جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

ترشحات واژن / علت ترشحات واژن و راه های درمان آن

ترشحات واژن
تاریخ بروزرسانی : ۱۳ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

ترشحات واژن یک اتفاق طبیعی و سالم در بدن زنان است و با این کار، واژن تعادل pH خود را حفظ کرده و در عین حال سرنخ های مهمی در مورد سلامت باروری زنان ایجاد می‌کند. در حالی که بحث در مورد ترشح واژن ممکن است برای برخی ناخوشایند باشد، اما جنبه‌ای ضروری از سلامت زنان است که شایسته توجه و درک بیشتر، حتی برای آقایان است. در این مقاله، انواع ترشحات واژن، علت ترشح واژن و راه های درمان را بررسی میکنیم. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی و مشاوره توسط متخصصین دارد، می‌توانید از بخش دکتر زنان آنلاین در خواست خود را ثبت کرده و بلافاصله با متخصص زنان و زایمان به صورت محرمانه گفتگو کنید.


تصویر خدمات اقساطی

ترشحات واژن نشانه چیست

ترشحات واژن یک اتفاق طبیعی و سالم در زنان است که به تمیز نگه داشتن واژن و پاک کردن آن از باکتری کمک می‌کند. با این حال، تغییرات در ترشحات واژن گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد. اگر ترشحات بوی بدی داشته باشد، مانند پنیر غلیظ و سفید باشد یا باعث خارش یا سوزش شود، ممکن است نشانه عفونت قارچی باشد. عفونت های مخمری در اثر رشد بیش از حد مخمر در واژن ایجاد می شوند و اغلب با داروهای ضد قارچ درمان می شوند.

اگر ترشحات رقیق و سفید مایل به خاکستری با بوی ماهی باشد، ممکن است نشانه ای از واژینوز باکتریایی باشد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که تعادل باکتری ها در واژن به هم می خورد و اجازه رشد باکتری های مضر را می دهد. واژینوز باکتریایی معمولا با انواع آنتی بیوتیک درمان می شود. در موارد نادر، ترشح خونی یا لکه‌بینی بین قاعدگی می تواند نشانه سرطان دهانه رحم یا نوع دیگری از سرطان زنان باشد. سعی کنید هر گونه ترشح غیرمعمول واژن را با دکتر زنان آنلاین بررسی کنید تا مشکلات جدی سلامتی را رد کنید.

همچنین تغییرات در ترشحات واژن می تواند در مراحل مختلف چرخه قاعدگی رخ دهد و ممکن است تحت تأثیر تغییرات هورمونی، فعالیت جنسی و برخی داروها نیز قرار گیرد. پیگیری الگوهای معمولی ترشح واژن می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که چه زمانی تغییرات رخ می دهد و چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است.

بیشتر بخوانید : خشکی واژن درمان دارد؟

ترشحات واژن در بارداری

در دوران بارداری، به دلیل افزایش سطح هورمون ها در بدن او و تغییراتی است که در دستگاه تناسلی او اتفاق می افتد، ترشحات واژن، طبیعی است. اما تمام ترشحات واژن در دوران بارداری یکسان نیستند. در واقع، چندین نوع ترشح وجود دارد که ممکن است یک زن تجربه کند، که هر کدام ویژگی ها و علل بالقوه خود را دارند.

یکی از انواع شایع ترشحات واژن در دوران بارداری به نام لکوره شناخته می شود. این ترشحات رقیق، سفید و شیری رنگ است که بی بو است و معمولاً در سه ماهه دوم بارداری ایجاد می شود. لکوره به دلیل افزایش سطح استروژن ایجاد می شود و به محافظت از کانال زایمان در برابر عفونت کمک می کند.

نوع دیگری از ترشحاتی که زنان در دوران بارداری ممکن است تجربه کنند، رنگ خونی یا قهوه ای است. این می تواند نشانه ای از خونریزی لانه گزینی باشد و زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده به دیواره رحم می چسبد، یا می تواند نشان دهنده مشکل جدی تری مانند سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. زنانی که در دوران بارداری هر نوع خونریزی را تجربه می کنند باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرند. ترشحات زرد یا سبز در دوران بارداری ممکن است نشانه عفونتی مانند واژینوز باکتریایی یا بیماری های مقاربتی باشد.

ترشحات واژن

ترشحات پنیری واژن

ترشحات پنیری واژن می تواند ناشی از تعدادی از عوامل، از جمله تغییرات هورمونی، عفونت های واژن، یا عدم تعادل در باکتری های طبیعی موجود در واژن باشد. یکی از علل بالقوه ترشحات پنیری واژن، عفونت قارچی است. عفونت های قارچی زمانی اتفاق می افتد که قارچ در واژن رشد کند و منجر به علائمی مانند خارش، سوزش و ترشحات غلیظ و سفید رنگی شود که شبیه پنیر شود. سایر علل بالقوه ترشحات پنیری واژن عبارتند از واژینوز باکتریال، وضعیتی که با رشد بیش از حد باکتری های مضر در واژن ایجاد می‌شود و یا تریکومونیازیس که یک عفونت مقاربتی ناشی از یک انگل مشخص است.

علاوه بر مشاوره آنلاین پزشکی، انجام عادات بهداشتی درزت می تواند به پیشگیری و مدیریت عفونت های واژن کمک کند که شامل پوشیدن لباس زیر تنفسی، اجتناب از استفاده ار محصولات معطر در ناحیه تناسلی و پاک کردن از جلو به عقب پس از استفاده از حمام است.

علت ترشحات واژن

ترشحات واژن یک اتفاق رایج در بین زنان است و می تواند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود. در ادامه به بررسی علل مختلف ترشحات واژن می پردازیم.

ترشحات طبیعی واژن

واژن مقدار کمی ترشحات شفاف یا کمی کدر در طول چرخه قاعدگی تولید می کند. این ترشحات به دفع سلول های مرده و باکتری ها از واژن کمک می کند.

تخمک گذاری

با نزدیک شدن به تخمک گذاری، بدن او استروژن بیشتری تولید می کند که می تواند باعث افزایش ترشحات رقیق و کشدار واژن شود.

بارداری

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی در بدن می تواند باعث افزایش ترشح واژن شود. این ترشحات معمولاً غلیظ و سفید مانند سفیده تخم مرغ است.

برانگیختگی جنسی

برانگیختگی جنسی می تواند باعث افزایش ترشحات واژن به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه تناسلی شود.

عفونت ها

عفونت های قارچی زمانی رخ می دهد که رشد بیش از حد مخمر در واژن وجود داشته باشد. علائم شامل ترشح غلیظ و سفید رنگ، خارش و سوزش است.

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی زمانی رخ می دهد که عدم تعادل باکتری در واژن وجود داشته باشد. علائم شامل ترشح رقیق و سفید مایل به خاکستری با بوی بد است.

عفونت های مقاربتی (STIs)

عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس می توانند باعث ترشح زرد یا سبز با بوی قوی شوند.

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن یک عفونت باکتریایی است که اندام های تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث ترشح زرد یا سبز با بوی بد شود.

بیماری التهابی لگن

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم در حالی که نادر است، می تواند باعث ترشحات غیرطبیعی واژن شود که ممکن است قهوه ای یا خونی باشد شود.

همیشه به هرگونه تغییر در ترشحات واژن توجه کنید و در صورت مشاهده علائمی مانند خارش، سوزش یا بوی بد حتما با دکتر زنان آنلاین به صورت متنی، صوتی و یا تصویری مشورت کنید.

رنگ ترشحات واژن

رنگ این ترشحات بسته به عوامل مختلفی مانند چرخه قاعدگی، فعالیت جنسی و عفونت می تواند متفاوت باشد.

  • سفید یا شفاف: این رنگ رایج ترین رنگ ترشح واژن است و معمولاً نشانه ای از مخاط دهانه رحم سالم است که به دفع باکتری ها و سلول های مرده از واژن کمک می کند.
  • زرد یا سبز: اگر ترشحات شما زرد یا سبز است، می تواند نشانه عفونت باشد. این می تواند یک عفونت باکتریایی یا قارچی باشد.
  • صورتی: رنگ صورتی در ترشحات واژن شما معمولاً به دلیل مخلوط شدن مقادیر کمی خون با ترشحات است. این می تواند در زمان تخمک گذاری یا درست قبل از پریود شما اتفاق بیفتد.
  • قهوه ای: ترشحات قهوه ای معمولاً بی ضرر هستند و زمانی رخ می دهند که خون باقی مانده از پریود شما با مخاط دهانه رحم مخلوط شود. با این حال، می‌تواند نشانه‌ای از عفونت یا سایر شرایط پزشکی باشد،
  • خاکستری: رنگ مایل به خاکستری در ترشح واژن ممکن است نشان دهنده واژینوز باکتریایی باشد، که یک عفونت شایع ناشی از عدم تعادل باکتری در واژن است.

البته بدن هر فردی منحصر به فرد است و آنچه برای یک فرد، طبیعی است ممکن است برای دیگری عادی نباشد. اگر در مورد رنگ یا بوی ترشحات واژن خود نگرانی دارید، همیشه بهتر است با کتر زنان و زایمان مشورت کنید تا مشخص شود که آیا آزمایش یا درمان دیگری لازم است یا خیر. در صورت تجویز آزمایش، می‌توانید آن را اطز طریق بخش آزمایش در منزل انجام داده و در خانه به راحتی تست را انجام دهید

ترشحات واژن در هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری، افزایش ترشحات واژن برای زنان شایع است زیرا بدن استروژن بیشتری تولید می کند و می تواند باعث شود دهانه رحم مخاط بیشتری تولید کند. ترشحات در این مدت معمولاً رقیق، سفید و بی بو است. همچنین ممکن است در لمس کمی چسبنده یا لیز باشد. این نوع ترشحات به لکوره معروف است و در دوران بارداری کاملا طبیعی است.

البته برای رعایت بهداشت در دوران بارداری برای کاهش خطر عفونت، کارهایی مانند پوشیدن لباس زیر نخی، پرهیز از لباس های تنگ و پاک کردن از جلو به عقب پس از استفاده از حمام را انجام دهید. به طور کلی، افزایش ترشحات واژن در هفته سوم بارداری طبیعی است و جای نگرانی نیست.

راه های جلوگیری از ترشحات واژن

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از ترشحات واژن، حفظ بهداشت است این شامل شستن روزانه ناحیه تناسلی با آب گرم و مایع مخصوص و تعویض منظم لباس زیر تمیز و خشک است. استرس می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و خطر ابتلا به عفونت ها و شرایطی را که می تواند باعث ترشح غیرطبیعی واژن شود، افزایش می دهد. تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا، مدیتیشن یا تمرینات تنفس عمیق را برای کمک به مدیریت سطوح استرس تمرین کنید تا با کاهش استرس، از ترشحات واژن نیز جلوگیری کنید.

درمان ترشحات واژن

ترشحات واژن زنان یائسه

در دوران یائسگی، تغییرات زیادی در بدن رخ می دهد، از جمله خشکی واژن که تقریباً 50 درصد از زنان یائسه را تحت تأثیر قرار می دهد. خشکی واژن می تواند باعث ناراحتی و درد در حین رابطه جنسی شود، اما این تنها تغییری نیست که روی می دهد. یائسگی همچنین بر ترشحات واژن تأثیر می گذارد و می تواند منجر به تغییراتی شود که ممکن است برای برخی تعجب آور باشد.

قبل از یائسگی، واژن به خودی خود روان می شود و دیواره های آن با سلول هایی که پوشانده شده است، مخاط تولید می کنند. این مخاط به مرطوب و تمیز نگه داشتن واژن کمک می کند و محیطی را فراهم می کند که برای اسپرم ها مهمان نواز باشد. اما در دوران یائسگی، میزان مخاط تولید شده توسط این سلول ها کاهش می یابد و منجر به کاهش ترشح واژن می شود. این می تواند منجر به خشکی واژن، خارش و ناراحتی شود. البته همه زنان در دوران یائسگی کاهش ترشح واژن را تجربه نمی کنند و بدن برخی از زنان به تولید سطوح طبیعی مخاط ادامه می دهند، در حالی که برخی دیگر حتی ممکن است افزایش ترشحات را تجربه کنند. این تغییرات به دلیل عوامل مختلفی از جمله نوسانات هورمونی، استرس و سایر شرایط سلامتی است.

اگر در طول یائسگی تغییراتی را در ترشحات واژن خود تجربه می کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. با مراقبت و مدیریت مناسب، زنان یائسه می توانند عملکرد سالم واژن را حفظ کرده و از یک زندگی جنسی رضایت بخش لذت ببرند.

درمان ترشحات واژن

هرچند که ترشحات واژن می‌تواند طبیعی باشد اما درصورتی که با علائمی خاص همراه باشد باید به فکر درمان آن باشید. در ادامه چند راه برای درمان ترشح واژن آورده شده است:

  • بهداشت را رعایت کنید: ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید. از صابون‌ها و اسپری‌های خوشبو کننده استفاده نکنید، زیرا می‌توانند تعادل طبیعی باکتری‌های واژن را به هم بزنند و منجر به عفونت شوند.
  • پوشیدن لباس های راحت: لباس های تنگ و پارچه های مصنوعی می توانند رطوبت و گرما را به دام بیندازند و محیطی را ایجاد کنند که برای رشد باکتری ها و ترشحات واژن مناسب باشد. برای تهویه مناسب، لباس زیر پنبه ای و لباس های گشاد را انتخاب کنید.
  • رابطه جنسی ایمن: رابطه جنسی محافظت نشده می تواند منجر به عفونت های مقاربتی (STIs) شود که می تواند باعث ترشح غیر طبیعی واژن شود. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی از کاندوم یا سایر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.
  • مصرف پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها می توانند به حفظ تعادل طبیعی باکتری ها در واژن و جلوگیری از عفونت کمک کنند.
  • از درمان های بدون نسخه استفاده کنید: برای درمان عفونت های قارچی می توان از کرم ها، شیاف ها یا قرص های ضد قارچ بدون نسخه استفاده کرد. از کرم ها یا ژل های ضد باکتری می توان برای درمان واژینوز باکتریایی استفاده کرد.
  • داروهای تجویزی: اگر درمان های بدون نسخه موثر واقع نشد، داروهای تجویزی مانند آنتی بیوتیک های خوراکی ممکن است برای درمان واژینوز باکتریایی، تریکومونیازیس یا سایر عفونت ها ضروری باشد.
  • حفظ یک رژیم غذایی سالم: خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می تواند به ارتقای سلامت کلی کمک کند و خطر عفونت ها و شرایطی را که می تواند باعث ترشح غیر طبیعی واژن شود، کاهش می دهد.

به یاد داشته باشید، اگر ترشحات غیرمعمول واژن را تجربه می کنید، برای تشخیص و برنامه درمانی مناسب حتما باید با دکتر زنان و زایمان گفتگو کنید.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

دکتر رضایی

10 ماه پیش

سلام دخترم اگه خود ارضایی میکنی اونو متوقف کن
پاسخ دهید
0

خسته شدم دیگه

1 سال پیش

سلام من ۱۳ سالمه از ۱۲ سالگی ترشحات سفید بی بو و کشدار رو مشاهده میکردم و هیچ علائمی نداشت اما بعد از چندین ماه یک هفته در میان رنگش قرمز تیره میشه و تا پنج یا هفت روز ادامه داره. و بعد دوباره سفید میشه. و باید بگم که تا حالا پریود نشدم. میشه بگید مشگل چیه
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات