haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

بهترین مکمل گلوتامین بدنسازی / تاثیر گلوتامین در بدنسازی

تیم تحریریه حال
بهترین مکمل گلوتامین
۱۲ دی

اگر اهل بدنسازی باشید، حتما نام گلوتامین را شنیده‌اید و شاید از آن استفاده هم کرده باشید. بسیاری از بدنسازان برای رشد عضلاتشان یه دنبال بهترین مکمل گلوتامین می‌گردند و آن را مصرف می‌کنند.

شاید باورش برایتان سخت باشد که گلوتامین فراوان‌ترین اسید آمینه‌ای است که به صورت طبیعی در ماهیچه‌های بدن یافت می‌شود و وجود آن برای سلامتی شما حیاتی است. اگر تجربۀ یک تمرین ورزشی شدید را داشته باشید، می‌دانید که بعد از تمرین قدرت بدنی‌تان به یکباره کم می‌شود. علت آن کاهش گلوتامین در عضلات بدن است.

گلوتامین به صورت طبیعی در غذا وجود دارد و نیاز بدن شما هم به این آمینواسید زیاد است. شما گلوتامین را به صورت روزانه با غذا خوردن دریافت می‌کنید. با وجود این بدنسازان بعد از تمرین‌ ورزشی، برای رشد عضله و کاهش دردهای عضلانی از مکمل گلوتامین نیز استفاده می‌کنند.

در این مطلب می‌خواهیم برایتان دربارۀ بهترین گلوتامین و نحوۀ مصرف این مکمل بنویسیم. اگر اهل ورزش و بدنسازی هستید، می‌توانید این مکمل را در فروشگاه آنلاین حال خریداری کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید این مطلب را بخوانید.

بهترین گلوتامین

 

گلوتامین چیست

گلوتامین یک اسید آمینه است. در علم شیمی، اسید آمینه یا آمینو اسید به مولکول‌هایی گفته می‌شود که شامل آمینه و کربوکسیلیک اسید باشد. این مولکول‌ها اصل و اساس پروتئین را تشکیل می‌دهند، درست مثل بلوک‌های ساختمانی که در یک ساختمان استفاده می‌شوند.

اهمیت گلوتامین دقیقا همین‌جاست که روشن می‌شود؛ این ماده فراوان‌ترین اسید آمینۀ موجود در بدن ماست. بنابراین پروتئینی که در عضلات ما مصرف می‌شود، تا حد زیادی از گلوتامین ساخته شده‌ است. پروتئین‌ها برای بدن ما بسیار ضروری هستند و عملکردهایی مثل انتقال مواد در خون و همچنین مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها را انجام می‌دهند.

با وجود آنکه گلوتامین در بدن به صورت طبیعی وجود دارد، گاهی نیاز بدن به گلوتامین بیش از این میزان است. بدنسازانی که به صورت منظم تمرین‌های شدید می‌کنند، از جملۀ این افراد هستند. به همین دلیل از مکمل‌های گلوتامین نیز استفاده می‌کنند.

مواد تشکیل دهنده مکمل بدنسازی گلوتامین

گلوتامین مثل بسیاری از اسیدهای آمینۀ دیگر به دو شکل وجود دارد: L-گلوتامین و D-گلوتامین. آرایش مولکولی این دو کمی با هم متفاوت است. به نظر می‌رسد که D-گلوتامین در موجودات زنده نسبتاً بی‌اهمیت است. گلوتامینی که در غذا و مکمل‌ها یافت می‌شود، از نوع L-گلوتامین است که برای سلامتی و ساخت پروتئین در بدن اهمیت زیادی دارد؛ البته روی بسته‌بندی بعضی از برندهای این مکمل‌ تنها واژۀ کلی گلوتامین نوشته شده است. در این مقاله نیز با مکمل پروتئین وی بیشتر آشنا شوید.

 

مکمل گلوتامین

اهمیت گلوتامین برای بدن

یکی از مهم‌ترین عملکردهای گلوتامین نقش آن در سیستم ایمنی است. گلوتامین یک منبع سوخت حیاتی برای سلول‌های سیستم ایمنی بدن، از جمله گلبول‌های سفید خون، محسوب می‌شود. بنابراین اگر مقدار گلوتامین در بدن ناکافی باشد، ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن به خطر بیفتد. به همین دلیل است که پزشکان برای کسانی که دچار آسیب‌های جدی مثل سوختگی شده‌اند، رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا یا مکمل‌های گلوتامین را تجویز می‌کنند. این کار باعث کاهش احتمالا عفونت و کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان می‌شود.

گلوتامین در سلامت روده نیز نقش مهمی دارد. روده بزرگترین بخش سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. در روده‌های ما تعداد زیادی سلول با عملکرد ایمنی و همچنین تریلیون‌ها باکتری وجود دارند. گلوتامین منبع انرژی مهمی برای سلول‌های ایمنی روده است. این ماده همچنین به ایجاد سد میان روده و بقیۀ بدن کمک می‌کند؛ در نتیجه مانع از آن می‌شود که باکتری‌ها یا سموم مضر از روده به سایر بخش‌های بدن منتقل شوند.

مواد غذایی حاوی مکمل گلوتامین

گلوتامین در بسیاری از غذاها یافت می‌شود. یک رژیم غذایی روزانۀ معمولی حاوی 3 تا 6 گرم گلوتامین است.

بیشترین میزان گلوتامین در محصولات و مواد غذایی حیوانی یافت می‌شود؛ چون پروتئین موجود در این مواد غذایی بیشتر است. با وجود اینکه گلوتامین در غذاهای گیاهی نیز یافت می‌شود؛ زیرا گیاهان نیز درصدی از پروتئین را در خود دارند.

به موارد زیر توجه کنید؛ در مقابل هر مادۀ غذایی نوشته‌ایم که چنددرصد از پروتیئن این مواد غذایی از ال-گلوتامین تشکیل شده است:

  • تخم مرغ: 4.4٪ (0.6 گرم در 100 گرم تخم مرغ)
  • گوشت گاو: 4.8٪ (1.2 گرم در هر 100 گرم گوشت گاو)
  • شیر بدون چربی: 8.1٪ (0.3 گرم در هر 100 گرم شیر)
  • برنج سفید: 11.1٪ (0.3 گرم در هر 100 گرم برنج)
  • ذرت: 16.2٪ (0.4 گرم در 100 گرم ذرت)

البته میزان دقیق گلوتامین در بسیاری غذاهای خاص ارزیابی نشده است. با وجود این، از آن‌جایی که گلوتامین بخشی ضروری از پروتئین است، هر مادۀ غذایی حاوی پروتئین حاوی مقداری گلوتامین است.

گلوتامین در مواد غذایی

تأثیر مکمل بدنسازی گلوتامین در بدنسازی

خوشبختانه دربارۀ تأثیر گلوتامین در عملکرد ورزشی تحقیقاتی انجام شده است.

شاید برایتان دانستن این نکته جالب باشد که طبق نتایج بعضی از این تحقیقات، مصرف مکمل گلوتامین در بدنسازی و به خصوص عضله‌سازی نقشی ندارد. برای مثال در یک مطالعه، 31 نفر به دو گروه تقسیم شدند و به مدت شش هفته تمرین کردند. یکی از گروه‌ها از مکمل گلوتامین و گروه دیگر از دارونما استفاده می‌کرد. در پایان مطالعه هر دو گروه افزایش تودۀ عضلانی داشتند و تفاوت میان آن‌ها محسوس نبود. در این مقاله می‌توانید بهترین مکمل برای افزایش وزن را بشناسید.

اما بسیاری از تحقیقات هم نشان داده‌اند که مکمل گلوتامین دردهای عضلانی پس از ورزش را کاهش می‌دهد. یک مطالعه نشان داده که مصرف گلوتامین به همراه کربوهیدرات می‌تواند باعث کاهش خستگی پس از دو ساعت دویدن شود.

به هر ترتیب اینکه ورزشکاران در رژیم غذایی خود پروتئین زیادی دریافت کنند، اهمیت دارد. یعنی حتی اگر از مکمل گلوتامین استفاده نمی‌کنید، لازم است که این ماده را در رژیم غذایی خود به میزان فراوانی دریافت کنید.

در این مقاله درباره مکمل سی ال ای و کاربردها و فواید و عوارض آن بیشتر بدانید

نحوه مصرف مکمل گلوتامین

به افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند، توصیه می‌شوند که روزانه 5 الی 15 گرم گلوتامین را در دو یا سه وعده مصرف کنند. اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید که از مکمل گلوتامین استفاده کنید، با دوز 5 گرم در روز آغاز کنید.

مصرف این میزان از گلوتامین جای نگرانی ندارد. چون گلوتامین یک آمینو اسید است که به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود و در بسیاری از غذاها هم یافته می‌شود. بنابراین دریافت آن در قالب مکمل مضر نیست.

مطالعات زیادی دربارۀ دوز گلوتامین انجام شده است. در این مطالعات، دوزهای روزانۀ 5 تا 45 گرم مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که استفاده از دوز بالا در کوتاه مدت احتمالا عارضۀ خاصی ندارد. ولی در مدت طولانی ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

بعضی از متخصصان می‌گویند که اگر این مکمل با کازئین ترکیب شود، مفید خواهد بود.

بهترین زمان مصرف گلوتامین

بهترین زمان مصرف مکمل گلوتامین معمولا صبح‌ها بعد از بیدار شدن (یا قبل از تمرین) و همچنین بعد از تمرین و شب‌ها قبل از خواب است. می‌گویند که بهترین زمان مصرف این مکمل قبل از خواب است، حتی اگر در آن روز تمرین نکرده‌اید. زیرا مصرف گلوتامین در اواخر شب باعث افزایش هورمون رشد می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم که برای مصرف گلوتامین با دکتر تغذیه آنلاین در شرکت حال مشورت کنید. در این مطلب هم می‌توانید دربارۀ اهمیت مشاور تغذیه برای بدنسازی بیشتر بخوانید.

گلوتامین برای بانوان

زنان نیز همچون مردان می‌توانند از مکمل گلوتامین برای بهبود عملکرد ورزشی خود استفاده کنند. اما معمولا مصرف این مکمل در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

گلوتامین در بدنسازی

فهرستی از بهترین مکمل گلوتامین

در این بخش می‌خواهیم فهرستی از بهترین مکمل گلوتامین را به شما معرفی کنیم.

پودر گلوتامین یوروویتال

پودر گلوتامین یوروویتال یک مکمل ورزشی برای بدنسازان در ردۀ سنی بزرگسال است. اگر این مکمل را به صورت اصولی زیر نظر یک متخصص تغذیه یا مربی مجرب مصرف کنید، می‌تواند به بازسازی عضلات شما و تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک زیادی کند. همچنین استفاده از این مکمل خستگی شما را هنگام تمرین کاهش می‌دهد. البته در این زمینه برنامه غذایی برای عضله سازی نیز وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

ویژگی‌های مکمل گلوتامین یوروویتال بدین شرح است:

  • حجم گلوتامین: ۳۰۰ گرم
  • کشور سازنده: ایران
  • مناسب برای تقویت سیستم ایمنی و بازسازی عضلات
  • رده سنی: بزرگسالان

نحوۀ مصرف این مکمل بدین صورت است که در هر وعده یک پیمانه شامل 5 گرم گلوتامین را در 300 میلی‌لیتر آب یا آب میوه حل کنید و بنوشید. بهترین زمان مصرف این مکمل یک وعده بعد از تمرین و یک وعده قبل از خواب است.

EuRho Vital

پودر گلوتامین کیو ان تی

گلوتامین کیو ان تی به بازسازی عضلات شما کمک زیادی می‌کند. اگر شما فعالیت ورزشی زیادی دارید، مصرف گلوتامین کیو ان تی احساس خستگی شما را برطرف خواهد کرد و عضلات شما را قوی‌تر و بزرگتر خواهد ساخت.

ویژگی‌های مکمل گلوتامین کیو ان تی بدین شرح است:

نحوۀ مصرف این مکمل آن است که روزانه 6 گرم از آن را با آب و آب میوه مخلوط کنید و آن را بنوشید. بهترین زمان مصرف مکمل کیو ان تی بعد از تمرین است. زنان باید مراقب باشند که از این مکمل در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنند.

پودر گلوتامین کیو ان تی

پودر گلوتامین ترک نوتریشن

مکمل گلوتامین ترک نوتریشن هم یکی از بهترین مکمل‌هایی است که به ریکاوری عضلات و رفع خستگی شما حین تمرین کمک می‌کند.

ویژگی‌های مکمل ترک نوتریشن بدین شرح است:

  • حجم گلوتامین: ۵۰۰ گرم
  • کشور سازنده: ایران تحت لیسانس لهستان
  • مناسب برای بازسازی عضلات
  • رده سنی: بزرگسالان

نحوۀ مصرف این مکمل آن است که 1.5 پیمانه از آن را در 250 میلی لیتر آب مخلوط کنید و بنوشید. لازم است که روزانه دو بار از این مکمل استفاده کنید.

پودر گلوتامین ویوا پاور

ویوا پاور نیز از بهترین مکمل‌های گلوتامین برای کسانی است که تمرین‌های بدنسازی سخت دارند و به دنبال افزایش حجم عضلات خود هستند.

ویژگی‌های مکمل ویوا پاور بدین شرح است:

  • حجم گلوتامین: ۳۰۰ گرم
  • کشور سازنده: ایران
  • مناسب برای بازسازی عضلات بدن
  • رده سنی: بزرگسالان

نحوۀ مصرف گلوتامین ویوا پاور بدین ترتیب است که روزانه 1 یا 2 مرتبه از مکمل را در 100 میلی‌لیتر آب یا آب میوه حل کنید و بنوشید. این مکمل را می‌تواند قبل، حین یا بعد از تمرین مصرف کرد. زنان در دوران بارداری و شیردهی نباید از این مکمل استفاده کنند. بیماران مبتلا به فتیل کتونوری یا بیماری‌های کلیوی نیز نباید از این مکمل استفاده کنند.

پودر گلوتامین ویوا پاور

پودر گلوتامین ژن استار

پودر گلوتامین ژن استار به شما کمک می‌کند که خستگی و درد ناشی از تمرین را کاهش دهید و عضلاتی قدرتمند و بزرگ داشته باشید.

ویژگی‌های مکمل ترک نوتریشن بدین شرح است:

  • حجم گلوتامین: ۳۰۰ گرم
  • کشور سازنده: ایران
  • مناسب برای ریکاوری و بازسازی عضلات بدن
  • رده سنی: بزرگسالان

نحوۀ مصرف این مکمل بدین ترتیب است که یک پیمانه از آن را با 200 میلی‌لیتر آب مخلوط کنید و قبل یا بعد از تمرین بنوشید. مصرف این مکمل در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

پودر گلوتامین ژن استار

نحوه خرید بهترین مکمل گلوتامین بدنسازی

اگر می‌خواهید از مکمل گلوتامین استفاده کنید، بهتر است خودسرانه این کار را انجام ندهید. مشورت با یک متخصص تغذیه می‌تواند شما را مطمئن کند که مصرف این مکمل برای شما زیانی ندارد. به شما پیشنهاد می‌دهیم که با دکتر تغذیه آنلاین در شرکت حال مشورت کنید. در صورتی که پزشک مصرف این مکمل را تأیید کرد، می‌توانید این مکمل را در فروشگاه آنلاین حال خریداری کنید.

منابع

https://en.wikipedia.org

https://www.webmd.com

https://www.healthline.com

سوالات متداول

مقالات مرتبط

بهترین مکمل برای افزایش وزن
بهترین مکمل برای افزایش وزن / مکمل مناسب برای چاقی

افزایش وزن برای خیلی از ما به سادگی اتفاق می‌افتد؛ خیلی از ما در تقلا برای کم کردن اندکی وزن هستیم. اما هم‌زمان کسانی هم هستند که دوست دارند وزنشان زیاد شود و به سادگی موفق نمی‌شوند؛ آن‌ها حتی به دنبال یافتن بهترین مکمل برای افزایش وزن هستند.

تیم تحریریه حال
۲۵ / ۰۸ / ۰۱
مکمل CLA
مکمل سی ال ای : کاربردها، فواید و مضرات

مکمل سی ال ای میان افراد ورزشکار یا کسانی که اضافه وزن دارند، پرطرفدار است. اگر متعلق به یکی از این دو گروه هستید، به احتمال زیاد تا به حال به استفاده از مکمل‌ها فکر کرده‌اید؛ به ویژه این روزها که شرکت‌‌های دارویی و زیبایی از در و دیوار تبلیغاتشان را بر سرمان می‌ریزند تا به ما بگویند برای بهتر شدن به محصولات آن‌ها نیاز داریم. درباره بهترین مکمل برای افزایش وزن نیز می‌توانید این مطلب را بخوانید

تیم تحریریه حال
۱۷ / ۰۲ / ۰۱
مکمل پروتئین وی
مکمل پروتئین وی / عضله سازی یا چربی سوزی با انواع مکمل وی

مکمل پروتئین وی (WHEY) از آب و پنیر تشکیل شده و محصول فرعی فرایند پنیرسازی است. در واقع این مکمل تشکیل شده از پروتئین‌های اولیۀ موجود در محصولات لبنی است.

تیم تحریریه حال
۱۵ / ۰۹ / ۰۱