جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

تشخیص و درمان شکستگی پای گربه

شکستگی پای گربه
تاریخ بروزرسانی : ۳۱ اردیبهشت

شکستگی پای گربه یا سایر قسمت‌های بدن پیشی شما، یک اتفاق بسیار دردناک است که تا مدت‌ها روح و روان شما را آزاد خواهد داد، زیرا احتمالا به حیوون کوچولوی خودتان نگاه می‌کنید و برای او غصه می‌خورید. اما نگران نباشید، شکستگی‌ها طی چند هفته درمان شده و حیوان خانگی شما دوباره مثل روزهای قبل راه خواهد رفت.


تصویر خدمات اقساطی

تشخیص شکستگی پای گربه

به عنوان یک صاحب مسئولیت پذیر، خیلی خوب است که نگران سلامت گربه خود هستید. تشخیص شکستگی پای گربه مستلزم مشاهده دقیق، معاینه و ارزیابی حرفه‌ای توسط دامپزشک است. اما برخی علائم شما نیز باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

رفتار گربه خود را تحت نظر داشته باشید و به دنبال علائم ناراحتی، درد یا موارد دیگر مانند موارد زیر باشید.

  • ناله کردن، میو، یا صدای غیرمعمول
  • لنگیدن، سفتی یا اجتناب از وزن دادن به پا
  • کاهش اشتها یا بی حالی
  • تغییر در وضعیت بدن یا راه رفتن

به آرامی پاهای گربه خود را بررسی کنید و به موارد زیر توجه کنید:

  • تورم، قرمزی یا کبودی
  • تراز نبودن یا تغییر شکل غیر طبیعی پا
    بریدگی ها، زخم ها یا علائم سوراخ شدن

پای گربه خود را با دقت لمس و دستکاری کنید و علائم درد را مشاهده کنید، مانند:

  • تکان خوردن، کنار کشیدن یا پرخاشگری هنگام لمس کردن
  • افزایش ضربان قلب یا ضربان تنفس

اکنون اگر مشکوک به شکستگی پا هستید به سرعت به یک کلینیک مراجعه کنید. سعی نکنید پای شکسته گربه خود را در خانه درمان کنید یا خودتان استخوان را ببندید، زیرا ممکن است باعث آسیب بیشتر به گربه شود.

بیشتر بدانید: عقیم کردن گربه

علت های شکستگی

به عنوان صاحب گربه، دانستن علل احتمالی شکستگی پای گربه بسیار مهم است. این شکستگی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله:

1. سقوط یا ضربه ناگهانی، مانند برخورد با ماشین
2. اگر گربه شما با حیوان دیگری درگیر شود، ممکن است دچار شکستگی پا شود.
3. برخی از اختلالات مفصلی باعث ضعیف شدن استخوان و افزایش خطر شکستگی می‌شود.
4. بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، استئوپنی یا سرطان استخوان نیز می‌توانند استخوان ها را ضعیف کرده و آن‌ها را مستعد شکستگی کنند.
5. برخی از شرایط ژنتیکی، مانند بیماری استخوان شکننده
6. کمبود برخی مواد مغذی مانند کلسیم یا ویتامین D خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.
7. گربه‌های سالخورده به دلیل ضعیف شدن استخوان های مرتبط با افزایش سن، بیشتر مستعد شکستگی استخوان هستند.
8. بیماری دژنراتیو مفصل که یک بیماری رایج در گربه‌های مسن‌تر است و به علت آن، مفاصل به مرور زمان فرسوده می‌شوند و منجر به ضعیف شدن استخوان و افزایش خطر شکستگی می‌شوند.
9. سرطان استخوان

بیشتر بدانید: سرطان در گربه ها

علائم شکستن پای گربه

علائم شکستگی پای گربه شامل موارد زیر است:

1. لنگیدن یا مشکل در راه رفتن
2. ناله کردن یا میو کردن
3. بی اشتهایی
4. افسردگی یا بی حالی
5. تورم یا کبودی
6. مشکل در پریدن یا بالا رفتن
7. پنجه زدن به  ناحیه آسیب دیده
8. راه رفتن غیرعادی

اگر مشکوک بودید که گربه شما دچار شکستگی پا یا دست شده، می‌توانید برای اطمینان بیشتر، با دامپزشک آنلاین به صورت صوتی یا تصویری گفتگو کرده و با کمک او به نتیجه قطعی برسید.

علائم شکستن پای گربه

برای شکستگی پای گربه چه باید کرد؟

اول از همه، خونسرد باشید. سعی کنید سطح استرس گربه خود را به حداقل برسانید، زیرا با پریدن به این سمت و آن سمت، وضعیت او تشدید می‌شود. در اسرع وقت با کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید تا پزشک او را معاینه و براساس وضعیت او، بهترین برنامه درمانی را تعیین کند که ممکن است شامل جراحی برای تنظیم مجدد و تثبیت پای شکسته و یا آتل و گچ گیری باشد. البته برای درد پیشی کوچک شما نیز داروهایی تجویز خواهد شد.

بیشتر بدانید: درمان اسهال گربه

درمان شکستگی پای گربه

هنگام مواجه شدن با شکستگی پای گربه باید بدانید که مسیر بهبودی می‌تواند فرآیندی پیچیده و البته کمی سخت باشد. شدت آسیب، سلامت کلی گربه، سن و محل شکستگی همه عواملی هستند که دامپزشکان باید هنگام تعیین بهترین روش درمانی در نظر بگیرند.

آتل زدن به ناحیه آسیب دیده یک راه حل مناسب هنگام شکستگی در ساق پای گربه شما است. اما در آسیب‌های شدیدتر ممکن است نیاز به جراحی برای تنظیم مجدد و تثبیت استخوان‌ها باشد که شامل استفاده از پین جراحی و پیچ برای محکم کردن استخوان‌ها در جای خود است.

البته در برخی موارد، آسیب آنقدر شدید است که پزشک قطع عضو را در دستور کار قرار می‌دهد، به خصوص اگر شکستگی دم گربه را درگیر کند. البته شکستگی در ستون فقرات و لگن به محدودیت‌های بیشتر در زمینه فعالیت و در برخی موارد، به جراحی نیاز دارد. در طول درمان، داروهای مسکن نیز برای کاهش درد گربه تجویز می‌شود. علاوه بر این ممکن است دامپزشک، آنتی‌بیوتیک را نیز برای جلوگیری از عفونت تجویز کند.

In some cases, breaks are too severe to set with splints or surgery. Your vet might recommend amputation as the most humane course of treatment

ترجمه: در برخی موارد، شکستگی ها خیلی شدید است که نمی‌توان با اسپلینت یا جراحی ایجاد کرد. دامپزشک ممکن است قطع عضو را به عنوان انسانی ترین روش درمانی توصیه کند.

southseattlevet.com

هزینه درمان شکستگی پای گربه

هزینه درمان شکستگی پای گربه با توجه به کلینیکی که انتخاب می‌کنید کمی متفاوت است، اما به طور میانگین قیمت جراحی تثبیت داخلی شکستگی‌ها از حدود 2/500/000 تومان شروع می‌شود.

درمان پای شکسته گربه در خانه

درمان شکستگی پای گربه در خانه تقریبا غیر ممکن است و ابتدا باید توسط یک متخصص دامپزشکی، شکستگی برطرف شده و یا آتل بسته شود. پس از آن برای بهبودی و به قول معروف برای گذراندن دوران نقاهت می‌توانید ادامه کار را در خانه انجام دهید.

بیشتر بدانید: درمان سرماخوردگی گربه

دوره نقاهت پس از شکستگی پای گربه

دوره نقاهت پس از شکستگی پای گربه و درمان دامپزشکی، با توجه به شدت شکستگی، سن و سلامت کلی گربه و نوع درمان متفاوت است.

به طور کلی، گربه‌هایی که تحت عمل جراحی شکستگی قرار گرفته‌اند به دوره نقاهت طولانی‌تری نیاز دارند که معمولاً بین 6 تا 8 هفته متغیر است.گربه‌هایی آتل بندی شده‌اند اما دوره نقاهت کوتاه تری خواهند داشت که معمولاً بین 4 تا 6 هفته است.

اما صرف نظر از روش درمان، حتما فعالیت گربه خود را محدود کنید و از انجام هر گونه ورزش سنگینی که ممکن است روند بهبودی را مختل کند، جلوگیری کنید. دامپزشک همچنین ممکن است تمرینات فیزیوتراپی را نیز برای کمک به گربه شما در بازیابی قدرت تحرک در اندام آسیب دیده توصیه کند.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات