جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

معجزه سیتالوپرام/ فرق سیتالوپرام و اس سیتالوپرام چیست و روش مصرف، عوارض و تداخل دارویی آن

قرص سیتالوپرام
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ اسفند

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص سیتالوپرام یک داروی ضد افسردگی است. شاید خیلی از شما با مصرف دارو برای روان درمانی موافق نباشید. اما گاهی این داروها می‌توانند به درمان شما کمک زیادی کنند؛ تنها شرطش آن است که زیر نظر یک روانپزشک باتجربه مصرف شوند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم دربارۀ معجزه سیتالوپرام برایتان بگوییم.

این دارو برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط سازمان جهانی غذا و دارو تایید شد. معجزه سیتالوپرام را می‌توان در مهار کردن مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و سایر اختلالات خلقی به خوبی مشاهده کرد.

این قرص ضد افسردگی عنوان مهار کننده بازجذب سروتونین شناخته می‌شود؛ یعنی سطح سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که به تنظیم خلق و خوی شما کمک می‌کند. سیتالوپرام همچنین برای درمان اختلالات هراس، هراس اجتماعی، اختلال استرس و سندروم پیش از قاعدگی یا PMS تجویز می‌شود.

 

دریافت مشاوره آنلاین دارویی


تصویر خدمات اقساطی

افسردگی و نیاز به دارو درمانی

افسردگی یک بیماری است که باید جدی گرفته شود. وقتی علائم افسردگی را در خود مشاهده کردید، شاید لازم باشد به روانپزشک مراجعه کنید. روانپزشک در صورت نیاز برای شما داروهای ضد افسردگی مثل سیتالوپرام تجویز می‌کند.

درصورت نیاز به مشاوره در زمینه داروها و نحوه مصرف آنها میتوانید از خدمات مشاوره دارویی آنلاین حال استفاده کنید.

 

سیتالوپرام | درمان افسردگی

شاید بپرسید که علائم افسردگی چه هستند؟ از جملۀ این علائم این موارد هستند: خلق افسرده و احساس غمی که دوام داشته باشد و علت مشخص بیرونی برایش پیدا نکنید. احساس بی ارزشی، احساس گناه، ناامیدی و درماندگی، بی‌علاقگی به انجام فعالیت‌های روزمره، اختلالات در خواب، کم انرژی بودن و نداشتن تمرکز، و در موارد حاد داشتن افکار خودکشی و اقدام به آن.

در صورتی که بیش از یکی از نشانه‌های بالا را در خودتان مشاهده می‌کنید بهتر است به روانپزشک مراجعه کنید. شاید استفاده از مشاوره آنلاین با متخصصان روانپزشک اپلیکیشن حال بتواند به شما کمک کند.

روش مصرف سیتالوپرام

این قرص به‌طور معمول یک‌بار در روز مصرف می‌شود. معمولا بیماران دارو را با دوز کم شروع می‌کنند و به آرامی طی چند هفته آن را افزایش می‌دهند. برای آن‌که دوز دارو را فراموش نکنید، می‌توانید از جعبه قرص یا هشدار تلفن همراه خود استفاده کنید.
همچنین ممکن است از یکی از اعضای خانواده یا دوست خود بخواهید که به شما یادآوری کند تا مطمئن شوید که داروی خود را مصرف می‌کنید. در صورتی که مصرف یک دوز از دارو را فراموش کرده‌اید، به محض یادآوری آن ‌را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به دوز دوم هستید، دست نگه دارید و در دوز بعدی میزان مصرف دارو را دو برابر نکنید.

سیتالوپرام | نحوه مصرف

سیتالوپرام ۱۰

دوز پایه قرص سیتالوپرام، ۱۰ میلی‌گرم است. این میزان کمترین دوز تجویز شده توسط پزشک است که باید یک‌بار در روز مصرف شود.

سیتالوپرام ۲۰

سیتالوپرام علاوه بر نوع ۱۰ میلی‌گرمی، در دوز ۲۰ میلی‌گرمی نیز عرضه می‌شود. برای بیماران بالای ۶۰ سال، حداکثر دوز توصیه شده ۲۰ میلی‌گرم و یک بار در روز است. فقط پزشک شما می‌تواند دوز مناسب را برای شما تعیین کند.

 

نکات مهم شیوه مصرف سیتالوپرام

اگر از سیتالوپرام استفاده می‌کنید، به این نکات توچه کنید:

  • اثربخشی سیتالوپرام نیاز به زمان دارد. معمولا بین ۱ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا اثرات اولیه سیتالوپرام بر افسردگی را در خود مشاهده کنید. برای مهار کامل بیماری نیاز است تا مصرف دارو را ۸ تا ۱۲ هفته ادامه دهید. پس اگر در کوتاه مدت تغییری در حـال خود مشاهده نکردید، لازم است به مصرف دارو ادامه دهید و صبور باشید.
  • پس از آغاز مصرف این دارو، ممکن است خواب، میران انرژی یا اشتهای شما در ۱ تا ۲ هفته اول تا حدودی بهبود یابد. بهبود این علائم جسمی می‎تواند نشانه اولیه مهمی از موثر بودن دارو باشد. اما بهبود خلق افسرده و عدم علاقه به فعالیت‌های روزمره ممکن است بین ۶ تا ۸ هفته زمان نیاز داشته باشد.
  • ممکن است پس از مصرف سیتالوپرام شما حس بهتری داشته باشید و به همین دلیل تصمیم بگیرید مصرف دارو را قطع کنید. اما لازم است بدانید که نیابد به طور خودسرانه این کار را انجام دهید و پزشک شما مدت زمان مصرف دارو را ارزیابی می‌کند.
  • اگر مصرف دوزهای سیتالوپرام را فراموش کنید ممکن است علائم بیماری به‌طور مجدد عود کند.
  • قطع ناگهانی سیتالوپرام نیز علائمی مانند تحریک‌پذیری بالا، تهوع، احساس سرگیجه، استفراغ، کابوس و سردرد را به همراه خواهد داشت. بنابراین بهتر است قطع دارو نیز زیر نظر پزشک انجام شود.
  • هنگام مصرف سیتالوپرام از نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر اجتناب کنید. این موارد ممکن است اثربخشی دارو را کم کند و یا عوارض جانبی دارو را افزایش دهد.
  • استفاده طولانی مدت سیتالوپرام معمولا خطری در پی ندارد و این دارو، یک ضد افسردگی بی‌خطر و موثر است.

سیتالوپرام | طریقه مصرف

مصرف سیتالوپرام در شب یا در روز؟

سیتالوپرام عموما یک بار در روز تجویز می‌شود. همچنین می‌توان آن را همراه غذا خورد. بنابراین اهمیتی ندارد که در ساعت مشخصی از روز مصرف شود. تنها چیزی که مهم است این است که به مصرف آن در یک ساعت مشخص در صبح یا شب پایبند باشید.

شاید بهتر باشد که دربارۀ زمان مصرف سیتالوپرام با پزشک خود مشورت کنید. این دارو برای بعضی افراد خواب‌آور است. در این صورت بهتر است که شب‌ها آن را مصرف کنند. اما بعضی افراد که دچار اختلالاتی در خوابشان هستند، ممکن است با مصرف این قرص در خوابیدن با مشکل مواجه شوند. در این صورت بهتر است سیتالوپرام را در روز مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: تست کرونا در منزل

برای مصرف سیتالوپرام این نکات را به پزشکتان بگویید

وقتی به روانپزشک مراجعه می‌کنید، لازم است این موارد را با او در میان بگذارید:

  • دربارۀ علائمی از بیماری خود صحبت کنید که بیشتر شما را آزار می‌دهد. برای مثال اگر به خودکشی فکر می‌کنید، یا در گذشته اقدام به خودکشی کرده‌اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  •  لازم است روانپزشکتان بداند که در گذشته چه داروهایی مصرف کرده‌اید. همچنین لازم است دربارۀ آثار و عوارض این داروها بر شما بداند. بعضی از عوارض داروها ممکن است با گذشته زمان از بین برود. اما بعضی از علائم ممکن است باقی بماند و به همین دلیل نیاز به تغییر دارو باشد.
  • اگر مشکلات روانی دیگری دارید، از جمله سابقه اختلال دو قطبی، درباره‌اش با روانپزشکتان صحبت کنید. او را از تمام داروهایی که در حـال حاضر مصرف می‌کنید و همچنین از حساسیت‌های دارویی خود مطلع سازید.
  • اگر در حـال گذراندن دوره‌هایی مانند گفتار درمانی یا درمان سوءمصرف مواد هستید، آن‌ها را با پزشک در میان بگذارید. در این صورت پزشک شما می‌تواند نحوه عملکرد این درمان‌ها را در کنار دارو برایتان توضیح دهد.
  • همچنین در صورتی که الکل و مواد مخدر مصرف می‌کنید، حتما به پزشک اطلاع دهید.
  • یکی از نکاتی که در مصرف سیتالوپرام باید به آن دقت کنید، سندرم سروتونین است. اگر مشکوک به سندرم سروتونین هستید حتما پیش از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

سیتالوپرام | اطلاعاتی که پزشک باید بداند

سیتالوپرام و بارداری

اگر قصد دارید باردار شوید، حتما این موضوع را با پرشک خود در میان بگذارید. تصمیم‌گیری برای بارداری در افرادی که دارای اختلالات افسردگی هستند می‌تواند تصمیم دشوار و مهمی باشد. چون اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است برای مادر و جنین خطرناک باشد.

در زنان بارداری که در طول هفته‌ ۱۳ تا پایان بارداری داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند، این احتمال وجود دارد که نوزاد قبل از رشد کاملش به دنیا بیاید. همچنین زنان بارداری که درمان ضد افسردگی را به‌طور خودسرانه متوقف می‌کنند، پنج برابر بیشتر از افرادی که به داروهای ضد افسردگی خود ادامه می‌دهند دچار عود افسردگی می‌شوند.

اگر باردار هستید لازم است دغدغه‌ها و سوالات خود را درباره خطرات و مزایای استفاده از داروهای ضد افسردگی با پزشک خود در میان بگذارید. در دوران شیردهی نیز  هم باید در مصرف سیتالوپرام احتیاط کنید، زیرا سیتالوپرام وارد شیر مادر می‌شود و از این طریق به نوزاد انتقال پیدا می‌کند.

مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

 

سیتالوپرام و لاغری

خیلی از مردم تصور می‌کنند که داروهای ضد افسردگی لاغرکننده هم هستند. بعضی از آن‌ها هم این داروها را خودسرانه و فقط برای لاغر شدن استفاده می‌کنند. این کار اشتباه است. معجزه سیتالوپرام لاغری و کاهش وزن نیست. اتفاقا افرادی که سیتالوپرام مصرف می‌کنند، هم تجربۀ کاهش وزن داشته‌اند و هم تجربۀ افزایش وزن. این دارو برای درمان پرخوری عصبی یا پر اشتهایی عصبی نیز تجویز می‌شود

مطالعات نشان می‌دهد که تنها چهار درصد از بیماران پس از مصرف دارو کاهش اشتها را تجربه کرده‌اند. همچنین میزان متوسط کاهش وزن در میان آن‌ها نیم کیلوگرم بوده است. در مقابل، یک درصد از بیماران افزایش اشتها داشته‌اند.

در سال 2018 مطالعات نشان داد که احتمالا رابطه‌ای میان داروهای ضد افسردگی و افزایش وزن وجود دارد. افرادی که از این نوع داروها استفاده می‌کنند، در سال‌های دوم و سوم درمان افزایش وزن را تجربه کرده‌اند. طبق این مطالعات، افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند، در مقایسه با سایر افراد، بیشتر در معرض افزایش وزن هستند.

برای آن‌که در اثر مصرف سیتالوپرام دچار افزایش وزن نشوید، به رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی خود توجه کنید. به اندازۀ وعده‌های غذایی خود و تعداد دفعاتی که در طول هفته در خارج از خانه غذا می‌خورید، توجه کنید. تعداد روزهای فعالیت بدنی خود را تحت نظر بگیرید، سعی کنید بیشتر از پله استفاده کنید و هر روز فعالیت بدنی داشته باشید.

 

تداخل دارویی قرص سیتالوپرام

سیتالوپرام را نباید همراه با داروهایی مانند فنلزین، ترانیل سیپرومین، ایزوکربوکسازید، راساژیلین و سلژیلین استفاده کرد. بین مصرف این داروها و سیتالوپرام باید حداقل دو هفته فاصله وجود داشته باشد. استفاده از سیتالوپرام به همراه داروهای ضد افسردگی دیگر، ترامادول و آمفتامین‌ها خطر سندرم سروتونین را افزایش می‌دهد.

سیتالوپرام | تداخلات دارویی | افسردگی

اس سیتالوپرام

اس سیتالوپرام یک نوع از داروی ضد افسردگی است که به عنوان مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین شناخته می‌شود.

این دارو اغلب برای درمان افسردگی استفاده می‌شود و برای اضطراب، وسواس یا حملات عصبی استفاده می‌شود. اس سیتالوپرام به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا از افسردگی رهایی یابند و اثرات ناخواسته کمتری نسبت به داروهای ضدافسردگی قدیمی دارد.

این دارو با نسخه تجویز می‌شود و بین ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد تا اثر کند. دوز معمول اس سیتالوپرام ۱۰ میلی‌گرم است و یک ‌بار در روز استفاده می‎شود. اما ممکن است با دوز کمتر شروع کنید و میران مصرف را به حداکثر دوز ۲۰ میلی‌گرم در روز افزایش دهید.

از جمله عوارض جانبی اس سیتالوپرام خشکی دهان، تعریق زیاد، اختلال خواب و احساس خستگی یا ضعف است. این موارد شایع هستند و از هر ۱۰ نفر، در ۱ نفر مشاهده می‌شود. از عوارض جانبی جدی اس سیتالوپرام می‌توان به نعوظ طولانی مدت، سرگیجه و از حـال رفتن و همچنین خونریزی بیش از ده دقیقه اشاره کرد. این عوارض از هر ۱۰۰۰ نفر در یک نفر رخ می‌دهد.

اگر از سیتالوپرام استفاده می‌کنید، نباید داروهای دیگری از جمله اس سیتالوپرام را مصرف کنید.

 

فرق سیتالوپرام و اس سیتالوپرام چیست؟

سیتالوپرام یا سلکسا و اس سیتالوپرام یا لکساپرو هر دو از داروهای ضد افسردگی هستند که برای درمان افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات وسواس فکری و اختلالات هراس استفاده می‌شوند.

فرق سیتالوپرام و اس سیتالوپرام چیست
تفاوت اصلی سیتالوپرام و اس سیتالوپرام نوع عوارض جانبی آنهاست. حالت تهوع، خشکی دهان، افزایش تعریق، سردرد، لرزش در اندام‌ها و اختلال خواب ازعوارض جانبی مشترک میان سلکسا و لکساپرو است. استفراغ اثر جانبی سلکسا است؛ در مقابل بی‌قراری، تاری دید، اسهال، تب، تکرر ادرار، سوء هاضمه، افزایش یا کاهش اشتها و تغییرات وزنی از عوارض جانبی لکساپرو است که در اثر مصرف سلکسا دیده نمی‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که در درمان افسردگی پیشرفته، میزان اثربخشی اس سیتالوپرام از سیتالوپرام بیشتراست.

سیپرالکس و لگزوپرام

اس سیتالوپرام با نام‌های تجاری سیپرالکس و لگزوپرام به فروش می‌رسد. این داروها با یک‌دیگر تفاوتی ندارند و تنها نام تجاری آن‌ها و شرکت توزیع‌کننده‌شان متفاوت است.

بیشتر بدانید: عوارض قطع داروهای افسردگی

عوارض سیتالوپرام

عوارض جانبی شایع سیتالوپرام عبارتند از سردرد، تهوع، اسهال، خشکی دهان، افزایش تعریق، احساس عصبی بودن، بی‌قراری، خستگی یا بی‌خوابی. این عوارض با ادامه مصرف دارو، اغلب در طی یک یا دو هفته اول بهبود می‌یابد. البته این دارو عوارض جنسی هم دارد، مانند مشکلات ارگاسم یا تاخیر در انزال، که اغلب با گذشت زمان کاهش نمی‌یابد.

این دارو عوارض جانبی جدی و نادری نیز داردکه در صورت بروز آن‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • کاهش سطح سدیم خون که علائمی مانند سردرد، ضعف جسمی و عدم تمرکز دارد؛
  • دندان قروچه
  • آب سیاه که علائمی از جمله درد چشم، تغییر در بینایی، تورم یا قرمزی در داخل یا اطراف چشم دارد؛
  • تشنج

عوارض سیتالوپرام

داروهای ضد افسردگی، از جمله سیتالوپرام ممکن است خطر بروز خونریزی را افزایش دهد. اگر این دارو را به همراه داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین و وارفارین استفاده کنید، ممکن است این خطر افزایش پیدا کند. خونریزی لثه‌ها، خونریزی بینی و خونریزی دستگاه گوارش داخلی از این موارد هستند.

سیتالوپرام در دوزهای بیشتر از ۴۰ میلی‌گرم در روز می‌تواند به طور بالقوه باعث ایجاد ناهنجاری خطرناک در فعالیت الکتریکی قلب شود. اگر در حـال حاضر سیتالوپرام را با دوز بیشتر از ۴۰ میلی‌گرم در روز مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر در حین مصرف سیتالوپرام دچار ضربان نامنظم قلب، تنگی نفس، سرگیجه یا بیهوشی می‌شوید، هرچه زودتر با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر از سیتالوپرام استفاده می‌کنید، ممکن است پزشک الکتروکاردیوگرافی را برای نظارت بر ضربان قلب شما ضروری بداند. همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی سطح پتاسیم و منیزیم در خون‌تان نیز تجویز کند.

سوالات متداول

قرص سیتالوپرام برای چیست؟

این دارو برای درمان افسردگی شدید و وسواس و دیگر اختلالات خلقی تجویز می‌شود.

چقدر طول می‌کشد تا سیتالوپرام اثر کند؟

برای اثربخشی کامل این دارو بین ۱ تا ۱۲ هفته زمان لازم است. این زمان با توجه به شدت بیماری و بدن هر فرد می‌تواند تغییر کند.

عوارض جانبی سیتالوپرام چیست؟

سیتالوپرام ممکن است عوارض جانبی متفاوتی در فرد ایجاد کند. در صورت شدید بودن یا از بین نرفتن این علائم پزشک خود را مطلع کنید. حالت تهوع، اسهال، یبوست، استفراغ، کاهش اشتها، تکرر ادرار، خستگی بیش از حد، خشکی دهان، تغییرات در میل جنسی یا توانی جنسی و پریود سنگین از عوارض این دارو است.

آیا سیتالوپرام برای اضطراب مفید است؟

این دارو می‌تواند مانع از جذب مجدد سروتونین در سلول‌های عصبی شود. این عمل ساده می‌تواند خلق و خو را بهبود بخشد، احساس اضطراب را کاهش دهد و از شدت حملات عصبی و سایر علائم اختلال عصبی بکاهد.

آیا لازم است که مصرف سیتالوپرام در شب باشد؟

عموما اهمیتی ندارد که مصرف سیتالوپرام در چه ساعتی از شبانه‌روز باشد؛ اما لازم است که به یک ساعت مشخص پایبند باشید. اگر مصرف سیتالوپرام شما را دچار خواب آلودگی می‌کند، آن را در شب مصرف کنید. اگر برعکس، خوردن این قرص خواب شما را مختل می‌کند، آن را در طول روز بخورید.

 

منابع

www.nami.org

www.nhs.uk

www.medicinenet.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

H

6 ماه پیش

۶ساله دارم مصرف میکنم نمیدونم در دراز مدت خطری نداره؟
پاسخ دهید
0

کارشناس حال

4 ماه پیش

سلام وقت بخیر در طولانی مدت میتونه عوارض زیر رو به همراه داشته باشه: اختلالات خواب / کاهش میل جنسی / کاهش سطح انرژی و خستگی مزمن / و...
پاسخ دهید
0

امیر

8 ماه پیش

در حال درمانم برام دعا کنید.
پاسخ دهید
0

الناز

9 ماه پیش

سلام.وقت بخیر.من سوالی داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید. از نظر درمانی اس سیتالوپرام یا سرترالین قوی تر است ؟وکدام یک برای شرایط روحی که حادتر هست استفاده میشه؟
پاسخ دهید
9

جستجو

جدیدترین مقالات