جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

علائم افسردگی در زنان و راه های درمان آن

علائم افسردگی در زنان خانه دار و متاهل
تاریخ بروزرسانی : ۱۲ تیر

این مقاله توسط فرهاد معمارزاده تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-1592-9b94f744-08c1-42ed-b755-b05e7f2c7f12.jpeg
فرهاد معمارزاده
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

افسردگی در زنان خانه دار از مشکلات بزرگی است که نه تنها خود زنان بلکه در بسیاری مواقع مردان نیز به ان توجه نمی‌کنند و یا به دلایلی مثل مشکلات زندگی و گرفتاری‌های شخصی به آن توجه نمی‌کنند و همین موضع باعث وخیم‌تر شدن مشکل افسردگی و درگیریهای زناشویی می‌شود. بنابراین توجه به افسردگی زنان خانه دار بسیار مهم بوده و نیاز به مراقبت و درمان دارد. در این مقاله از حال، این موضوع را بررسی و به سوالات مربوط به آن پاسخ خواهیم داد.


تصویر خدمات اقساطی

علت افسردگی زنان

برای شناخت علائم افسردگی در زنان و یا درمان افسردگی باید ابتدا علل آن را بشناسید. این علت‌ها شامل موارد زیر است.

اختلالات پیش از قاعدگی

در حالی که بسیاری از زنان علائم خفیف قبل از قاعدگی مانند نفخ شکم، حساس شدن سینه ها و سردرد را تجربه می کنند، بخش قابل توجهی از آنان با علائم شدیدتری دست و پنجه نرم می‌کنند که می تواند تأثیر عمیقی بر زندگی روزمره آن‌ها از جمله تحصیل، روابط و کار داشته باشد. این شکل شدیدتر از سندرم پیش از قاعدگی، گاهی اوقات به عنوان اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) نیز شناخته می‌شود، که نوعی افسردگی است و نیاز به درمان دارد.

تحقیقات نشان داده که نوسانات در سطوح استروژن، پروژسترون و سایر هورمون‌ها در طول چرخه قاعدگی، عملکرد مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین را که خلق و خو را تنظیم می‌کند، مختل کند و زنانی که با کمبود آهن و اسید فولیک روبرو هستند احتمال افسردگی بیشتری دارند. همچنین عوامل ژنتیکی، تجربیات زندگی و سایر متغیرها نیز ممکن است در ایجاد PMDD نقش داشته باشند.

افسردگی زنان خانه دار در بارداری

هفته های بارداری زمان تغییرات هورمونی قابل توجهی است که تأثیر عمیقی بر روحیه و سلامت روان زنان دارد که باعث افسردگی نیز می‌شود.

عوامل متعددی می توانند در ایجاد افسردگی در دوران بارداری نقش داشته باشند، از جمله اختلال در روابط، تغییر سبک زندگی و استرس های مرتبط با کار و بچه دار شدن.

سایر عواملی که ممکن است در ایجاد افسردگی در دوران بارداری نقش داشته باشند عبارتند از: حاملگی ناخواسته، سقط جنین و یا ناباروری. زنانی که این چالش‌ها را تجربه کرده‌اند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی در دوران بارداری یا پس از زایمان قرار بگیرند.

علاوه بر این، قطع مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری نیز خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. زنانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند و قصد باردار شدن دارند، باید با زوانپزشک خود مشورت و یک برنامه درمانی ایمن و مؤثر تهیه کنند.

بیشتر بدانید: عوارض قطع داروهای ضد افسردگی

افسردگی زنان بعد از زایمان

دوره پس از زایمان، زمان سازگاری با شرایط جدید است و برای زنان، غیرمعمول نیست که در این دوران احساس غم و اندوه، تحریک پذیری و اضطراب را داشته باشند. با این حال، برای برخی از زنان، این احساسات باقی مانده و به شکل جدی‌تری از افسردگی به نام افسردگی پس از زایمان تبدیل می‌شود.

علائم افسردگی پس از زایمان شامل مشکلات در عملکرد روزانه، ناتوانی در مراقبت از کودک، افکاری مانند آسیب رساندن به کودک یا خود و حتی خودکشی، مشکل در خوابیدن، اضطراب یا بی حسی، اعتماد به نفس پایین، گریه بیش از حد و احساس بی فایده بودن باشد.

عوامل متعددی می‌توانند در ایجاد افسردگی پس از زایمان نقش داشته باشند، از جمله حمایت اجتماعی ضعیف، مشکلات شیردهی، و بیماری‌ها یا نیازهای خاص نوزاد. علاوه بر این، مسئولیت مراقبت از نوزاد و حساسیت به اختلالات خلقی و اضطرابی نیز می‌تواند خطر افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد.

بلوغ و سلامت روان

در دوران بلوغ، دختران اغلب به فکر حفظ ظاهری متناسب و جذاب هستند که می‌تواند با تغییرات فیزیکی و جنسی در بدنشان تشدید شود. این تمرکز بیشتر بر ظاهر، همراه با چالش‌های دوران بلوغ همراه بوده و مشکلاتی مثل بینی بزرگ، چاق بودن یا لاغر بودن، موهای کم پشت و مواردی از این قبیل می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد.

حمایت از دختران در این دوره حساس، پرورش تصویر مثبت از خود و تشویق عادات سبک زندگی سالم می‌تواند تا حد زیادی از این مشکل پیشگیری کند.

بیماری ها

برای زنان خانه دار، بیماری کم کاری تیروئید می‌تواند علائم افسردگی را تشدید کند. علاوه بر این، داروهای خاص مانند داروهای ضد بارداری یا هورمون درمانی با افزایش احتمال ابتلا به افسردگی در میان زنان مرتبط است.

معاینات پزشکی و چکاپ‌های منظم، یک راه اصولی برای پیشگیری از افسردگی زنان خانه دار به علت انواع بیماری‌ها است.

تنهایی

زنان خانه داری که در خانه تنها بوده و کاری در بیرون از خانه انجام نمی‌دهند به علت اینکه مدت زیادی را تنها هستند و با کسی صحبت نمی‌کنند ممکن است به افسردگی دچار شوند که برای این موضوع، بهترین کار این است که زنان خانه دار پس از مشاهده اولین علائم، از تنهایی خارج شده و ارتباط خود را با دوستان و آشنایان خود بیشتر کنند.

افسردگی بعد از طلاق

طلاق همیشه یک اتفاق تلخ بوده، هست و خواهد بود. افسردگی پس از طلاق یک پدیده روانی است که می توان آن را به ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی نسبت داد. از دیدگاه بیولوژیکی، از دست دادن ناگهانی یک رابطه قابل توجه می‌تواند منجر به اختلال در سیستم های انتقال دهنده عصبی مغز، به ویژه سیستم‌های مربوط به تنظیم خلق و خو مانند سروتونین و دوپامین شود. این عدم تعادل به احساس غم و اندوه، اضطراب و حتی علائم فیزیکی مانند تغییر در اشتها و الگوهای خواب می‌انجامد. از نظر روان‌شناختی، پایان یک ازدواج منجر به از دست دادن هویت و هدف شده و منجر به احساس کم ارزشی می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت حرف زدن در خواب

از نظر اجتماعی، انگ زدن و شرم ناشی از طلاق می‌تواند این احساسات منفی را بیشتر تشدید کرده و چرخه‌ای از انزوا و تنهایی را ایجاد کند. به طور کلی، افسردگی پس از طلاق یک موضوع چند وجهی است که نیازمند درمان فوری است.

پاسخ به استرس

زنان در مقایسه با مردان پاسخ فیزیولوژیکی منحصر به فردی به استرس نشان می دهند و سطوح بالاتری از هورمون‌های استرس را تولید می‌کنند. حتی استرس‌های به ظاهر خفیف روزانه نیز می‌توانند در طول زمان جمع شده و به ایجاد افسردگی مزمن در زنان منجر شود.

افزایش تولید هورمون‌های استرس در بدن زنان بر سلامت روان تأثیر گذاشته و آسیب پذیری در برابر افسردگی را افزایش خواهد داد. عواملی مانند انتظارات اجتماعی، فشارهای کاری، مسئولیت‌های مراقبتی، روابط نادرست و نوسانات هورمونی همگی می‌توانند در ایجاد افسردگی زنان نقش داشته باشند.

بیشتر بدانید: بهترین مشاوران برای درمان افسردگی

زندگی ناسالم

شاید جالب باشد بدانید که انتخاب‌های سبک زندگی، می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. عدم رعایت یک رژیم غذایی مناسب، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل یا مصرف مواد مخدر، احتمال افسردگی را در بین زنان افزایش می‌دهد.

برای دریافت رژیم لاغری آنلاین از اینجا اقدام کنید.

زن خانه داری که افسرده است

سایر عوامل

علاوه بر علل مختلف افسردگی در زنان، تغییرات فصلی به ویژه در فصل زمستان نیز می‌تواند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشد. برخی از عوامل رایج مرتبط با افسردگی در زنان خانه دار عبارتند از:

  • احساس تنهایی و انزوا
  • حمایت اجتماعی ناکافی
  • سابقه خانوادگی افسردگی
  • تجارب آسیب زا یا از دست دادن عزیزان
  • دعوا در ازدواج و محیط های کاری
  • مسئولیت هایی مانند مراقبت از کودکان، شرکای بیمار یا والدین مسن
  • چالش های مالی مداوم

علائم افسردگی در زنان

افسردگی، حتی زمانی که شدید باشد، یک وضعیت قابل درمان است و نباید آن را غیرقابل حل تصور کنید. دریافت کمک حرفه‌ای مانند روانپزشک آنلاین و یا مشاوره آنلاین روانشناسی کلید درمان موثر افسردگی است. شناخت علائم و نشانه های افسردگی به ویژه برای زنان متاهل بسیار ضروری است، زیرا ممکن است در زندگی مشترک خود با چالش های سنگینی مواجه شوند.

علائم رایج افسردگی در زنان متاهل شامل احساس پوچی مداوم، میل به کناره گیری از تعاملات اجتماعی، احساس گناه و بی ارزشی، بدبینی فراگیر، افزایش افکار خودکشی، تغییر وزن، تحریک پذیری غیر قابل توصیح، بی تفاوتی و گریه‌های بی دلیل است. میل جنسی کم یا از دست دادن آن، خستگی مداوم، کاهش عملکرد فیزیکی، کاهش تمرکز و فراموشی و همچنین افزایش خواب نیز از علائم افسردگی در زنان خانه دار و یا متاهل است.

سایر علائم افسردگی در زنان

  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی لذت بخش بودند
  • کاهش علاقه به رابطه جنسی
  • احساس غم و اندوه یا پوچی مداوم
  • اضطراب
  • بی قراری یا نوسانات خلقی (متمایز از اختلال دوقطبی)
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • احساس ناتوانی، ناامیدی یا منفی نگری شدید
  • تغییر در اشتها که منجر به کاهش یا افزایش وزن می شود
  • اختلال در الگوهای خواب – خوابیدن بیش از حد یا خیلی کم
  • خستگی و کاهش سطح انرژی
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری

علائم افسردگی در زنان هنگام قاعدگی

افسردگی پیش از قاعدگی، وضعیتی است که زنان را در طول چرخه قاعدگی تحت تاثیر قرار می‌دهد که به تغییرات هورمونی مربوط می‌شود.

علائم افسردگی در زنان، قبل از قاعدگی، به طور کلی عبارتند از:

– خلق افسرده، احساس ناامیدی، یا احساس غرق شدن
– اضطراب، تنش یا تحریک پذیری
– نوسانات خلقی، عصبانیت یا افزایش حساسیت
– مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
– خستگی یا کم انرژی
– هوس غذایی یا پرخوری
– بی خوابی یا سایر اختلالات خواب
– علائم فیزیکی مانند نفخ، حساس شدن سینه ها و سردرد.

البته این علائم معمولا موقتی هستند و با شروع قاعدگی برطرف می شوند.

از طریق آزمون افسردگی بک میزان افسردگی را در خود بسنجید.

علائم افسردگی در زنان به دلیل یائسگی

علائم افسردگی در زنان یائسه شامل موارد زیر است:

– احساس مداوم غم، ناامیدی یا تحریک پذیری
– کم اشتهایی یا پرخوری
– پرخوابی یا بی خوابی
– خستگی شدید و بی انگیزگی
– از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می بردند
– مشکل در تصمیم گیری و جذب اطلاعات
– افکار خودکشی

افسردگی در این مورد به علت خود یائسگی نیست، بلکه تغییرات هورمونی در این دوران خطر ابتلا به افسردگی را به خصوص در زنان با سابقه افسردگی افزایش می‌دهد.

مقابله با افسردگی زنان خانه دار

مبارزه با افسردگی به عنوان مادری که در خانه است، مستلزم شناخت آن، علائم افسردگی، علت‌های ایجاد و همچنین کمک گرفتن از یک متخصص است.

مراحل عملی برای مقابله با آن شامل این مراحل است:

هدف خود را روشن کنید: در مورد تأثیر اعمالتان بر زندگی و عزیزانتان فکر کنید و به وظایف خود ارزش بدهید.
تعیین اهداف روزانه: تعیین اهداف انگیزه را افزایش داده و افسردگی را از بین می‌برد.
خود را توانمند کنید: از طریق مدیریت زمان، برنامه خود را کنترل کرده و حس اینکه می‌توانید را به خود القا کنید.
تعیین حد و مرز: برای شکستن چرخه افسردگی محدودیت‌هایی را تعریف کنید. مثلا در ساعات مشخصی کار کنید و از زمان شخصی برای استراحت استفاده کنید.
مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید: لحظات روزانه را به فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید اختصاص دهید..
از متخصص کمک بگیرید: برای مبارزه با انزوا با افرادی که دوستشان دارید و یا متخصصان این حوزه گفتگو کنید و راهنمایی بگیرید.
استرس را مدیریت کنید: از شیوه‌های کاهش استرس مانند ذهن آگاهی، افزایش آگاهی با مطالعه و فعالیت بدنی برای کاهش استرس طولانی مدت و جلوگیری از افسردگی استفاده کنید.

کلام پایانی از حال

افسردگی در هر زمانی و برای هرکسی یک مشکل به حساب می‌آید و اگر این مشکل برای خانم‌های خانه دار رخ دهد ممکن است به دلیل تنهایی کمی با چالش‌های بیشتری همراه باشد. اما هر زمانی که متوجه آن شدید باید برای درمان اقدام کنید که این درمان در ابتدا نیاز به خواستن شما و در ادامه دریافت راهنمایی از پزشک و یا مشاور را دارد. از طریق مشاوره آنلاین روانشناسی در «حال» می‌توانید این کار را با کمترین زمان ممکن و به صورت چت متنی، پیام صوتی و یا ارتباط تصویری انجام دهید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات