جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

درد پهلوی چپ و پهلوی راست و درمان خانگی درد پهلو

درد پهلوی چپ و پهلوی راست
تاریخ بروزرسانی : ۱۴ آبان

درد پهلوی چپ و پهلوی راست دردی است که کنار تنه، درست زیر دنده‌ها احساس می‌شود. گاهی اوقات ممکن است که این درد به کمر هم گسترش یابد. اندام‌ها و ماهیچه‌های زیادی در سمت چپ و راست بدن و نواحی نزدیک آن‌ها، این درد را می‌توانند ایجاد کنند. بیشتر افراد حداقل یک بار در زندگی خود به پهلو درد دچار شده‌اند.

با این‌که چنین دردی موقتی است و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود، اما می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی مثل عفونت ادراری باشد. کم آبی بدن، سنگ‌های کلیه یا دیگر مشکلات کلیوی هم از عوامل شایع در ایجاد پهلو درد هستند. دردهای مزمن و شدید پهلو نباید به هیچ عنوان نادیده گرفته شوند. چنان‌چه در پهلوهای خود احساس درد می‌کنید، می‌توانید برای دریافت راهنمایی، از پزشکان حال مشاوره آنلاین بگیرید.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

برخی از دلایل درد پهلوی چپ و پهلوی راست مثل عفونت کلیه یا پانکراتیت بسیار جدی هستند. اما موارد دیگری مثل اسپاسم عضلانی، با وجود دردناک بودن، خطر جدی برای سلامتی انسان ندارند. شش علت احتمالی درد پهلوها شامل موارد زیر است:


تصویر خدمات اقساطی

مشکلات عضلانی و درد پهلو

استفاده بیش از حد یا ضعف عضلات ممکن است باعث درد در پهلوها شود. عضلات معده، کمر و حتی سینه هم می‌توانند باعث چنین دردی شوند. برخی از دلایل عمده درد عضلانی عبارتند از:

  • آسیب‌های عضلانی مثل کشیدگی یا پیچ‌خوردگی
  • استفاده بیش از حد
  • اسپاسم
  • سبک زندگی بی تحرک و بدون فعالیت بدنی کافی
  • فشار
  • قرار گرفتن در یک وضعیت غیر معمول برای مدت طولانی

درد عضلانی پهلو معمولا در کنار عضله آسیب‌دیده است. با این حـال افرادی که به دلیل سبک زندگی کم تحرک به درد عضلانی دچار می‌شوند، ممکن است دردی را از دو طرف به سمت جلو یا عقب حس کنند. آسیب‌های عضلانی از مهم‌ترین دلایل دردهای پهلو هستند که می‌توانند بسیار شدید باشند. اما این شدید بودن به معنی آسیب زیاد یا خطرناک بودن نیست.

 

عفونت مجاری ادراری و درد پهلو

 

ورود باکتری‌های مضر به دستگاه عفونت ادراری، باعث آلوده شدن مثانه، مجاری ادراری یا کلیه‌ها می‌شود. در اکثر موارد این عفونت در قسمت پایین دستگاه ادراری باقی می‌ماند. این عفونت‌ها بیشتر زنان را درگیر می‌کند. در صورت عدم درمان، آن‌ها می‌تواند به کلیه‌ها سرایت کرده و باعث ایجاد عفونت شدیدتری شود. از رایج‌ترین علائم عفونت مجاری ادراری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پهلو درد ناشی از عفونت ادراری می‌توانند در هر دو طرف پهلو به طور همزمان یا فقط یک طرف احساس شود. درصورت داشتن اینچنین علائمی میتوانید از خدمات دکتر آنلاین کلیه سامانه حال استفاده کنید.

مشکلات کلیوی و درد پهلو

کلیه‌ها به عنوان فیلتر بدن عمل می‌کنند. محل دقیق قرار گرفتن آن‌ها در دو طرف بدن و زیر دنده‌ها است. افراد ممکن است درد ناشی از آسیب‌های کلیوی را در پشت یا پهلوهای خود حس کنند. برخی از مشکلات کلیوی با انتشار عفونت از مثانه ایجاد می‌شوند. بیماری کلیه می‌تواند ژنتیکی باشد یا در نتیجه بروز مشکل در ارگان دیگری روی دهد. مشکلات کلیوی که ممکن است باعث ایجاد درد در پهلو شوند عبارتند از:

  • سنگ کلیه
  • بیماری‌های کلیوی مثل کلیه پلی کیستیک
  • عفونت‌ها
  • لخته شدن خون یا خونریزی در کلیه‌ها

احساس پهلو درد یا سایر علائم ناشی از مشکلات کلیوی مانند تکرر ادرار به مداخله پزشکی نیاز دارد. درد کلیه معمولا فقط در همان طرف بدن که آسیب وجود دارد احساس می‌شود. وقتی که عفونت یا بیماری هر دو کلیه فرد را درگیر کند، بیمار ممکن است در هر دو پهلو درد را احساس کند. برای آگاهی از خوراکی های مفید برای درمان عفونت کلیه این مطلب را بخوانید.

 

درد پهلوی چپ و پهلوی راست

فعالیت بدنی شدید در افرادی که عادت به ورزش ندارند می‌تواند باعث درد ناگهانی پهلو شود

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

زونا و درد پهلو

این بیماری، عفونتی است که باعث ایجاد بثورات دردناک و تاول در بدن می‌شود. هر کسی که به آبله مرغان دچار شده ممکن است درگیر زونا هم شود؛ اگر چه این بیماری بیشتر در افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند روی می‌دهد. زونا معمولا به صورت احساس سوزش عمیق یا درد تیر کشنده از سیستم عصبی شروع می‌شود. در طی چند روز، بثورات و تاول‌های پر از مایع ظاهر می‌شوند.

زونا در بعضی از افراد می‌تواند بسیار شدید بوده و باعث عفونت‌های خطرناک و تهدید کننده زندگی شود. افرادی که با ویروس اچ آی وی زندگی می‌کنند، کسانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند و افراد مسن، در صورت مشاهده علائم زونا باید هر چه زودتر تحت درمان قرار بگیرند. از آن‌جا که زونا معمولا فقط در یک طرف بدن تاثیر می‌گذارد، افراد علائم آن را در یک سمت بدن می‌بینند نه در دو طرف و درد پهلوی چپ و پهلوی راست.

درباره سونوگرافی کیسه صفرا و انجام آن در منزل بیشتر بدانید

مشکلات کبدی یا پانکراس و درد پهلو

لوزالمعده و کبد درست در زیر قفسه سینه و در عمق شکم قرار دارند. گاهی اوقات مشکلات این اندام‌ها باعث بروز درد در پهلو هم می‌شود. چنین دردی ممکن است به سمت پشت بدن هم منتشر شود. از آن‌جا که کبد و پانکراس با هم همکاری کرده و به هضم غذای بدن هم کمک می‌کنند، ممکن است بروز مشکل در یکی از آن‌ها، بر روی ارگان‌های دیگر هم اثر بگذارد. عوامل متعددی می‌توانند بر سلامتی لوزالمعده و کبد اثر بگذارند. برخی از این موارد مانند مسدود شدن مجاری صفراوی به دلیل سنگ کیسه صفرا است. موارد دیگری هم مثل هپاتیت خودایمنی یا سایر بیماری‌های مزمن هستند.

برخی از بیماری‌های کبد و پانکراس در صورت عدم درمان، تهدید کننده زندگی هستند. اما باید توجه کرد که درد پهلو به تنهایی نمی‌تواند نشانه کافی از وجود چنین مشکلاتی باشد. درد ناشی از مشکلات لوزالمعده یا کبد در سمت راست بدن ایجاد می‌شوند و با علائم دیگری همراهند؛ از جمله:

  • ادرار تیره
  • مدفوع کمرنگ
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • حملات درد ناگهانی
  • زرد شدن پوست بدن یا چشم‌ها
  • خستگی
  • تب

بیشتر بخوانید: مشاوره آنلاین کبد

 

مشکلات مربوط به ستون فقرات و درد پهلوی چپ و پهلوی راست

مسائل مربوط به سلامت ستون فقرات از جمله بیماری آرتروز مثل آرتروز نخاع یا فتق دیسک، ممکن است باعث دردی شود که به سمت پهلو گسترش پیدا می‌کند. آرتروز نخاعی نوعی التهاب مزمن مهره‌ها است. دیسک کمر باعث تورم و درد در دیسک‌هایی می‌شوند که استخوان‌های ستون فقرات را درگیر می‌کند. برخی از مشکلات دیگر مثل شکستگی در ستون فقرات هم ممکن است باعث پهلو درد شود.

درد ناشی از مشکلات ستون فقرات به طور معمول در سمت راست یا چپ روی می‌دهد. اما گاهی شدت درد ممکن است باعث شود که فرد در هر دو طرف احساس درد و ناراحتی داشته باشد. پهلو درد ناشی از مشکلات ستون فقرات اغلب با نشانه‌های دیگری هم همراه است؛ از جمله:

  • درد تیز و تیر کشنده که از یک طرف به سمت پایین و داخل پا گسترش پیدا کند.
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن پا بدون دلیل مشخص
  • کمر درد مزمن
  • اختلال در حرکت

درباره گرفتگی عضلات و درمان آن بیشتر بدانید

علت درد پهلوی چپ

بروز درد سمت چپ پهلو اغلب به دلیل مشکلات مربوط به کلیه چپ است. این مشکلات می‌تواند شامل عفونت کلیه، سنگ‌های کلیوی یا وجود کیست در کلیه سمت چپ باشد. گاهی این دردهای به دلیل گرفتگی و اسپاسم عضلانی هم روی می‌دهند. معمولا افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند، در اثر ورزش یا تحرک بیش از معمول با این نوع گرفتگی و درد مواجه می‌شوند.

دردهای ناشی از وجود مشکل در ستون مهره‌ها هم معمولا در یک سمت بدن حس می‌شوند که می‌تواند سمت راست یا چپ بدن باشد. چنین دردهای اغلب تیر کشنده و آزار دهنده بوده و معمولا به طرف پاها امتداد پیدا می‌کنند.

درد پهلوی چپ و پهلوی راست

درد پهلو در صورت تداوم و تشدید باید حتما توسط پزشک بررسی شود

علت درد پهلوی راست

درد در پهلوی راست می‌تواند نشان دهنده مشکلی در دستگاه گوارش، روده‌ها، کلیه سمت راست، کبد یا آپاندیس باشد. در ادامه به تشریح این مسائل می‌پردازیم.

اختلالات گوارشی

گاهی اوقات مسمومیت‌های غذایی یا یبوست می‌توانند چنین دردی را ایجاد کنند. مشکلات دیگری مثل سندروم روده تحریک پذیر و… هم در ایجاد درد در پهلوی راست دور از ذهن نیست. البته این نوع دردها معمولا با علائم دیگری مثل نفخ، دفع دردناک، سوزش معده و… همراه خواهند بود. برای مطالعه درباره نفخ شکم این مطلب را بخوانید.

درد کلیه راست

درد کلیه معمولا دردی مبهم است که از پشت شکم شروع شده و باعث ایجاد گرفتگی‌های لحظه‌ای می‌شود. این دردها اغلب به دلیل سنگ کلیه، عفونت کلیه یا در موارد خاصی، سرطان کلیه ایجاد می‌شود. بیمارانی که به عفونت کلیوی دچار هستند، پهلو درد را به صورت انتشار یافته به طرف پایین بدن حس می‌کنند. چنین دردی اغلب با تب و لرز، وجود خون در مدفوع یا علائمی مشابه عفونت مثانه همراه است.

مشکلات کبدی

التهاب و تورم کبد می‌تواند باعث درد در پهلوی راست شود. دلایل مختلفی برای بروز چنین دردی در کبد وجود دارد؛ از جمله هپاتیت ای، هپاتیت بی، سرطان و بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی. البته مشکلات کبدی در مراحل اولیه معمولا علامت خاصی ندارند. این بیماری‌ها از جمله هپاتیت قابل درمان هستند؛ به شرطی که به محض تشخیص، فورا اقدامات درمانی مناسب آغاز شود.

آپاندیس

آپاندیس یک عضو کوچک در سمت راست پایین شکم است. درد ناشی از التهاب آن که آپاندیسیت نام دارد، دردی ناگهانی، پیش‌رونده و تیز است که با فعالیت یا سرفه و عطسه بدتر می‌شود. اگر به جز درد پهلو، علائم دیگری مثل اسهال یا یبوست، حالت تهوع و بی اشتهایی مشاهده شود، لازم است که فورا نسبت به درمان اقدام کرد. آپاندیست در صورتی که درمان نشود، می‌توان سلامت بیمار را تهدید کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت های قبل از بارداری

علت درد پهلوی چپ و پهلوی راست در زنان

بیشتر عوامل ایجاد کننده درد پهلوی چپ و درد پهلوی راست در زنان و مردان به دلیل مشابه بودن وضعیت کبد، کلیه‌ها، آپاندیس و سایر مشکلات منجر به پهلو درد، مشابه هستند. البته این درد در زنان ممکن است به دلایل دیگری هم روی دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پاسخگوی تمامی سوالات پزشکی با دکتر آنلاین رایگان حال

بارداری خارج از رحم

زمانی که تخمک بارور شده در جایی غیر از دیواره رحم مثل لوله‌های فالوپ جاگذاری شده و شروع به رشد کند، بارداری خارج از رحم روی داده است. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این وضعیت، احساس درد در پهلوهاست. به محض مشاهده این نوع بارداری باید اقدامات درمانی لازم انجام شود؛ چون عدم درمان می‌تواند منجر به مرگ مادر باردار شود. برای آشنایی بیشتر با علائم بارداری خارج از رحم می‌توانید به مقاله‌ای با این موضوع مراجعه کنید.

آندومتریوز

آندومتریوز به دلیل رشد دیواره رحم به جایی خارج از آن ظاهر می‌شود. از نشانه‌های ابتلا به این عارضه می‌توان به درد در اطراف بخش پایینی شکم و لگن، دردهای غیر معمول قاعدگی، درد شدید در هنگام رابطه جنسی و… اشاره کرد. برای درمان این عارضه حتما باید با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

دردهای قاعدگی

بسیاری از زنان در طول دوره قاعدگی خود به درد شکم، کمر و پهلوها دچار می‌شوند. این نوع دردها که به دیسمنوره معروفند، قابل درمان بوده و می‌توان به کمک داروهای شیمیایی شامل داروهای هورمونی و مسکن‌ها، اصلاح عادات غذایی و دمنوش‌های گیاهی آن‌ها را تسکین داد.

تخمک گذاری

زنان با قادعدگی منظم معمولا در میانه چرخه قاعدگی خود، یک تخمک از یکی از تخمدان‌ها آزاد می‌کنند. در برخی از زنان این فرآیند با کمی درد همراه است که به آن، درد چرخه قاعدگی هم گفته می‌شود. چنین دردی معمولا دردی یک طرفه در قسمت پایین شکم است که گاهی به سمت پهلوها گسترش پیدا می‌کند. چنین دردی معمولا نگران کننده نبوده و پس از آزاد شدن تخمک برطرف می‌شود. اما در صورت شدید شدن، لازم است که در مورد آن با یک پزشک متخصص زنان گفت‌و‌گو کنید تا در صورت لزوم از درمان‌های هورمونی و… استفاده شود.

درد پهلوی چپ و راست

استفاده از بالشتک‌های مخصوص بارداری می‌تواند از پهلو درد صبحگاهی جلوگیری کند

درد پهلو در بارداری

یکی از مشکلات رایج در میان زنان باردار، درد در پهلوهاست. این درد پهلوی چپ و پهلوی راست دلایل مختلفی دارد که گرچه بسیاری از آن‌ها نگران کننده نیستند، اما لازم است در صورت تداوم، تشدید درد طول شب یا هنگام خوابیدن و یا تورم و قرمزی پوست با پزشک خود مشورت کنید. از مهم‌ترین دلایل پهلو درد بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فشار عضلانی

این وضعیت که بیشتر از ماه چهارم بارداری به بعد ایجاد می‌شود، ناشی از افزایش وزن طی این دوره است. یک زن باردار ممکن است تا ۱۶ کیلوگرم اضافه وزن به صورت طبیعی داشته باشد. این وزن فشار زیادی را به پهلوها و کمر وارد می‌کند. گاهی ممکن است کمر درد به طرف پهلوها منتشر شود و یا حرکات نامناسب مثل خم شدن و… به پهلوها فشار وارد کرده و باعث درد در زنان باردار شود.

مشکلات گوارشی

نفخ و یبوست از عوارض شایع بارداری هستند که می‌توانند به درد در پهلوها منجر شوند. این مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی و فشار وارده به دستگاه گوارش در اثر افزایش وزن و رشد جنین هستند. پیروی از برنامه غذایی حاوی فیبر کافی که از یبوست جلوگیری کند، می‌تواند بهبود گوارش و کاهش این دردها را در پی داشته باشد.

حاملگی خارج از رحم

در صورتی که درد در پهلوها همراه با درد معده شدید، خونریزی و ترشحات تیره همراه باشد، اغلب نشانه حاملگی خارج از رحم است. رشد جنین در جایی غیر از رحم می‌تواند برای مادرخطرناک بوده و در صورت عدم درمان به موقع باعث از دست دادن قدرت باروری یا مرگ شود.

سقط جنین

درد شدید در قسمت پایین معده همراه با درد کمر و لکه بینی یا خونریزی، اغلب در اثر سقط جنین روی می‌دهد. این عارضه معمولا در سه ماهه اول بارداری و حتی گاهی قبل از آگاه شدن فرد از بارداری اتفاق می‌افتد. در صورت مشاهده این نشانه‌ها حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

آپاندیسیت

علائم آپاندیسیت در دوران بارداری ممکن است با سایر نشانه‌های بارداری مثل حالت تهوع و درد معده اشتباه گرفته شود. به همین دلیل لازم است که در صورت مشاهده علائم غیر عادی، اقدامات درمانی لازم انجام شود. در صورتی که درد در پهلوی راست همراه با استفراغ، سوزش معده، اسهال و خستگی شدید باشد، حتما باید برای پیگیری به مراکز درمانی مراجعه کنید.

سنگ کیسه صفرا

سنگ‌های صفراوی دوران بارداری به دلیل کند شدن عملکرد گوارشی بدن شایع هستند. آن‌ها می‌توانند در هر زمانی از بارداری روی دهند. درد ناشی از سنگ‌های صفراوی در سمت راست بدن بوده و با تب، بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ همراه هستند. به زنان باردار توصیه می‌شود که برای پیشگیری از بروز این مشکل، مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را در طول این دوران کاهش دهند.

پره اکلامپسی

این بیماری در طول دوران بارداری ایجاد شده و باعث بالا رفتن فشار خون در زنان باردار می‌شود. پره اکلامپسی در صورت تشدید، می‌تواند زنان باردار را در معرض سکته مغزی قرار داده و یا به کبد، کلیه‌ها و ریه‌های آن‌ها آسیب وارد کند. احساس درد در پهلو همره یا تنگی نفس، تورم در پاها، استفراغ، تاری دید، سردرد و… می‌تواند نشان دهنده این بیماری باشد.

 

درد پهلو بعد از بیدار شدن از خواب

درد صبحگاهی پهلوها دلایل متعددی دارد. گاهی این مسئله به قرار گرفتن بدن در یک وضعیت نامناسب برای مدت طولانی بستگی دارد. مثلا ممکن است در هنگام خواب به یک طرف بدن فشار زیادی وارد شده و این امر باعث گرفتگی و درد در پهلو پس از بیدار شدن شود. از سایر عوامل موثر بر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بارداری

بسیاری از زنان برای خواب خوب در طول دوران بارداری مشکل دارند. جابه جایی مداوم در رختخواب و اجبار به خوابیدن بر پهلو -به ویژه در کسانی که عادت به این وضعیت ندارند- می‌تواند درد و ناراحتی را پس از بیدار شدن در پی داشته باشد. استفاده از ابزارهای مخصوص مثل بالشتک‌های بارداری می‌تواند به کاهش فشار به کمر و پهلوها در حین خواب کمک کند.

دیسک کمر

درد ناشی از دیسک کمر یک درد آزار دهنده در ناحیه پشت بدن است که ممکن است به پهلوها هم گسترش پیدا کند. کسانی که به دیسک کمر دچار هستند، ممکن است پس از بیدار شدن از خواب، علاوه بر کمر درد، احساس درد در پهلوهای خود هم داشته باشند.

تشک نامناسب

اگر هیچ دلیل منطقی برای درد صبحگاهی پهلوهای خود پیدا نمی‌کنید، ممکن است با تعویض تشک این مشکل برطرف شود. خوابیدن بر روی تشک‌های قدیمی یا غیر استاندارد، با  وارد کردن فشار زیاد به یک ناحیه، می‌تواند باعث درد و گرفتگی در پهلو شود.

مشکلات کلیوی

گاهی وجود سنگ یا عفونت در کلیه ممکن است به درد شدید صبحگاهی در پهلوها منجر شود. تجمع ادرار و عدم دفع آن در طول شب می‌تواند فشار وارده بر این اندام‌ها را بیشتر کرده و درد ایجاد کند.

 

درد پهلوی چپ و پهلوی راست

مصرف نوشیدنی‌های گیاهی با تجویز پزشک می‌تواند به تسکین دردهای پهلو کمک کند

درمان درد پهلو

استراحت بهترین درمان برای دردهای نواحی پهلو به دلیل گرفتگی است. هم‌چنین ممکن است که پزشک تمرینات خاصی را برای رفع اسپاسم عضلات به بیمار توصیه کند. در صورتی که دردهای پهلو ناشی از مشکلات دیگری باشد، می‌توان از درمان‌های زیر کمک گرفت:

درمان عفونت و التهاب

در مورد پهلو درد ناشی از التهاب مثل مواردی که می‌تواند در اثر عفونت یا آتروز ایجاد شود، باید درمان‌های جدی مربوط به این بیماری‌ها انجام شود. گاهی استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی به تنهایی برای این بیماران کافی نیست. بنابراین لازم است که در بیمارستان بستری شده و تحت درمان با انواع دیگر این داروها قرار بگیرند. عفونت کلیه هم ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت آنتی بیوتیک وریدی داشته باشد.

درمان سنگ کلیه

برای دفع سنگ کلیه لازم است که بیمار در کنار مصرف مسکن‌ها برای کاهش درد، آب فراوان بنوشد. بیشتر سنگ‌های کلیه از این طریق دفع می‌شوند و نیازی به جراحی ندارند. در صورتی که سنگ بزرگ بوده و به راحتی دفع نشود، پزشک می‌تواند از عمل لیتوتریپسی برای درمان استفاده کند. در این حالت، سنگ‌های بزرگ را با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا به قطعات کوچک خرد می‌کنند تا دفع آن‌ها راحت‌تر انجام شود. بسته به میزان درد ممکن است که پزشک داروهای مختلفی را برای تسکین درد تجویز کند.

زنان باردار لازم است که برای رفع پهلو درد خود با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند. به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک از دارو یا مسکن برای کاهش درد استفاده شود. دردهای خفیف و دردهای ناشی از اسپاسم و تخمک گذاری اغلب نیاز به مداخله پزشکی نداشته و خود به خود برطرف می‌شوند. اما درد‌های پیش رونده یا مزمن که با علائم دیگری مثل تب، حالت تهوع و… همراه باشد، احتمالا ناشی از یک مشکل جدی بوده و نیاز به پیگیری و درمان دارد.

درمان خانگی درد پهلو

درد در پهلوها به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها عفونت ادراری، عفونت کلیه یا مثانه و سنگ‌های کلیوی است. برای درمان این مشکلات حتما باید از مشورت پزشکان استفاده کرده و در صورت لزوم از دارو یا سایر روش‌های درمانی استفاده کرد. اما در کنار این درمان‌ها، می‌توانید به کمک روش‌های زیر به کاهش دردهای پهلو کمک کنید:

  • آب کافی بنوشید. آب باعث تسکین درد کلیه و پاکسازی مجاری ادراری می‌شود. به همین دلیل می‌تواند به درمان عفونت‌های کلیوی هم کمک کند.
  • از کمپرس گرم استفاده کنید. گرم نگه داشتن پهلوها به کمک کیسه آب گرم به مدت ۲۰ دقیقه می‌توانید به تسکین دردهای ناشی از سنگ کلیه یا اسپاسم عضلانی کمک کند.
  • از مسکن‌های بدو نسخه استفاده کنید. مصرف داروهایی مثل ایبوپروفن برای مدت کوتاه می‌تواند در کاهش درد اثرگذار باشد؛ اما جایگزین درمان نبوده و نباید از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کرد.
  • با مشورت پزشک از دمنوش‌های گیاهی برای درمان عفونت کلیه یا دفع سنگ استفاده کنید. مثلا ترکیب دارچین و عسل ممکن است به کاهش التهاب در بدن و رفع گرفتگی‌ها کمک کند.
  • پروبیوتیک‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این ترکیبات در مبارزه با باکتری‌ها و التهاب بدن موثر هستند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین ارتباط برقرار کنید.

حرف آخر

پهلو درد انواع و دلایل مختلفی دارد. گاهی این درد‌ها که ممکن است در یک پهلو یا هر دو طرف بروز کنند، بسیار خفیف و جزئی بوده و ناشی از گرفتگی به دلیل حرکات نامناسب بدن یا مشکلات مشابه هستند. در صورتی که پهلو درد مزمن شود و برای مدت طولانی تداوم داشته باشد، حتما باید اقدامات درمانی انجام شود. برای شناسایی علل این عارضه لازم است که از نظر علائم بیماری‌هایی مثل عفونت کلیه، آپاندیسیت، بارداری خارج از رحم و… بررسی شده و در صورت تشخیص، اقدامات درمانی را برای رفع درد به کمک پزشک انجام دهید. پزشکان متخصص سامانه مشاوره آنلاین حال می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. درد پهلو گاهی ممکن است نشانه اولیه از یک مشکل یا بیماری جدی باشد. شما تا کنون چنین دردهایی را تجربه کرده‌اید؟

 

سوالات متداول درباره درد پهلوی چپ و پهلوی راست

درد پهلو و کمر نشانه چیست؟

قاعدگی دردناک یا دیسمنوره، بارداری، مشکلات ستون فقرات مثل آرتروز یا فتق دیسک و یا گاهی مشکلات کلیوی مثل عفونت کلیه یا سنگ‌ها از مهم‌ترین دلایل درد همزمان پهلوها و کمر هستند.

کمر دردی که به پهلو می زند نشانه چیست؟

دردهای رحمی ناشی از فشار کیست‌های رحمی یا آندومتریوز باعث کمر دردهایی می‌شوند که تا پهلو گسترش پیدا می‌کند. بعضی از دردهای ناشی از مشکلات ستون فقرات یا آسیب‌های عضلانی هم این چنین هستند.

درد پهلوی راست نشانه چیست؟

درد در پهلوی راست می‌تواند ناشی از مشکلات کبدی مثل بیماری کبد چرب، مشکلات کلیوی مثل سنگ کلیه، آپاندیست یا التهاب آپاندیس باشد. هم‌چنین آزاد شدن تخمک از تخمدان راست هم گاهی با درد همراه است.

درد پهلو چپ نشانه چیست؟

معمولا خم شدن و کشیدگی بدن به طرف چپ برای مدت طولانی، بروز مشکلاتی در کلیه چپ مثل عفونت، صدمه یا سنگ‌های کلیوی و آزاد شدن تخمک از تخمدان چپ باعث درد در پهلوی چپ می‌شوند.

برای درمان درد پهلو به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

چنین دردهایی باید حتما توسط پزشک مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات درمانی لازم انجام شود. پزشکان متخصص گوارش، متخصص داخلی، متخصص زنان و زایمان و متخصص کلیه و مجاری ادراری می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

منابع

www.medicalnewstoday.com

www.healthline.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

رعنا

7 ماه پیش

موقع ورزش حتی ورزش خیلی سبک پهلو سمت راستم درد میگیره و بعد دوساعتی خوب میشه علتش چیه؟
پاسخ دهید
0

محبوبه

7 ماه پیش

علت پهلو درد میتونه به دلیل کم آبی بدن باشه؟
پاسخ دهید
0

ستاره

7 ماه پیش

روز 13 سیکل آمپول اچ سی جی زدم.داروی دیگه مصرف نکردم دو روزه پهلو درد شدید دارم.چرا بنظرتون؟
پاسخ دهید
1

جستجو

جدیدترین مقالات