه جانبی رایج از این دارو است. در واقع، یک مطالعه منتشر شده در مجله مامایی و سلامت زنان نشان داد که آمنوره در 58٪ از زنانی که از آمپول پروژسترون به عنوان یکی از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کردند، رخ داده است. این مطالعه همچنین اشاره کرد که طول مدت آمنوره با دوز تزریق آمپول پروژسترون مرتبط است. با این حال اگر خونریزی شدید یا مداوم دارید، باید با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

چند روز بعد از آمپول پروژسترون پریود میشم؟

مدت زمان آمنوره (عدم قاعدگی) پس از تزریق پروژسترون در افراد متفاوت است و تعداد روزهای مشخصی وجود ندارد که بتوان برای همه آن را پیش بینی کرد.

درواقع پریود نشدن می تواند در 70٪ از زنانی که از تزریق پروژسترون برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند رخ دهد و ممکن است تا چند ماه پس از آخرین تزریق ادامه یابد. درواقع طول مدت آمنوره از 12 تا 24 هفته پس از آخرین تزریق آمپول پروژسترون، با مدت متوسط ​​16 هفته متغیر است.
معمولاً هنگام استفاده از آمپول پروژسترون، دوره‌های قاعدگی کاملاً متوقف می‌شود، و این می‌تواند تا زمانی که شما از این روش استفاده می‌کنید ادامه داشته باشد. البته تزریق پروژسترون می‌تواند باعث خونریزی قاعدگی نامنظم و لکه بینی نیز بشود و تا 12 ماه پس از آخرین تزریق ادامه یابد.

مدت زمان تاثیر آمپول پروژسترون برای پریود شدن

مدت اثر آمپول پروژسترون برای تنظیم پریود تقریباً 24 ساعت پس از تزریق است.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات