جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

کاریزما چیست ؟ ویژگی های شخصیت کاریزماتیک

شخصیت کاریزماتیک
تاریخ بروزرسانی : ۱۰ اردیبهشت

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

همه ما در میان دوستان، همکاران و حتی اعضای خانواده خود از میزانی از محبوبیت برخورداریم. محبوبیت ما عموما وابسته به موفقیت در ارتباطات و نقش‌هایی است که در جامعه بر عهده داریم. اینکه بتوانیم در جایگاه خودمان، تحسین و توجه دیگران را جلب کنیم، به این معنی است که ما دارای کاریزما هستیم. اما تشخیص این موضوع که چقدر کاریزما داریم اصلا ساده نیست.

پاسخ روشن و شفافی به این سوال که شخصیت کاریزماتیک چیست وجود ندارد. اما به نظر می‌رسد وقتی با یک شخص کاریزماتیک روبه‌رو می‌شویم، آن را می‌شناسیم و درکش می‌کنیم.

احتمالا خیلی از شما تلاش کرده‌اید که شخصیت کاریزماتیک داشته باشید و بر دیگران نفوذ کنید. باید بگوییم که داشتن کاریزما به ویژگی‌های فردی و طبیعی شخص هم بستگی دارد، اما به این معنی نیست که شما نمی‌توانید کاریزما داشته باشید. توجه به نکات و راهکارهایی می‌تواند به شما کمک کند که دیگران را مجذوب کنید. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم در مجلۀ سلامت حال مفهوم کاریزما و ویژگی‌های شخصیت کاریزماتیک را توضیح دهیم.


تصویر خدمات اقساطی

مفهوم کاریزما و شخصیت کاریزماتیک

بیایید اول از معنی کلمۀ کاریزما شروع کنیم. در لغتنامۀ کمبریج این کلمه به این شکل معنی شده است: قدرت خاصی که باعث می‌شود بر دیگران تأثیر بگذارید و توجه و تحسین آن‌ها را جلب کنید. در یونان و روم باستان، کلمۀ کاریزما (kharisma) به معنای یک هدیۀ الهی بود؛ یک قدرت ویژه که از طرف خدا اعطا شده است. کاریس نام یکی از سه همراه آفرودیت (الهۀ عشق و زیبایی) بود.

امروز به کسانی صفت کاریزماتیک می‌دهند که در امور مربوط به خودشان دارای تسلط و مهارت و جذبه باشند. در واقع شخصیت کاریزماتیک کسی است که با یک قدرت خاص و نامرئی دیگران را به سوی خودش جذب می‌کند و بر آن‌ها تاثیر عمیق می‌گذارد.

با آزمون شخصیت شناسی MBTI شخصیت خود را بیشتر بشناسید.

شخصیت کاریزماتیک

ویژگی‌های رفتاری شخصیت کاریزماتیک

شخصیت کاریزماتیک یک شنونده فعال است

گوش دادن فعال و توجه به آن‌چه شخص دیگر می‌گوید، بارزترین مشخصه یک شخصیت کاریزماتیک است. بهترین روش این است که با زبان بدن خود به دیگران نشان دهید که به آن‌ها توجه دارید. این کار با ایجاد تماس چشمی قابل انجام است. موبایلتان را کنار بگذارید تا بتوانید روی شخص مقابل بیان می‌کند، تمرکز کنید.

این همان کاری است که تیم‌های بازاریابی شرکت‌ها برای جلب توجه مشتری‌ها انجام می‌دهند. تعامل با مخاطب و توجه به او می‌تواند او را به شما و شخصیتتان جلب کند. برای این کار باید فعالانه به او گوش دهید و بدانید که او چه گفته است. هم‌چنین با مشارکت در گفت‌و‌گو نشان دهید که به حرف‌هایش اهمیت می‌دهید.

 

شخصیت کاریزماتیک نقاط قوتش را می‌شناسد

کاریزما از داشتن اعتماد به نفس ناشی می‌شود. لازم است که بدانید در چه چیزی مهارت دارید و اعتماد به نفس شما در چه بخشی بالاتر است. منظور مهارت‌های خاص و فوق‌العاده‌ای نیست.

مثلا ممکن است شما خیلی خوب شوخی کنید. در چنین شرایطی می‌توانید از حس شوخ طبعی خود برای نشان دادن اعتماد به نفس و برقراری ارتباط با دیگران و تحت تاثیر قرار دادن آن‌ها استفاده کنید. از توانمندی‌های خود استفاده کنید تا به داشتن شخصیت کاریزماتیک نزدیک شوید.

 

شخصیت کاریزماتیک خودمحور نیست

خودتان را در حـال ملاقات با شخصی تصور کنید که از ابتدا مشغول سخن گفتن از خود، توانمندی‌ها و علائق خود است و به شما مجال حرف زدن و اظهار نظر نمی‌دهد. آیا دوست دارید مجددا با او قرار بگذارید!؟ باید بدانید که هیچکس یک فرد بیش از حد خود محور را دوست ندارد. این افراد در روانشناسی خودشیفته نامیده می‌شوند.

سوال کردن از شخص دیگر و گوش دادن به او در یک گفت‌و‌گو بسیار جذاب‌تر از این است که بی‌وقفه درباره خود صحبت کنید. ممکن است در لابه‌لای صحبت به دستاوردهای خود هم اشاره کنید؛ این کار هیچ اشکالی ندارد. به شرط این که در راستای موضوع بحث بوده و دانستن آن برای مخاطب مفید و جذاب باشد.

 

شخصیت کاریزماتیک مثبت اندیش است

افرادی که شخصیت کاریزماتیک دارند، در بیشتر اوقات پرشور هستند و به جنبه‌های مثبت مسائل توجه می‌کنند. این یک ویژگی شخصیتی مهم است، چون باعث جذب افراد دیگر به سوی آن‌ها می‌شود. یک انسان پرشور می‌تواند حتی افراد ناشناس را هم  جلب کند. یک فرد مثبت اندیش مردم را به جایی می‌رساند که برای گذراندن وقت با او لحظه‌شماری کنند. این باعث ایجاد حس همدلی و صمیمیت نیز می‌شود.

شخصیت کاریزماتیک

شخصیت کاریزماتیک یک قصه‌گوی قوی است

باید بتوانید که در هنگام گفت و گو با دیگران، پیوند درونی خود را با آن‌ها حفظ کنید. کسانی که شخصیت کاریزماتیک دارند، هنگام گفت‌وگو بر عاطفۀ آن‌ها تأثیرگذار هستند. اگر قدرت طنزپردازی داشته باشید، و داستان‌هایی را بگویید که احساس مشترک شما و مخاطبتان را درگیر کند، به داشتن کاریزما نزدیک شده‌اید.

شما می‌توانید به عنوان یک شخصیت کاریزماتیک نیازها و مخاطبتان را بشناسید و در سخن گفتن از آن استفاده کنید. بهره گرفتن از شعر، داستان، ضرب المثل و خاطرات جذاب می‌تواند بیان شما را جذاب و شیرین کند. البته زیاده گویی و سخنرانی‌های طولانی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

 

زبان بدن شخصیت کاریزماتیک

از نکات مهمی که شخصیت‌ کاریزماتیک را از دیگران متمایز می‌کند، نقش زبان بدن او در ارتباط با دیگران است. این زبان بدن شامل ویژگی‌هایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

برقراری تماس چشمی با مخاطبان

یکی از راه‌های جلب اعتماد و اثرگذاری بر دیگران، حفظ ارتباط چشمی با آن‌ها در طول گفت‌‌وگو است. آن‌ها زمانی که مشغول صحبت با دیگری هستند، به مناظر اطراف یا گوشی تلفن همراه  نگاه نمی‌کنند؛ چون این کارها ناخودآگاه به فرد مقابل این احساس را منتقل می‌کند که احتمالا حرف‌های من خسته کننده است و دیگران تمایلی به ادامه گفت‌وگو با من ندارند. شخصیت کاریزماتیک تا پایان بحث مستقیماً به چشم‌های مخاطب نگاه می‌کند و خود را مشتاق شنیدن نشان می‌دهد.

 

به لب داشتن لبخند واقعی و دائمی

لبخند این افراد دائمی، دل نشین و از ته دل است که نشان‌گر شادی درونی و قلبی آن‌هاست. این نوع لبخند بر دیگران تأثیرگذار است و نقش مهمی در جلب اعتماد مخاطبان دارد. آن‌ها می‌دانند لبخندی که در چشم‌هایشان نمایان نباشد، نمی‌تواند به مخاطبان اطمینان بدهد و لبخندی جعلی به حساب می‌آید.

شخصیت کاریزماتیک

با آرامش سخن گفتن

این افراد بسیار شمرده و دقیق صحبت می‌کنند و سعی می‌کنند با حذف عبارات اضافی و خسته کننده، تعامل موثر با مخاطب را از دست ندهند. آن‌ها کلمات را آرام و درست به زبان می‌آورند و سعی می‌کنند به گونه‌ای حرف بزنند که همه مخاطبان متوجه منظور آن‌ها بشنوند. آن‌ها به خوبی بر روی کلمات و عباراتی که می‌خواهند بیان کنند، فکر می‌کنند، تا با مکث‌های نادرست، تمرکز خود و مخاطب را به هم نزنند.

 

داشتن حرکات بدنی حساب شده

افراد کاریزماتیک هرگز در مقابل مخاطب خود دست به سینه نمی‌نشینند یا نگاه خود را به سوی اطراف یا ساعت نمی‌چرخانند. چون به خوبی می‌دانند که این حرکات نشان دهنده بی‌میلی  به گفت‌وگو است. آن‌ها برای جلب اعتماد و تحت تاثیر قرار دادن مخاطب به شکلی رفتار می‌کنند که فرد مقابل اطمینان حاصل کند که ادامه این بحث برای آن‌ها جذابیت کافی دارد.

 

ویژگی رهبری در شخصیت کاریزماتیک

افراد دارای شخصیت کاریزماتیک به صورت بالقوه رهبرانی قوی هستند. این افراد از ابتدای جوانی و نوجوانی، حتی در مدرسه هم می‌توانند گروهی را دور خود جمع کنند و بر افکار و عقاید آن‌ها تاثیر بگذارند. رهبری افراد کاریزماتیک ویژگی‌های خاصی دارد. آن‌ها عموما رهبرانی محبوب هستند که می‌توانند دیگران را به پیروی از خود ترغیب کنند، بدون این که حس اجبار یا بی‌میلی به آن‌ها بدهند. ویژگی‌های یک رهبر کاریزماتیک عبارت است از:

  • داشتن اعتماد به نفس عالی
  • دیدگاه آرمان گرایانه و متفاوت از دیگران
  • توانایی سخنوری و بیان جذاب و قابل درک برای همه
  • اشراف کامل بر محیط و پیروان خود
  • حرکت در راستای تغییرات محیط
  • به روز بودن
  • اعتقاد به هدف و تلاش برای رسیدن به آن

شخصیت کاریزماتیک

سخن آخر

کاریزما یکی از راه‌های به دست آوردن قدرت فردی و اجتماعی و توانایی نفوذ در مردم است. برخی معتقدند که این ویژگی در وجود افراد از بدو تولد وجود دارد، اما بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که تمرین و ممارست در این کار می‌تواند افراد عادی را به شخصیت کاریزماتیک تبدیل کند.

در هر صورت، به دست آوردن این ویژگی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که افراد و به ویژه رهبران اجتماعی و مدیران سازمان‌ها به کار می‌گیرند تا با بهره‌گیری از جذبه خود، به اهداف پیش رو دست پیدا کنند. اگر فکر می‌کنید که در این زمینه نیاز به مشاوره روانشناسی دارید، می‌توانید از مشاوران روانشناسی حال کمک بگیرید. آیا شما خود را یک شخصیت کاریزماتیک می‌دانید؟

 

سوالات متداول

کاریزما چیست؟

کاریزما قدرتی است که باعث می‌شود افراد توانایی نفوذ در میان مردم و جذب آن‌ها را داشته باشند و بتوانند آن‌ها را هدایت کنند.

چگونه کاریزماتیک شویم؟

برای این کار لازم است پیش از هر چیز، خود را به خوبی بشناسید و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید. شنونده فعالی باشید، تمرکز خود را بیشتر بر نقاط مثبت مسائل قرار دهید، خودرای نباشید.

ویژگی‌های افراد کاریزماتیک چیست؟

آن‌ها سخنوران بسیار خوب با اعتماد به نفس بالا هستند. آن‌ها دارای تسلط، مهارت و توانایی‌های لازم در کار و تخصص خود هستند و با جلب اعتماد و عاطفۀ افراد بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

برای داشتن کاریزما از چه کسی کمک بگیریم؟

شما می‌توانید برای رشد شخصیت خود و دستیابی به قدرت تصمیم گیری و مهارت‌های ارتباطی بهتر و قوی‌تر، از راهنمایی یک متخصص روانشناسی باتجربه  استفاده کنید. مشاوران سامانه حال در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.


منابع

martech.org

www.payamspeaking.com

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات