جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

۱۰ روش موثر برای تقویت ناخن

تقویت ناخن
تاریخ بروزرسانی : ۱۶ آبان

این مقاله توسط میلاد دودانگه تایید شده است.

”شما میتوانید با 15% تخفیف با این پزشک به صورت آنلاین صحبت کنید.“

تصویر https://haal.ir/Storage/Profile/ProfilePic/p-8d67b873-76bb-48aa-afaa-077d884c08bc.jpg
میلاد دودانگه
پزشک عمومی و خانواده
برای کپی کد تخفیف اینجا کلیک کنید

زیبایی از نظر افراد مختلف تعاریف و معیارهای متفاوتی دارد؛ اما آنچه تقریبا در تمام نظرات مشابه به نظر می‌رسد، مرتب و تمیز بودن کلی افراد است. در میان تمام اعضای بدن، دست‌ها و در دست‌ها، ناخن‌ها، از بخش‌هایی هستند که مرتب بودنشان به طور خاصی به چشم می‌آید. بنابراین دور از انتظار نیست که بسیاری از افراد به دنبال روش‌های مختلف تقویت ناخن و در ادامه تلاش برای زیبا کردن آن‌ها باشند. جالب است بدانید که تقویت ناخن اصلا کار سختی نیست و با رعایت چند نکته ساده در ابتدای کار می‌توانید آن‌ها را زیبا نگه ‌دارید. در ادامه نیز شاید با انجام برخی اقدامات جدی‌تر، این زیبایی تکمیل می‌شود. در ادامه با هم بعضی از این روش‌ها را می‌بینیم.

درصورت داشتن هرگونه مشکل یا سوال در زمینه ناخن و پوست و مو میتوانید از خدمات مشاوره ای متخصص پوست آنلاین سامانه حال استفاده کنید.

در حال بخوانید: تست کرونا در تهران


تصویر خدمات اقساطی

برای تقویت ناخن چه کار کنیم؟

برای تقویت ناخن بهتر است ابتدا سعی کنیم آن‌ها را سالم نگه داریم، سپس با برخی روش‌های نه چندان پیچیده، زیبایی آن‌ها را نیز ارتقا دهیم. این موارد به شما برای حفظ سلامتی و زیبایی ناخن‌ها کمک می‌کنند.

شما میتوانید از بخش پزشک آنلاین سایت حال با پزشکان و مشاوران آنلاین در هر ساعت از شبانه روز ارتباط برقرار کنید.

۱- دست به دامن مکمل‌هایی مانند قرص فارماتون اصل شوید

یکی از مکمل‌های غذایی که اخیرا بیشتر به آن توجه می‌شود، بیوتین یا B7 یا ویتامین H است. بیوتین از آن دست ریزمغذی‌هایی است که در سلامت پوست و مو نقش بسیار مهمی دارد. از این رو اگر می‌خواهید ناخن‌هایتان را تقویت کنید، مصرف این عضو مهم از خانواده ویتامین B را پشت گوش نیندازید. البته بیوتین تنها برای پوست و مو مفید نیست، بلکه به بهبود عملکر سیستم عصبی بدن نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید راجع به ریزش مو و نشانه‌های آن در حال بخوانید.

برخی از خوراکی‌هایی که حاوی بیوتین هستند، عبارتند از: سبزیجات، تخم‌مرغ پخته‌، ماهی ساردین و البته مکمل غذایی بیوتین.

از آنجایی که بیوتین در آب حل می‌شود و در بدن نمی‌ماند، می‌توانید هر روز از آن استفاده کنید. اما پیش از مصرف بهتر است نظر پزشک خودتان یا یک متخصص را برای شروع آن بپرسید. زیرا حتی ویتامین‌ها را هم نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف کرد.

۲- از تاثیر آب غافل نشوید

حفظ رطوبت را می‌توان از شاه‌کلیدهای سلامتی بدن خصوصا سلامت و زیبایی پوست و مو دانست. بنابراین تا می‌توانید بدن خود را مرطوب نگه دارید تا زیبایی و سلامت ناخن‌هایتان به خطر نیافتد. اگر ناخن‌ها رطوبت کافی دریافت نکنند، ممکن است آسیب‌پذیر شوند یا به راحتی بشکنند. بنابراین برای حفظ سلامتی عمومی بدن، نشاط و شادابی پوست و سالم ماندن ناخن‌ها، هر روز به اندازه کافی آب بنوشید.

۳- باز هم از تاثیر آب غافل نشوید

اگرچه نوشیدن آب برای حفظ سلامت و تقویت ناخن مهم است اما بیش از حد خیس شدن آن‌ها، می‌تواند برایشان مضر باشد و باعث شکنندگی‌شان شود. در واقع تا جایی که می‌توانید باید ناخن‌هایتان را از قرار گرفتن در معرض آب حفظ کنید. مثلا اگر می‌توانید ظرف‌ها را با ماشین ظرفشویی بشویید در غیر این صورت هنگام شستن آن‌ها، حتما از یک دستکش استاندارد استفاده کنید. یا مثلا زمانی که به حمام می‌روید، ناخن‌ها را از قرار گرفتن مداوم زیر جریان مستقیم آب محافظت کنید. شما همینطور می‌توانید راجع به خواص هندوانه در حال بخوانید.

اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم، بعید است بتوان ناخن‌ها را از خیس شدن دور نگه داشت، اما تا جایی که می‌توانید آن‌ها را از قرار گرفتن در معرض آب دور نگه دارید. زمانی هم که لازم است دست‌هایتان را بشویید، از آب ولرم استفاده کنید.

۴- حواستان به خورد و خوراکتان باشد

دیگر نیازی به گفتن نیست که تغذیه تا چه حد در حفظ سلامت بدن و بهبود عملکرد اعضای مختلف مهم است. در واقع یک بدن سالم، از تمامی جهات سالم است و از سلامت تمام اعضایش در برابر بیماری‌ها مراقبت می‌کند. برای حفظ سلامت و تقویت ناخن نیز، باید تغذیه متناسبی داشته باشید. شاید بپرسید دقیقا باید کدام خوراکی‌ها را بخوریم یا نخوریم؟ اتفاقا موضوع همین است که باید از تمام غذاها و مواد خوراکی، به اندازه استفاده کنید. در واقع داشتن تغذیه‌ای متنوع و متعادل است که سلامت شما را تضمین می‌کند. اجتناب از خوردن غذاهای آماده و فرآوری‌شده و همچنین دقت در مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی از نکات کلیدی در حفظ سلامت ناخن است. اگر گروه سبزیجات و میوه‌جات را هم در اولویت قرار دهید، مطمئن باشید که اصول تغذیه سالم را تا بیشترین حد رعایت و به بهبود شرایط ناخن‌هایتان کمک کرده‌اید.


۵- مراقب محصولات زیبایی باشید

درست است که زیبایی ناخن‌ها بسیار مهم است، اما در درجه اول ناخن‌های شما باید سالم و بعد زیبا باشد. بنابراین هنگام استفاده از محصولات زیبایی ناخن مانند انواع لاک‌ها یا تقویت‌کننده‌ها، حسابی حواستان را جمع کنید. بسیاری از آن‌ها (لاک‌ها و تقویت‌کننده‌های ناخن) حاوی مقادیر بسیار زیادی مواد شیمایی هستند. علاوه بر این، استفاده از لاک‌ پاک‌کن‌های حاوی استون نیز می‌توانند به ناخن‌ها آسیب بزنند.

بنابراین به دنبال لاک‌های غیرسمی و لاک پاکن‌های بدون استون باشید. ممکن است برخی از این اقلام گران باشند اما بهتر است تعداد محدودی لاک بی‌ضرر داشته باشید به جای آنکه با تعداد زیادی لاک ناسالم، سلامت ناخن‌هایتان را به خطر بیندازید. این توصیه به طور خاص برای کسانی است که به طور مرتب به ناخن‌هایشان لاک می‌زنند.

۶- ژل یا لاک‌های اکریلیک؛ هر چه کمتر بهتر!

مدتی است که ژل یا لاک‌های اکریلیک را به عنوان درمان برای کسانی مطرح می‌کنند که ناخن‌هایشان آن طور که باید رشد نمی‌کند یا به اندازه کافی برای تزئین شدن، بزرگ نیستند. اما خب این شیوه، درمانی ریشه‌ای و همیشگی نیست. در واقع استفاده مکرر و طولانی مدت از آن‌ها به سلامت ناخن‌ها صدمه می‌زند، آن‌ها را ضعیف می‌کند و کنده‌شدنشان به ناخن آسیب وارد می‌کند. بنابراین تا حد ممکن قید کمک گرفتن از این روش را بزنید، اگر هم برای به کار بدن از آن‌ها اصرار دارید، به طور مدام استفاده نکنید.

ضمن اینکه اشعه ماورا بنفش مورد نیز در زمان استفاده از ژل‌ها و لاک‌های اکریلیک، سرطان‌زا هستند و قرار گرفتن به طور مکرر و مداوم در معرض آن‌ها، برای سلامت کل بدنتان مخاطره‌آمیز است.

۷- بگذارید ناخن هوایی بخورد

اگرچه لاک زدن باعث زیبایی و افزایش جذابیت ناخن‌ها می‌شود، اما استفاده مداوم از آن‌ها می‌تواند آسیب‌زننده باشد. بنابراین اجازه بدهید، برخی اوقات ناخن‌تان بدون لاک باشد تا به قول معروف نفسی بکشد. زیرا رد غیر این صورت ناخن‌هایتان ضعیف می‌شوند. مثلا بعد از اینکه ناخنتان یک هفته لاک داشت، با استفاده از لاک پاک‌کن‌های بدون استون، آن‌ها را پاک کنید و بگذارید به مدت یک هفته بدون لاک بمانند.

۸- ناخن‌هایتان را بیش از حد بلند نکنید

زمانی که ناخن‌ها زیادی بلند می‌شوند، بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. بنابراین برای اینکه ناخن‌هایتان نشکنند یا ترک نخورند، آن‌ها را در اندازه‌ای معقول کوتاه کنید. این کار به تقویت ناخن شما کمک می‌کند.

۹- ناخن، پیچ‌گوشتی نیست!

اگر می‌خواهید ناخن‌های زیبایی داشته باشید، باید حسابی حواستان را جمع کنید و مراقبشان باشید. مثلا از ناخن برای انجام کارهای ظریف و حساس استفاده نکنید. برای انجام این کارها، ابزارهای مخصوص وجود دارد؛ اگر در موقعیتی قرار گرفتید که حس کردید می‌توانید از ناخنتان استفاده کنید، برای لحظه‌ای تصور کنید ناخن‌هایتان را کامل گرفته‌اید و آن‌ها به اندازه سطح انگشت صاف شده‌اند. در غیر این صورت منتظر شکستن و ترک خوردن مداوم ناخن‌هایتان باشید.

۱۰- برای ناخنتان لوسیون داشته باشید

یکی از راه‌های تقویت ناخن استفاده از لوسیون پس از پاک کردن لاک‌هاست. از آنجایی که مواد ضدعفونی‌کننده، ناخن‌ها را خشک می‌کنند و آن‌ها را در معرض جدی آسیب قرار می‌دهند، استفاده از لوسیون اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

تقویت کننده ناخن

تقویت کننده ناخن

تقویت کننده ناخن برای شمایی که می‌خواهید ناخن‌هایی بلند، تمیز و سالم داشته باشید، لازم است

تقویت کننده ناخن، محصولی است که استفاده از آن به استحکام و رشد ناخن کمک می‌کند. در حـال حاضر برندهای متنوعی در بازار وجود دارند که احتمالا شما را هنگام خرید، دچار دو دلی و تردید می‌کنند. در ادامه با معرفی برخی از این محصولات سعی می‌کنیم شناختی کلی به شما بدهیم تا راحت‌تر انتخاب کنید.

Mavala: کمتر کسی است که برند ماوالا را نشاسد. تقویت کننده های ناخن این برند، از اولین‌های بازار در این زمینه بوده‌اند. ماوالای سوئیسی را در انواع لاک و روغن می‌توانید تهیه کنید. تقویت ناخن و استحکام آن‌ها، جلوگیری از لایه لایه شدن ناخن، بازسازی آن و محافظت از ناخن‌ها در برابر عوامل خارجی، بخشی از ویژگی‌های این محصول است.

Duri Rejuvacote: این تقویت کننده ناخن با دارا بودن دو پروتئین، کراتین و کلسیم التیام‌بخش بسیار مناسبی برای آسیب‌های ناخن‌های شماست. ضمنا آن‌ها را تقویت هم می‌کند. استفاده از این محصول، یک بار در هفته کافی است.

OPI: اگر به دنبال یک محصول ساده و در عین حـال مفید برای تقویت ناخن هایتان هستید، OPI گزینه بسیار مناسبی برای شماست. این محصول مانع از لک شدن و تغییر رنگ ناخن‌های شما می‌شود.

Barielle: باریل محصولی ویژه است؛ این محصول علاوه بر اینکه ناخن را تقویت و از سلامت آن محافظت می‌کند، مناسب حـال کسانی است که عادت به جویدن ناخن دارند. باریل، بی‌بو و رنگ است اما طعم تلخ و ناخوشایندی دارد که شما را جویدن ناخنتان ناامید می‌کند.

تقویت ناخن خانگی

تقویت ناخن خانگی

با موادی که در خانه دارید، خودتان هم می‌توانید تقویت کننده خانگی بسازید

اگر نمی‌خواهید از تقویت‌کننده‌های موجود در بازار استفاده کنید، می‌توانید شیوه تقویت ناخن خانگی را به کار ببرید. در ادامه چند محلول رشد ناخن خانگی را به شما معرفی می‌کنیم.

ترکیب شماره ۱

مواد لازم:

روغن زیتون دو قاشق غذاخوری

آبلیمو یک قاشق غذاخوری

سیر خرد شده یک قاشق چای‌خوری (در صورت دلخواه)

این مواد را با هم ترکیب کنید و بگذارید برای ده دقیقه روی ناخن‌هایتان بماند. این ترکیب ناخن‌ها را ضدعفونی و تقویت می‌کند.

درباره خواص آبلیمو و موارد مصرف آن، مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

ترکیب شماره ۲

شی باتر دو قاشق غذاخوری

روغن زیتون یک قاشق غذاخوری

روغن گل سرخ دو قطره

تمام این مواد را با هم مخلوط کنید، آن را روی ناخن‌هایتان بگذارید و برای چند ثانیه آن‌ها را ماساژ دهید. سپس دستکشی نخی به دست کنید و بگذارید بیست دقیقه به همین حالت بماند. یک بار استفاده از این ترکیب در هفته کافی است. دباره خواص روغن زیتون و موارد مصرف آن بطور کامل بخوانید.

ترکیب شماره ۳

روغن جوجوبا نیم اونس

یک تا دو قطره روغن درخت چای

این دو روغن را با هم ترکیب کنید و در شیشه‌ای که در مقابل اشعه ماورا بنفش مقاومت دارد، بریزید. هر شب قبل از خواب یک قطره از این ترکیب را روی ناخن‌هایتان بریزید و خوب ماساژ دهید. شما می‌توانید درباره خواص چای سبز بیشتر بخوانید.

برای تشخیص آسان بیماری از دکتر آنلاین رایگان کمک بگیر

تقویت ناخن بعد از برداشتن کاشت

تقویت کننده ناخن برای شمایی که می‌خواهید ناخن‌هایی بلند، تمیز و سالم داشته باشید، لازم است

اگر پس از برداشتن کاشت ناخن، قصد کاشت مجدد دارید، باید یک سری اصول مراقبتی را رعایت کنید

کاشت ناخن اگرچه ظاهر بسیار زیبایی به دست‌های شما می‌دهد اما می‌تواند آسیب‌های متعددی نیز به آن‌ها بزند، خصوصا اگر پس از برداشتن ناخن‌های مصنوعی، به حـال و روز ناخن‌های خودتان رسیدگی نکنید. در واقع تقویت ناخن آسیب دیده پس از برداشتن کاشت، یکی از مهم‌ترین اقدامات شما برای حفظ سلامت آن‌ است.

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در این باره باید بدانید، این است که به ناخنتان استراحت بدهید. یعنی پس از برداشتن کاشت، فورا به سراغ کاشت دیگر نروید بلکه مدتی را به ناخن‌هایتان استراحت بدهید و بعد به کاشت مجدد فکر کنید.

دیگر اینکه اگر ناخن‌هایتان طی این مدت دچار عفونت شده‌اند، این عفونت‌ها را برطرف کنید. اگر عفونت زیاد است، به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

سپس از یکی از ترکیب‌های بالا را درست کنید. دست‌ها و ناخن‌هایتان را با آب ولرم بشویید. به آرامی آن‌ها را خشک کنید و ترکیب را روی ناخن‌هایتان بمالید.


محلول تقویت ناخن

استفاده از محلول تقویت ناخن، برای افرادی که می‌خواهند ناخن‌هایی زیبا و خوش‌ترکیب داشته باشند، ضروری است. این محلول‌ها، آسیب‌های احتمالی ناخن‌ها را برطرف کرده و به رشد سالم و بهتر آن‌ها کمک می‌کنند. محلول‌های تقویت ناخن خشکی ناخن‌ها را از بین می‌برند و به آن‌ها شادابی می‌دهند.

استفاده از محلول تقویت ناخن به طور خاص برای کسانی که زیاد از شوینده‌ها استفاده می‌کنند و یا به طور مرتب ناخن‌هایشان را لاک می‌زنند، توصیه می‌شود. در حـال حاضر انواع محلول تقویت ناخن ایرانی و خارجی در بازار موجود است که شما با توجه به نیاز و شرایط ناخنتان می‌توانید بهترین آن‌ها را تهیه کنید.

روغن تقویت ناخن

برخی از تقویت کننده های ناخن، به شکل روغن در دسترس هستند. اما شاید تعجب کنید اگر بدانید بهترین روغن برای تقویت ناخن، روغن زیتون است. برای استفاده از آن، روغن زیتون ارگانیک را کمی گرم کنید و با پنبه یا گوش پاک‌کن به آرامی روی ناخن‌ها بمالید. به غیر از روغن زیتون، روغن نارگیل هم برای تقویت ناخن‌ توصیه می‌شود. درباره روغن نارگیل و خواص آن بیشتر بخوانید.

مواد خوراکی برای تقویت ناخن

به غیر از مراقبت‌های بهداشتی، تغذیه هم در رشد و تقویت ناخن‌ها موثر است. سبک زندگی سالم و داشتن تغذیه‌ای متنوع از اصول اولیه در حفظ زیبایی و سلامت ناخن‌هاست. برخی از مهم‌ترین مواد خوراکی برای تقویت ناخن عبارتند از: تخم‌مرغ، بادام، گل‌کلم، پنیر، قارچ، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج، عدس و دانه‌های کتان، چیا و کنف.راجع به خواص کلم بروکلی نیز می‌توانید ، مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

در پایان

برای تقویت ناخن، دارو و درمان‌های متعددی وجود دارد که کمک گرفتن از آن‌ها بی‌شک مفید هستند. اما به غیر از آن‌ها، حفظ سبک زندگی سالم در زیبایی و سلامت ناخن‌ها نیز اهمیت دارد. مثلا اینکه تغذیه‌ای سالم و سرشار از میوه و سبزیجات داشته باشید یا به اندازه کافی آب بنوشید، از اصول مهم سبک زندگی سالم است؛ و همان‌طور که دیدیم همین موارد برای سالم و زیبا ماندن ناخن‌ها نیز توصیه می‌شود.

از سوی دیگر برای تقویت ناخن‌ها، مانند سایر اعضای بدن، رعایت تعادل و دوری از افراط و تفریط مهم است؛ به عنوان مثال زیاده‌روی در لاک زدن و به دنبال آن استفاده از لاک پاک‌کن عاملی برای به خطر افتادن سلامت ناخن‌هاست. بنابراین زمانی که سلامت بدن خود را حفظ می‌کنید به سالم ماندن تمام اعضا با جزئیاتشان کمک خواهید کرد.

 

سوالات متداول

برای تقویت ناخن چه بخوریم؟

خوراکی‌های حاوی بیوتین و سایر ویتامین‌های B برای تقویت ناخن لازم است. خوراکی‌هایی نظیر تخم‌مرغ، بادام، پنیر، قارچ، اسفناج و گل‌کلم را در تغذیه‌تان بگنجانید تا ناخن‌هایتان سالم و زیبا بمانند.

بهترین روغن برای تقویت ناخن چیست؟

روغن‌ها و محلول‌های متنوعی برای بهبود سلامت ناخن وجود دارند اما بهترین روغن برای تقویت ناخن، روغن زیتون، خصوصا روغن زیتون ارگانیک است. علاوه بر این روغن نارگیل هم فواید بسیاری برای ناخن دارد.

برای تقویت ناخن چه کنم؟

رعایت بهداشت ناخن، استفاده از لاک‌های غیرسمی و لاک پاک‌کن‌های بدون استون، داشتن تغذیه‌ای سالم و متنوع، استفاده از محلول‌های تقویت ناخن و استراحت دادن به ناخن بین دفعات لاک زدن و کاشت، مواردی است که به ما در داشتن ناخنی سالم و زیبا کمک می‌کند.

چه عواملی بر رشد ناخن تاثیر می‌گذارند؟

برخی از افراد تصور می‌کنند، ناخنشان کم رشد می‌کند. این تصور در بسیاری از موارد درست است. عوامل متعددی وجود دارند که بر رشد ناخن تاثیر می‌گذارند؛ عواملی نظیر محل زندگی، سن، هورمون‌ها، سلامت عمومی بدن و پوست و… . با تغییراتی که در هر یک از این عوامل به وجود بیاید، احتمال کاهش رشد ناخن نیز وجود دارد.


منابع

www.healthline.com

www.byrdie.com

www.byrdie.com

thethirty.whowhatwear.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات