جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص ایزوترتینوئین / راهی برای درمان آکنه های کیستیک شدید

قرص ایزوترتینوئین
تاریخ بروزرسانی : ۲۶ فروردین

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص ایزوترتینوئین با نام انگلیسی Isotretinoin از جمله داروهایی است که توسط پزشکان متخصص پوست برای درمان آکنه‌های شدید و عمیق تجویز می‌شود. افرادی که به آکنه‌ پوستی مقاوم دچار هستند، احتمالا این نام یا نام تجاری آن یعنی آکوتان را زیاد شنیده‌اند. این دارو می‌تواند آکنه‌های شدید را کاهش دهد، جلوی ایجاد آکنه‌های جدید را بگیرد و معمولا زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سایر درمان‌های آکنه با شکست مواجه ‌شوند.

مصرف ایزوترتینوئین با عوارض جانبی جدی همراه است؛ بنابراین باید حتما با تجویز پزشک استفاده شود. اگر می‌خواهید بدانید ایزوترتینوئین چیست، نحوه مصرف آن چگونه است و چه عوارضی دارد، این مقاله به شما کمک خواهد کرد. در صورتی که مطالب ارائه‌شده در این مقاله را مفید می‌دانید، می‌توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

موارد مصرف ایزوترتینوئین

از قرص ایزوتیرتینوئین برای درمان آکنه مقاوم به درمان استفاده می‌شود


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

ایزوترتینوئین چیست

مقادیر زیاد چربی پوست یا سِبوم یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد آکنه‌های شدید هستند که در صورت عدم درمان، منجر به ایجاد اسکار دائمی می‌شوند. چنین آکنه‌هایی معمولا مقاوم هستند و به راحتی به انواع درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند. در این شرایط پزشکان از داروی خاصی به نام قرص ایزوترتینوئین کمک می‌گیرند. این دارو متعلق به خانواده‌ای از داروها به نام رتینوئیدها است که با کاهش تولید سبوم، شدت و میزان آکنه پوست را کاهش می‌دهد.

این دارو بعد از گذشت یک هفته تا ده روز شروع به کار می‌کند. اثربخشی آن ممکن است به یک تا دو ماه زمان نیاز داشته باشد و گاهی وضعیت آکنه بیمار در چند روز اول بدتر شود. برخی از بیماران هم بعد از قطع مصرف دارو، با بازگشت آکنه شدید مواجه می‌شوند. در این صورت، دور دوم درمان آغاز می‌شود. به طور کلی استفاده طولانی‌مدت از این دارو توصیه نمی‌شود و هرگز نباید خودسرانه دوز آن را تغییر دهید یا آن را برای مدتی بیش از آن‌چه پزشک تجویز کرده است، مصرف کنید.

مشاوره پزشکی

موارد مصرف قرص ایزوترتینوئین

پزشکان معمولا برای درمان آکنه، داروهایی مانند کلیندامایسین، بنزوئیل پراکسید یا تتراسایکلین‌ها و آنتی بیوتیک‌  خوراکی را تجویز می‌کنند. اما این داروها همیشه و برای همه آکنه‌ها موثر نیستند. به همین دلیل، انواع دیگری از داروها برای این منظور به کار گرفته می‌شوند. پزشکان برای درمان آکنه کیستیک شدید یا آکنه ندولار مقاوم، قرص ایزوترتینوئین را تجویز می‌کنند. البته این دارو در برخی از موارد برای بیماری‌های پوستی دیگر یا گروهی از سرطان‌ها هم تجویز می‌شود.

شما میتوانید سوالات دارویی شبانه روزی خود را با مشاوران حال در میان بگذارید.

نحوه مصرف قرص ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین به شکل قرص یا کپسول تولید می‌شود و دوره مصرف آن با توجه به نوع آکنه و شدت آن متفاوت است. بیش‌تر بیماران نیاز به مصرف دو قرص در روز برای مدت ۱۵ تا ۲۰ هفته دارند. البته مدت زمان لازم از نظر پزشک شما ممکن است بیش‌تر یا کم‌تر از آن باشد. به طور کلی، دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی بیمار، وزن او و میزان پاسخی که به درمان می‌دهد، تعیین و تکرار خواهد شد.

توصیه می‌شود که قرص ایزوترتینوئین را همراه با غذا میل کنید. غذا به افزایش جذب دارو از طریق جریان خون کمک می‌کند. لازم است که این قرص را با یک لیوان پر آب مصرف کنید و حداقل تا ۱۰ دقیقه بعد از خوردن آن، به هیچ عنوان دراز نکشید.

نحوه مصرف ایزوترتینوئین

مصرف قرص ایزوترتینوئین همراه با غذا می‌تواند به جذب بهتر دارو کمک کند

عوارض قرص ایزوترتینوئین

خشکی لب، چشم و بینی، سردرد و دردهای مفصلی و عضلانی و علائمی شبیه به سرماخوردگی از عوارض جانبی رایج ایزوترتینوئین هستند. علاوه بر این، بعضی از کسانی که این قرص را مصرف می‌کنند، ممکن است با چند دسته از عوارض جانبی مواجه شوند:

تفاوت‌های سرما خوردگی و آنفولانزا را در این مقاله بخوانید

  • واکنش آلرژیک: کهیر، دشواری تنفس، تورم در صورت یا گلو (درباره درمان کهیر پوستی و راه های درمان آن این مطلب را بخوانید)
  • عوارض پوستی شدید: بثورات پوستی قرمز یا بنفش، درد پوست، سوزش چشم و…
  • علائم افسردگی: تغییر خلق، اختلال در خواب، داشتن افکار خودکشی
  • علائم کبدی یا لوزالمعده: ازدست‌دادن اشتها، درد بالای شکم، تهوع و استفراغ، ضربان قلب سریع، یرقان، ادرار تیره
  • مشکلات شدید گوارشی: درد شدید معده، درد در هنگام بلع، سوزش سر دل، اسهال، خونریزی مقعدی
  • افزایش فشار داخل جمجمه: سردردهای شدید، زنگ‌زدن گوش، سرگیجه، حالت تهوع، درد پشت چشم، مشکلات بینایی

با توجه به این موارد بهتری است موارد غذایی که باعث آکنه می‌شوند نیز مصرف نکنید

توجه

این دارو را به صورت سرخود مصرف نکنید. دارو می تواند باعث نقص مادرزادی و سایر عارضه های خطرناک شود. از آن‌جا که ایزوترتینوئین می‌تواند از طریق پوست و ریه‌ها جذب شود و برای جنین خطرناک است، زنان باردار نباید آن را مصرف کنند یا حتی در معرض تنفس گرد و غبار آن قرار گیرند. پزشکان به خانم‌ها توصیه می‌کنند که در طول مصرف این دارو و یک ماه بعد از قطع مصرف آن باردار نشوند.

عوارض ایزوترتینوئین

خشکی پوست و لب‌ها از رایج‌ترین عوارض مصرف ایزوترتینوئین است

قیمت قرص ایزوترتینوئین ۲۰

در حال حاضر قرص ایزوترتینوئین در دوزهای ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرمی از برندهای مختلف ایرانی و خارجی (فرانسوی، هندی، آلمانی، سوئیسی و…) در داروخانه‌ها موجود است. پزشک بر اساس شرایط بیمار می‌تواند انواع مختلف این دارو را در دوزهای مختلف تجویز کند. قیمت ایزوترتینوئین ۲۰ با توجه به شرکت سازنده دارو و نوع بیمه شما متفاوت است. به طور کلی ایزوترتینوئین در مقایسه با برخی دیگر از قرص‌های تجویزی برای آکنه، قیمت بالاتری دارد و ذکر قیمت این دارو نیز با توجه به افزایش مداوم قیمت ها و نوسانات دلار، نمی‌تواند به شما زیادی بکند. اگر می‌خواهید این دارو را به صورت غیرحضوری خریداری کنید، داروخانه آنلاین حال گزینه مناسبی برای شما است. با این کار می‌توانید سفارش خود را همین حالا به صورت آنلاین ثبت کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، دارو را درب منزل تحویل بگیرید.

درصورت داشتن هرگونه سوال در زمینه دارو ها میتوانید با مشاوره دارویی حال در تماس باشید.

کلام پایانی درباره قرص ایزوترتینوئین

داروی ایزوترتینوئین قرصی برای درمان آکنه‌های شدید است که حتما باید با تجویز پزشک و تحت نظر او مصرف شود. در بسیاری از موارد توصیه می‌شود که مصرف‌کنندگان آن در طول دوره درمان به صورت منظم آزمایش خون بدهند تا از اثرات منفی آن بر سلامت بدن جلوگیری شود. میزان اثرات منفی این دارو بر جنین زیاد است و استفاده از آن به هیچ عنوان برای زنان باردار، شیرده و حتی کسانی که قصد بارداری دارند مجاز نیست. اگر می‌خواهید درباره مصرف ایزوترتینوئین با یک پزشک مشورت کنید، همین حالا از خدمت مشاور دکتر آنلاین پوست حال کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره قرص ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین با چه داروهایی تداخل دارد؟

هر نوع مکمل یا داروی حاوی ویتامین A (مثل آسیترتین و بکساروتن) می‌تواند با ایزوترتینوئین تداخل داشته باشد. ضمنا مصرف همزمان آن با داروهایی از جمله آنتی بیوتیک تتراسایکلین‌، داروهای ضدتشنج مثل فنی توئین، کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزون و قرص‌های ضدبارداری غیراستروژنی تداخل دارد و ممکن است باعث تغییر در اثرگذاری دارو شود.

بیشتر بخوانید: کاشت مو قسطی

 

 

 

منابع

webmd.com

drugs.com

mayoclinic.org

medlineplus.gov

aad.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

Nadia

1 سال پیش

سلام من چندوقتی هست از قرص فلوکستین برای درمان افسردگیم مصرف میکنم و همزمان هم دکتر پوستم برای اکنه بهم گفته از قرص ایزوترتینوئین استفاده کنم توی این دوماه تقریبا تغیر خیلی خاصی توی اکنه های صورتم ایجاد نشده میخواستم بپرسم علتش میتونه تداخل با فلوکستین باشه؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

1 سال پیش

سلام و وقت بخیر بله، داروی فلوکستین و ایزوترتینوئین با هم تداخل دارند. این دو دارو باعث افزایش خطر بروز سندرم سروتونینی می‌شوند که ممکن است باعث افزایش فشار خون، تشنج، تب و تعریق شود. بنابراین، قبل از مصرف هر دو دارو، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. شما میتوانید از خدمات مشاوره آنلاین دارویی مجموعه حال استفاده کنید. از لینک زیر اقدام کنید. https://haal.ir/pwa/consultation/medical/137
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات