جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

سینوزیت در بارداری، از دلایل و علائم تا راه های درمان

سینوزیت در بارداری
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ مرداد

حتما شما هم می‌دانید که در هفته به هفته بارداری مصرف دارو ممنوع است و به همین دلیل سینوزیت در بارداری می‌تواند بسیار چالش برانگیز بوده و باعث زیاد شدن ترشحات بینی در بارداری شود. ما سعی کردیم در این مقاله نگاهی به این مسئله بیندازیم و راهکارهای مفید را به شما ارائه کنیم.


تصویر خدمات اقساطی

سینوزیت در بارداری چیست؟

برای بسیاری از زنان باردار، سینوزیت یک همراه رایج در طول بارداری است. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً از هر پنج مادر باردار، یک نفر این وضعیت را تجربه می‌کند. اما به راستی سینوزیت چیست؟ به زبان ساده، این یک عفونت است و زمانی رخ می‌دهد که سینوس‌ها یا همان حفره‌های کوچک پر از هوا در بینی، ملتهب و متورم می‌شوند. این التهاب باعث انسداد سینوس‌ها شده و منجر به احتقان و مشکل در تنفس می‌شود. در نتیجه، مخاط نمی‌تواند به درستی تخلیه شود و باعث سر درد و ناراحتی می‌شود.

آیا سینوزیت بارداری خطرناک است؟

هرچند بسیار طبیعی است که در مورد تأثیر این وضعیت بر سلامت کودک خود نگران باشید، اما خبر خوب این است که سینوزیت به خودی خود خطر مستقیمی برای جنین ندارد. با این حال، بسیار مهم است که هنگام درمان سینوزیت در بارداری احتیاط کنید. برخی از داروها مانند ایبوپروفن  اثرات مضری بر روی جنین داشته و حتی خطر سقط جنین را نیز افزایش می‌دهند. این امر اهمیت درخواست مشاوره با یک دکتر زنان آنلاین و واجد شرایط را قبل از مصرف هر دارویی نشان می‌دهد.

اثر سینوزیت بارداری بر جنین

بارداری سیستم ایمنی بدن را تغییر می‌دهد و آن را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند. سینوزیت نیز این خطر را تشدید می‌کند. با این حال، سینوزیت به خودی خود و به طور مستقیم به جنین آسیب نمی‌رساند. عوارض ناشی از سینوزیت درمان نشده، افزایش خطر عفونت و التهاب است. در موارد نادر، سینوزیت درمان نشده منجر به عوارضی می‌شود که ممکن است بر رشد جنین تأثیر بگذارد. این عوارض شامل افزایش خطر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سایر مسائل مرتبط با بارداری است.

علائم سینوزیت در بارداری

سینوزیت در بارداری در هر فردی به طور متفاوتی ظاهر می‌شود، به طوری که برخی افراد تنها یک علامت را تجربه می‌کنند و برخی دیگر ممکن است ترکیبی از علائم را نشان دهند. در اینجا چند نشانه مهم وجود دارد که نشانه سینوزیت در بارداری است.

در دوران بارداری، بسیاری از زنان سردرد کوبنده ای را تجربه می کنند که به پیشانی، پشت سر و صورت می‌رسد.

علاوه بر سردرد، گلودرد و گوش درد نیز از شکایات رایج در این دوران هستند. برخی از زنان نیز ممکن است هنگام تغییر سریع وضعیت سرگیجه داشته باشند.

ترشحات ضخیم، زرد یا سبز رنگ از پشت گلو و خلط پشت حلق در بارداری یکی دیگر از علائم سینوزیت است.

احتقان بینی که تنفس از طریق بینی را دشوار می‌کند و همچنین کاهش حس بویایی، سرفه و عطسه نیز از علائم شایع و همچنین خشکی مجرای بینی از دیگر علائم سینوزیت در بارداری هستند.

البته برخی از زنان نیز ممکن است دچار تب شوند و احساس خستگی کنند که این موارد نیز از علائم سینوزیت در حاملگی است.

سینوزیت

تست های عفونت سینوس در دوران بارداری

هنگامی که سینوزیت در بارداری، علیرغم درمان اولیه ادامه می‌یابد، پزشک، آزمایش های تشخیصی اضافی را برای تشخیص دقیق و درمان بیماری توصیه می‌کند. هدف این آزمایش‌ها یک درک دقیق از عفونت سینوسی و کمک به تعیین بهترین روش درمانی است.

یکی از روش‌های رایج، تشخیصی آندوسکوپی بینی است که در آن یک لوله نازک و انعطاف پذیر برای بررسی سینوس‌ها به سوراخ های بینی وارد می‌شود تا ساختارهای داخلی را نشان دهد و هرگونه مشکل را مشخص کند.

علاوه بر این، آزمایش‌های تصویربرداری مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری مغناطیسی (MRI) نیز ممکن است برای گرفتن تصاویر دقیق از سینوس‌ها درخواست شود. این آزمایش‌ها به تعیین باکتری خاص یا سایر پاتوژن‌های ایجاد کننده سینوزیت حاملگی کمک خواهند کرد.

علل ابتلا به سینوزیت در بارداری

سینوزیت در بارداری یک بیماری شایع است، عوامل متعددی نیز وجود دارد که در ایجاد سینوزیت بارداری نقش داشته باشند. ویروس‌ها، آلرژن ها و باکتری‌ها علت اصلی هستند که باعث ایجاد یک پاسخ التهابی در مجرای بینی و سینوس‌ها می‌شوند. علاوه بر این، تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز می تواند در ابتلای به آن نقش داشته باشد، زیرا افزایش سطح استروژن و پروژسترون باعث تورم و احتقان در مجاری بینی می‌شود.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است در ایجاد بیماری سینوزیت بارداری نقش داشته باشد، مسائل ساختاری در خود بینی است. به عنوان مثال، انحراف سپتوم یا پولیپ بینی که محیط مناسبی برای ایجاد سینوزیت ایجاد می‌کند.

نحوه پیشگیری از سینوزیت بارداری

پیشگیری از سینوزیت در بارداری گامی مهم در حفظ سلامت مادر و کودک است. با انجام چند اقدام احتیاطی ساده می توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید و علائم را کاهش دهید.

یکی از راه های موثر برای پیشگیری، محافظت از خود در برابر عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی است.

داشتن یک رژیم غذایی خوب و غنی از میوه‌ها و سبزیجات، به ویژه آن‌هایی که حاوی ویتامین C هستند و شستن مرتب دست‌ها، پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار و استراحت زیاد از راه‌های دیگر پیشگیری است.

استفاده از یک مرطوب کننده در خانه نیز می‌تواند با مرطوب نگه داشتن مجرای بینی شما به پیشگیری کمک کند. ضمن اینکه اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و دود سیگار نیز خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

هنگام گردش در ماه های سرد زمستان نیز حتما اقدامات احتیاطی بیشتری با استفاده از کلاه، روسری گرم و یا هدبند برای محافظت از خود در برابر هوای سرد انجام دهید.

درمان سینوزیت در بارداری

اگر در دوران بارداری سینوزیت را تجربه می‌کنید، مطمئن باشید که این یک بیماری قابل درمان است. نکته کلیدی این است که از یک پزشک آنلاین متخصص کمک بگیرید و با توجه به وضعیتتان درمان را شروع کنید.

لازم به یادآوری است که داروهای بدون نسخه نباید بدون مشورت با یک پزشک استفاده شوند زیرا بسیاری از داروها برای جنین مضر هستند.

چندین گزینه درمانی برای سینوزیت در دوران بارداری وجود دارد. درمان‌های دارویی برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی یا ضداحتقان‌ها برای کاهش احتقان بینی استفاده می‌شوند. داروهای گیاهی مانند استنشاق بخار با روغن اکالیپتوس یا روغن نعناع نیز می‌تواند به تسکین علائم کمک کند. علاوه بر این، برخی از شیوه های سنتی، مانند شستشوی بینی با محلول نمکی یا استفاده از مرطوب کننده نیز مفید است.

درمان سینوزیت در بارداری

داروی سینوزیت بارداری

به طور کلی، اکثر داروهایی که برای درمان سینوزیت در دوران حاملگی توسط پزشک تجویز می‌شوند، بی‌خطر و مؤثر هستند. به عنوان مثال، استامینوفن یک گزینه قابل اعتماد برای کاهش علائم بدون ایجاد خطر برای جنین در حال رشد است.

علاوه بر این، داروهای خلط آور و شربت‌های سرفه را نیز می‌توانید در دوران بارداری برای کاهش احتقان و تسکین سرفه استفاده کنید. اگر سینوزیت با علائم آلرژیک همراه باشد، می توان آنتی هیستامین ها و عوامل ضد حساسیت را نیز با نظر پزشک مصرف کرد هرچند که معمولا پزشکان این داروها را در همان ابتدا تجویز نمی‌کنند..

در برخی موارد، آنتی بیوتیک برای درمان سینوزیت ضروری است، به خصوص اگر عفونت باکتریایی باشد که پس از تجویز پزشک باید استفاده شود. اما معمولا در دوران بارداری تجویز نمی‌شوند.

بیشتر بدانید: درمان سینوزیت مزمن

درمان سینوزیت در بارداری با طب سنتی

طب سنتیدر زمان ابتلا به سینوزیت در بارداری می‌تواند نقش مهمی در کاهش علائم و بهبودی ایفا کند. اما برای استفاده از این روش‌ها نیز بهتر است از قبل با یک دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید تا خطری شما و کودکتان را تهدید نکند.

برای زنان باردار، داروهای گیاهی زیر ممکن است برای کنترل سینوزیت مفید باشد:

بخار آب جوشانده شده با حبه‌های سیر له شده را استنشاق کنید.
چند قطره روغن سیاه دانه را به آب در حال جوش اضافه کنید و پس از سرد شدن آب، بخار آن را استنشاق کنید.
برای تسکین موضعی، پیشانی و گونه‌ها را با روغن سیاه دانه ماساژ دهید.
رایحه درمانی را با استنشاق عطرهای اکالیپتوس و جوشانده آویشن کوهی امتحان کنید.

علاوه بر این، گنجاندن دمنوش‌های گیاهی در برنامه روزانه شما، ممکن است تسکین دهنده باشد. سعی کنید از چای های تهیه شده با نعناع، ​​پونه کوهی، بابونه و اسطوخودوس بنوشید.

درمان های خانگی برای سینوزیت در حاملگی

هنگام تجربه سینوزیت در بارداری می‌توانید از این راهکارهای خانگی استفاده کنید:

  • استنشاق آب نمک گرم و غرغره کردن آن می‌تواند به کاهش علائم سینوزیت بارداری کمک کند و باعث تنفس راحت تر و آرامش شود.
  • بالا بردن سر هنگام خواب با استفاده از دو بالش نیز احتقان را کاهش داده و باعث خواب بهتر می‌شود.
  • استفاده از کمپرس گرم روی صورت و هیدراته ماندن با نوشیدن مقدار زیادی مایعات نیز بسیار مفید است،
  • یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی مانند بادام، دانه چیا، فلفل دلمه ای قرمز، دارچین، کلم پیچ، زردچوبه و آووکادو نیز تسکین دهنده خواهد بود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

در دوران بارداری، شناخت علائم سینوزیت در بارداری و پیشگیری و درمان آن کاری است که باید توسط مادران انجام شود. عفونت‌های سینوسی را می‌توان با درمان‌های خانگی کنترل کرد اما شرایطی وجود دارد که در آن‌ها مشورت با یک پزشک، ضروری است.

تب بالای 38 درجه سانتیگراد یا سرفه شدید همراه با خلط سبز یا زرد نشانه هایی هستند که می‌گویند باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، عفونت‌های مکرر سینوسی نیز می‌تواند خطر ابتلا به مننژیت را افزایش دهد،

عفونت های سینوسی درمان نشده و مزمن به سایر قسمت‌های بدن از جمله استخوان‌ها، چشم‌ها و پوست سرایت می‌کنند و بر حس بویایی شما تأثیر می‌گذارند. به همین جهت باید سریع‌تر به فکر درمان آن باشید.

 

منابع:

plushcare.com

medicalnewstoday.com

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات