جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

آپاندیسیت / شناخت علائم و راه های درمان آپاندیسیت

آپاندیسیت
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

آپاندیسیت یک بیماری شایع و بالقوه تهدید کننده زندگی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این التهاب آپاندیس، اندام کوچکی است که در سمت راست پایین شکم قرار دارد. در حالی که آپاندیسیت بیشتر در بزرگسالان شایع است، می تواند کودکان را نیز درگیر کند. شایع ترین علامت آپاندیسیت درد شکم است، اما علائم دیگر می تواند شامل تب، تهوع و استفراغ باشد. اگر آپاندیسیت به موقع درمان نشود، می تواند منجر به ترکیدن آپاندیس و عفونت های بالقوه تهدید کننده زندگی شود.

محققان پزشکی به تازگی می‌گویند که کارایی این عضو کمک به سیستم ایمنی بدن است. ما معمولا وقتی به یاد این عضو بدن می‌افتیم که متورم و دردناک بشود و دچار آپاندیسیت شویم؛ در چنین شرایطی وقت آن رسیده که پزشک این کیسه کوچک و نازک را بردارد. برداشتن آپاندیس زیانی برای ما ندارد.

آپاندیسیت نوعی عفونت است؛ اگر درمان آپاندیسیت را به موقع انجام ندهیم، ممکن است آپاندیس بترکد و همین باعث می‌شود که عفونت به داخل حفرۀ شکمی بریزد. این وضعیت وخیمی است و برای بیمار خطرناک است. بنابراین با وجود آن که آپاندیسیت بیماری پیچیده‌ای نیست، نیازمند آگاهی و رسیدگی است. این مطلب به شما کمک می‌کند که درباره‌اش بیشتر بدانید. یک دکتر آنلاین گوارش می‌تواند به شما در درمان این بیماری کمک کند.

 


تصویر خدمات اقساطی

بیماری آپاندیسیت چیست

آپاندیسیت التهاب آپاندیس، اندام کوچکی است که در سمت راست پایین شکم قرار دارد. این بیماری بیشتر به دلیل انسداد آپاندیس ایجاد می شود که می تواند به دلیل موارد مختلفی از جمله تجمع مدفوع، تومور یا عفونت ایجاد شود. انسداد باعث تورم آپاندیس می شود که می تواند منجر به درد و سایر علائم شود. آپاندیسیت می تواند حاد یا مزمن باشد و هم بزرگسالان و هم کودکان را مبتلا کند.

علت بیماری آپاندیسیت

شایع ترین علت آپاندیسیت انسداد آپاندیس است که می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. اینها شامل تجمع مدفوع، تومور یا عفونت است. انسداد باعث تورم آپاندیس می شود که می تواند منجر به درد و سایر علائم شود. سایر علل آپاندیسیت عبارتند از ضربه به شکم، جسم خارجی در آپاندیس و استعداد ژنتیکی.

آپاندیس کجاست

آپاندیس یک کیسه کوچک و نازک است که به رودۀ بزرگ متصل است و در سمت راست پایین شکم قرار دارد. طول آپاندیس حدود 10 سانتی متر است.

محققان می‌گویند که وقتی مواد زاید از رودۀ بزرگ دفع می‌شوند، بافت لنفاوی آپاندیس، میکروب‌های مضر و مفید داخل این مواد را از هم متمایز می‌کند. این تشخیص وارد حافظۀ سیستم ایمنی بدن می‌شود تا بتواند برای مقابله با میکروب‌های مضر و همچنین ساختن میکروب‌های مفید، هشیار باشد.

همچنین باید توجه داشت که در داخل آپاندیس، باکتری‌ها می‌توانند رشد کنند و تکثیر شوند. این تکثیر می‌تواند باعث عفونت و تورم شود و آپاندیس را دردناک کند. در چنین وضعیتی ما فشار دردناکی را در سمت راست شکم خود احساس می‌کنیم.

دربارۀ درد پهلوی چپ و پهلوی راست بیشتر بدانید.

آپاندیسیت

علائم و نشانه های آپاندیسیت

شایع ترین علامت آپاندیسیت درد شکم است. این درد معمولا از اطراف ناف شروع می شود و سپس به سمت راست پایین شکم منتقل می شود. علائم دیگر می تواند شامل تب، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و یبوست باشد. در برخی موارد، زمانی که فرد نفس عمیق می کشد یا حرکت می کند، درد ممکن است بدتر شود.

اگر دچار التهاب آپاندیس شوید درد را به شکل‌های زیر تجربه می‌کنید:

  • درد از نزدیکی ناف شروع می‌شود و به سمت پایین و راست حرکت می‌کند.
  • درد ناگهان شروع می‌شود و حتی اگر خواب باشید، باعث بیدار شدن شما می‌شود.
  • وقتی حرکت کنید، نفس عمیق بکشید یا سرفه و عطسه کنید، درد بدتر می‌شود.
  • درد شدید است و ممکن است با دردهایی که تاکنون داشته‌اید، متفاوت باشد.
  • قبل از علائم دیگر بروز می‌کند و در عرض چندساعت بدتر می‌شود.

سایر علائم آپاندیسیت ممکن است موارد زیر باشد:

  • از دست دادن اشتها یا بی اشتهایی
  • حالت تهوع
  • تب
  • تورم در شکم

البته توجه کنید که این نشانه‌های آپاندیسیت است و کودکان ممکن است این علائم را نداشته باشند. اگر خود یا فرزندتان دردی را در ناحیه راست شکمی تجربه کردید، فورا نزد پزشک بروید.

درباه خونریزی دستگاه گوارش نیز می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

آپاندیسیت

راه های تشخیص آپاندیسیت

تشخیص آپاندیسیت چندان هم ساده نیست و راه مشخصی برای آن وجود ندارد. وقتی با دردی مشکوک به آپاندیسیت به پزشک مراجعه می‌کنید، او علاوه بر بررسی سوابق پزشکی شما را معاینه می‌کند؛ و بررسی می‌کند که آیا با فشار دادن قسمت پایین بخش راست شکم شما، دردتان بدتر می‌شود یا نه. آپاندیسیت معمولاً از طریق معاینه فیزیکی و آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن تشخیص داده می شود. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شکم را از نظر حساسیت و تورم بررسی می کند. پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون را برای بررسی علائم عفونت تجویز کند که برای این کار می‌توانید از بخش آزمایش در منزل استفاده کرده و بدون رفتن به آزمایشگاه، آزمایش مورد نظر را انجام دهید.

یکی از عواملی که موجب می‌شود تشخیص آپاندیسیت سخت باشد، این است که ممکن است محل قرارگیری آپاندیس در افراد مختلف با یکدیگر کمی متفاوت باشد (برای مثال در لگن، پشت رودۀ بزرگ و غیره). دومین مسئله این است که گاهی دردی شبیه به آپاندیسیت را تجربه می‌کنید، اما علت درد چیز دیگری است؛ برای مثال علت درد ممکن است سندروم رودۀ تحریک، یبوست، عفونت مثانه و غیره باشد.

سوالات پزشکی خود را میتوانید از بخش سوال پزشکی از هوش مصنوعی آنلاین حال بپرسید.

مشاوره با متخصص گوارش و کبد

 

اگر علائم شما معمولی باشد و پزشک با معاینه اطمینان پیدا کند که دچار آپاندیسیت هستید، شما را بلافاصله به بیمارستان ارجاع می‌دهد. در غیر این صورت روش‌هایی هستند که ممکن است پزشک برای تشخیص از آن‌ها استفاده کند؛ از جمله:

  • آزمایش خون: ممکن است پزشک از تفسیر آزمایش خون برای تشخیص علائم عفونت کمک بگیرد.
  • آزمایش ادرار: ممکن است برای تشخیص عفونت باکتریایی در دستگاه ادراری، آزمایش ادرار تجویز کند.
  • آزمایش پروتئین واکنشی C: این آزمایش برای تشخیص این است که آیا دلایل دیگری برای التهاب و درد شکم بیمار وجود دارد.
  • آزمایش بارداری: برای تشخیص حاملگی خارج از رحم که ممکن است با آپاندیسیت اشتباه گرفته شود.
  • تصویربرداری از شکم: سونوگرافی شکم و لگن، تصویربرداری با اشعۀ ایکس، سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی

عمل آپاندیس

توضیح عکس: آپاندیس کیسه نازکی است که به رودۀ بزرگ متصل است

راه پیشگیری از آپاندیسیت

بهترین راه برای پیشگیری از آپاندیسیت حفظ یک سبک زندگی سالم است. داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و استراحت کافی می تواند به کاهش خطر آپاندیسیت کمک کند. همچنین رعایت نکات بهداشتی مانند شستن مرتب دست ها و اجتناب از تماس با افراد بیمار بسیار مهم است.

داروی مناسب برای بیماری آپاندیسیت

رایج ترین دارو برای درمان آپاندیسیت آنتی بیوتیک ها هستند. آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت و کاهش خطر عوارض استفاده می شوند. در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضد درد را برای کمک به تسکین درد همراه با آپاندیسیت نیز تجویز کند. اگر دل درد دارید می‌توانید درباره درمان دل درد در خانه بیشتر بدانید.

درمان خانگی برای آپاندیسیت

چند درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به تسکین علائم آپاندیسیت کمک کند. این درمان ها شامل نوشیدن مایعات زیاد، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و استراحت زیاد است. استفاده از کمپرس گرم روی شکم نیز ممکن است به تسکین درد و ناراحتی کمک کند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

درمان و جراحی آپاندیسیت در بزرگسالان

درمان آپاندیسیت به شدت بیماری بستگی دارد. در موارد خفیف، پزشک ممکن است انواع آنتی بیوتیک و استراحت را توصیه کند. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن آپاندیس توصیه کند. پس از جراحی، بیمار ممکن است برای جلوگیری از عفونت به مدت چند هفته نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.

درواقع عمل جراحی تنها راه درمان آپاندیسیت است. وقتی آپاندیس دچار تورم و التهاب می‌شود، باید در اسرع وقت آن را به کمک جراحی از بدن خارج کرد. به این عمل جراحی آپاندکتومی گفته می‌شود.

خیلی اوقات حتی اگر تشخیص قطعی آپاندیس ممکن نباشد و پزشک تنها احتمال آپاندیسیت را بدهد، جراحی توصیه می‌شود. چرا؟ چون برداشتن آپاندیس بهتر از خطر ترکیدن آن است. ضمن آنکه آپاندیس کار مهمی انجام نمی‌دهد که برداشتن آن در طولانی مدت برای فرد مشکل خاصی را ایجاد کند.

بهترین متخصص برای درمان آپاندیسیت

اگر مشکوک هستید که شما یا کسی که می شناسید مبتلا به آپاندیسیت است، مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. بهترین متخصص برای درمان، دکتر گوارش آنلاین است. متخصص گوارش، پزشکی است که در تشخیص و درمان اختلالات گوارشی تخصص دارد.

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

منابع

https://www.nhs.uk/

https://www.healthline.com/

https://www.hopkinsmedicine.org/

https://en.wikipedia.org/

https://www.niddk.nih.gov/

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

pbn

2 سال پیش

من داشتم این آپاندیسیت رو تجربه خوبی نبود
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات