جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سونوگرافی بارداری / اولین سونوگرافی بارداری و انواع آن

سونوگرافی بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ شهریور

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

سونوگرافی بارداری می تواند اطلاعات ارزشمندی را نه تنها در مورد رشد جنین، بلکه در مورد سلامت مادر در دوران بارداری ارائه دهد. این روش، غیر تهاجمی و برای مادر و نوزاد بی خطر است. سونوگرافی بارداری معمولاً در دوره های مختلف بارداری انجام می شود تا مشکلات احتمالی مانند ناهنجاری های جنینی، حاملگی خارج از رحم و حاملگی های متعدد بررسی شود. همچنین می توان از آنها برای تعیین جنسیت نوزاد و تخمین تاریخ زایمان نیز استفاده کرد.

علاوه بر این، سونوگرافی بارداری می تواند مزایای عاطفی را برای مادر به همراه داشته باشد، زیرا به مادر اجازه می دهد تصاویری از نوزاد در حال رشد خود را ببیند و ضربان قلب نوزاد را بشنود که به ایجاد پیوند قوی تر بین مادر و نوزاد کمک خواهد کرد.

در ادامه درباره سونوگرافی بارداری و نقش مهمی که در نظارت بر سلامت مادر و جنین در حال رشد ایفا می‌کند اشاره کرده و آن را بیشتر بررسی خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

سونوگرافی بارداری چیست

سونوگرافی بارداری درواقع یک تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از جنین در حال رشد در رحم استفاده می کند.با این سونوگرافی رشد و تکامل جنین کنترل شده و همچنین هرگونه عوارض احتمالی در دوران بارداری بررسی خواهد شد.

در طول سونوگرافی بارداری، یک دستگاه کوچک دستی به نام مبدل بر روی شکم زن قرار می گیرد یا به صورت واژینال وارد می شود. مبدل امواج صوتی را که از جنین و سایر ساختارهای رحم منعکس می شود منتشر می کند و تصاویری را ایجاد می کند که روی صفحه نمایش داده می شوند. سونوگرافی باردرای را می توان در مراحل مختلف بارداری انجام داد و ممکن است برای بررسی رشد جنین، شناسایی هر گونه ناهنجاری و ارزیابی سلامت جفت انجام شود.

همه سونوگرافی های بارداری

نوع سونوگرافی بارداری توصیه شده بیشتر به مرحله بارداری و نگرانی های احتمالی در بارداری بستگی دارد. اما می‌توانید همه این موارد را از بخش سونوگرافی در منزل و البته توسط متخصص در خانه خودتان انجام دهید که پیشنهاد ما به شما استفاده از این سرویس است. اما در ادامه انواع سونوگرافی بارداری ذکر شده است.

سونوگرافی بارداری

سونوگرافی ترانس واژینال

نوع سونوگرافی شامل قرار دادن یک وسیله کوچک گرز مانند در واژن است تا جنین را در اوایل بارداری از نزدیک ببیند. اغلب در سه ماهه اول بارداری برای تایید بارداری، ارزیابی زنده ماندن جنین و اندازه گیری سن حاملگی جنین استفاده می شود.

سونوگرافی استاندارد

رایج ترین نوع سونوگرافی بارداری است که شامل استفاده از ژل روی شکم مادر و استفاده از یک دستگاه دستی برای گرفتن تصاویر از جنین است. در طول بارداری برای نظارت بر رشد و تکامل جنین، بررسی هر گونه ناهنجاری یا عارضه، و تعیین موقعیت و جنسیت جنین استفاده می شود.

سونوگرافی داپلر

این نوع سونوگرافی از امواج صوتی برای تشخیص و اندازه گیری حرکت خون در جفت و بند ناف استفاده می کند. اغلب در اواخر بارداری برای ارزیابی سلامت جنین و اطمینان از جریان خون کافی به جنین در حال رشد استفاده می شود.

سونوگرافی 3 بعدی/4 بعدی

این نوع سونوگرافی ها از فناوری تصویربرداری پیشرفته برای ایجاد تصاویر سه بعدی یا حتی چهار بعدی (متحرک) از جنین استفاده می کنند. در حالی که آنها تصاویر بصری دقیق تری نسبت به سونوگرافی های استاندارد ارائه می دهند، معمولاً برای اهداف پزشکی ضروری نیستند و اغلب فقط برای مقاصد اتصال و سرگرمی استفاده می شوند.

درباره هفته پنجم بارداری بیشتر بدانید

سونوگرافی 3 بعدی

تقویم و تغذیه هفته به هفته بارداری

زمان های انجام سونوگرافی بارداری

به طور معمول، دو سونوگرافی وجود دارد که در دوران بارداری انجام می شود: سونوگرافی سه ماهه اول و سونوگرافی سه ماهه دوم.

سونوگرافی سه ماهه اول

معمولا بین هفته های 6 تا 9 بارداری انجام می شود و برای تایید بارداری، تعیین تعداد جنین ها و تخمین تاریخ زایمان استفاده می شود. در طول این اسکن، پزشک یا تکنسین نیز هرگونه ناهنجاری در رحم یا تخمدان ها را بررسی می کند.

سونوگرافی سه ماهه دوم

معمولاً بین هفته 18 تا 22 بارداری انجام می شود و جزئیات بیشتری نسبت به سونوگرافی سه ماهه اول دارد. این اسکن آناتومی جنین را بررسی می کند، هر گونه ناهنجاری را بررسی می کند و اندازه نوزاد را اندازه گیری می کند.

در برخی موارد، در صورت وجود هر گونه نگرانی یا عارضه، ممکن است سونوگرافی های اضافی در دوران بارداری مورد نیاز باشد. به عنوان مثال، اگر زنی حاملگی پرخطر داشته باشد یا چندقلو حامله باشد، ممکن است برای اطمینان از سلامت مادر و نوزاد به سونوگرافی های مکرر نیاز داشته باشد.

به طور کلی، زمان و دفعات سونوگرافی در دوران بارداری به شرایط فردی بستگی دارد و باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی تعیین شود.

سونوگرافی بارداری چگونه است

در طول سونوگرافی بارداری، از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از نوزاد در رحم مادر استفاده می‌شود. این روش معمولاً شامل قرار دادن یک دستگاه کوچک دستی به نام مبدل بر روی شکم است. مبدل امواج صوتی را ساطع می‌کند که از بدن نوزاد جهش می کند و سپس توسط کامپیوتر گرفته شده و تصویری بصری از آناتومی نوزاد ایجاد می کند.

درباره سونوگرافی شکم و لگن و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

در برخی موارد ممکن است به جای آن سونوگرافی ترانس واژینال انجام شود.یعنی یک مبدل گرز شکل در واژن قرار می‌گیرد که تصویر دقیق‌تری از نوزاد در حال رشد در اوایل بارداری ارائه می‌دهد. سونوگرافی معمولاً در طول مراحل مختلف بارداری برای نظارت بر رشد و تکامل نوزاد، بررسی هر گونه ناهنجاری یا عارضه و تعیین جنسیت نوزاد انجام می شود.ضمن اینکه سونوگرافی بارداری به طور کلی هیچ خطر شناخته شده ای برای مادر یا نوزاد نخواهد داشت.

اولین سونوگرافی بارداری

طبق گفته وب سایت webmd.com اولین سونوگرافی بارداری معمولا بین هفته ششم تا نهم بارداری انجام می شود که این یک نقطه عطف مهم در مراقبت های دوران بارداری است، زیرا به پزشکان اجازه می‌دهد تا بارداری را تایید کنند، تاریخ زایمان را تخمین بزنند و یا مشکلات احتمالی را بررسی کنند. اولین سونوگرافی بارداری علاوه بر ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد بارداری، می تواند برای مادر باردار نیز احساس آرامش و هیجان به همراه داشته باشد. دیدن جنین ریز روی صفحه و شنیدن ضربان قلبش می تواند بارداری را واقعی تر و ملموس‌تر کند و به والدین کمک کند تا با کودک در حال رشد خود ارتباط برقرار کنند.

به طور کلی، اولین سونوگرافی بارداری گامی مهم در تضمین بارداری سالم و آماده شدن برای تولد نوزاد جدید است.

سونوگرافی جنین پسر

وقتی صحبت از جنین پسر به میان می آید، سونوگرافی می تواند به شناسایی جنبه های مختلف آناتومی آنها کمک کند. به عنوان مثال، سونوگرافی ممکن است با بررسی ناحیه تناسلی، جنسیت جنین را تعیین کند. سونوگرافی جنین پسر برای والدینی که می خواهند برای ورود فرزندشان آماده شوند یا برای پزشکانی که نیاز به نظارت بر موارد خاص مربوط به جنین پسر دارند، مهم باشد.

علاوه بر تعیین جنسیت، سونوگرافی می تواند اطلاعاتی در مورد سایر جنبه های آناتومی جنین پسر مانند اندازه و شکل بیضه ها یا آلت تناسلی نیز ارائه دهد. این اطلاعات می تواند برای شناسایی ناهنجاری های بالقوه یا مسائل رشدی که ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشد مفید باشد.

سونوگرافی بارداری دوقلو

سونوگرافی بارداری دوقلو بخشی از مراقبت های دوران بارداری برای زنانی است که دوقلو باردار هستند. این سونوگرافی ها از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از جنین در حال رشد در رحم استفاده می کنند.

در طول سونوگرافی، متخصص سونوگرافی به دنبال چندین شاخص است که وجود دوقلو را نشان می دهد و شامل موارد زیر است:

دو کیسه حاملگی

در بارداری طبیعی فقط یک کیسه حاملگی وجود دارد. با این حال، در بارداری دوقلو، دو کیسه حاملگی جداگانه در سونوگرافی قابل مشاهده خواهد بود.

دو کیسه زرده

هر کیسه حاملگی باید حاوی یک کیسه زرده باشد. وجود دو کیسه زرده یکی دیگر از نشانه های بارداری دوقلو است.

دو قطب جنینی

قطب جنین مرحله اولیه رشد جنین است که جنین مانند یک نقطه کوچک به نظر می رسد. در بارداری دوقلو، دو قطب جنینی قابل مشاهده خواهد بود.

دو ضربان قلب

هنگامی که قطب های جنین قابل مشاهده هستند، سونوگرافیک ضربان قلب را بررسی می کند. در بارداری دوقلو، دو ضربان قلب متمایز وجود دارد.

اختلاف اندازه در سونوگرافی بارداری

گاهی اوقات ممکن است یکی از دوقلوها کوچکتر از دیگری باشد. این به عنوان یک اختلاف اندازه شناخته می شود و می تواند نشانه ای از یک مشکل بالقوه در بارداری باشد.

البته همه بارداری های دوقلو یکسان نیستند و برخی ممکن است پیچیدگی های بیشتری داشته و نیاز به نظارت و مراقبت بیشتری نیز داشته باشند.

سونوگرافی جنین پسر

سونوگرافی هفته هشتم بارداری

سونوگرافی در هفته هشتم بارداری یکی از اجزای مهم مراقبت های دوران بارداری است. در این مرحله، جنین به طور قابل توجهی رشد کرده و به طول یک اینچ رسیده است. در هفته هشتم بارداری، سیستم های اصلی اندام جنین شروع به شکل گیری کرده اند. سونوگرافی می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه آیا این اعضا به طور طبیعی در حال رشد هستند یا خیر ارائه دهد و می تواند هر گونه مشکل بالقوه ای را که ممکن است به آزمایش یا کارهای بیشتر نیاز داشته باشد را شناسایی کند.

به طور کلی، سونوگرافی بارداری در هفته هشتم بخشی ضروری از مراقبت های دوران بارداری است و اطلاعات مهمی در مورد سلامت و رشد جنین ارائه می دهد.

درباره آزمایش خون بارداری و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

شما با استفاده از خدمات آزمایش در محل مجموعه حال بدون مراجعه به آزمایشگاه میتوانید از تمام خدمات آزمایشگاهی استفاده کنید.

از چه زمانی بارداری در سونوگرافی معلوم میشود

می‌توان از سونوگرافی بارداری برای تشخیص بارداری در اوایل 4-5 هفته پس از آخرین قاعدگی استفاده کرد. در این مرحله می توان کیسه حاملگی را مشاهده کرد که حضور جنین در حال رشد را تایید میکند.

با پیشرفت بارداری، سونوگرافی می تواند اطلاعات بیشتری در مورد اندازه و رشد جنین و همچنین تشخیص هر گونه ناهنجاری یا عوارض احتمالی ارائه دهد. به طور معمول، سونوگرافی در مراحل مختلف بارداری انجام می شود، غربالگری سه ماهه اول معمولا بین 11-14 هفته و غربالگری سه ماهه دوم در حدود هفته 18-22 انجام می شود. اما به طور کلی از هفته چهارم یا پنجم بارداری در سونوگرافی معلوم می‌شود.

آخرین سونوگرافی بارداری

آخرین سونوگرافی بارداری که به عنوان سونوگرافی سه ماهه سوم نیز شناخته می شود، معمولا بین هفته های 32 تا 36 بارداری انجام می شود. در این مرحله از بارداری، جنین به طور قابل توجهی رشد کرده و تقریباً به طور کامل رشد کرده است، بنابراین سونوگرافی می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت و تندرستی او ارائه دهد.

در آخرین سونوگرافی بارداری، تکنسین به دنبال نشانه‌های مهمی مانند موقعیت جنین، اندازه و شکل سر و شکم و میزان مایع آمنیوتیک اطراف جنین خواهد بود. آنها همچنین سرعت رشد جنین را ارزیابی کرده و طول دهانه رحم را اندازه گیری می کنند تا علائم زایمان زودرس را بررسی کنند.

علاوه بر این، آخرین سونوگرافی باردرای ممکن است برای بررسی حرکات تنفسی نوزاد و ارزیابی جریان خون به جفت نیز استفاده شود. یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های آخرین سونوگرافی بارداری این است که ممکن است چهره و ویژگی‌های کودک خود را با جزئیات بیشتری نسبت به قبل ببینید. حتی ممکن است بتوانید نگاهی اجمالی به موها، انگشتان دست و پاهای او داشته باشید!

اصطلاحات سونوگرافی بارداری

اینها تنها چند نمونه از اصطلاحات سونوگرافی بارداری هستند که می‌توانند برای شما مفید باشند اما اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید بهتری است با دکتر زنان آنلاین گفتگو کنید و پاسخ خود را دریافت کنید

  • کیسه بارداری: ساختار پر از مایع در داخل رحم است که جنین یا جنین در حال رشد را احاطه کرده است.
  • طول تاج تاج (CRL): این اندازه گیری در طول سونوگرافی اولیه برای تخمین سن جنین و تاریخ زایمان انجام می شود. به طول جنین یا جنین از بالای سر (تاج) تا پایین آن (دنبه) اشاره دارد.
  • مایع آمنیوتیک: مایعی است که جنین را در داخل کیسه آمنیوتیک احاطه کرده است. محافظت می کند و به تنظیم دما و فشار کمک می کند.
  • جفت: جفت عضوی است که در دوران بارداری در رحم رشد می کند. اکسیژن و مواد مغذی را برای جنین در حال رشد فراهم می کند و مواد زائد را حذف می کند.
  • ضربان قلب جنین: صدای قلب نوزاد است که در سونوگرافی شنیده می شود. معمولا در هفته ششم بارداری قابل تشخیص است.
  • مشخصات بیوفیزیکی (BPP): BPP آزمایشی است که برای ارزیابی سلامت جنین استفاده می شود. این شامل اندازه گیری تنفس، حرکت، تون عضلانی، حجم مایع آمنیوتیک و ضربان قلب جنین است.
  • شفافیت نوکال (NT): اندازه گیری ضخامت مایع پشت گردن نوزاد است. اندازه گیری NT اغلب در طول سه ماهه اول برای غربالگری سندرم داون و سایر ناهنجاری های کروموزومی انجام می شود.

درباره سونوگرافی رحم و تخمدان و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

سونوگرافی بارداری برای تعیین جنسیت

سونوگرافی تعیین جنسیت معمولاً در سه ماهه دوم بارداری، در حدود هفته 20-18 بارداری انجام می شود. در طول سونوگرافی تعیین جنسیت، تکنسین یا پزشک از دستگاه سونوگرافی برای گرفتن تصاویری از جنین در حال رشد استفاده می کند و به دنبال ویژگی های آناتومیکی خاصی مانند وجود یا عدم وجود آلت تناسلی و بیضه ها هستند تا مشخص کنند جنین مذکر است یا مونث.

البته توجه به این نکته مهم ضروری است که سونوگرافی های تعیین جنسیت همیشه 100٪ دقیق نیستند و عواملی مانند وضعیت جنین، چاقی مادر و مشکلات فنی تجهیزات سونوگرافی، همگی می توانند بر دقت نتایج تأثیر بگذارند.

علاوه بر این، برخی از والدین ترجیح می دهند قبل از تولد، جنسیت کودک خود را با سنونوگرافی بارداری متوجه نشوند، چه به دلایل شخصی و چه به این دلیل که ترجیح می دهند غافلگیر شوند. به همین جهت تصمیم برای انجام سونوگرافی تعیین جنسیت یک تصمیم شخصی است.

درباره هفته چهارم بارداری بیشتر بدانید

تعیین جنسیت

تفسیر سونوگرافی بارداری

فرض کنید زنی 20 هفته است که باردار بوده که تفسیر سونوگرافی بارداری او به شکل زیر خواهد شد. اولین مورد، سن جنین است که معمولاً با طول تاج کمر (CRL) در سه ماهه اول و قطر دو جداری (BPD) در سه ماهه دوم اندازه گیری می شود. در 20 هفتگی، انتظار داریم که اندازه گیری BPD در حدود 46 میلی متر را ببینیم.

در مرحله بعد، آناتومی جنین بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که همه اندام ها و ساختارها به درستی در حال رشد هستند. سر از نظر تقارن و شکل گیری مناسب مغز و جمجمه بررسی ‌شود. همچنین ستون فقرات از نظر تراز مناسب بررسی شده و تعداد مهره‌ها را شمرده می‌شود. علاوه بر این، قلب از نظر عملکرد و ساختار مناسب بررسی شده و انگشتان دست و پا شمارش می‌شود.

قیمت سونوگرافی بارداری

هزینه انجام سونوگرافی بارداری به موارد زیاری بستگی دارد که مهمترین آن مرکز انتخابی شما است. اگر بخواهید خدمات سونوگرافی را از مجموعه حال دریافت کرده و این کار را در منزل خودتان انجام دهید می‌توانید از بخش خدمات پزشکی در منزل و سپس بخش خدمات سونوگرافی، این سرویس را ثبت سفارش کنید. قیمت سونوگرافی بارداری در منزل 900 هزار تومان است که اگر بیمه تکمیلی داشته باشید می‌توانید این هزینه آن را از بیمه خود نیز دریافت کنید.

سوالات متداول

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات