جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

نکاتی برای افراد با شخصیت بسیار حساس (HPS)

نکاتی برای افراد با شخصیت بسیار حساس (HPS)
تاریخ بروزرسانی : ۰۱ تیر

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

من همواره فردی بسیار حساس بوده ام . زمانی که من یک دختر کوچک بودم، معلمانم در “پرونده” ام خلق و خوی من را بسیار حساس یادداشت کرده بودند زیرا به راحتی گریه می کردم. نظر آنها در مورد من این بود : من بیش از حد توسط پدر و مادرم لوس شده بودم ، عزت نفس من کم بود، و یا من از نظر احساسی ، بسیارحساس بودم.
وقتی بزرگتر شدم، شروع به حساس شدن به چیزهای دیگر کردم.گیج و حواس پرت می شوم اگر افراد بیشماری در اطراف من وجود داشته باشند یا همهمه در اطرافم باشد. عطرهای با رایجه قوی باعث می شوند من احساس سرگیجه و تهوع کنم. من احساس خوبی ندارم وقتی دمای هوا در مکانی که هستم بالا است .
هنگامی که من نوجوان بودم پزشک دوران کودکی ام ، من را دارای یک “شخصیت حساس” تشخیص داد. چیزی که یادم هست اینه که بدن من نمی توانست با یه سری چیزهای خاص کنار بیاید مانند کافئین یا داروهای قوی – و دکتر من میگفت که کاملا طبیعی است . طبیعی؟ این آخرین چیزی بود که احساس کردم. تا سه سال پیش بود که اصطلاح مناسب برای من معرفی شد: من شخصی بسیار حساس هستم.


تصویر خدمات اقساطی

یک فرد بسیار حساس (HSP)چه مفهومی دارد ؟

واژه بسیار حساس به معنای حساس بودن درموارد مربوط به احساسات نیست. به گفته دکتر ایلین آرون، که در ابتدا اصطلاح “فرد بسیار حساس” را تعریف کرد، HSP ها دارای یک سیستم عصبی حساس هستند، ازموارد جزیی در محیط اطراف خود آگاهی دارند وبراحتی دچار دست پاچگی می شوند هنگامی که در محیط های مهیج قرار می گیرند. کافئین ، سر و صدای بلند، دمای بالای هوا ، عطرهای و رایحه های خاص و بعضی از داروها همگی ممکن است برایشان در حکم یک محرک باشد.

 

من همیشه فکر می کردم که تنها من فرد بسیار حساسی هستم ، اما فهمیدم که بسیاری از افراد اینگونه هستند . برآورد شده است که 15 تا 20 درصد افراد دارای شخصیت حساس هستند. این تنها مختص افراد درونگرا نمی باشد ؛ تقریبا 30 درصد از HSP ها برونگرا هستند. داشتن یک شخصیت حساس به این معنی نیست که شما مشکلی دارید بلکه به این معنی است که شما شدید تراز بقیه رویدادها ودیگر چیزها را احساس می کنید . ممکن است که شما در محیط های پرازحام به سرعت دستپاچه شوید اما در عوض ممکن است عمیق تر به ظرافت های موجود دریک اثر هنری و موسیقی بنگرید.
اگر فکر میکنید ممکن است یک فرد با شخصیت حساس (hps) هستید ، یک تست خودآزمایی توسط دکتر آرون انجام میشود که میتوانید آن را آنلاین کنید. در اینجا به برخی نکات و ترفندهایی اشاره می کنیم که در محیط های آشفته و پر هیاهو به شما کمک میکنند.

شناخت محرکهایتان
بگیرید چطور از جرقه هایی که در درونتان زده می شود جلوگیری کنید و آنها را بپذیرید. آیا صحنه های خشونت آمیز و خشن باعث می شود که شما احساس ضعف یا بدی داشته باشید؟ ازآنها اجتناب کنید. صدای بلند شما را مضطرب می کند؟ اگر امکان دارد صدارا کم کنید یا از بودن در مکان هایی که می دانید در معرض صدای بلند قرار می گیرید اجتناب کنید. این کاملا طبیعی است که شما قادر به تحمل آنچه دیگران ظاهرا” انجام میدهند نباشید و
بلعکس . اما مسئولیت شما در شناسایی و دادن پاسخ در خور به جرقه های تولید کننده این احساسات است .
تهیه یک الگوی متناسب با نیازهای شما
چطور می شود اگر شما نتوانید از اضطراب فرار کنید؟ یک پلن در نظر بگیرید که متناسب با نیازهای شما باشد به عنوان مثال، من یک فرد درونگرای اجتماعی که یک HSP نیز هست ، می باشم. این بدان معنی است که من از تعاملات اجتماعی با دیگران لذت می برم ، اما من همچنین محرک ها و محدودیت هایم را می شناسم. بعد از دو سه بار سواری در شهربازی بهمراه یک دوست، به یک مکان ساکت درشهربازی نیاز دارم. خوشبختانه در بسیاری از اماکن عمومی، می توان مکان های ساکت و بدور از هیاهو را پیدا کرد . قبل از رفتن به هر یک از این مکانها، درباره آنها تحقیق کنید .

اگر در یکجا مانند یک مهمانی خانوادگی هستید که نمیتوانید از آنجا بروید ، چه کاری باید انجام بدهید ؟ به جایی ساکت تردرخانه بروید و یا برای استنشاق کمی هوای تازه به بیرون بروید تا وقتی که احساس کنید دیگر آمادگی بازگشت به مهمانی را دارید .

در صورتی که می دانید که برای مدت زمان مشخصی در آنجا قرار دارید، مکان هایی را انتخاب می کنید که در صورت لزوم هر چند دفعه که لازم میدانید به آنجا پناه ببرید. این به این معنی نیست که شما ضد اجتماعی هستید؛ به این معنی است که شما از محدودیت خود آگاه هستید و از خود مراقبت می کنید .

پیدا کردن یک دوست
اگر شما نمیتوانید مکانی را برای ریلکس کردن پیدا کنید ، با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید. یک دوست خوب می داند که ممکن است نیاز به یک استراحت داشته باشید یا اینکه در صورتی که شما مجبور به ترک زودهنگام مهمانی باشید به شما کمک فوق العاده ای کند . خانواده و دوستان شما گاهی اوقات بهترین حامیانتان در این شرایط هستند. آنها ممکن است مکان هایی را که شما می توانند لحظاتی را در آنجا استراحت کنید به شما نشان دهند یا حتی ممکن است هنگامی که احساس خوبی ندارید بهانه ای را برای شما جور کنند تا بتوانید کمی استراحت کنید .

زندگی با شخصیتی حساس (hsp)همیشه آسان نیست، اما دلیلی وجود ندارد که شما را از زندگی ای که شما خواهان آن هستید دور کند .

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید. یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «مشورت»‌ وصل شوید.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

فاطمه امانی

3 سال پیش

چطور میشه افردا سازگار باخودم رو پیدا کنم؟
پاسخ دهید
0

فاطمه امانی

3 سال پیش

کااش میتونستم باافراد اطرافک کنار بیام .من حتی توانتخاب اطرافیانم بشدت مشکل دارم
پاسخ دهید
0

فاطمه امانی

3 سال پیش

من هم یک اچ اس پی هستم
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات