جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

پرستاری از سالمند در منزل و خداحافظی با خانه سالمندان

پرستار سالمند در منزل
تاریخ بروزرسانی : ۰۶ خرداد

پرستاری از سالمند در منزل را می‌توان یکی از دغدغه‌های فرزندانی دانست که پدر یا مادر پیری دارند و در فکر مراقبت از آن‌ها هستند. آیا در اطرافیان خود کسی را داشته‌اید که والدین سالخورده‌اش را به خانه سالمندان سپرده باشد؟ سالمندان به خانه و خانوادۀ خود دلبستگی زیادی دارند. خانه سالمندان اگرچه جایی است که در آن خدمات مراقبت از سلامت جسمی سالمندان مهیاست، اما آیا این خدمات می‌تواند نیازهای عاطفی و روانی سالمندان را هم برطرف کند؟ قطعا خیر! به همین دلیل است که پرستار سالمند در منزل گزینه‌ای است که این روزها به جای خانۀ سالمندان مطرح می‌شود.

در این مطلب می‌خواهیم دربارۀ پرستاری از سالمند در منزل صحبت کنیم؛ مثلا چه زمانی به پرستار در منزل نیاز خواهیم داشت، و یک پرستار در منزل دربارۀ کدام مشکلات سالمندان می‌تواند به ما کمک کند؟ اگر شما هم در خانواده سالمندی دارید که نیاز به مراقبت دارد، پیش از آنکه خانه سالمندان را به گزینه‌هایتان راه دهید، این مطلب را بخوانید و به صورت جدی به استفاده از خدمات پرستاری در منزل بیندیشید.


تصویر خدمات اقساطی

مشکلاتی که سالمندان به آن دچار می‌شوند

سالمندان یا پیران سرمایۀ ارزشمندی برای جامعه و خانواده‌ها هستند. تجربه‌های آن‌ها، خاطراتشان، دیدگاهشان به زندگی همه می‌تواند برای بسیاری از مسائل فردی و اجتماعی ما راهگشا باشد.

با وجود این ضرب‌المثلی است که می‌گوید: پیری است و هزارش عیب! جسم سالمندان با جسم جوان‌ترها قابل مقایسه نیست. مشکلات جسمی و بیماری در میان سالمندان بسیار بیشتر از گروه‌های سنی دیگر است.

پرستار سالمند در منزل

 

برخلاف سالمندانی که استثنائا تا روزهای آخر عمر خود، توانایی اداره زندگی‌شان را به صورت مستقل دارند، اکثر سالمندان از زمانی به بعد دیگر نیازمند مراقبت و رسیدگی هستند. بیماری‌هایی مثل آلزایمر، پارکینسون، آرتروز و درد مفاصل، کاهش قدرت بینایی و شنوایی در میان سالمندان رایج است. قرص آدوکانوماب داروی جدید آلزایمر را بشناسید.

بسیاری از آن‌ها حتی دچار مشکلات حرکتی جدی می‌شوند، و به صورت شبانه‌روزی نیاز به کسی مثل پرستار سالمند در منزل دارند که در انجام امور سادۀ روزمره به آن‌ها کمک کند.

More seniors are choosing to age in place at home instead of dwelling in an assisted living or nursing facility. However, some may need additional assistance with their medical or personal care and managing everyday household tasks

بیشتر سالمندان ترجیح می دهند به جای اقامت در یک مرکز کمکی برای زندگی یا پرستاری، در خانه پیر شوند. با این حال، برخی ممکن است برای مراقبت های پزشکی یا شخصی و مدیریت کارهای روزمره خانه به کمک بیشتری نیاز داشته باشند.

visitingangels.com

پرستار سالمند کیست؟

وقتی به مراقب از سالمندان فکر می‌کنیم، یک چهره برجسته می شود: پرستار فداکاری که حرفه خود را وقف حمایت از عزیزانمان در سال های گرگ و میش می کند. این متخصصان دلسوز را می‌توان در بیمارستان‌ها، خانه‌های مراقبت و حتی در آسایش خانه بیماران خود یافت. اما چه چیزی آن‌ها را در نقش خود تا این حد موثر می‌کند؟

همه چیز به ارتباط برمی گردد. یک پرستار سالمند درمنزل باید بتواند با بیماران خود در سطح عمیقی ارتباط برقرار کند و نیازها و نگرانی های منحصر به فرد آنها را درک کند. این مهارتی است که از طریق تجربه، آموزش و اشتیاق واقعی به کار به دست می‌آید.

دامنه مسئولیت آنها بسیار گسترده است. از ارائه مراقبت روزانه و مدیریت دارو گرفته تا کمک به کارهای خانه و ارائه حمایت عاطفی، یک پرستار سالمند راه نجاتی برای بیماران است. آنها همچنین ممکن است آنها را در قرارهای پزشکی همراهی کنند و سرگرمی هایی را برای تحریک ذهن و تقویت روحیه فراهم کنند.

به عنوان مثال، بیمار مبتلا به آلزایمر را در نظر بگیرید. یک پرستار ماهر با استفاده از فعالیت‌هایی مانند حل معما، موسیقی درمانی و یادآوری خاطره برای فعال نگه داشتن ذهن، برنامه‌ای شخصی برای کاهش پیشرفت بیماری ایجاد می‌کند.

البته مراقبت های پزشکی نیز جنبه حیاتی کار آنهاست. از تجویز دارو تا مدیریت زخم ها و جراحات، یک پرستار سالمند یک متحد قابل اعتماد در حفظ سلامت جسمی بیماران است. اما هدف نهایی پرستاری از سالمند در منزل فراتر از مراقبت‌های پزشکی صرف است – ایجاد احساس راحتی، همراهی و عزت، بهتر کردن زندگی سالمندان و اجازه دادن به آنها برای زندگی کامل ار سایر کارهای این عزیزان است.

علت استفاده از پرستار سالمند در منزل

ما سالهاست در رسانه‌، در برنامه‌های خبری، در فیلم‌ها و سریال‌ها، دربارۀ رنج سالمندانی که به خانۀ سالمندان سپرده می‌شوند، دیده و شنیده‌ایم. شاید بسیاری از ما از خودمان پرسیده‌ایم چه باید کرد، وقتی:

  • فرزندان این سالمندان شرایط نگه‌داری و توانایی مراقبت از والدین سالمند خود را ندارند.
  • سالمند توانایی حرکتی خود را از دست می‌دهد.
  • سالمند به تنهایی از ادارۀ کارهای روزمره‌اش برنمی‌آید.
  • سالمند دچار بیماری‌ خاصی است که مراقبت‌های تخصصی لازم دارد.

پرستاری از سالمند در منزل یکی از پاسخ‌های خوب و کارآمدی است که می‌توان به آن فکر کرد. شاید بپرسید که از یک پرستار سالمند که در منزل برای شما کار می‌کند، چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟ وظایف او چیست؟

پرستاری که در منزل مراقب یک سالمند است، می‌تواند در همۀ کارهایی که یک سالمند در شبانه‌روز به انجام آن‌ها نیاز دارد، کمک کند. بعضی از این کارها امور عادی و روزمره هستند، برای مثال مراقبت از تغذیه و نظافت سالمندان، انجام کارهای خانه، انجام کارهای اداری مربوط به سالمند و …؛ اما اگر سالمند دچار بیماری‌های خاص و پیچیده‌‍ای باشد (برای مثال دچار علایم آلزایمر باشد یا دچار بیماری‌هایی مثل دیابت، آسیب‌های مغزی و نخاعی، سرطان و … باشد) لازم است که پرستار حتما در این زمینه آموزش دیده باشد.

وجود پرستار در منزل نوعی حمایت عاطفی از سالمندان نیز محسوب می‌شود. زیرا تنهایی آن‌ها با همراهی و هم‌صحبتی پرستار پر می‌شود.

شاید دوست داشته باشید دربارۀ ایمن نگه‌داشتن سالمندان در دوران کرونا بیشتر بخوانید.

وظایف پرستار سالمندان

لیست خدمات پرستاری از سالمند در منزل

بعضی از خدمات متداولی که یک پرستار سالمند در منزل ارائه می‌دهد، شامل موارد زیر است:

  • مراقبت شخصی: کمک به سالمند در امور روزمره، مثل لباس پوشیدن، حمام کردن، استفاده از توالت و …
  • مراقبت از تغذیه: آشنایی به اصول تغذیه سالم در سالمندان و تهیۀ وعده‌های غذایی مغذی و خوش‌طعم برای آن‌ها
  • کمک به جابه‌جایی و حمل و نقل: کمک به سالمند برای رفتن به قرارها، مطب، فروشگاه و …
  • همراهی: کمک به کاهش تنهایی و افسردگی در سالمندان با صحبت‌کردن و حمایت عاطفی از او
  • مراقبت از مصرف دارو: نظارت بر زمان و میزان مصرف داروی روزانۀ سالمند
  • یادآوری: کمک به سالمند برای فراموش نکردن امور روزمره، به ویژه سالمندی که نشانه‌های آلزایمر در او دیده می‌شود.

آموزش کمک های اولیه را در اینجا بخوانید

انواع پرستار سالمند در منزل

پرستاری از سالمند در منزل ممکن است توسط افراد مختلفی با مهارت‌های متفاوت انجام شود.

  • برای ارتباط اجتماعی

شاید یکی از اعضای مسن خانواده شما به کسی نیاز داشته باشد که با او صحبت کند و احساس تنهایی خود را کاهش دهد. در این صورت، یک همراه دلسوز می تواند تفاوت را ایجاد کند. آنها حمایت عاطفی را ارائه می دهند، در گفتگو شرکت می‌کنند و به فرد مورد علاقه شما کمک می‌کنند که دیده و شنیده شود.

  • برای نیازهای مراقبت اولیه

اگر یکی از اعضای سالمند خانواده شما به مراقبت پزشکی یا کمک در انجام کارهای روزانه نیاز دارد، این پرستاران سالمند در منزل به آن‌‌ها کمک می‌کنند. آن‌ها آموزش های تخصصی در زمینه مراقبت از سالمندان دریافت کرده‌اند و می‌توانند خدمات مناسبی را به عزیزان شما ارائه دهند.

  • مراقبت‌های تخصصی سالمندان

در شرایط خاص، ممکن است یک پرستار سالمند بسیار ماهر لازم باشد که دارای تحصیلات و تجربه گسترده در کار با تجهیزات پزشکی تخصصی و پیشرفته باشد. در حالی که این گزینه معمولاً پرهزینه تر است، اما برای موقعیت های پزشکی پیچیده که نیاز به توجه متخصص دارند، بسیار ایده آل است.

  • پرستار زن یا مرد: انتخاب با شماست

برای انتخاب جنسیت پرستار، ترجیحات شخصی شما نقش مهمی ایفا می‌کند. به عنوان مثال، برخی از زنان مسن ممکن است با یک مراقب زن احساس راحتی بیشتری داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دلیل محدودیت های فیزیکی یا نیازهای خاص مانند ماساژ درمانی یا کمک برای بلند شدن، مراقب مرد را ترجیح دهند. در نهایت، تصمیم گیری به این بستگی دارد که چه چیزی برای آن‌ها بهتر است.

ویژگی های یک پرستار سالمند در منزل

حالا که دربارۀ وظایف و مسئولیت‌های یک پرستار سالمند اطلاعات لازم را به دست آوردید، طبیعی است چنین سوالاتی را بپرسید: یک پرستار سالمند خوب برای منزل، چه پرستاری است؟ چه معیارهایی برای انتخاب یک پرستار سالمند در منزل داشته باشیم؟ برای پاسخ این سوالات به موارد زیر توجه کنید؛ یک پرستار سالمند خوب باید:

  • صبور باشد. صبور بودن یعنی پرستار بداند که نگه‌داری از یک سالمند دشوار است و همچنین ممکن است همه‌چیز طبق شرایط دلخواه پیش نرود.
  • دلسوز و شفیق باشد. او باید به خوبی درک کند که سالمند در چه وضعیتی قرار دارد و با او با مهربانی رفتار کند.
  • دقیق باشد. او باید توجه کند که سالمند چه نیازهایی دارد و دچار چه تغییرات جسمی و روانی می‌شود. او باید در برابر هرگونه تغییری در سالمند دقیق و حساس باشد.
  • معتمد باشد. به پرستار سالمند در منزل باید آنقدر اعتماد داشته باشید که بتوانید عزیزان سالمند خود را به دستشان بسپارید و مطمئن باشید که آسیبی از آن‌ها به سالمند وارد نمی‌شود.
  • منظم باشد. مراقبت از سالمند نیازمند نظم بالایی است. باید بتوان روی او حساب کرد و مطمئن بود که به هنگام نیاز او برای کمک حاضر خواهد شد.

برای انجام نوار قلب در منزل این مطلب را بخوانید

ویژگی های پرستار سالمند در منزل

پرستاری از سالمند در منزل با حفظ کرامت انسانی

با بالا رفتن سن افراد، زندگی کمتر سرگرم کننده می شود. پیری صرف نظر از موقعیت و ثروت برای همه اتفاق می افتد. بسیاری از سالمندانی که از آنها مراقبت می‌کنید، احساس غم، درد، بی حوصلگی، بیماری و تنهایی می‌کنند. آنها به راحتی می توانند کرامت خود را به خاطر کسانی که از آنها مراقبت می کنند از دست بدهند. آنها می دانند که نمی توانند هیچ چیز یا کسی را کنترل کنند.

اکنون، آنها باید به حرف شما گوش دهند و دستورات شما را حتی زمانی که به نظرشان درست نیست، بپذیرند. ناتوانی در تهیه غذا، حمام کردن و انجام فعالیت های اساسی که قبلاً به آنها عادت کرده بودند، می تواند آنها را از درون افسرده کند. بسیاری حتی تحرک خود را از دست می دهند در صورتی که این شرایط چند سال پیش برایشان غیرقابل تصور بود.

وظیفه شما این است که به آنها کمک کنید تا این اعتماد به نفس را به دست آورند. پرستار سالمند در منزل در صورتی که به خوبی آموزش دیده باشد می‌تواند ارتباطی موثرتر با این سالمندان برقرار کرده و در انجام کارهای آن‌ها، علاوه بر حمایت، کرامت آن‌ها را نیز حفظ کند.

فواید پرستار کودک در منزل را بخوانید

مزایای پرستاری از سالمند در منزل

استفاده از خدمات پرستاری از سالمند در منزل مزیت‌های زیادی دارد؛ به ویژه در مقایسه با خانه سالمندان و در خانواده‌هایی که اعضایشان وقت و توانایی کافی برای مراقبت از سالمندان خانواده را ندارند. از جملۀ این مزایا به شرح زیر است:

  • در خانه ماندن برای سالمندان موهبت است. آن‌ها از اینکه در کنار خانواده هستند، احساس امنیت و آزادی می‌کنند.
  • سالمند با حضور یک پرستار در منزل توجهی شخصی دریافت می‌کند. یک نفر همواره حاضر است که به او در همۀ کارهای شخصی کمک کند.
  • سالمند در خانه مراقبت تخصصی دریافت می‌کند. اگر بیماری خاصی داشته باشد، یا اگر به هنگام شب نیاز به مراقبت داشته باشد، آسوده خاطر است که کسی برای این کار کنار او حضور دارد.
  • کیفیت زندگی سالمندان افزایش پیدا می‌کند. او دیگر تنها نیست و می‌تواند از هم‌صحبتی با پرستار لذت ببرد.
  • امنیت و ایمنی سالمند با وجود پرستار بالاتر است. اگر هرگونه اتفاقی برای سالمند بیفتد که نیازمند کمک فوری پزشکی باشد، پرستار به سرعت اعضای خانواده و پزشک را باخبر می‌کند.
  • استرس خانواده کمتر می‌شود. فرزندان سالمند و سایر اعضای خانواده می‌توانند با آسودگی خاطر به مشغله‌ها و کارهای خود برسند و مطمئن باشند که والدین‌شان تنها نیستند و تحت مراقبت قرار دارند.

بیشتر بدانید: نحوه برخورد با والدین سالمند

قیمت پرستار سالمند در منزل

در زمانی که پرستار سالمند در منزل شما مغول کار است، تلاش کنید تا خودتان به صورت روزانه یا ساعتی، مشارکت خود را حفظ کنید تا فرد سالمند متوجه اهمیت خانواده به او بشود. اما در مورد هزینه و یا قیمت پرستار سالمند در منزل باید گفت مهمترین موردی که در قیمت نهایی تاثیرگذار است، مدت زمان انجام فعالیت پرستار است. یعنی خدمت دریافتی شما به صورت ساعتی بوده یا روزانه و یا حتی شبانه روزی. اما در کنار این مورد می‌توان به انجام کارهای منزل مانند آشپزی و یا میزان توانایی فرد سالمند در انجام کارهای شخصی نیز اشاره کرد که همگی بر قیمت نهایی تاثیرگذار هستند.

از طریق وب سایت یا اپلیکیشن حال می‌توانید درخواست خود را برای پرستار سالمند در منزل ثبت کنید

سخن آخر درباره پرستاری از سالمند در منزل

این روزها که مشغله‌های ما زیاد شده، سالمندان نیازمند توجه و مراقبت بیشتری هستند. در خانواده‌های سنتی و قدیمی، همیشه کسی بود که در کنار سالمند باشد و از او مراقبت کند. اما امروز در اکثر خانواده‌ها چنین امکانی فراهم نیست. گزینۀ خانۀ سالمندان چندان مطلوب نیست. سالمندان دوست دارند در خانه و در کنار خانواده و عزیزان خود باشند. بنابراین بهتر است که برای رضایت خاطر و سلامتشان به پرستار سالمند در منزل فکر کنیم.

پیدا کردن پرستار قابل اعتماد، دلسوز، منظم و آموزش دیده دشوار است. شرکت «حال» این مشکل را رفع کرده است. می‌توانید با خیال راحت از خدمات پرستاری در منزل استفاده کنید و آسوده خاطر باشید که پرستاران مجرب و معتمدی مراقب سالمند شما خواهند بود و عملکرد آن‌ها تحت نظارت دقیق است.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات