جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص سولفاسالازین / دارویی برای درمان بیماری کرون

قرص سولفاسالازین
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ بهمن

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

بیش از هفتاد سال است که سازمان غذا و داروی آمریکا قرص سولفاسالازین را تأیید کرده است. داروی سولفاسالازین برای درمان و بهبود علائم بیماری‌های التهابی روده به ویژه بیماری کرون تجویز می‌شود. همچنین این دارو برای درمان بیمارانی مناسب است که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند و داروهای دیگر مثل سالیسیلات‌ها و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) برایشان اثربخش نیست.

ما در مجلۀ سلامت «حال» داروهای مهم مختلفی را به شما معرفی می‌کنیم. در این مطلب هم قصد داریم قرص سولفاسالازین را که از داروهای ضدالتهابی پرکاربرد است، معرفی کنیم و دربارۀ عملکرد و عوارض آن توضیح دهیم.

مشاوره آنلاین دارویی


تصویر خدمات اقساطی

بیماری کرون چیست؟

شاید بهتر باشد که پیش از توضیح دربارۀ قرص سولفاسالازین، کمی دربارۀ بیماری کرون بنویسیم که از موارد اصلی تجویز این دارو است. بیماری کرون یکی از انواع بیماری‌های التهابی روده است. در این بیماری هر بخشی از رودۀ کوچک و رودۀ بزرگ شما ممکن است ملتهب بشود. البته این بیماری علاوه بر روده، می‌تواند بخش‌های دیگر دستگاه گوارش مثل معده و مری و مقعد و حتی دهان را ملتهب کند.

از علائم این بیماری عبارتند از: دردهای شکمی، اسهال شدید، خستگی، سوءتغذیه، کاهش وزن، مدفوع خونی، زخم‌های دهانی، التهاب مقعد، احساس نیاز به دفع مکرر. این علائم ممکن است خفیف یا شدید باشند؛ آن‌ها گاهی به تدریج خود را نشان می‌دهند و گاهی نیز به صورت ناگهانی بروز می‌کنند. همچنین در بعضی دوره‌ها علائم بیماری فروکش می‌کند و بیماری به صورت غیرفعال درمی‌آید.

درباره بیماری اسهال بیشتر بدانید

بیماری کرون

بیماری کرون یک بیماری خود ایمنی است. میان این بیماری و سیستم عصبی بدن رابطۀ مستقیمی وجود دارد؛ یعنی وقتی بیمار تحت فشار عصبی است و استرس و اضطراب دارد، علائم آن شدت پیدا می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری اشرشیاکُلای که یک باسیل گرم منفی بی‌هوازی است، می‌تواند زمینۀ ابتلا به این بیماری را فراهم کند.

درمان این بیماری بیشتر برای کنترل کردن علائم آن است. داروهایی که برای درمان کرون تجویز می‌شوند، عبارتند از:

  • داروهایی مثل سولفاسالازین و مسالازین
  • گلوکوکورتیکوئیدها مثل بودزوناید
  • داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی مثل مرکاپتوپورین
  • آنتی بیوتیک مثل مترونیدازول و سیپروفلوکساسین

 

قرص سولفاسالازین را بهتر بشناسید

نام تجاری قرص سولفاسالازین، آزولفیدین است. این دارو در سال 1950 در سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شد و امروز در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد. این دارو برای درمان بیماری‌های کرون، کولیت اولسراتیو و آرتریت روماتوئید استفاده می شود.

ترکیبات قرص سولفاسالازین شامل موارد زیر می‌شود:

  • مزالازین ، مزالامین یا 5- آمینوسالیسیلیک اسید (ASA-5) که دارویی ضد التهابی است و برای درمان التهاب گوارش کاربرد دارد، از جمله بیماری کرون.
  • آنتی بیوتیک سولفاپیریدین که برای درمان بیماری‌های عفونی باکتریایی تجویز می‌شود.

این دو ترکیب در داروی سولفاسالازین پیوند دارند. این قرص معمولا روکش تأخیری دارد تا قرص به جای معده، در روده آزاد شود. بنابراین وقتی بیمار این قرص را مصرف کند، حدود 90 درصد از آن به رودۀ بزرگ می‌رسد. باکتری‌های رودۀ بزرگ پیوند میان این دو را می‌شکنند (یا اصطلاحاً آن را متابولیزه می‌کنند) و دارو به سولفاپیریدین و 5- آمینوسالیسیلیک اسید تجزیه می شود. آنچه از دارو جذب می شود، از طریق کلیه و صفرا دفع می‌گردد.

شیوۀ اثرگذاری این دارو کاملاً مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که این دارو سرکوب‌کنندۀ سیستم ایمنی است و اثر ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد.

قرص سولفاسالازین

نام عمومی سولفاسالازین
نام‌های تجاری آزولفیدین
شکل دارویی قرص خوراکی
کارکرد درمان بیماری‌های آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون

مصرف این دارو، مثل بسیاری از داروهای دیگر، می‌تواند عوارض ناخواسته‌ای داشته باشد. 25 درصد از افرادی که قرص سولفاسالازین را مصرف می‌کنند، دچار یکی از این عوارض می‌شوند: از دست دادن اشتها، حالت تهوع، سردرد و بثورات پوستی. البته خوردن این قرص ممکن است عوارض شدیدتری مثل مشکلات کبدی یا کلیوی هم به همراه داشته باشد که البته نادر است.

قرص سولفاسالازین

شیوۀ مصرف قرص سولفاسالازین

مصرف داروی سولفاسالازین نیازمند رعایت نکاتی است که در این بخش برایتان توضیح می‌دهیم:

  • قرص سولفاسالازین را بعد از غذا با یک لیوان پر از آب بنوشید.
  • داروی سولفاسالازین را دقیقا طبق دستور نسخه مصرف کنید و دوز آن را به دلخواه تغییر ندهید.
  • اگر به قرص سولفاسالازین یا ترکیبات آن (سولفاپیریدین و مسکن‌های سالیسیلات) حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید
  • به پزشک حتما بگویید که چه داروهای بانسخه و بی‌نسخه، مکمل‌ها، و حتی محصولات گیاهی را استفاده می‌کنید.
  • اگر دچار عفونت هستید، یا عفونتی داشته‌اید که دائما عود می‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی‌که به هر بیماری دیگری دچار هستید، مثلا اگر قبلا دچار انسداد روده یا انسداد ادرار شده‌اید، یا به آسم، سنگ کلیه، مشکلات خونی یا بیماری‌های کلیوی و کبدی مبتلا هستید، با پزشک خود در میان بگذارید.
  • اگر قصد بارداری دارید، باردار هستید، یا به فرزندتان شیر می‌دهید، به پزشک اطلاع دهید. همچنین لازم است بدانید که این دارو ممکن است باروری مردان را کاهش دهد.
  • هنگام مصرف این دارو از قرار گرفتن طولانی در معرض نور خورشید پرهیز کنید و در صورتی که به فضای آزاد می‌روید، از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. زیرا سولفاسالازین ممکن است پوست شما را به نور خورشید حساس کند.
  • اگر یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به نوبت مصرف دوز بعدی است، دوز قبلی را فراموش کنید. هیچ‌گاه دو دوز دارو را همراه با هم مصرف نکنید.

عوارض قطع قرص سولفاسالازین

قطع داروی سولفاسالازین بدون نظر پزشک موجب بازگشت علائم بیماری یا تشدید آن‌ها می‌شود. برای مثال اگر این قرص را برای درمان آرترید روماتوئید می‌خورید، با قطع آن علائم التهاب و درد شما عود می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، مصرف این دارو عوارض جانبی دارد. ممکن است شما هنگام مصرف این دارو دچار این عوارض ناخواسته بشوید و تصمیم بگیرید که دارو را قطع کنید. توصیۀ ما به شما این است که در اسرع وقت نزد پزشک بروید تا قطع مصرف سولفاسالازین را زیر نظر وی انجام دهید.

اگر قرص سولفاسالازین برای شما عوارض جانبی نداشته است، حتما آن را به موقع مصرف کنید. فراموش کردن دوزهای تعیین‌شده باعث می‌شود که دارو در بدن شما به خوبی عمل نکند؛ برای اینکه از دارودرمانی با سولفاسالازین نتیجۀ خوبی بگیرید، لازم است که آن را مرتب مصرف کنید، تا همیشه مقداری از دارو در بدن شما وجود داشته باشد.

داروی سولفاسالازین

کاربردهای سولفاسالازين 500

از قرص سوالفاسالازین 500 برای درمان بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

  • درمان بیماری کرون
  • درمان کولیت اولسراتیو خفیف تا متوسط
  • درمان کمکی کولیت اولسراتیو شدید
  • طولانی کردن دوران بهبودی بین حملات حاد کولیت اولسراتیو
  • درمان بیماران مبتلا به آتریت روماتوئید، به ویژه کودکان و نوجوانانی که داروهای دیگر از جمله سالیسیلات‌ها و داروهای ضدالتهاب استروئیدی در درمان آن‌ها به اندازۀ کافی اثربخش نبوده است.

خرید داروی سولفاسالازين

همان‌طور که اشاره کردیم، سازمان بهداشت جهانی قرص سولفاسالازین را به عنوان یک داروی ضروری طبقه‌بندی کرده است. سولفاسالازین به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است و در اکثر داروخانه‌ها موجود است. وقتی پزشک آن را برای شما تجویز کند، می‌توانید با ارائۀ نسخه آن را تهیه کنید.

سوالات دارویی شبانه روزی خود را از طریق پزشکان مشاور حال میتوانید مطرح کنید.

داروی سولفاسالازین در داروخانه‌های آنلاین نیز در دسترس است و می‌توانید آن را به صورت غیرحضوری خریداری کنید. اگر می‌خواهید این قرص را تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که درخواست خود را در داروخانه آنلاین حال ثبت کنید، و پس از خرید، دارو را درب منزل خود تحویل بگیرید.

 

سخن پایانی درباره داروی سولفاسالازين

برای آنکه سولفاسالازین اثربخشی کافی داشته باشد، لازم است که آن را سر موقع و منظم مصرف کنید. در صورتی که دچار عوارض جانبی این قرص شدید، حتما با پزشک مشورت کنید تا برای شما داروی جایگزین تجویز کند. قطع خودسرانۀ دارو ممکن است علائم بیماری شما را تشدید کند. اگر هرگونه سوالی دربارۀ این دارو دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با مشاوران دارویی سامانۀ «حال» مشورت کنید.

سوالات متداول درباره قرص سولفاسالازين

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”قرص سولفاسالازین برای چه بیماری است ؟” answer-0=”داروی سولفاسالازین برای درمان بیماری‌های کرون، کولیت اولسراتیو و آرتریت روماتوئید تجویز و مصرف می‌شود.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”آیا داروی سولفاسالازین جایگزین دارد؟” answer-1=”بله. بعضی از داروهای جایگزین سولفاسالازین عبارتند از: توسیلیزوماب، انبرل، آدالیمومب، متوتروکسات، رمیکید.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

https://www.nhs.uk

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

https://www.rheumatology.org

https://en.wikipedia.org

https://www.mayoclinic.org

https://www.drugs.com

https://www.singlecare.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جوادکریمیان

7 ماه پیش

سلام خسته نباشید،داروسولفاسالازین،کلی زاکس۵۰۰ را دکتر برای گزگزکردنو دردمفاصل وبعضی مواقع استخوان برام تجویز کرده ولی از موقع سروع دوباره عفونت لثه هام شروع سده و شدتش نسبت به قبل بیشترشده جوریکه نصف صورتم ورم کرده البته اوایل همراه بادرد ولی بعداز خوردن چرک خشکن متروتیدازول وآموکسی سیسلین کا تو خونه داشتیم فقط درد گلوسمت چپ اندک دردی داره،به نظرشما جدی هستش وعوارض بحساب میاد ویا نه حتما باید پیش دکترم که ماه دیگه وقت دکترداده چون سه روز پیش این نسخه رو داده،الان برم یا بزارم ماه بعدبرم وزیادم استرسشو نگیرم،باتشکراز شما عزیزایه دل پاسخ سوالمو بدید یه عمرسپاسگذارم ازتون
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

2 ماه پیش

سلام وقت بخیر به نظر می‌رسد که شما مشکلات لثه و دندان دارید و این مشکلات باعث عفونت و ورم صورت شده است. در این شرایط، بهتر است به زودی به پزشک دندان‌پزشکی مراجعه کنید تا وضعیت دقیقتر ارزیابی شود و درمان مناسب انجام شود. دکتر دندان‌پزشک ممکن است نیاز به انجام تست‌های تشخیصی بیشتر داشته باشد و مشکلات لثه و دندان را به صورت دقیقتر ارزیابی کند. اگر عفونت لثه به شدت ادامه داشته باشد، این ممکن است علائم دیگری از جمله ورم صورت را هم به همراه داشته باشد. هرچند که پزشک شما قبلاً داروهایی مانند داروسولفاسالازین و کلی زاکس۵۰۰ تجویز کرده است، اما اگر علائم به شدت ادامه داشته و حتی افزایش یافته است، بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب انجام شود و مشکلات به تعویق نیفتد. اجتناب از تاخیر در مواجهه با مشکلات دندانی و لثه اهمیت دارد.
پاسخ دهید
0

مهسا ابوالحسنی

11 ماه پیش

قرص سولفاسالازين جایگزین گیاهی هم داره؟ خود این قرص چاق کننده هم میتونه باشه؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

10 ماه پیش

سلام و وقت بخیر برای جایگزین کردن دارویی حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. درباره اینکه این قرص باعث چاقی میشود یا نه باید گفت که در عوارض احتمالی این دارو افزایش وزن اشاره نشده ولی در صورت مشاهده هرگونه عوارض حتما بامتخصص گوارش مشاوره داشته باشید.
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات