جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته بیست و ششم بارداری / شکل جنین در هفته ۲۶ بارداری

در طول سفر هیجان انگیزتان به سمت سه ماهه سوم و هفته بیست و ششم بارداری ممکن است متوجه تغییر کوچکی در سطح انرژی خود شوید و احتمالاً عدم هماهنگی جزئی را در بدن خود تجربه کنید. اما نگران نباشید، این احساسات کاملا طبیعی هستند! حمل وزن اضافی گاهی اوقات باعث می‌شود کمی احساس خستگی کنید و با رشد برآمدگی در شکم، مرکز ثقل شما به طور طبیعی تغییر می‌کند و بر حس تعادل شما تأثیر می‌گذارد.

در ادامه این مطلب درباره هفته بیست و ششم بارداری و شکل جنین در این هفته و همچنین آزمایشات هفته 26 بارداری صحبت خواهیم کرد.

مشاوره با خانم دکتر آمنه حدادان متخصص زنان و زایمان


تصویر خدمات اقساطی

جنین در هفته بیست و ششم بارداری

اندازه کودک شما در حال حاضر بیش از 30 سانتی‌متر و وزن آن حدود 820 گرم است. جنین از این به بعد شروع به اضافه کردن چربی و عضله می‌کند که باعث می‌شود بیشتر شبیه یک نوزاد تازه متولد شده و رسیده به نظر برسد.

در هفته بیست و ششم بارداری، کودک شما می تواند بهتر به دنیای اطراف خود پاسخ دهد. او می‌تواند بمکد، ببینند، بشنوند و بچشد و حتی در پاسخ به شما که دست خود را روی شکمتان می‌گذارید حرکت کند. در پسران اکنون بیضه ها به طور کامل ظاهر شده‌اند. البته ریه ها هنوز بالغ نشده اند، اما به سرعت در حال رشد هستند.

اثر تغییرات جنین در هفته 26 بارداری

همانطور که کودک شما رشد می‌کند، مرکز ثقل شما تغییر می کند، احتمالاً انقباضات براکستون هیکس، گرفتگی عضلات پا و کمردرد را تجربه خواهید کرد. در عین حال دچار سوء هاضمه و سوزش سر دل نیز می‌شوید زیرا برآمدگی کودک در زیر قفسه سینه شما بالاتر می‌رود.

بیشتر بدانید: کمر درد عصبی چیست

از هم اکنون و تا سه ماهه سوم، ممکن است خواب سخت‌تری داشته باشید زیرا هورمون‌های بارداری خواب شما را مختل می‌کند.

تغییرات بدنی مادر در هفته 26 باردرای

در هفته بیست و ششم بارداری فعالیت های زیادی در داخل شکم شما در حال انجام است. اگر نگران کاهش سرعت یا توقف حرکات هستید، فوراً با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز به درمانگاه مراجعه نمایید.

در حال حاضر ممکن است گرفتگی عضلات پا بیشتر شود، به خصوص در طول شب. پس تمرینات پا و مچ پا را به خوبی پیگیری کنید. زیرا کشیدن انگشتان پا به سمت بالا و یا مالش عضله در جایی که درد می کند. می‌تواند کمک کننده باشد.

شکل جنین در هفته بیست و ششم بارداری

بسیاری از مادران می‌پرسند که شکل جنین در هفته 26 بارداری چگونه است؟ جنین شما از سر تا پاشنه حدود 35.6 سانتی متر طول دارد و تقریباً به اندازه یک خیار است. چشمان کودک شما برای اولین بار باز می شود و مرحله بعدی یادگیری نحوه پلک زدن خواهد بود.

به طور کلی در هفته بیست و ششم بارداری، جنین در حال رشد چندین ویژگی قابل توجه از خود نشان می دهد:

  • توسعه چربی: افزایش بافت چربی زیر جلدی منجر به فرآیند چاق شدن و افزایش وزن می شود.
  • تغییرات پوستی: پوست چروکیده با رشد کودک شروع به صاف شدن می‌کند.
  • بهبود وضعیت چشم: پلک ها باز می شوند و به دلیل ناکافی بودن ملانین در عنبیه، امکان کاوش بصری بدون آشکار کردن رنگ های قطعی چشم فراهم می شود.
  • پاسخ های حسی: واکنش های تقویت شده به محرک های صوتی و نوری از طریق حرکاتی مانند لرزش و لگد مشاهده می‌شود.

یک نکته مهم در هفته 26 بارداری

اگر گروه خونی رزوس (Rh) است، اکنون به آزمایش خون نیاز دارید تا بررسی کنید که آیا کودک شما به محافظت در برابر بیماری رزوس نیاز دارد یا خیر. زیرا اگر Rh منفی باشید و کودک شما Rh مثبت باشد، عوارض جدی برای کودک ایجاد خواهد شد. اگر Rh منفی هستید، در ویزیت هفته بیست و ششم بارداری تا ۲۸ و دوباره در هفته ۳۴ تا ۳۶ به تزریق‌های ویژه نیاز دارید.

علائم بارداری در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری، علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی و مشکلات خواب
  • علائم کشش
  • لثه های متورم و دارای خونریزی
  • درد در کنار برآمدگی نوزاد، ناشی از بزرگ شدن رحم شما
  • سردرد
  • كمر درد
  • خونریزی بینی
  • سوء هاضمه و سوزش سر دل
  • نفخ و یبوست بارداری
  • گرفتگی پا
  • احساس گرما
  • سرگیجه
  • دست ها و پاهای متورم
  • عفونت ادراری در بارداری
  • عفونت واژن
  • پوست تیره روی صورت یا لکه های قهوه ای
  • پوست چرب تر و لکه دار
  • موهای ضخیم تر و براق تر

البته ممکن است علائمی را در هفته های قبل نیز تجربه کرده باشید، مانند:

  • نوسانات خلقی
  • تهوع صبحگاهی
  • هوس های عجیب بارداری
  • افزایش حس بویایی

واکسن کرونا در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری، تصمیم گیری برای دریافت واکسن کرونا باید بر اساس بررسی دقیق و مشاوره با یک متخصص باشد. واکسن کرونا که معمولاً یک واکسن مبتنی بر mRNA است، با تحریک سیستم ایمنی برای ایجاد پاسخ در برابر ویروس کار می کند.

به طور کلی به زنان باردار توصیه می‌شود واکسن‌هایی دریافت کنند که تضعیف نشده و زنده هستند، زیرا این واکسن‌ها خطر بالقوه‌ای برای جنین در حال رشد به حساب می‌آیند. با این حال، تصمیم گیری برای دریافت واکسن کرونا در دوران بارداری باید شامل یک بحث کامل با یک متخصص زنان و زایمان آنلاین یا ماما باشد. در نظر گرفتن عواملی مانند شیوع ویروس در جامعه، خطرات احتمالی مواجهه با آن و وضعیت سلامت کلی مادر مواردی هستند که باد در نظر گرفته شوند. تحقیقات نوظهور نشان می دهد که واکسن کرونا با انتقال سطحی از ایمنی، از مادر و جنین در رحم محافظت کند اما با این وجود برای تزریق واکسن کرونا در هفته بیست و ششم بارداری باید از یک متخصص کمک بگیرید.

آزمایشات هفته بیست و ششم بارداری

به طور معمول، در این هفته هیچ آزمایشی نخواهید داشت. با این حال، ممکن است شرایط خاصی وجود داشته باشد که پزشک برای شما آزمایشاتی را تجویز کند. به عنوان مثال، اگر به آزمایش گلوکز بارداری مشکوک شود، ممکن است تست تحمل گلوکز سه ساعته را به شما توصیه شود. علاوه بر این، ممکن است برای تعیین گروه خونی شما آزمایش خون نیز لازم باشد.

معمولاً سونوگرافی بارداری نیز در هفته بیست و ششم بارداری برنامه ریزی نمی شود و شما نمی توانید جنین را به صورت بصری مشاهده کنید. با این وجود، در موارد خاص، پزشک ممکن است سونوگرافی را برای ارزیابی هر گونه نگرانی خاص توصیه کند.

اگر در هفته های گذشته برای تشخیص دیابت بارداری آزمایش غربالگری گلوکز انجام داده اید، ممکن است در این هفته معاینات بیشتری لازم داشته باشید. اگر پزشک شما به هر مشکلی مشکوک باشد، آزمایش تحمل گلوکز سه ساعته را پیشنهاد می‌کند. این آزمایش شامل ناشتا بودن قبل از گرفتن نمونه خون و سپس مصرف شربت گلوکز است. پس از آن، نمونه خون هر ساعت به مدت سه ساعت متوالی جمع آوری می شود. این به تشخیص اینکه آیا دیابت بارداری دارید یا خیر کمک می‌کند.

اگر از گروه خونی خود بی اطلاع هستید، این هفته آخرین فرصت برای انجام آزمایش خون برای تشخیص آن است. این آزمایش همچنین باید فاکتور RH خون شما را نیز مشخص کند. اگر خون شما دارای فاکتور RH منفی باشد در حالی که خون جنین مثبت است، مشکلات جدی ایجاد می‌شود و در صورتی که خون شما RH منفی تشخیص داده شود، تزریق معمولاً در هفته های 26-28 و هفته های 34-36 بارداری توصیه می شود تا از هر گونه عارضه‌ای جلوگیری شود.

دیابت بارداری در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری، نوسانات هورمونی منجر به مقاومت به انسولین در زنان باردار می‌شود. جفت، اندام موقتی که در دوران بارداری تشکیل می‌شود، هورمون هایی تولید می‌کند که در عملکرد انسولین اختلال ایجاد می‌کند. این تداخل هورمونی منجر به افزایش سطح گلوکز در جریان خون شده و منجر به دیابت بارداری می‌شود. علاوه بر این، با پیشرفت بارداری، نیاز به انسولین برای حمایت از کودک در حال رشد افزایش می‌یابد. اگر بدن نتواند انسولین کافی برای پاسخگویی به این نیازها تولید کند، سطح قند خون بیشتر می‌شود و علائم دیابت بارداری آغاز می‌شود.

به مادران باردار که دیابت بارداری دارند توصیه می‌شود که سبک زندگی سالمی را اتخاذ کنند و بر انتخاب‌های تغذیه متعادل و فعالیت بدنی منظم و البته متناسب با شرایط خود تأکید کنید. توصیه‌های غذایی شامل مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل و میوه‌ها و در عین حال پرهیز از غذاهای غنی از قندهای ساده باشد.

ورزش منظم، مانند پیاده روی یا شنا می‌تواند در این زمنیه به شما کمک کند تا دیابت خود را کنترل کرده و به تدریج پایین بیاورید. البته در برخی موارد، انسولین درمانی برای حفظ سطح قند خون ثابت شما در صورت شدید بودن آن، تجویز می‌شود.

زایمان در هفته 26 بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری، تولد نوزاد گواهی بر پیشرفت‌های پزشکی است. علیرغم اینکه جنین هنوز به بلوغ نرسیده‌ اما نوزادانی که در این مرحله متولد می‌شوند، با کمک پزشکان، شانس زنده ماندن 85 درصدی دارند. به همین ترتیب با پیشرفت بارداری به سمت پایان هفته 40، احتمال زنده ماندن نوزاد نیز بیشتر می‌شود.

خوراک مناسب برای هفته 26 بارداری

شما تا سه ماهه سوم بارداری که از هفته بیست و هشتم بارداری شروع می‌شود نیازی به کالری اضافی ندارید.

فقط باید سالم غذا بخورید، میوه و سبزیجات تازه را به مقدار فراوان مصرف کنید و از غذاهای فرآوری شده، چرب و نمکی اجتناب کنید. می‌توانید از بخش رژیم غذایی آنلاین کمک گرفته و یک رژیم مناسب برای خود دریافت کنید.

برای اطمینان از رشد و تکامل درست فرزندتان در هفته بیست و ششم بارداری، تمرکز بر نیازهای تغذیه‌ای او- به ویژه تامین مقادیر کافی آهن بسیار ضروری است. کودک شما در این مرحله به شدت به ذخایر آهن خود متکی است، بنابراین استفاده از غذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی بسیار توصیه می شود. برخی از منابع عالی شامل سبزیجات برگدار مانند اسفناج و حبوباتی مانند عدس است.

برای کسانی که از سبک زندگی گیاهخواری پیروی می کنند، بهتر است با نظر پزشک مصرف مکمل های آهن را شروع کنند زیرا رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه ممکن است سطوح کافی از آهن زیستی را فراهم نکند. با اطمینان از دریافت مناسب آهن، چه از طریق غذا و چه از طریق مکمل، به رشد سالم مغز، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت کلی کودک در حال رشد خود کمک کنید.

مراقبت شخصی در هفته بیست و ششم بارداری

خودمراقبتی در هفته بیست و ششم بارداری نقشی حیاتی در حفظ سلامتی شما و فرزند متولد نشده شما دارد.

  •  وضعیت نشستن و خواب را به شکلی راحت تنظیم کنید تا فشار وارده بر کمر و مفاصل به حداقل برسد.
  • به آرامی شکم خود را فشار دهید تا جنین در صورت احساس ناراحتی در دنده، موقعیت خود را تغییر دهد.
  • پیاده‌روی بارداری و کلاس‌های یوگای دوران بارداری راه‌های مطمئن و مؤثری برای حفظ قدرت، انعطاف‌پذیری و سلامت قلبی هستند.
  • از افزایش وزن بیش از حد یا خیلی کمتر از حد طبیعی برای وضعیت خاص خودداری کنید.
  • از بالش های مناس برای حالت خواب یا نشسته استفاده کنید
  • نوشیدن مقدار زیادی آب به شما و کودکتان کمک می کند تا به اندازه کافی هیدراته بمانید و هضم و دفع مواد زائد را تسریع می‌کند.
  • انجام تمرینات کگل کنترل بهتر بدن را در حین زایمان افزایش می‌دهد.

ویتامین مهم در هفته 26 بارداری

از هفته بیست و ششم بارداری به بعد علاوه بر آهن، برای حفظ سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها به ویتامین D نیاز دارید.

اکثر مردم ویتامین D کافی را از نور خورشید روی پوست خود دریافت می‌کنند. با این حال، برخی افراد این ویتامین را به دلایلی دریافت نمی‌کنند و باید مکمل ویتامین D مصرف کنند. ضمن اینکه برخی از افراد نیاز به مصرف مکمل ویتامین D در تمام طول بارداری را دارند.

 

منابع:

nhs.uk

pampers.com

سوالات متداول

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران