جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

انواع روش‌­های جراحی­ کاهش وزن و مراقبت های بعد آن

جراحی­ کاهش وزن
تاریخ بروزرسانی : ۰۵ آذر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

جراحی کاهش وزن که به آن جراحی چاقی یا متابولیک هم گفته می­‌شود، گاهی به عنوان یک روش درمانی برای افرادی که به اضافه وزن مبتلا هستند، استفاده می­‌شود. این کار می‌­تواند به کاهش وزن قابل توجهی منجر شود و باعث بهبود بسیاری از عوارض و بیماری­‌های ناشی از چاقی مانند دیابت نوع ۲ یا فشار خون بالا گردد. با این حـال این کار یک عمل جراحی بوده و پزشکان توصیه می­‌کنند که افراد بهتر است برای کاهش وزن به سراغ رژیم غذایی سالم و ورزش بروند و تنها در مواقع ضروری و حیاتی، این روش درمانی را برای کاهش اضافه وزن خود انتخاب کنند. درباره بیماری چاقی نیز در این مطلب بیشتر بدانید.

عناوین مقاله
1 جراحی کاهش وزن برای چه افرادی مناسب است؟2 انواع روش‌­های جراحی­ کاهش وزن 3 کدام نوع جراحی کاهش وزن بهتر است؟4 زندگی پس از جراحی کاهش وزن 5 پیش از انجام جراحی کاهش وزن چه اقداماتی باید انجام شود؟6 مراقبت‌­های پس از جراحی 7 برنامه غذایی بعد از جراحی کاهش وزن چگونه خواهد بود؟8 ورزش مناسب بعد از جراحی کاهش وزن9 انجام چه معایناتی پس از جراحی کاهش وزن مهم است؟10 آیا می‌­توان پس از جراحی کاهش وزن باردار شد؟11 کمک و پشتیبانی پس از جراحی 12 چه موقع به مشاوره فوری پزشکی نیاز است؟13 خطرات جراحی کاهش وزن 14 کلام آخر

تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

جراحی کاهش وزن برای چه افرادی مناسب است؟

انجام جراحی کاهش وزن برای همه افراد توصیه نمی­‌شود. زیرا با توجه به این که یک عمل جراحی است، طبیعتاً عوارضی نیز خواهد داشت. بنابراین در بیشتر موارد انجام آن به افرادی توصیه می­‌شود که چاره­‌ای جز عمل جراحی برای کاهش وزن ندارند. افرادی مجاز به انجام عمل جراحی کاهش وزن شناخته می‌­شوند که:

  • شاخص توده بدنی (BMI) آن­ها بیش از ۳۵ یا ۴۰ بوده و یا به یک بیماری خطرساز مرتبط با اضافه وزن مثل دیابت نوع ۲ یا فشار خون بالا مبتلا باشند.
  • فرد تمام روش­‌های لاغری مثل دریافت رژیم غذایی و ورزش را امتحان کرده و قادر به کاهش وزن از روش‌­های ساده‌­تر نباشد. البته در افرادی که شاخص توده بدن بالاتر از ۵۰ دارند، ممکن است بدون نیاز به آزمایش روش­‌های دیگر، انجام جراحی برای آن­‌ها توصیه شود.
  • لازم است که فرد برای حفظ سلامتی خود، به سرعت مقدار زیادی از وزن خود را کاهش دهد.
  • به اندازه کافی سالم بوده و قادر به تحمل بیهوشی و عوارض جراحی باشند.
  • قادر به ایجاد تغییرات بلندمدت در سبک زندگی و شرکت در جلسات معاینه منظم پس از جراحی باشند.

 

جراحی کاهش وزن

عمل جراحی کاهش وزن، بر روی افرادی که دارای وزن و چربی اضافه هستند انجام می‌شود.

 

انواع روش‌­های جراحی­ کاهش وزن

چندین روش مختلف برای  کاهش وزن از طریق جراحی وجود دارد. همه آن­‌ها تحت بیهوشی عمومی انجام می‌­شوند، اما روش جراحی ممکن است به صورت جراحی‌­های مرسوم و یا لاپاراسکوپی باشد. در جراحی لاپاراسکوپی، جراح برش‌­های کوچکی در شکم ایجاد کرده و یک دوربین را به کمک لوله‌ه­ای قابل انعطاف به داخل شکم می‌­فرستد تا در هنگام عمل بتواند داخل آن را به خوبی مشاهده کند. اصلی‌­ترین روش­‌های جراحی کاهش وزن عبارتند از:

باندینگ معده

در این روش نواری در اطراف معده قرار می­‌گیرد و کیسه کوچکی به سمت بالا ایجاد می‌­کند. برای پر شدن این کیسه کوچک، به غذای کمتری نیاز است، بنابراین فرد به سرعت پس از غذا خوردن سیر شده و کالری کمی دریافت می‌­کند. این باند به دستگاه کوچکی متصل است که در زیر پوست قرار دارد (معمولا در نزدیکی وسط قفسه سینه). این امر به این دلیل است که بتوان باند را پس از جراحی محکم کرد.

باند معمولا ۴ تا ۶ هفته پس از جراحی، برای اولین بار سفت می­‌شود. این کار با تزریق محلول آب نمک به وسیله سوزنی که از زیر پوست عبور داده می‌­شود، انجام می‌­گیرد. سفت کردن باند نیاز به ماده بیهوشی ندارد. این باند باید چند بار با فواصل مشخص محکم شود تا به تنگی ایده‌­آل برسد.

درباره عمل ژنیکوماستی بیشتر بدانید

بای پس معده

بای‌پس معده روشی است که در آن از منگنه‌­های کوچکی برای ایجاد یک کیسه کوچک در بالای معده استفاده می­‌شود. سپس این کیسه کوچک به روده متصل شده و فرد بقیه معده خود را از دست می‌­دهد. این بدان معناست که برای ایجاد احساس سیری به غذای کمتری نیاز است، در نتیجه فرد کمتر غذا خورده و کالری کمتری هم جذب می‌­کند.

 

عمل بای‌پس معده

عمل بای‌پس معده، یکی از روش‌های جراحی کاهش وزن است.

 

گاسترکتومی آستین (اسلیو معده)

در گاسترکتومی آستین که به عمل اسلیو معده مشهور است، بخش زیادی از معده برداشته می­‌شود و فقط قسمت کوچکی از آن به شکل یک آستین باقی می‌­ماند. در نتیجه فرد دیگر قادر نیست به اندازه قبل غذا بخورد و پس از دریافت مقدار اندکی غذا سیر می­‌شود.

بالن معده

در این روش یک بالن نرم پر از هوا یا آب نمک را به روش گاستروسکوپی (عبور به وسیله لوله نازکی از گلو به معده) در معده قرار می‌­دهند. این بالن بخش زیادی از حجم معده را اشغال کرده و فرد پیش از غذا خوردن زیاد، احساس سیری خواهد داشت. البته این یک روش موقتی بوده و بالن نهایتاً تا ۶ ماه در معده باقی می­‌ماند.

انحراف بیلیوپانکراتیک

انحراف بیلیوپانکراتیک شبیه بای‌پس معده است، با این تفاوت که کیسه‌ی معده بیشتر در امتداد روده کوچک متصل می­‌شود. در این روش، با مصرف غذای کمتر، کالری کمتری هم جذب خواهد‌شد. البته این روش عوارض جانبی بیشتری نسبت به بای‌پس معده خواهد داشت، به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

جراحی اولیه چاقی اندولومنا (Endolumena) یا پلیکاسیون

این نوع جراحی یک روش جدید برای کوچک کردن معده است. برای این کار لوله­‌ای به نام آندوسکوپ را به معده وارد کرده و سپس جراح به وسیله ابزارهای کوچکی که از آندوسکوپ عبور می­‌دهد و وارد معده می‌­کند، سطح داخل معده را تا زده و حجم آن را کاهش می‌­دهد.

 

بای‌پس روده

در این روش که بسیار به بای ‌پس معده شبیه است، علاوه بر بخشی از معده، بخشی از روده هم از جریان هضم و جذب غذا خارج می­‌شود. برای این کار بخش بالایی معده ممکن است به نقطه‌­ای پایین­‌تر در روده متصل شود.

سیستم انسداد واگ یا وی‌بلوک

در این روش یک دستگاه تحریک الکتریکی به وسیله دستگاه آندوسکوپ در نزدیکی معده کارگذاری می­‌شود. این دستگاه با ارسال تحریک الکتریکی به عصب واگ، اجازه ارسال پیام عصبی گرسنگی را از معده به مغز و برعکس نمی‌­دهد و به این ترتیب میزان مصرف غذا کاهش می‌­یابد.

کدام نوع جراحی کاهش وزن بهتر است؟

همه روش‌­های جراحی کاهش وزن به فرد کمک می‌­کنند تا وزن خود را کاهش دهد. اما با توجه به مزایا و معایب هر یک، در نهایت فرد به کمک مشاوره با پزشک متخصص باید تصمیم بگیرد که کدام روش را انتخاب خواهدکرد. برخی از مزایا و معایب این روش­‌ها را در ادامه مشاهده می‌­کنید:

  • معمولا بعد از بای پس معده یا گاسترکتومی اسلیو، کاهش وزن سریع­‌تر از سایر روش‌­ها روی می­‌دهد. این مسئله باعث می­‌شود که افراد بیشتری تمایل به انجام این عمل­‌ها به جای باندینگ معده یا سایر روش­‌ها داشته باشند.
  • خطر عوارض جراحی در بای‌پس یا گاسترکتومی آستین بیشتر است.
  • نوارهایی که روی معده قرار می­‌گیرند قابل جدا شدن هستند. بنابراین عمل باندینگ معده در صورت ایجاد مشکلات جدی برای بیمار، قابلیت برگشت دارد. یعنی می­توان باندها را حذف و معده بیمار را به حالت قبل برگرداند.

زندگی پس از جراحی کاهش وزن

جراحی کاهش وزن می­‎‌تواند به کاهش چشمگیر وزن در افراد منجر شود، اما به تنهایی درمانگر چاقی نیست. افراد باید متعهد شوند که پس از جراحی قادرند تغییراتی دائمی در سبک زندگی خود ایجاد کنند تا از بازگشت اضافه وزن در آن­‌ها جلوگیری شود. لازم است که افراد:

رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

در هفته‌­های اول بعد از جراحی، فرد فقط قادر به مصرف مایعات و غذاهای نرم خواهند بود. اما به تدریج به رژیم متعادل طبیعی باز خواهند گشت. تاثیرات رژیم غذایی بر بدن زیاد است و آن‌­ها باید رژیم سالم و طبیعی را باید برای همیشه ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: علائم از کار افتادن کلیه

به طور منظم ورزش کنند.

پس از بهبودی عوارض عمل جراحی، پزشک به افراد توصیه می­‌کند که یک برنامه ورزشی استاندارد را شروع کرده و آن را برای همیشه ادامه دهند.

به طور منظم چکاپ شوند.

این افراد باید دائماً توسط پزشک خود مورد معاینه و بررسی قرار گیرند تا وضعیت بدن آن­‌ها پس از جراحی کنترل شده و در صورت نیاز از مشاوره و پشتیبانی برخوردار شوند.

 

چکاپ منظم بعد از جراحی کاهش وزن

پس از جراحی کاهش وزن،چکاپ منظم باید توسط پزشک مربوطه صورت گیرد.

 

اقدام برای بارداری را به بعد موکول کنند.

به زنانی که تحت جراحی کاهش وزن قرار می­‌گیرند توصیه می‌­شود که برای مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از جراحی، از باردار شدن خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: علائم بارداری

پیش از انجام جراحی کاهش وزن چه اقداماتی باید انجام شود؟

قبل از این که عمل جراحی کاهش وزن بر روی فرد انجام شود، برای بررسی بیشتر وضعیت و انجام آزمایش‌­های لازم، به کلینیک ارجاع داده می­‌شود. آزمایش‌­های مورد نیاز شامل موارد زیر است:

تست سلامت جسمی

با استفاده از آزمایش خون، اشعه ایکس و اسکن، بررسی وضعیت رژیم غذایی و… شرایط حـال حاضر بیمار سنجیده می‌­شود.

بررسی سلامت روانی

طی این آزمایشات بررسی می­‌شود که آیا فرد از سلامت روان برخوردار است؟ برای ایجاد تغییرات طولانی مدت یا دائمی آمادگی کافی دارد؟ انتظارات او این عمل چیست؟

بیشتر بخوانید: نکات مفید برای بهداشت روانی

تغییر رژیم غذایی

در بیشتر موارد به افراد توصیه می­‎شود که در هفته­‌های قبل از انجام عمل جراحی، یک رژیم غذایی برای کنترل کالری دریافتی خود داشته  باشند. این کار به کاهش اندازه معده کمک کرده و می‌­تواند جراحی را راحت‌­تر و ایمن‌­تر کند. می‌توانید درباره قرص زیره باریج و لاغری این مطلب را نیز بخوانید

مراقبت‌­های پس از جراحی

معمولا فرد پس از گذشت یک تا سه روز از انجام عمل جراحی از بیمارستان مرخص شده و ۴ تا ۶ هفته پس از آن قادر است به زندگی عادی باز گردد. اما برای دستیابی به نتایج بهتر، باید تغییراتی طولانی مدت در سبک زندگی خود ایجاد کند.

برنامه غذایی بعد از جراحی کاهش وزن چگونه خواهد بود؟

بعد از انجام جراحی کاهش وزن، پزشک معالج یک برنامه غذایی خاص به فرد می­‌دهد. این برنامه ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. اما به طور معمول رعایت چنین رژیم غذایی به افراد پیشنهاد می‌­شود:

  • چند روز اول: آب و مایعات مانند سوپ رقیق
  • ۴ هفته اول: غذاهای نرم که راحت خورده شوند مثل ماست یا غذاهای له شده
  • هفته‌­های ۴ تا ۶: غذاهای نرم که آب کمتری دارند مانند پوره سیب زمینی
  • هفته ۶ به بعد: به تدریج می­‌تواند به رژیم غذایی عادی، سالم و متعادل برگردد.

هم­‌چنین به افرادی که عمل جراحی کاهش وزن داشته‌­اند، توصیه می‌­شود که:

  • به آرامی غذا بخورند.
  • غذا را با دقت بجوند و هر بار فقط مقدار کمی غذا بخورند.
  • از خوردن غذاهایی که معده را پر یا مسدود می­‌کنند پرهیز کنند، مانند نان.
  • مصرف مکمل­‌های ویتامین و مواد معدنی را فراموش نکنند.

ورزش مناسب بعد از جراحی کاهش وزن

افرادی که عمل جراحی کاهش وزن داشته‌­اند، علاوه بر این که باید غذای سالم بخورند، حتما باید ورزش منظم هم داشته باشند که تا حد امکان پس از جراحی لاغر شوند. در برخی موارد یک برنامه مشخص تمرینی به فرد داده می‌­شود. پس از بهبودی کامل، فرد باید فعالیت­‌های ورزشی منظمی را انجام دهد که به اندازه کافی شدید بوده تا ضربان قلب فرد تند شود و به نفس نفس بیفتد. این فعالیت‌­ها عبارتند از:

  • پیاده روی سریع
  • دوچرخه سواری
  • باغبانی یا انجام کارهای خانه
  • شنا کردن

توصیه می­‌شود که فرد فعالیتی را انتخاب کند که از آن بیشترین لذت را می‌­برد؛ چون در این صورت احتمال پایبندی به آن فعالیت افزایش خواهد یافت.

 

ورزش مناسب بعد از جراحی کاهش وزن

ورزش و پیاده‌روی سریع، بعد از جراحی کاهش وزن مفید است.

 

انجام چه معایناتی پس از جراحی کاهش وزن مهم است؟

پس از انجام جراحی کاهش وزن، از فرد خواسته می‌­شود که پیگیری منظمی برای وضعیت خود از طریق ملاقات با پزشک داشته باشد. این قرارهای ملاقات حداقل در دو سال اول پس از جراحی باید توسط پزشک فرد انجام شود. اما پس از آن، ممکن است که فقط سالی یک بار ویزیت شدن توسط یک پزشک کافی باشد. در این ملاقات‌­ها موارد زیر باید بررسی شود:

  • آزمایش خون برای بررسی سطح ویتامین‌­ها و مواد معدنی
  • بررسی سلامت جسمی عمومی
  • مشاوره و پشتیبانی درباره رژیم غذایی و ورزش
  • حمایت‌­های عاطفی و روانی

آیا می‌­توان پس از جراحی کاهش وزن باردار شد؟

معمولا به زنان توصیه می­‌شود که یک تا یک و نیم سال پس از جراحی، از بارداری خودداری کنند. این مسئله بیشتر به این دلیل است که جراحی کاهش وزن می­‌تواند بر سطح ویتامین‌­ها و مواد معدنی بدن اثر بگذارد و پایین بودن سطح این مواد در طی بارداری، ممکن است برای سلامت مادر یا جنین خطرناک باشد.

لازم است که زنان برای انتخاب روش‌­های پیشگیری از بارداری مناسب با پزشک خود مشورت کنند، زیرا برخی از این روش‌­ها برای افرادی که به تازگی جراحی کاهش وزن انجام داده‌­اند مناسب نیستند، مانند قرص‌­­ها یا آمپول­‌های ضد بارداری. اگر هم فرد بلافاصله پس از جراحی کاهش وزن یا در هر مرحله پس از آن به صورت ناخواسته باردار شد، لازم است که حتما با پزشک خود مشورت کند. در چنین شرایطی سطح ویتامین­‌ها و مواد معدنی بدن بررسی شده و به او در مورد مصرف مکمل­‌های مورد نیاز، مشاوره داده خواهد شد.

کمک و پشتیبانی پس از جراحی

انجام جراحی کاهش وزن می‌­تواند از نظر روحی و جسمی خسته کننده باشد. بهتر است که فرد به طور منظم با پزشک خود و افراد دیگری که چنین عملی انجام داده‌­اند در تماس باشد. قرار گرفتن در کنار افرادی با شرایط مشابه، تحمل وضعیت و مراقبت‌­های پس از آن را آسان‌­تر کند.

چه موقع به مشاوره فوری پزشکی نیاز است؟

در روزها یا هفته‌­های پس از جراحی، در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، باید به سرعت با پزشک معالج تماس گرفت:

  • احساس درد در ناحیه شکم که به تدریج بدتر شود و از بین نرود.
  • ضربان قلب غیر معمول
  • دمای بالای بدن
  • درد در قفسه سینه یا تنگی نفس
  • استفراغ و وجود خون در آن
  • مشکل در بلع
  • مدفوع تیره و چسبناک
  • علائم عفونت مانند زخم، درد، تورم یا چرک در ناحیه عمل
  • سرفه شدید
  • سوزش معده
  • اسهال طولانی مدت
  • گر گرفتگی، تعریق و ضعف

بیشتر بخوانید: برای عرق دست و پا به چه دکتری مراجعه کنیم

خطرات جراحی کاهش وزن

عمل جراحی کاهش وزن عوارض و خطراتی دارد که لازم است حتما پیش از انجام جراحی، در مورد آن‌­ها با پزشک متخصص گفت‌­و­گو شود. در نهایت انتخاب این روش لاغری با خود فرد خواهد بود. برخی از اصلی­‌ترین خطرات این کار عبارتند از:

لخته شدن خون

برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از جراحی، ممکن است پزشک داروهای رقیق کننده خون یا جوراب­‌های مخصوص برای فرد تجویز کند. این لخته شدن عموماً در ناحیه پایین پا (ترومبوز وریدی عمقی) یا ریه­‌ها (آمبولی ریوی) روی می­‌دهد. علائمی که می­‌توانند نشان­‌دهنده لخته شدن خون در بدن باشند شامل موارد زیر است:

  • حساس شدن یا احساس درد در ناحیه پایین پا
  • تورم، قرمزی یا گرم شدن در قسمت پایینی پا
  • درد تیز در قفسه سینه که با نفس کشیدن شدیدتر شود.
  • احساس ضعف و سرگیجه

 

تورم و قرمزی پا

تورم وقرمزی پا، می‌تواند نشان‌دهنده لخته‌شدن خون بعد از جراحی کاهش وزن باشد.

 

عفونت زخم

گاهی اوقات زخم‌­های ناشی از جراحی در حین بهبودی، دچار عفونت می‌­شوند که معمولا با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک برطرف خواهد شد. مگر در موارد شدید که لازم است اقدامات جدی‌تری انجام گیرد. علائم زیر، ممکن است نشان دهنده عفونت زخم باشند:

  • درد در زخم یا اطراف آن
  • پوست گرم، قرمز و متورم در ناحیه زخم
  • خروج چرک از زخم

جا به جا شدن باند معده

افرادی که عمل باندینگ معده انجام می‌­دهند، ممکن است در مواردی با جا به جا شدن باند از محل اصلی خود مواجه شوند. در این صورت لازم است برای جا به جایی مجدد باند در جای خود یا برداشتن آن، جراحی دیگری انجام گیرد. علائم زیر در صورت تداوم و عدم بهبود، ممکن است نشانه جا به جایی باند باشند:

  • سوزش سر دل
  • احساس ناراحتی و بیماری
  • استفراغ

نشت غذا به شکم

در روزها یا هفته‌­های ابتدایی پس از بای‌پس معده یا گاسترکتومی آستین، احتمال کمی وجود دارد که غذا به شکم نشت کند. این مسئله می‌­تواند باعث ایجاد عفونت جدی در داخل شکم شود. اگر فرد دچار علائم زیر شد، لازم است که بلافاصله با پزشک خود تماس گرفته و اقدامات درمانی لازم انجام شود:

  • دمای بالای بدن
  • ضربان قلب سریع
  • درد شکم
  • لرز
  • تنفس سریع

مسدود شدن روده

گاهی ممکن است معده یا روده پس از جراحی کاهش وزن، باریک یا مسدود شوند. این مسئله می‌­تواند ناشی از عوارض جانبی جراحی مانند زخم و کاهش جریان خون در ناحیه باشد. این انسداد عوارض زیادی در پی خواهد داشت، از جمله گیر کردن غذا و گره یا پیچ خوردن روده. در صورت مشاهده علائم زیر، باید فورا با پزشک تماس گرفت تا اقدامات درمانی لازم صورت گیرد:

  • مشکل در بلع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • دفع ناکافی

این انسداد معمولا از طریق وارد کردن لوله نازک و انعطاف پذیری مانند آندوسکوپ از طریق گلو برطرف خواهد شد. برش غذا به قطعات کوچک، جویدن کامل غذا و عدم نوشیدن مایعات در میان وعده­‌های غذایی می‌­تواند به کاهش خطر انسداد کمک کند.

سوء تغذیه

جراحی کاهش وزن، جذب ویتامین‌­ها و مواد معدنی را از طریق روده، دشوار می‌­کند. بنابراین احتمال سوء تغذیه در این افراد وجود دارد. علائمی که در زیر به آن‌­ها اشاره می­‌شود، ممکن است نشانه­‌ای از سوء تغذیه در افرادی باشد که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند:

  • احساس خستگی یا کمبود انرژی دائمی
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب شدید
  • پوست رنگ پریده
  • احساس سوزن سوزن شدن انگشتان
  • احساس ضعف

داشتن برنامه غذایی متعادل و استاندارد می‌­تواند به کاهش خطر سوء تغذیه کمک کند، اما اکثر افراد برای زندگی عادی پس از جراحی به مصرف مکمل­‌های غذایی نیاز دارند. لازم است که افراد برای اندازه گیری سطح ویتامین­‌ها و مواد معدنی خود به طور منظم آزمایش خون دهند تا در صورت بروز مشکل، درمان مناسب انجام شود.

تشکیل سنگ در کیسه صفرا

ایجاد سنگ صفرا در یکی دو سال اول پس از جراحی­‌های کاهش وزن، معمول است. این‌­ها سنگ­‌های کوچک و سختی هستند که در کیسه صفرا تشکیل شده و در صورت کاهش وزن سریع می‌­توانند تشدید شوند. نشانه اصلی سنگ­‌های صفراوی، دردهای شدید شکمی است که به صورت ناگهانی بروز می­‌کند و می­‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. هم‌­چنین گاهی اوقات این سنگ­‌ها می­‌توانند عوارض زیر را ایجاد کنند:

  • دمای بالای بدن
  • ضربان قلب شدید
  • زردی پوست بدن و چشم
  • خارش پوست
  • لرز
  • گیجی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، لازم است که فورا با پزشک مشورت کرده و اقدامات درمانی لازم انجام گیرد.

 

تشکیل سنگ کیسه صفرا از عوارض و خطرات جراحی کاهش وزن

تشکیل سنگ کیسه صفرا، از جمله عوارض و خطرات ناشی از جراحی کاهش وزن می‌باشد.

 

افتادگی پوست

با کاهش وزن پس از جراحی، ممکن است فرد با شل شدن پوست در اطراف پستان، شکم، پهلوها و افزایش چین و چروک صورت مواجه شود. برای از بین بردن پوست­‌های اضافی، می­‌توان از جراحی­‌های زیبایی پوست استفاده کرد. بهتر است از پزشک خود در مورد روش­‌های کاهش شل شدن پوست یا بهبود آن سوال کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص شگفت انگیز دارچین و عسل

خطر مرگ

گرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما با توجه به این که فرد تصمیم گرفته یک عمل جراحی بزرگ انجام دهد، ممکن است با خطر مرگ نیز رو به رو شود. احتمال رخ دادن عوارض شدید در افراد سالم نسبت به سایرین بسیار کمتر است. به همین دلیل لازم است که کلیه آزمایشات و مشاورات پزشکی پیش از جراحی با دقت انجام شود.

کلام آخر

پیش از جراحی در مورد مزایا و هم‌­چنین عوارض احتمالی آن، با پزشک خود صحبت کنید و با در نظر گرفتن تمام جوانب، برای انجام این عمل جراحی تصمیم بگیرید. اگر همین حالا تصمیم گرفتید که به این روش لاغری به عنوان یک گزینه فکر کنید و نیاز به مشاوره با یک پزشک متخصص در مورد آن دارید، به حال مراجعه کنید. سامانه خدمات آنلاین پزشکی و سلامت حال به شما امکان می‌­دهد که در تمام ساعات شبانه روز و همه روزهای هفته به مجموعه‌­ای از پزشکان باتجربه و آگاه دسترسی داشته و کلیه اطلاعات مورد نیاز خود را در هر زمینه از آن­ها به دست آورید. علاوه بر این، به کمک این سامانه، می­‌توانید در منزل کلیه آزمایشات خود را انجام داده و لینک جواب آزمایش را به پزشک مورد نظر خود فرستاده و توصیه­‌های لازم را از او دریافت کنید. برای تماس با پزشکان و مشاوران حال کافی است که اپلیکیشن این سامانه را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده یا به وب­سایت آن مراجعه کنید. پس از ثبت درخواست مشاوره، پزشکان این سامانه در کمترین زمان ممکن با شما تماس گرفته و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. حال همیشه و همه جا همراه شماست.

با دریافت اعتبار بین 5 تا 50 میلیون«حال»، سلامت آپ می توانید عمل پیکرتراشی را به صورت قسطی انجام دهید.

پرسش‌های متداول

کدام نوع جراحی کاهش وزن بهتر است؟

همه روش ها مزایا و معایب خود را دارند. با توجه به نیاز افراد میتوان به کاهش وزن سریع‌تر در بای‌پس معده اشاره کرد و همچنین در روش باندینگ معده قابلیت حدف باند‌ها وجود دارد؛ اما عوارض عمل بای‌پس بیشتر است.

خطرات جراحی کاهش وزن چیست؟

لخته شدن خون و عفونت زخم و همچنین جا به جا شدن باند معده‌، مسدود شدن معده و تشکیل سنگ در کیسه صفرا از خطرات جراحی کاهش وزن هستند.

انواع روش‌های جراحی کاهش وزن چیست؟

باندینگ معده، بای‌پس معده، گاستروکتومی معده، اندولومنا و بای‌پس روده از روش های جراحی کاهش وزن هستند.

 

منابع

www.nhs.uk

www.osfhealthcare.org

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات