جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص کلونازپام / شناخت کلونازپام و موارد مصرف آن

قرص کلونازپام
تاریخ بروزرسانی : ۲۶ اسفند

این مقاله توسط دکتر زهرا خدابخش دچانی تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-2412-097832df-ba39-41d7-8a29-8aabfed9cc9d.jpeg
دکتر زهرا خدابخش دچانی
دکتری حرفه‌ای (رزیدنت) پزشک مشاوره دارویی
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

قرص کلونازپام به انگلیسی (Clonazepam) از معروف‌ترین و پرکاربردترین داروهای اعصاب و روان است که معمولا آن را با هدف آرام‌کردن مغز و اعصاب در حملات پانیک، اختلال هراس، کنترل تشنج و صرع استفاده می‌کنند. مصرف طولانی‌مدت این دارو می‌تواند در افراد باعث ایجاد وابستگی شود و لازم است شروع و قطع مصرف آن حتما با تجویز و تحت نظر پزشک انجام شود.

ما در این مقاله فقط اطلاعاتی درباره این دارو، نحوه مصرف و نکات مهم مرتبط با آن ارائه می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید از آن برای کنترل حملات پانیک و… استفاده کنید، حتما از مشاوره آنلاین استرس و اضطراب حال کمک بگیرید.

 

مشاوره روانشناسی

 


تصویر خدمات اقساطی

قرص کلونازپام برای چیست؟

قرص کلونازپام یکی از مهم‌ترین داروهای گروه بنزودیازپین است. بنزودیازپین‌ها با افزایش فعالیت برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز کار می‌کنند؛ مثلا قرص کلونازپام باعث افزایش سطح یک ماده شیمیایی آرام‌بخش در مغز انسان می‌شود. در نتیجه می‌تواند اضطراب را تسکین دهد، گرفتگی‌ها و تشنج را متوقف کند و حتی در شل‌شدن عضلات منقبض نقش داشته باشد. به طور کلی از داروی کلونازپام برای کنترل و درمان بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

  • درمان برخی از اختلالات تشنج در بزرگسالان و کودکان
  • درمان اختلال هراس یا آگورافوبیا
  • تسکین حملات پانیک
  • درمان علائم آکاتیزیا یا بی‌قراری حرکتی (مثل سندرم پای بی‌قرار و…)
  • کنترل واکنش‌های حاد کاتاتونیک یا روان‌گسیختگی

نکات مهم قبل از مصرف قرص کلونازپام

پیش از مصرف این دارو باید بدانید که اگرچه مصرف کوتاه‌مدت آن در افراد طبیعی احتمالا اعتیادآور نیست، اما استفاده طولانی‌مدت و دوزهای بالای آن ممکن است باعث وابستگی شدید شود. به همین دلیل ترک مصرف دارو بعد از یک ماه باید حتما تحت نظر پزشک و از طریق کاهش دوز مصرفی انجام شود.

شما میتوانید سوالات پزشکی خود را در زمینه مغز و اعصاب از طریق بخش دکتر مغز و اعصاب آنلاین سامانه حال درمیان گذارید.

کلونازپام برای چیست

از قرص کلونازپام برای کاهش علائم اختلال هراس، صرع و… استفاده می‌کنند

داروی کلونازپام می‌تواند سلامت جسم و روان شما را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد. پس اگر سابقه بیماری‌های روانی و افکار خودکشی دارید، یا به یکی از موارد زیر دچار هستید حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سابقه حساسیت به سایر بنزودیازپین‌ها مثل دیازپام، والیوم، زاناکس و…
  • مصرف الکل و مواد مخدر
  • بیماری شدید کبدی یا کلیوی
  • بیماری گلوکوم یا آب سیاه چشم
  • مشکلات تنفسی
  • آپنه خواب
  • قصد بارداری داشتن و باردار یا شیرده بودن
  • بیماری میاسنتی گراویس یا اختلال عصبی عضلانی

انواع داروی ضد استرس را بشناسید

عوارض قرص کلونازپام

خواب آشفته، خواب‌آلودگی در طول روز، احساس سبکی سر و ضعف عضلانی از شایع‌ترین عوارض جانبی آن هستند. گفته می‌شود از هر ۱۰۰ مصرف‌کننده این دارو، حداقل یک نفر چنین عوارضی را تجربه می‌کند. قرص کلونازپام می‌تواند باعث تغییرات جدید یا ناگهانی در خلق‌وخو و رفتار مصرف‌کنندگان شود.

احساس افسردگی یا اضطراب جدید یا تشدید موارد قبلی، مشکلات خواب، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، پرخاش‌گری و فعالیت بیش از حد از دیگر عوارض مصرف آن هستند. این دارو در موارد نادر باعث آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک جدی) می‌شود. علاوه بر این موارد، ممکن است عوارض دیگری هم به دنبال مصرف قرص کلونازپام روی دهد که نیاز به مداخله جدی پزشکی دارد؛ از جمله:

  • خواب‌آلودگی و بی‌حالی شدید
  • تشنج
  • تنفس ضعیف یا کم‌عمق
  • گیجی، کابوس، پارانویا و توهم
  • حرکات غیرارادی چشم‌ها
  • مشکلات حافظه
  • اختلال در هماهنگی بدن و راه‌رفتن
عوارض جانبی کلونازپام

تشنج یکی از عوارض جانبی کلونازپام در برخی افراد است که نیاز به مداخله جدی پزشکی دارد

مقدار مصرف کلونازپام

پزشکان معمولا مصرف قرص کلونازپام را با دوزهای کم برای بیمار شروع می‌کنند و به تدریج در طول دو تا چهار هفته، مصرف آن را برای پیدا‌کردن دوز مناسب افزایش می‌دهند. این دارو به تشخیص پزشک باید در یک تا سه نوبت به صورت روزانه مصرف شود و معمولا مقدار مصرف آن برای بیماری‌های مختلف به شرح زیر خواهد بود:

بیماری اسپاسم عضلانی غیرارادی

مقدار مجاز مصرف قرص کلونازپام برای بزرگسالان مبتلا به این بیماری، حداکثر ۴ تا ۸ میلی‌گرم در یک روز است.

اختلال هراس یا پانیک اتک

مصرف یک تا دو میلی‌گرم داروی کلونازپام در بیمارانی که دچار اختلال هراس یا پانیک هستند، می‌تواند به کنترل علائم بیماری کمک کند.

قرص کلونازپام

مصرف قرص کلونازپام برای زنان باردار و کسانی که قصد بارداری دارند مجاز نیست.

سندرم پای بی‌قرار

پزشک مقدار ۵۰۰ میکروگرم تا ۲ میلی‌گرم از این دارو را برای کنترل بیماری در افراد مبتلا به سندرم پای بی‌قرار تجویز می‌کند.

بیماری صرع

مقدار مصرف قرص کلونازپام برای بزرگسالان مبتلا به صرع در ابتدای درمان حدود یک میلی‌گرم در شب خواهد بود. این مقدار می‌تواند به تدریج تا حداکثر ۸ میلی‌گرم افزایش یابد.

مقدار مورد نیاز آن برای کودکان هم با توجه به سن آن‌ها تعیین خواهد شد. مصرف اولیه برای کودکان شامل دوزهای ۲۵/۰ و ۵/۰ میلی‌گرمی است. حداکثر مجاز آن هم در کودکان زیر یک سال یک میلی‌گرم، بین یک تا پنج سال، ۳ میلی‌گرم و کودکان ۵ تا ۱۲ ساله ۶ میلی‌گرم خواهد بود.

مشاوره روانشناسی

کلام پایانی

داروی کلونازپام یک داروی پرکاربرد و موثر برای کنترل مشکلات عصبی است. البته به شرطی که در دوز مناسب مصرف شود! مصرف یا قطع مصرف خودسرانه آن می‌تواند عوارض جانبی جدی به دنبال داشته باشد. پس اگر می‌خواهید از قرص کلونازپام استفاده کنید یا درباره آن بیش‌تر بدانید، از پزشکان آنلاین سامانه حال کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”آیا قرص کلونازپام اعتیاد آور است؟” answer-0=”مصرف طولانی‌مدت و دوزهای بالای این دارو ممکن است باعث وابستگی دارویی شود. ضمنا افرادی که سابقه اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارند، بیش‌ از دیگران در معرض اعتیاد به آن قرار دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود که این دارو در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در کم‌ترین دوز مصرف شود.” image-0=”” headline-1=”h2″ question-1=”آیا قرص کلونازپام خواب اور است؟” answer-1=”خواب‌آلودگی یکی از عوارض جانبی این دارو است. علاوه بر این، مصرف کلونازپام می‌تواند باعث فراموشی، گیجی، خستگی و شل‌شدن عضلات هم شود. به همین دلیل لازم است بعد از مصرف آن در مورد فعالیت‌هایی که نیاز به دقت زیاد دارند یا خطرناک هستند احتیاط کنید.” image-1=”” headline-2=”h2″ question-2=”مصرف کلونازپام در دوران بارداری چگونه است؟” answer-2=”این دارو جزو داروهای ممنوعه در دوران بارداری است که می‌تواند سلامت جنین و بارداری را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف آن در سه ماهه اول بارداری به هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود. بنابراین حتی برای کسانی که قصد بارداری دارند هم مجاز نیست. برای دریافت راهنمایی درباره مصرف این دارو یا پیداکردن داروهای جایگزین در بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید.” image-2=”” count=”3″ html=”true” css_class=””]

 

“مراقبت از سلامت فردی یک امر مهم انسانیست، زیرا بر فرصت‌های ما برای پیگیری اهداف زندگی تأثیر مستقیم دارد؛ درد و رنج را کاهش داده و شرایط مورد نیاز برای برنامه ریزی درباره آینده را فراهم می‌کند. «حال» با شعار حال خوب برای همه شکل گرفت تا خدمات پزشکی به شکلی کامل و جامع در اختیار همه افراد قرار بگیرد”

 

منابع

www.nhs.uk

www.drugs.com

medlineplus.gov

medicines.org.uk

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات