جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته ۳۰ بارداری / هفته سی ام بارداری چی بخوریم

هفته 30 بارداری یک نقطه عطف مهم در بارداری شما است. تنها 10 هفته تا موعد مقرر باقی مانده است، اما هنوز تغییرات زیادی وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد رشد کودک، توصیه هایی در مورد علائم بارداری، وضعیت جنین و برخی نکات و تنظیمات سبک زندگی و همچنین اینکه در هفته سی ام بارداری چی بخوریم  می‌توانید ادامه این مطلب از سری مقالات هفته به هفته بارداری را بخوانید.


تصویر خدمات اقساطی

علائم هفته ۳۰ بارداری

با نزدیک شدن به پایان بارداری خود، باید انتظار داشته باشید که با برخی علائم جدید روبرو شوید. در اینجا علائم اصلی که در هفته سی ام بارداری ممکن است تجربه کنید ذکر شده است.

1. انقباضات براکستون هیکس: انقباضات نامنظم که رحم را برای زایمان آماده می کند.
2. خستگی: افزایش خستگی ناشی از تغییرات هورمونی و رشد کودک.
3. تورم پا: احتباس مایعات که منجر به تورم پاها می‌شود.
4. بیرون زدگی ناف: بیرون زدگی ناف به دلیل افزایش وزن.
5. تنگی نفس: مشکل در تنفس ناشی از فشار بر دیافراگم.
6. کمردرد: کمردرد هنگام حمل وزن اضافی که همان جنین است احساس می‌شود. (بیشتر بدانید: کمر درد عصبی چیست)
7. سوزش معده در بارداری: رفلاکس اسید معده ناشی از هورمون ها و رحم در حال گسترش است.
8. مشکلات خواب: اختلال در الگوی خواب به دلیل ناراحتی و مراجعه مکرر به حمام.
9. سندرم تونل کارپال: درد مچ دست که تا 62 درصد از زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
10. نوسانات خلقی: نوسانات عاطفی ناشی از تغییرات هورمونی، استرس، و انتظار برای مادر شدن.

مشاوره آنلاین با خانم دکتر سوسن رضایی

هفته 30 بارداری یعنی چند ماهگی

در هفته 30 بارداری، شما در ماه هفتم بارداری هستید و به آخرین مرحله قبل از زایمان نزدیک می‌شوید. شکم در حال رشد شما برخی از علائم اولیه بارداری مانند تکرر ادرار و اختلالات خواب را به شما نشان می‌دهد.

در طول این مرحله، جنین با رشد سریع سلولی و تشکیل عملکردهای مختلف مغز، رشد قابل توجهی مغز را تجربه می‌کند. همین موضوع منجر به حرکات قابل توجه جنین می‌شود و پیگیری روزانه این حرکات ضروری است. به یاد داشته باشید که  باید حتما حرکات کودک خود را پیگیری کنید.

وضعیت جنین در هفته ۳۰ بارداری

در 30 هفتگی، طول جنین حدود 27.5 سانتی متر و طول کلی آن تقریباً 40 سانتی متر است. با وزن تقریبی 1500 گرم، جنین در این دوره چندین تحول کلیدی را تجربه می‌کند.

1. آمادگی برای زندگی خارج از رحم: سرعت رشد در آمادگی برای زندگی فراتر از رحم تسریع می شود.
2. تشکیل و بلوغ سیستم های بدن: سیستم های اصلی اندام از جمله سیستم گوارشی، عصبی و قلبی عروقی به بلوغ می رسند.
3. افزایش سکسکه: انقباضات ماهیچه های تنفسی به صورت سکسکه احساس می‌شود که اعتقاد بر این است که رشد مغز را تحریک می‌کند.
4. رشد سریع مغز: شیارها و فرورفتگی‌ها در سطح مغز به دلیل افزایش بافت مغز ظاهر می‌شوند و برای عملکرد شناختی پس از زایمان آماده می‌شوند.
5. ریزش لانوگو: موهای ریز پوشاننده بدن جنین ناپدید می‌شوند و به مغز و چربی بدن اجازه می‌دهند دمای بدن را تنظیم کنند.
6. رشد مغز استخوان: مغز استخوان جنین به طور کامل نقش تولید گلبول های قرمز را بر عهده می‌گیرد و آمادگی برای زندگی خارج رحمی را تضمین می‌کند.
7. تولید ملانین: سلول‌های پوست شروع به سنتز ملانین می‌کنند، اگرچه بیشتر آن‌ها پس از تولد تا شش ماهگی اتفاق می‌افتند. البته هر چه سطح ملانین بالاتر باشد، رنگ پوست تیره‌تر است.

در هفته ۳۰ بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته 30 بارداری، اندازه جنین تقریباً به 27.5 سانتی متر می رسد. با ایجاد چربی زیر پوست، چین و چروک‌های پوست محو می‌شوند و در نتیجه پوست صاف‌تر و ضخیم‌تر می‌شود. بافت مغز از حالت صاف به حالتی با شیارها و برجستگی‌ها تبدیل می‌شود. ماهیچه‌ها و چربی بدن نیز به میزان قابل توجهی منبسط می‌شوند و جنین را قادر می‌سازند تا دست‌های خود را راحت بگیرد. این مرحله شباهت زیادی به ظاهر بسیاری از نوزادان تازه متولد شده دارد.

آزمایش‌های هفته 30 بارداری

در سه ماهه سوم، معمولاً هر دو هفته یک بار باید با پزشک مشورت کنید و چکاب شوید. پس از ویزیت اخیر خود در هفته بیست و هشتم، باید یک چکاپ دیگر را در این هفته انجام دهید که شامل موارد زیر می‌شود:

1. محاسبه وزن: نظارت بر وزن به شناسایی مشکلات احتمالی کمک می‌کند.
2. پایش فشار خون: بررسی های منظم جریان خون، سطح مناسب اکسیژن در خون را تضمین می‌کند.
3. تجزیه و تحلیل ادرار: آزمایش قند و پروتئین در ادرار به تشخیص دیابت بارداری، پره اکلامپسی و عفونت کمک می‌کند.
4. ارزیابی ارتفاع رحم: اندازه‌گیری ارتفاع پایه (حدود 30 سانتی متر در این مرحله) رشد و نمو مناسب را نشان می‌دهد.

ویزیت بعدی شما نیز احتمالا برای هفته سی و دوم بارداری بخواهد بود.

سقط جنین در هفته 30 بارداری

اگرچه خطر سقط جنین در سه ماهه دوم و سوم بسیار کم است، اما شناخت علائم هشدار دهنده بسیار مهم هستند. بنابراین اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود مشورت کنید:

1. خونریزی واژینال: از دست دادن خون خفیف تا متوسط ممکن است نشان دهنده سقط جنین باشد. درباره لکه بینی در بارداری بیشتر بدانید
2. کاهش یا عدم حرکت جنین: کند شدن یا توقف حرکات جنین ممکن است نشانه ای از سقط جنین باشد.
3. گرفتگی شدید: درد شدید شکم و کمر ممکن است نشان دهنده مشکل سقط جنین باشد.
4. ترشح مایعات یا بافت‌ها: ترشحات از واژن نیز می‌تواند نشانه سقط جنین باشد.

تغییرات بدن مادر در هفته ۳۰ بارداری

در هفته سی ام بارداری، شکم بزرگ شده، پاهای شما را پنهان می‌کند، در حالی که ممکن است به دلیل افزایش وزن و تورم، پاهای شما بزرگتر به نظر برسند. اگرچه استخوان‌های پا بدون تغییر باقی می‌مانند، اما گسترش رباط‌های پا منجر به افزایش موقت سایز کفش (نیم تا یک سایز) می‌شود.

پس از زایمان، ورم پا فروکش می‌کند، اما طول کف پا ممکن است بین 2 تا 10 میلی متر افزایش یابد. اگر در طول روز انقباضات براکستون هیکس را تجربه می کنید، استراحت کرده و به پهلوی چپ دراز بکشید تا فشار و درد کاهش یابد.

سونوگرافی در هفته 30 بارداری

به طور معمول، سونوگرافی در هفته 30 بارداری توصیه نمی‌شود، مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد. حاملگی های پرخطر، حاملگی های چند قلو (مانند دوقلو بودن) یا در صورت وجود علائم نگران کننده حتی ممکن است نیاز به معاینه اولتراسوند نیز وجود داشته باشد.

هفته سی ام بارداری چی بخوریم

هفته سی ام بارداری چی بخوریم

اما سوالی که بسیاری از مادران می‌پرسند این است که هفته سی ام بارداری چی بخوریم؟. خب حفظ یک رژیم غذایی مناسب در هفته 30 بارداری بسیار مهم است. غذاهای مغذی بخورید و از مصرف بیش از حد خوراکی‌ها به دلیل استرس اجتناب کنید. یبوست در دوران بارداری شایع است. بنابراین برای کاهش علائم، مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید.

اسیدهای چرب ضروری (EFAs) نیز نقش حیاتی در رشد مغز و بافت عصبی دارند. غذاهای غنی از DHA مانند دانه کتان، روغن گردو و ماهی های چرب مانند سالمون را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف ماهی را دو بار در هفته، همراه با میگو و سایر غذاهای دریایی مدنظر قرار دهید. مطمئن شوید که ماهی به درستی پخته شده است. البته از ماهی دودی و سوشی اجتناب کنید.

سیب زمینی وقتی آب پز یا پخته می شود، مواد مغذی ارزشمندی دارد، اما از انواع سرخ شده آن اجتناب کنید. غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، ماست، آب پرتقال طبیعی و کشک باید در برنامه روزانه شما گنجانده شوند تا به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کنند. مصرف مکمل‌های غذایی تحت نظارت پزشک، همراه با مکمل‌های آهن و پروتئین نیز برای حفظ یک بارداری سالم و نوزادی کامل، بسیار توصیه می‌شود.

خود مراقبتی در هفته 30 بارداری

در این زمان حساس، مراقبت از خود به طور فزاینده‌ای حیاتی می‌شود زیرا رحم در حال بزرگ شدن نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتری دارد. برخی از کارهایی که می‌ـوانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

بالش های مناسب را انتخاب کنید یا ملافه های خود را تنظیم کنید تا حالتی راحت داشته باشید.
وعده های غذایی مغذی را به طور منظم مصرف کنید تا نیازهای بدن خود را برآورده کنید.
برای ارتقای آمادگی جسمانی، در فعالیت های خفیف، مانند پیاده روی یا یوگا شرکت کنید.
برای تقویت سلامت عاطفی، زمان با کیفیتی را با عزیزان خود بگذرانید.
استفاده از رایانه را به حداقل برسانید و برای کاهش درد مچ دست، حرکات کششی انجام دهید.
تمریناتی را برای بهبود گرفتن و کاهش ناراحتی انجام دهید.
تمرین کگل برای روند روان تر زایمان را فراموش نکنید.

برای مشاوره بیشتر متناسب با نیازهای فردی خود، با متخصص زنان و زایمان آنلاین به صورت چت متنی، تماس صوتی و تصویری مشورت کنید.

باید و نبایدهای هفته ۳۰ بارداری

در هفته سی ام بارداری باید سلامت و تندرستی خود را در اولویت قرار دهید زیرا سلامت فرزند شما به سلامت شما بستگی دارد. این موارد شامل حفظ یک رژیم غذایی مناسب و غنی از مواد مغذی، هیدراته ماندن و ورزش مناسب است. فعالیت‌های کاهش دهنده استرس مانند یوگا یا مدیتیشن نیز می‌تواند در این دوران مفید باشد.

از سوی دیگر، در هفته سی ام بارداری اجتناب از الکل، سیگار و مواد مخدر بسیار مهم است، زیرا این موارد می‌توانند به جنین در حال رشد آسیب برسانند. توصیه می‌شود از فعالیت‌هایی که خطر سقوط یا آسیب را به همراه دارند، مانند ورزش‌های تماسی یا بلند کردن اجسام سنگین دوری کنید. علاوه بر این، زنان باردار باید از مصرف گوشت خام یا نیم پز که می‌تواند برای مادر و جنین مضر باشد، خودداری کنند.

زایمان در هفته سی ام بارداری

نوزادی که در هفته 30 بارداری به دنیا می آید به عنوان نارس طبقه بندی می‌شود، زیرا به طور کامل برای زندگی خارج از رحم رشد نکرده است. به طور کلی نرخ زنده مانده در این زمان به طور کلی بالا است و با مراقبت‌های پزشکی پیشرفته، تقریباً 98٪ از نوزادان متولد شده هفته 30 بارداری شانس زنده ماندن دارند.

 

منابع:

pampers.com

سوالات متداول

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران