جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

هفته ۳۸ بارداری و علائم و نشانه های زایمان

همانطور که در هفته 38 بارداری به آخرین مرحله سفر بارداری خود نزدیک می شوید، احتمالاً هیجان زیادی داریذ. اکنون در واقع، ریه های کودک کاملاً رشد کرده و برای زندگی خارج از رحم آماده است. اگرچه ممکن است کوچولوی شما تصمیم بگیرد که در این هفته به خانه شما بیابد اما اگر کمی بیشتر طول کشید، نگران نباشید. هنوز تا 40 هفته، زمان باقی مانده است.

در ادامه این مقاله از سری مقالات هفته به هفته بارداری علائمی که شروع به محو شدن می‌کنند و همچنین در مورد تغییراتی که در بدن شما اتفاق می‌افتد، رشد کودکتان و آزمایش‌هایی که ممکن است دکتر زنان آنلاین برای شما پیشنهاد کند صحبت خواهیم کرد.


تصویر خدمات اقساطی

هفته 38 بارداری

در هفته 38 بارداری، کودک شما کاملاً رشد کرده و آماده است تا دنیا را ببیند. ریه‌های او بالغ شده و می‌تواند به تنهایی نفس بکشد و تارهای صوتی او به اندازه‌ای قوی هستند که فریاد بلندی را بیرون می‌دهند. اکنون از نظر فیزیکی، کودک شما با لایه ای ظریف از مو پوشیده شده است و به لطف لایه های چربی زیر پوست، ظاهری چاق دارد. او درواقع اکنون یک انسان کوچک و کامل است.

در همین حال، ممکن است متوجه افزایش ترشحات سینه و واژن شوید که کاملا طبیعی است. اگر لکه بینی یا خونریزی را تجربه کردید، می‌تواند نشانه‌ای از نزدیک بودن زایمان باشد. در طول ویزیت های دوران بارداری، پزشک فشار خون شما را به دقت زیر نظر خواهد داشت و نمونه های ادرار شما را برای هرگونه نشانه ای از پره اکلامپسی زیر نظر خواهد داشت.

هفته سی و هشتم بارداری یعنی چند ماهگی؟

در هفته 38 بارداری، شما رسما در ماه نهم هستید و تنها 2 هفته دیگر به پایان آن باقی مانده است. در واقع اکنون شمارش معکوس شروع شده است و درحال پایان یافتن 9 ماه بارداری است.

علائم هفته سی و هشتم بارداری

همانطور که شکم شما رشد می‌کند، برخی از تغییرات ممکن است محسوس‌تر شده و برخی دیگر ممکن است کمی کاهش یابد. در حدود هفته 38، کوچولوی شما شروع به تغییر موقعیت به سمت لگن می‌کند که می‌تواند بر احساس شما تأثیر بگذارد. در ادامه مهمترین علائمی که ممکن است در این هفته تجربه کنید ذکر شده است.

  • پاهای ورم کرده: بزرگ شدن شکم و وزنی که اضافه کرده اید مرکز ثقل شما را کمی تغییر می دهد. مفاصل و رباط های شما نیز در حال شل شدن هستند و بدن شما را برای زایمان آماده می کند که همین موضوع باعث می‌شود که پاهای شما کمی شل شوند.
  • سوزش سر دل: علائم ریفلاکس معده در بارداری می‌تواند به علت سازگاری دستگاه گوارش شما با شکم در حال رشد، تشدید شود.
  • تهوع صبحگاهی
  • یبوست: با تطبیق کار روده با حرکات کودک، یبوست ممکن است بیشتر شود.
  • ترشح از سینه: تغییرات هورمونی باعث می‌شود شیر شما شروع به جریان کند و ترشحات بیشتری از نوک سینه شما تولید کند.
  • دردهای لگنی: فشار و ناراحتی در لگن شما می تواند با تکان خوردن جنین افزایش یابد.
  • درد کمر
  • دستشویی رفتن بیشتر
  • ترس کاذب از زایمان: انقباضات براکستون هیکس می تواند مکرر و شدیدتر شود و باعث شود فکر کنید زایمان نزدیک است و همین موضوع باعث استرس شود
  • افزایش ترشحات واژن: نوسانات هورمونی ممکن است باعث افزایش ترشحات واژن شود که البته بخشی طبیعی از آمادگی برای زایمان است

آزمایش‌های هفته 38 بارداری

با نزدیک شدن به آخرین مرحله بارداری، آزمایش خاصی وجود ندارد اما زمان معاینات منظم بیشتر می‌شود و پزشک ممکن است براساس وضعیت شما، این معاینات را برای شما در نظر بگیرد.

  • غربالگری وزن و فشار خون برای مراقبت از هرگونه تغییر
  • آزمایش ادرار برای رد دیابت بارداری و پره اکلامپسی، البته فقط برای اطمینان
  • ارزیابی وضعیت و اندازه شکم
  • گوش دادن به ضربان قلب کودک
  • بررسی وضعیت جنین برای اطمینان از رشد طبیعی کودک شما
  • معاینه دهانه رحم

بیشتر بدانید: کمر درد عصبی چیست

سونوگرافی در هفته 38 بارداری

اگر در هفته 38 بارداری متوجه شدید که ضربات و تکان‌های او کمی کند شده، این کاملاً طبیعی است، به خصوص زمانی که فضای کمتری برای ضربه زدن وجود دارد. اما فقط به این دلیل که نمی‌توانید تکان‌های آن‌ها را به دفعات احساس کنید، به این معنی نیست که همه چیز خوب است. پزشک شما ممکن است بخواهد با یک سونوگرافی نگاه دقیق تری به وضعیت سلامتی کودک شما داشته باشد و مطمئن شود که قلب او قوی می تپد. در این صورت سونوگرافی در هفته 38 بارداری تجویز می‌شود.

تغییرات جنین در هفته ۳۸ بارداری

در هفته 37 بارداری، وزن کودک به حدود 2 تا 3.5 کیلوگرم رسیده است و برخی از نوزادان در هفته سی و هشتم بارداری وزن خود را به 3.3 کیلوگرم هم می‌رسانند. این رشد بسیار زیادی در عرض چند هفته کوتاه است! کوچولوی شما نیز در حال افزایش قد است و از سر تا باسن حدود 35 سانتی متر است. اما آنچه واقعاً شگفت‌انگیز است این است که چگونه اندام‌های داخلی آن‌ها در حال بلوغ و آماده شدن برای زندگی خارج از رحم هستند. توانایی منحصر به فرد آنها برای رشد لایه های چربی زیر جلدی به محافظت از آن‌ها در برابر دماها و محیط‌های غیرقابل پیش بینی که پس از تولد با آن‌ها مواجه می شوند، کمک می‌کند.

حرکات جنین در هفته سی و هشتم بارداری

در هفته 38 بارداری سایز جنین در حال افزایش است و فضای او در رحم کمی تنگ می‌شود. این بدان معنی است که حرکات جنین ممکن است به اندازه قبل فعال یا مکرر نباشد. اما نگران نباشید، این کاملا طبیعی است! در هفته سی و هشتم بارداری، شما همچنان می توانید حرکات کوچولوی خود را به طور منظم، حدود 3 تا 4 بار در ساعت احساس کنید. کودک شما اکنون خمیازه می‌کشد و حتی با مکیدن مایع آمنیوتیک، مهارت‌های تنفسی و گوارشی خود را امتحان می‌کند.

در هفته ۳۸ بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته 38 بارداری جنین تقریبا کامل شده و شبیه یک نوزاد انسان است، تمام اندام های اصلی او رشد کرده و عملکرد مناسبی دارند، اما مغز، قلب و ریه ها هنوز در حال کامل‌تر شدن هستند. یکی از تغییرات قابل توجه، آن موهای نرم و کرکی است که در بدن کودک شکل می‌گیرد. در همین حال، دستگاه گوارش نیز در حال آماده شدن برای اولین کار بزرگ خود است که آن هم خوردن شیر و هضم کردن آن است.

تغییرات مادران در هفته ۳۸ بارداری

ابتدا، ممکن است متوجه تغییری در ترشحات واژن خود شوید که نشان دهنده این است که زایمان نزدیک است. البته نگران نباشید، تعیین زمان دقیق زایمان کمی دشوار است و به همین دلیل فقط برای موارد غیرمنتظره آماده باشید.

به انقباضات خود بیشتر توجه کنید. اگر حدود 30 ثانیه طول بکشد و هر 5 دقیقه تکرار شود، وقت آن است که با پزشک خود تماس بگیرید.

ترشحات سینه نیز در این زمان شروع می‌شود. اگر مایع رقیق و زرد رنگی به نام آغوز را مشاهده کردید، نگران نباشید،  فقط از چند پد شیردهی استفاده کنید. در هفته 38 بارداری، کمردرد ممکن است شما را در شب بیدار نگه دارد و خستگی یکی از مشکلات رایج این هفته است. اکنون به لطف پایین آمدن کودک به سمت لگن، مثانه شما کمی بیشتر از همیشه پر شود.

بیشتر بدانید: کبد چرب در بارداری

نشانه های زایمان در هفته ۳۸ بارداری

آگاهی از علائم زایمان در هفته 38 در این هفته لازم و واجب است.

  • ترشح خفیف از واژن، نشانه آماده شدن بدن شما برای زایمان است
  • گرفتگی یا ناراحتی خفیف در شکم و کمر و همچنین
  • انقباضات قوی و منظم که کاهش نمی‌یابند و حتی زمانی که دراز کشیده‌اید یا در حال راه رفتن هستید بیشتر می‌شوند.

زایمان در هفته سی و هشتم بارداری

همانطور که گفته شد، در هفته سی و هشتم بارداری، کودک شما کاملاً رشد کرده و قادر به زنده ماندن در خارج از رحم است. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که حدود یک چهارم مادران باردار در این هفته زایمان می‌کنند، بنابراین شما تنها نیستید! اما این نظر پزشک است که در این هفته زایمان کنید یا خیر.

به خاطر داشته باشید که اگر نوزاد شما نارس به دنیا بیاید، هنوز هم برای رشد در خارج از رحم مشکلی نخواهد داشت. و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، می‌توانید به سرعت کودکتان را در آغوش بگیرید.

سزارین در هفته 38 بارداری

برخی از مادران باردار در هفته 38 بارداری می‌خواهند به جای زایمان طبیعی، سزارین شوند. در شرایط خاص، سزارین امن ترین گزینه است و یکی از دلایل رایج این حالت زمانی است که کودک در وضعیت بریچ قرار دارد. علاوه بر این، شرایطی مانند دیابت بارداری یا یک نوزاد بزرگتر از حد متوسط ​​نیز ممکن است نیاز به زایمان سزارین داشته باشد تا جان مادر و کودک حفظ شود.

تغذیه در هفته 38 بارداری

در روزهای پایانی بارداری خود نیز باید با غذاهای مناسب، خود را تغذیه کنید تا انرژی لازم برای تولید شیر و مراقبت از کودک خود را پس از تولد داشته باشید. غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی مانند پروتئین‌های بدون چربی (به گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لوبیا فکر کنید)، تخم مرغ و محصولات لبنی که سرشار از کالری است را مصرف کنید. اگر نگران دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز خود هستید، با دکتر زنان آنلاین در مورد مکمل مولتی ویتامین و انتخاب آن مشورت کنید.

برای جلوگیری از یبوست، غذاهای غنی از فیبر مانند کلم بروکلی، گلابی و انواع سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از هر چیزی که ممکن است خواب شما را مختل کند، مانند کافئین، دوری کنید.

با نوشیدن مایعات فراوان در طول روز هیدراته بمانید و از کم آبی بدن خودداری کنید زیرا منجر به خستگی و سردرد می‌شود. از آنجایی که استخوان های کودک شما در هفته سی و هشتم بارداری در حال شکل گیری هستند، دریافت کلسیم و ویتامین D کافی برای حفظ سلامت استخوان کودک شما بسیار مهم است.

منابع:

healthline.com

verywellfamily.com

این مقاله را به اشتراک بگذارید:

سوالات مرتبط به بارداری در تالار گفتگو:

ازمایش خون برای بارداری چه زمانی باید انجام بشه؟

مشاهده پاسخ

چندتا قرص ال دی بخوریم باعث سقط جنین میشه ؟

مشاهده پاسخ

ممکنه ازمایش خون بارداری را تشخیص نده؟

مشاهده پاسخ

مامانا من ماه آخر بارداریمه چی بخورم بچه زردی نگیره ؟؟؟

مشاهده پاسخ

کسی میدونه با بیمه سلامت عمل سزارین توی بیمارستان های دولتی چقدره؟

مشاهده پاسخ

توی بارداری چی بخورم بچم خوشگل و باهوش بشه ؟

مشاهده پاسخ
نظرات کاربران