جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

قرص مولتی ویتامین مینرال چیست و چه کاربردهایی دارد

قرص مولتی ویتامین مینرال
تاریخ بروزرسانی : ۰۷ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

قرص مولتی ویتامین مینرال در حـال حاضر پرمصرف‌ترین مکمل در دنیاست. اگر هم دقیقا نمی‌دانید، به خاطر بیاورید که برخی نوزادان بالای شش ماه چه بویی می‌دهند؛ ‌‌آن‌هایی که بوی دارو می‌دهند از همین قطره مولتی ویتامین استفاده کرده‌اند، البته حتما بخشی از قطره را هم بیرون ریخته‌اند که حالا بوی آن را گرفته‌اند! اما شهرت مولتی ویتامین از کجا آمده است؟

برخی از مردم معتقدند که قرص مولتی ویتامین (و سایر اشکال آن) می‌تواند شرایط سلامتی‌شان را بهبود بخشد، جبرانی برای عادات نادرست غذایی باشد و حتی خطر رشد و پیشرفت برخی از بیماری‌ها را کاهش دهد. در ادامه با هم با جزئیات بیشتری درباره مولتی ویتامین آشنا شویم. البته اگر نیاز به مولتی ویتامین دارید و می‌خواهید قرص فارماتون اصل را خریداری کنید از طریق لینک مشخص شده اقدام کنید.

درصورت هرگونه سوال در زمینه مصرف انواع دارو ها میتوانید از مشاوره دارویی تلفنی سامانه حال استفاده کنید.

مولتی ویتامین‌ها چه هستند؟

مولتی ویتامین‌ها مکمل‌هایی حاوی انواع مختلف ویتامین و مواد معدنی هستند که گاهی اوقات با برخی دیگر از انواع ریزمغذی‌ها همراه می‌شوند. راستش را بخواهید استاندارد خاصی برای ساخت قرص مولتی ویتامین وجود ندارد، در واقع ترکیب ‌‌آن‌ها بر اساس برند و محصول آن برند است. دیگر اینکه مولتی ویتامین را ممکن است در اشکال مختلف شامل قرص، کپسول، آدامس‌های جویدنی، پودر و شربت بیابید.

میزان مصرف بیشتر مولتی ویتامین‌ها هم یک یا دو بار در روز است. البته پیش از هر کاری نوشته‌های داخل جعبه دارو را به دقت بخوانید و دستورات آن را درباره میزان مصرف رعایت کنید. شما ‌می‌توانید از مشاوره آنلاین پزشک عمومی در حال استفاده کنید.


تصویر خدمات اقساطی

قرص مولتی ویتامین مینرال

قرص مولتی ویتامین مینرال

قرص مولتی ویتامین مینرال، یکی از مشهورترین مکمل‌هاست که در صورت نیاز تجویز می‌شود

قرص مولتی ویتامین مینرال یکی از پرمصرف‌ترین‌ها در خانواده مولتی ویتامین‌هاست. این قرص را عموما یک بار در روز می‌خورند. شما نیز میزان مصرفتان یا باید بر اساس میزان توصیه شده در بسته‌بندی دارو باشد یا طبق آنچه پزشکتان توصیه کرده است. به هر حـال از میزان توصیه‌شده فراتر نروید.

بهتر است قرص مولتی ویتامین مینرال را به طور منظم مصرف کنید تا نتایج آن را بهتر ببینید. برای اینکه یادتان نرود هر روز این قرص را بخورید، ساعت خاصی را برای مصرف آن قرار دهید تا فراموش‌تان نشود.

شاید تصور کنید، قرص مولتی ویتامین عوارض جانبی ندارد. اما این دارو هم مانند سایر داروها، عوارض جانبی خود را دارد که باید حسابی حواستان به آن باشد. از جمله عوارض جانبی قرص مولتی ویتامین می‌توان به یبوست، اسهال یا ناراحتی‌های معده اشاره کرد. بیشتر این عوارض موقتی هستند و پس از تطابق بدن با داروی جدید، برطرف می‌شوند. اما اگر به هر دلیلی این عوارض همچنان پابرجا بودند، حتما موضوع را با پزشکتان مطرح کنید. واکنش‌های حساسیتی (مانند خارش)، سرگیجه شدید و مشکل در تنفس، از دیگر عوارض جدی و البته کمیاب قرص مولتی ویتامین است.شما همینطور می‌توانید راجع به علت تنگی نفس، مقاله مرتبط با آن را در حال بخوانید. مشاهده طولانی مدت این عوارض، تماس با پرشک را ضروری و حیاتی‌تر می‌‎سازد.

 

برای داشتن پوست و مو سالم میتوانید با متخصص پوست آنلاین سامانه حال ارتباط برقرار کنید.

در حال بخوانید: علت سرگیجه و سنگینی سر

مولتی ویتامین مینرال خارجی

اما مولتی ویتامین مینرال خارجی یا داخلی، کدام یک را مصرف کنیم؟ مولتی ویتامین از آن دست داروهایی است که هم خارجی و هم ایرانی آن، در برندهای مختلف به وفور در دسترس است. نوع وطنی این دارو هم تامین‌کننده نیاز بدن به انواع ویتامین است و می‌توانید با خرید آن، هم هزینه کمتری بپردازید و هم اینکه هر وقت که خواستید، برای دوره بعدی مصرف هم به سراغ آن‌ها بروید؛ در حالی‌که بسیاری از داروهای خارجی را ممکن است دوباره به راحتی پیدا نکنید.

ولی اگر از آن دسته افرادی هستید که عوارض این دارو را به شدت تجربه کرده‌اید، بهتر است به فکر خرید قرص مولتی ویتامین مینرال خارجی باشید. اگرچه قیمت نوع خارجی این دارو کمی گران است، اما ارزشش را دارد. همان‌طور که اشاره شد، این نوع دارو به وفور در بازار در دسترس است؛ حتی می‎توانید آن را به‌طور آنلاین نیز سفارش داده و بخرید.

مولتی ویتامین برای چه کسانی ضروری است؟

اگر شما تغذیه‌ای متعادل و متناسب دارید، و مشکل خاصی هم تا به حـال نداشته‌اید یا اخیرا تحت عمل جراحی قرار نگرفته‌اید، اصولا دلیلی ندارد که از قرص مولتی ویتامین استفاده کنید. همان غذاها و میوه‌هایی که می‌خورید، پاسخگوی نیاز بدنتان خواهند بود. اما گروه‌های مختلفی از جامعه باید از اشکال مختلف این دارو استفاده کنند.

گروه اول افرادی هستند که به واسطه کمبود نوع یا انواعی از ویتامین دچار بیماری شده‌اند؛ بیماری‌هایی نظیر اسکوربوت (کمبود ویتامین C)، بری‌بری (کمبود ویتامین B1) ، پلاگرا (کمبود ویتامین B3 ) و بیماری راشیتیسم (کمبود ویتامین D).

شما همینطور می‌توانید راجع به کمبود ویتامین دی در زنان، مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

گروه دیگر افرادی هستند که احتمال دارد به دلایل مختلف نتوانند از تمام گروه‌های غذایی به اندازه کافی استفاده کنند؛ کسانی که تحت رژیم‌های غذایی قرار دارند، در این گروهند. اگرچه یک رژیم سالم و مناسب، رژیمی است که در آن از تمام گروه‌های غذایی به اندازه کافی وجود داشته باشد، اما به هر حـال با یک رژیم غذایی، شما دچار برخی از محدودیت‌ها می‌شوید، بنابراین بهتر است در دوران رعایت اصول رژیم غذایی، از مولتی ویتامین نیز استفاده کنید.

افراد سالخورده و میانسال نیز بهتر است مولتی ویتامین بخورند. این افراد به دلیل شرایط مزاجی‌شان شاید نتوانند از تمام گروه‌های غذایی به اندازه کافی مصرف کنند. عوارض جانبی سایر داروها، تنهایی و دور ماندن از دیگران دلایلی است که ممکن است یک سالمند به اندازه کافی غذا و میوه نخورد، بنابراین مصرف مولتی ویتامین برای او ضروری است.

خانوم‌های باردار نیز به دلیل اینکه بدنشان باید نیازهای تغذیه‌ای و رشدی یک موجود دیگر را تامین کند، لازم است مولتی ویتامین را در برنامه دارویی خود داشته باشند. اسید فولیک و ویتامین B از اصلی‌ترین نیازهای بدن یک زن در دوران بارداری است. نوع و میزان مولتی ویتامین را حتما پزشک باید تعیین کند.

راجع به آمپول نوروبیون که نوعی مکمل است که حاوی ترکیبی از ویتامین‌های گروه B است، در حال بخوانید.

گروه بعدی،  افرادی هستند که شرایط دارویی ویژه دارند؛ مثلا افرادی که داروی فشار خون می‌خورند، بدنشان از کلسیم، منیزیم و پتاسیم خالی می‌شود. این گروه از افراد نیز با صلاحدید پزشک باید مولتی ویتامین بخورند.

و در نهایت باید به نوزادان بالای شش ماه اشاره کرد. نوزادان نیز به واسطه اینکه در دوران بسیار مهم رشدی قرار دارند و اینکه نمی‌توانند از تمام گروه‌های غذایی به اندازه کافی بخورند، باید قطره مولتی ویتامین را در برنامه‌شان بگنجانیم. اصولان برای نوازدان از شش ماه تا دوسال قطره مولتی ویتامین تجویز می‌شود.

اگرچه گروه‌های یادشده می‌توانند به راحتی با مراجعه به داروخانه داروی مولتی ویتامین مورد نیازشان را تهیه کنند، اما در هر حـال بهتر است این دارو را پزشک برایشان تجویز کند. نوع مولتی ویتامین و میزان آن را نیز پزشک معالج تعیین می‌کند.

قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است؟

یک باور عمومی وجود دارد که ویتامین‌ها چاق‌کننده هستند؛ این بارو درباره مولتی ویتامین نیز وجود دارد و برخی فکر می‌کنند قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است، اما آیا چنین باوری درست است؟ اگرچه برخی از پزشکان مولتی ویتامین را برای افراد بسیار لاغر تجویز می‌کنند، تا اشتهایشان باز شود و راحت‌تر غذا بخورند، اما این تاثیر روی افراد چاق وجود ندارد. در واقع چنانچه چاق‌ها مولتی ویتامین بخورند، بدنشان پرانرژی‌تر می‌شود؛ همین انرژی بیشتر هم تحرکشان را افزایش می‌دهد و هم باعث می‌شود که تمایل کمتری به خوردن داشته باشند. بنابراین قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده نیست؛ ولی در صورتی که پس از مصرف آن احساس کردید اشتهایتان بیشتر شده، موضوع را با پزشکتان مطرح کنید. البته سعی کنید در این زمینه دچار وسواس نشوید.

مطلبی درباره برنامه غذایی برای چاق شدن را در حال بخوانید.

کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی

یکی از پرسش‌های دیگری که درباره این دارو پرسیده می‌شود، درباره کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی است. باید بدانید این دارو، همان مولتی ویتامینی است که تا به حـال درباره آن حرف زده‌ایم. در واقع بسیاری از انواع ایرانی یا خارجی این دارو صورتی رنگ هستند. بنابراین اگر مصرف این دارو برای شما ضروری تشخیص داده شده، بدون توجه به رنگش، دارویتان را مصرف کنید.

کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی

باور غلطی وجود دارد که می‌گوید قرص مولتی ویتامین مینرال چاق ‌کننده است

قرص ساپلاس مدز

در حـال حاضر، شرکت‌های دارویی مختلفی قرص مولتی ویتامین را تولید و توزیع می‌کنند. گاهی اوقات برخی از این شرکت‌ها، با اندکی تغییرات کیفیت این دارو را افزایش می‌دهند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت طبیعت زنده است که سایر محصولاتش را با برند سینره می‌شناسیم. این شرکت نوعی مولتی ویتامین مینرال تولید کرده که به طور خاص برای پوست، مو و ناخن مفید است. محصول موردنظر با نام قرص ساپلاس مدز یا مولتی ویتامین ساپلاس مدز در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. مهم‌ترین ویژگی این دارو، استفاده از گیاهان دارویی است که توسط بزرگترین شرکت‌های داروسازی تایید شده‌اند.

در ساپلاس مدز، ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین D، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، منیزیم، آهن، مس، منگنز و ید وجود دارد.

راجع به خواص ویتامین e، مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

اگرچه در توصیف ویژگی‌های این دارو آمده که به طور خاص برای پوست، مو و ناخن فواید متعددی دارد اما شما بدون تجویز پزشک، آن را مصرف نکنید. شما می‌توانید نکته‌ها و راهکارهایی برای تقویت ناخن را در حال بخوانید.

قرص رد جینسینگ

قرص رد جینسینگ

یکی از انواع قرص مولتی ویتامین، رد جینسینگ است که به طور خاص برای تقویت نیروی جنسی مفید است

حتما از خواص دارویی جینسینگ یا همان زنجبیل آگاهی دارد. یکی از مهم‌ترین و بهترین داروهای گیاهی برای تقویت نیروی جنسی، همین زنجبیل است. اما از آنجایی که شاید نتوان در هر شرایطی و به راحتی آن را مصرف کرد، یک نوع قرص مولتی ویتامین با نام رد جنسینگ توسط شرکت‌های داروسازی کره‌ای تهیه شده که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

این دارو که در آن علاوه بر ویتامین و املاح، عصاره زنجبیل نیز وجود دارد، برای بهبود خلق و خو و افزایش توان سیستم قلبی و عروقی هم توصیه می‌شود. با این حال، قرص رد جینسینگ را هم نباید بدون تجویز پزشک مصرف کنید.

ضمنا تحقیقات نشان داده که مصرف طولانی مدت این دارو می‌تواند عوارض ناخوشایندی داشته باشد.

آیا لازم است روزی یک قرص مولتی‌ ویتامین بخورم؟

این جمله را به خاطر داشته باشید؛ هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید، حتی اگر ویتامین باشد. برخی از افراد تصور می‌کنند، داروهایی نظیر مولتی ویتامین، چون ویتامین هستند، مصرفشان آزاد است. در حالی‌که چنین باوری اساسا غلط است؛ مصرف بیش از اندازه ویتامین‌ها هم عوارض ناخوشایند خودش را دارد. فردی سالم که از تغذیه‌ای متنوع و کامل برخوردار است، ویتامین‌های مورد نیازش را به اندازه کافی دریافت می‌کند. بنابراین دلیل ندارد که روزی یک قرص مولتی ویتامین یا بیشتر بخورد.

اما افرادی که مصرف مولتی ویتامین به هر دلیلی برایشان ضروری تشخیص داده شده، باید این دارو را به طور منظم و به همان اندازه که پزشک تجویز کرده (یک یا دو قرص در روز) میل کنند. مولتی ویتامین از آن داروها نیست که لازم باشد هر روز در ساعتی خاص آن را بخورید؛ اما اگر ساعتی خاص را برای خوردن دارو تعیین کنید، کمتر احتمال دارد که یادتان برود تا آن را مصرف کنید.

و در پایان

مصرف خودسرانه دارو حتی اگر مولتی ویتامین باشد، تایید نمی‌شود. بنابراین بهتر است پیش از اینکه خودتان برای خودتان مولتی ویتامین تجویز کرده و آن را بخرید، سری به پزشک معالجتان بزنید تا در صورت لزوم آن را برایتان تجویز کند. ممکن است تصور شود مولتی ویتامین به دلیل اینکه مجموعه‌ای از ویتامین‌هاست، عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند. در حالی‌که چنین نیست. برای مصرف ویتامین نیز شرایطی وجود دارد و وجود بیش از حد آن در بدن، می‌تواند خطرناک باشد.

برخلاف کسانی که خودسرانه دارو مصرف می‌کنند، گروهی از افراد نیز خودسرانه دارویشان را قطع کرده و از آن استفاده نمی‌کنند. اگر پزشک برای شما مولتی ویتامین تجویز کرده، حتما آن را خریداری کرده و بخورید. تصور نکنید که مصرف میوه‌ها و سبزیجات به تنهایی می‌توانند نیاز شما را رفع کند زیرا قطعا پزشکتان استفاده از آن را برایتان ضروری دانسته که تجویزش کرده است.

 

سوالات متداول

کپسول مولتی ویتامین مینرال صورتی برای چیست؟

کپسول مولتی ویتامین مینرال مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری را در خود جای داده است. اگر پزشک به هر دلیلی این دارو را برایتان تجویز کرده، بدون معطلی دستورش را اجرا کنید. صورتی بودن یا نبودن آن هم تاثیری در اثرگذاریش ندارد. زیرا کلا این قرص معملولا به رنگ صورتی است و رنگ آن در عملکرش تاثیر آنچنانی ندارد

قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است؟

این یک باور عمومی غلط است که تصور می‌شود، قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است. این دارو به واسطه افزایش انرژی بدن، باعث تحرک بیشتر و تمایل کمتر به خوردن غذا می‌شود. بنابراین اگر چاق هستید، با خوردن این دارو ممکن است لاغر هم بشوید.

قیمت قرص مولتی ویتامین مینرال چه‌قدر است؟

در بازار انواع مختلف قرص مولتی ویتامین در دسترس است؛ هم ایرانی و هم خارجی. قیمت مولتی ویتامین مینرال خارجی در حدود ۲۰۰ هزار تومان و نمونه داخلی آن در حدود ۱۰۰ هزار تومان است. البته به دلیل تنوع و گستردگی ممکن است قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تری نیز برای این دارو بیابید.

آیا قرص مولتی ‌ویتامین عوارض جانبی دارد؟

در حالت کلی قرص مولتی ویتامین عوارض چندانی ندارد. اما در برخی از موارد، مشکلاتی نظیر یبوست، اسهال و واکنش‌های حساسیتی گزارش شده است. در صورت شدید بودن این عوارض، موضوع را با پزشکتان مطرح کنید.

منابع

www.healthline.com

www.webmd.com

www.hsph.harvard.edu

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

امیرحسین کیانیان

12 ماه پیش

من تقریبا 4 روزی هست که مولتی ویتامین مینرال مصرف میکنم و احساس سوزش سر معده دارم تا دو سه ساعت بعدش هم این سوزش ادامه داره باید چیکار کنم؟
پاسخ دهید
0

مدیریت سایت

10 ماه پیش

سلام و وقت بخیر از عوارض مکمل ها و مولتی ویتامین های میتوان به ناراحتی های مربوط به معده اشاره کرد. برای ادامه مصرف یا قطع دارو میتوانید از خدمات مشاوره پزشکی و دارویی مجموعه حال استفاده کنید: https://haal.ir/pwa/consultation/medical
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات