جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص آدوکانوماب / ناگفته هایی از داروی جدید آلزایمر

قرص آدوکانوماب
تاریخ بروزرسانی : ۲۳ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص آدوکانوماب را بیشتر بشناسید. سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی، یعنی در ماه ژوئن سال 2021، این دارو را برای بیماران مبتلا به آلزایمر تأیید کرده است. کشف این دارو امیدواری‌های جدیدی را برای درمان آلزایمر به وجود آورد.

آلزایمر بیماری سالمندان است و موجب می‌شود که آن‌ها حافظۀ خود را از دست بدهند و حتی دچار زوال عقل بشوند. اما این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد. یعنی تا امروز محققان پزشکی نتوانسته‌اند به روشی برای بهبود بیماران مبتلا به آلزایمر دست پیدا کنند. اما در تلاش‌هایشان موفق به کشف و تولید داروهایی شده‌اند که در کنترل علائم آلزایمر اثربخش هستند.

تا کنون، هدف از ساختن داروهای آلزایمر این بوده که از سرعت پیشرفت بیماری بکاهند و تا حد امکان کیفیت زندگی و استقلال بیماران مبتلا به آلزایمر را حفظ کنند. اما قرص آدوکانوماب با این هدف ساخته شده که علاوه بر کنترل علائم آلزایمر، راهی برای درمان این بیماری نیز بگشاید. با وجود این هنوز دربارۀ اثربخشی این دارو تردیدهایی وجود دارد و حتی آژانس دارویی اروپا آن را در دسامبر 2021 رد کرده است.

در این مطلب دربارۀ قرص آدوکانوماب توضیحات کاملی خواهیم داد.

درصورت داشتن هرگونه سوال در زمینه بیماری مغز و اعصاب میتوانید از خدمات دکتر مغز و اعصاب آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص اعصاب و روان

 


تصویر خدمات اقساطی

قرص آدوکانوماب چیست؟

اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، قرص آدوکانوماب یه انگلیسی Aducanumab (با نام تجاری Aduhelm) را برای کسانی که علائم خفیف آلزایمر دارند، تأیید کرده است.

بیماری آلزایمر

آدوکانوماب یک آنتی‌بادی آمیلوئید بتاست. آمیلوئید بتا (Amyloid beta) یک اسید آمینه است که باعث ایجاد پلاک‌های آمیلوئید در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود. پلاک‌های آمیلوئید نوعی رسوبات پروتئینی هستند که از ارتباط میان سلول‌های عصبی مغز جلوگیری می‌کنند و علاوه بر آن باعث تخریب سلول‌های اطراف خود می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد که این دارو در کند کردن روند بیماری تأثیرگذار باشد و حتی زمینۀ درمان این بیماری را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: علائم آلزایمر و روش‌های پیشگیری و درمان آن

با وجود این، عوارض جانبی این دارو بالاست. برای مثال 41 درصد از کسانی که در مطالعات این دارو شرکت کرده بودند، دچار خونریزی و تورم مغزی شدند. علائم دیگری مثل سرگیجه، سردرد، ضعف، کاهش هوشیاری، تهوع و استفراغ نیز در میان کسانی که این دارو را مصرف کرده‌اند، گزارش شده است. سوالات دارویی آنلاین خود را به راحتی در سامانه حال با پزشکان مشاور در میان بگذارید.

با وجود این، به دلیل اینکه مکانیزم آدوکانوماب کاهش پلاک‌های آمیلوئید بتاست و از این نظر با داروهای قبلی آلزایمر تفاوت اساسی دارد، سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تأیید کرده است. اما محققان کشورهای مختلف همچنان دربارۀ اثربخشی و عوارض این دارو تحقیقات خود را ادامه می‌دهند.

چه کسانی می‌توانند از قرص آدوکانوماب استفاده کنند

همان‌طور که گفتیم، آدوکانوماب برای بیمارانی تأیید شده که علائم آلزایمر در آن‌ها خفیف است. این دارو برای بیمارانی تجویز می‌شود که:

  • دچار اختلال شناختی یا زوال عقلی خفیف باشند، یعنی هنوز حافظۀ خود را از دست نداده باشند و در زندگی روزمره استقلال داشته باشند.
  • آزمایش‌های پزشکی (از جمله تصویربرداری‌های مغز) نشان دهد که در مغز آن‌ها تجمعی از پلاک‌های آمیلوئیدی وجود دارد.
  • کمتر از 85 سال سن دارند.

قرص آدوکانوماب

پرستار سالمند در منزل یک ایده خوب برای سالمندان

همه داروهای مخصوص آلزایمر

داروهای مختلفی برای کنترل علائم بیماری آلزایمر وجود دارد که در این بخش به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم؛ به جدول زیر توجه کنید؛ به کمک این جدول می‌توانید داروهای آلزایمر را با هم مقایسه کنید و تفاوت آدوکانوب با داروهای قبلی را ببینید.

نام دارو نوع دارو عملکرد دارو عوارض جانبی دارو
آدوکانوب (Aducanumab) دارویی برای ایمونوتراپی است و برای درمان اختلالات شناختی یا آلزایمر خفیف تجویز می‌شود. پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز را حذف می‌کند و تعداد این پلاک‌ها در مغز را کاهش می‌دهد. خونریزی مغزی، سردرد، سرگیجه، اسهال، گیجی
دونپزیل (Donepezil) مهارکنندۀ آنزیم کولین استراز است و برای درمان علائم آلزایمر خفیف، متوسط و شدید تجویز می‌شود. از تجزیه استیل کولین به واسطۀ آنزیم کولین استراز در مغز جلوگیری می‌کند. مولکول استیل کولین مسئول انتقال عصبی در دستگاه عصبی مرکزی است. حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی عضلات، خستگی، کاهش وزن
ممانتین (Memantine) از داروهای آنتاگونیستِ گیرنده NMDA است. گیرنده‌های NMDA اجازه می‌دهند که پیام‌های عصبی بین نورون‌ها در مغز و نخاع عبور کنند. این دارو برای درمان علائم آلزایمر متوسط تا شدید تجویز می‌شود. اثرات سمی مرتبط با گلوتامات اضافی را مسدود می‌کند و فعال‌سازی گلوتامات را تنظیم می‌کند. سرگیجه، سردرد، اسهال، یبوست، گیجی
ترکیبی از ممانتین و دونپزیل

(Manufactured combination of memantine and donepezil)

آنتاگونیست گیرندۀ NMDA و مهارکنندۀ آنزیم کولین استراز است و برای درمان علائم آلزایمر متوسط تا شدید تجویز می‌شود. اثرات سمی مرتبط با گلوتامات اضافی را مسدود می‌کند و از تجزیه استیل کولین در مغز جلوگیری می‌کند. سردرد، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، دل درد
گالانتامین (Galantamine) مهارکنندۀ آنزیم کولین استراز است. برای درمان علائم آلزایمر خفیف تا متوسط تجویز می‌شود. از تجزیه استیل کولین جلوگیری می‌کند و گیرنده‌های نیکوتین را تحریک می کند تا استیل کولین بیشتری در مغز ترشح کنند. تهوع، استفراغ، اسهال، کاهش اشتها، سرگیجه، سردرد

خرید داروی آدوکانوماب

داروی آدوکانوماب یک داروی تزریق داخل وریدی است که هر چهار هفته یک بار به بیماران تزریق می‌شود. از این بیماران هم قبل از درمان و هم بعد از درمان به کمک روش ام آر آی تصویربرداری مغزی می‌شود.

تاثیر داروی آدوکانوماب بر مغز

این دارو هم‌اکنون در بازار داروی آمریکا در دسترس است. اما با توجه به اینکه به تازگی در این کشور تأیید شده و هنوز در نقاط دیگر دنیا، از جمله اروپا، درباره‌اش توافق وجود ندارد، احتمالا در کشورهای دیگر به صورت گسترده در دسترس نیست.

اگر شما یا عزیزانتان دچار بیماری آلزایمر هستید و پزشک برای شما آدوکانوماب را تجویز کرده است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از داروخانه آنلاین «حال» استعلام بگیرید و در صورت موجود بودن این دارو، آن را با نسخۀ پزشک خود خریداری کنید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”آیا عوارض شناخته شده ای از قرص آدوکانوماب وجود دارد؟” answer-0=”بله؛ آزمایش‌های بالینی این دارو نشان داده که 41 درصد از کسانی که در این آزمایش‌ها شرکت کرده‌اند، دچار خونریزی مغزی شده‌اند. عوارض دیگر عبارتند از سردرد، سرگیجه، اسهال، گیجی.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”آیا داروی آدوکانوماب موثر است؟” answer-1=”به نظر می‌رسد که ساخت آدوکانوماب امیدواری‌های جدیدی را برای درمان آلزایمر به وجود آورده است. آدوکانوماب نخستین دارویی است که مستقیما روی پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر تأثیر می‌گذارد. تحقیقات بیشتر دربارۀ این دارو ادامه دارد.” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

https://www.fda.gov

https://www.nia.nih.gov

https://www.dukehealth.org

https://alzheimer.ca

https://jamanetwork.com

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

ناشناس

11 ماه پیش

برای تقویت حافظه و جلوگیری از الزایمر چه دارویی که در ایران هم موجود باشه باید استفاده کرد؟
پاسخ دهید
0

ادمین

11 ماه پیش

برای تقویت حافظه و جلوگیری از الزایمر، بهتر است قبل از مصرف هر گونه دارو، با پزشک مشورت کنید
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات