جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته بیست و پنجم بارداری یعنی چند ماهگی

در هفته بیست و پنجم بارداری همه چیز بسیار واقعی‌تر و ملموس‌تر می‌شود زیرا شما رسما از نیمه راه گذر کرده‌اید و در برخی موارد، طبیعی است که در مورد تغییراتی که در بدن شما اتفاق می‌افتد نیز احساس اضطراب کنید. دانستن تغییرات خودتان اتفاقاتی که برای جنین در این هفته می‌افتد به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید و با خیال راحت ادامه مسیر را طی کنید.


تصویر خدمات اقساطی

هفته بیست و پنجم بارداری یعنی چند ماهگی

در طول بارداری، زمان معمولاً با هفته‌ها اندازه‌گیری می‌شود تا ماه‌ها، زیرا هفته‌ها نمایش دقیق‌تری از رشد جنین ارائه می‌دهند. با این حال، برای کمک به درک شما، می‌توانیم تعداد ماه‌های 24 هفته بارداری را صورت تقریبی محاسبه کنیم.

به طور متوسط، یک بارداری تقریباً 40 هفته طول می‌کشد که معادل حدود 9 ماه است. اگر این را به سه بخش سه ماهه تقسیم کنیم، هر سه ماهه تقریباً 13 هفته است. بنابراین، اگر مادری در حال حاضر در هفته 25 بارداری است، به این معنی است که او در تقویم هفته به هفته بارداری در سه ماهه دوم است.

برای محاسبه تعداد تقریبی ماه ها، 25 هفته را بر 4 تقسیم می کنیم (زیرا هر ماه تقریباً چهار هفته دارد). بنابراین، مادری که در هفته 25 بارداری است حدود 6 ماه از بارداری خود را گذرانده است.

مشاوره آنلاین با دکتر آمنه حدادان

نشانه های بارداری در هفته بیست و پنجم

در هفته بیست و پنجم بارداری، علائم متعددی ممکن است پدیدار شود که نشان دهنده تجربیات منحصر به فردی است. انقباضات براکستون هیکس یکی از این علائم است که با انقباضات خفیف و نامنظم رحم مشخص می‌شود. هوس به غذایی خاص و بیزاری از غذا، که به نام ویار بارداری شناخته می شود، در دوران بارداری با ایجاد تغییرات هورمونی آشکار می شود. گرفتگی عضلات پا، به ویژه در شب، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش فشار روی پاها رخ دهد.

یکی دیگر از علائمی که مادران باردار ممکن است با آن مواجه شوند فراموشی یا سردرگمی است که در سه ماهه دوم بسیار طبیعی است. تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون منجر به احتقان بینی و در نتیجه افزایش تولید مخاط بینی می‌شود. علاوه بر این، درد رباط گرد نیز به دلیل رشد رحم، اعمال فشار بر روی رباط‌های اطراف و ایجاد ناراحتی در یک یا هر دو طرف شکم ایجاد می‌شود.

سوزش سر دل، سوء هاضمه یا ریفلاکس معده با فشار دادن رحم در حال رشد به معده که معمولاً در سه ماهه دوم و سوم رخ می‌دهد، ایجاد می‌شود.

با بزرگ شدن رحم، فشار خفیف روی ریه ها آمده و به ویژه در افراد مبتلا به فشار خون بالا باعث تنگی نفس شده و به طور کلی نگران کننده نیست.

وضعیت و شکل جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

عجایب بسیار جذابی در هفته بیست و پنجم بارداری رخ می‌دهد و شکل جنین در این هفته شبیه یک خوشه انگور است. در این مرحله پوست کودک شما به جای شفاف شدن، مات می شود. بدن نوزاد هنوز با چین پوشیده شده است، زیرا باید در پوست خود رشد کند. ضربان قلب را می توان از طریق گوشی پزشکی یا با قرار دادن گوش روی شکم، شنید.

هنگامی که در هفته ۲۵ بارداری هستید، ممکن است کودک شما مرتباً موقعیت خود را تغییر دهد. حرکت نوزادان در موقعیت های مختلف در دوران بارداری بسیار متداول است.

کودک شما در هفته بیست و پنج بارداری می‌تواند ادرار کند. تعجب کردید؟ در واقع، مایع احاطه کننده آنها در رحم شما – به نام مایع آمنیوتیک – در حال حاضر عمدتا از ادرار تشکیل شده است. این مایع به طور مداوم در اطراف کودک شما در گردش است، او مدام آن را می بلعد و سپس ادرار می کند. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما مطمئن باشید، کاملا طبیعی است. این ماده آب مانند در واقع برای کودک شما مفید است، زیرا مملو از مواد مغذی، هورمون‌ها، آنتی‌بادی‌ها و سایر مایعات است که به حفظ سلامت او کمک می‌کند.

تغییرات جنین در هفته 25 بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری، تغییرات قابل توجهی در جنین در حال رشد رخ می دهد. طول آن تقریباً 22.5 سانتی متر است و ارتفاع آن از سر تا پا به 31 سانتی متر می‌رسد. در این مرحله وزن جنین حدود 770 گرم است.

موهای سر شروع به رشد می‌کند و لایه ظریفی از مو به نام لانوگو که بدن را می پوشاند به خوبی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، انتقال قابل توجهی از نظر تولید سلول‌های خونی صورت می‌گیرد. در حالی که کبد جنین در ابتدا این نقش را بر عهده می‌گیرد، از هفته بیست و یکم، مغز استخوان منبع اصلی تشکیل سلول‌های خونی می‌شود.

علاوه بر این، بخشی از بینی جنین که مسئول حس بویایی است، او را قادر می‌سازد تا بوهای درون مایع آمنیوتیک را تشخیص دهد.

رشد ریه در چندین مرحله پیشرفت و تا هفته بیست و پنجم، مرحله دوم کامل می شود. در این دوره، شاخه های ریه و مویرگ ها تشکیل می شوند و زمینه را برای رشد بعدی فراهم می کنند. همچنین جنین چربی بیشتری انباشته می کند و در نتیجه ظاهری چاق تر نسبت به هفته های قبل دارد. در نتیجه پوست ظاهر چروکیده خود را از دست می دهد. همه این تغییرات به رشد قابل توجه جنین در هفته بیست و پنجم بارداری کمک می کند، زیرا به سفر خود به سمت تولد ادامه می دهد.

علاوه بر این، تشکیل پلک در جنین در این مرحله دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود. در ابتدا در هفته یازدهم بارداری پلک ها کامل شده و به هم جوش می‌خورند. اما از هفته بیستم بارداری به بعد کم کم جدا شده و تا هفته بیست و پنجم کاملا جدا می شوند و شکل نهایی را به خود می‌گیرند. این نقاط عطف در رشد جنین نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی است که با پیشرفت بارداری اتفاق می‌افتد.

تغییرات بدن مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

تغییرات بدن در هفته بیست و پنجم بارداری قابل توجه است زیرا جنین رشد سریعی داشته و این مورد در ضاهر مادر نمایان می‌شود. در این دوره انتظار داشته باشید که وزن شما نیز افزایش یابد. در حال حاضر، شما باید با میانگین افزایش وزن هفتگی حدود 0.5 کیلوگرم، حدود 7.5 تا 8 کیلوگرم اضافه کرده باشید. برای نظارت بر این موضوع، دکتر زنان وزن شما را در هر معاینه اندازه گیری می‌کند تا مطمئن شود که در محدوده طبیعی قرار دارید.

در سه ماهه دوم، یک خط تیره روی شکم خود مشاهده خواهید کرد. این خط عمودی از استخوان شرمگاهی تا ناف ادامه دارد و در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود، به عنوان خط سیاه شناخته می شود و معمولاً چیزی برای نگرانی نیست. معمولاً چند هفته یا چند ماه پس از زایمان محو می‌شود و مطمئن باشید که اثری ماندگار در بدن شما باقی نمی‌گذارد.

درباره تغییرات بدن خود و نگرانی‌های دیگری که دارید می‌توانید با دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کرده و راهنمایی بگیرید.

سونوگرافی و آزمایش های هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری، سونوگرافی خاصی انجامنمی‌شود و یکی از آزمایشات تست غربالگری که انجام می‌شود، تست گلوکز بارداری است. این آزمایش نقش حیاتی در تعیین خطر ابتلا به دیابت بارداری دارد.

برای انجام آزمایش مایع شیرینی به نام گلوکولا تهیه می شود که باید توسط مادر باردار مصرف شود. پس از آن، به او توصیه می شود یک ساعت استراحت کند. پس از آن، آزمایشی برای ارزیابی نحوه پردازش قند توسط بدن انجام می شود.

در صورتی که نتایج آزمایش هر گونه ناهنجاری را نشان دهد با برسی‌های بیشتر، پزشک نکاتی را به مادر خواهد گفت تا دیابت بارداری را کنترل کند.

تغذیه در هفته 25 بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری، با کاهش احساس تهوع، گرسنگی نیز افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از تشدید سوزش معده در بارداری باید مراقب انتخاب‌های غذایی و زمان بندی وعده های غذایی خود باشید. انتخاب وعده‌های غذایی کوچک و مکرر می‌تواند به کاهش سوء هاضمه کمک کند.

هفته بیست و پنجم بارداری

در این هفته کودک شروع به دریافت آهن مستقیم از شما می‌کند. در نتیجه کاهش ذخایر آهن منجر به کم خونی در دوران بارداری خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق، مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، سبزیجات برگ سبز، میوه های خشک و غلات کامل بسیار توصیه می‌شود. اگر خستگی مداوم ادامه پیدا کرد که نشان دهنده سطح پایین آهن است، با تجویز پزشک خود از مولتی ویتامین یا مکمل آهن استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای هفته بیست و پنجم بارداری

در ادامه برخی از بایدها و نبایدهایی ذکر شده است که در هفته بیست و پنجم بارداری وجود داشته و باید آن‌‌ها را به خاطر داشته باشید.

بایدهای هفته 25 باردرای:

1. حفظ یک رژیم غذایی سالم
2. رعایت معاینات منظم با پزشک
3. به فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی آرام، شنا یا یوگای قبل از تولد بپردازید.
4. هیدراته بمانید و مقدار زیادی آب بنوشید
5. زمانی را برای یادگیری در مورد زایمان، شیردهی و مراقبت از نوزاد اختصاص دهید

نبایدهای هفته بیست و پنجم بارداری:

1. از سیگار کشیدن و الکل خودداری کنید
2. دارو مصرف نکنید
3. اجتناب از کافئین بیش از حد
4. غذاهای غیر پاستوریزه نخورید
5. از فعالیت‌های شدید که ممکن است فشار بیش از حد به بدن شما وارد کند، خودداری کنید

در کنار تمامی کارهایی که انجام می‌دهید می‌توانید از خدمات پزشکی در منزل نیز استفاده کتید. انجام سونوگرافی در منزل یا حتی آزمایش در منزل به شما کمک می‌کند بدون نیاز به خروج از خانه و بدون داشتن استرس، توسط متخصصان تمامی این کارها را در کنار خانواده خود انجام دهید.

 

منابع:

flo.health

webmd.com

سوالات متداول

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران