جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

عوارض یائسگی و راه‌حل‌های آن

عوارض یائسگی و راه‌حل‌های آن
تاریخ بروزرسانی : ۱۵ مرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

برای هر خانمی که در محدوده‌ی سن ۵۰ سالگی باشد، دیر یا زود یائسگی از راه می‌رسد. یائسگی یا منوپاز (menopause) درواقع به معنی توقف قاعدگی و شروع تغییر زیاد روحی و جسمی‌ست؛ اتفاقی طبیعی که می‌تواند زندگی فرد را دگرگون کند.
شما نمی‌توانید مانع از تغییرات طبیعی بدن شوید، اما همیشه راه‌هایی وجود دارد که اثر منفی یائسگی را کمتر کنید و کیفیت زندگی را در حد مطلوبی نگه دارید.


تصویر خدمات اقساطی

تغییرات ناشی از یائسگی

در دوره‌ی پیش‌یائسگی و با آغاز یائسگی خانم‌ها متوجه می‌شوند که بدن‌شان تغییر کرده و احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند. با کم شدن استروژن و تستوسترون تغییراتی در بدن، وزن،‌ پوست و مو، سطح استرس و زندگی جنسی فرد رخ می‌دهد. گرگرفتگی و تغییرات خلق و خو ممکن است فرد را آزاد دهد.

در کنار این موارد، تغییر در زندگی جنسی می‌تواند بر رابطه‌ی زناشویی و ارتباط با همسر اثر بگذارد. زیرا دیرتر برانگیخته می‌شوند و علاقه‌شان به ارتباط جنسی به‌طور محسوسی کم می‌شود.

برای بررسی مشکلات پوستی در دوران یائسگی میتوانید از خدمات مشاوره ای دکتر پوست آنلاین به راحتی استفاده کنید.

مزایای یائسگی

اما این سکه روی دیگری هم دارد و همه‌ی خانم‌ها تجربه‌ی مشابهی ندارند. وقتی تخمک‌گذاری و قاعدگی متوقف می‌شود، دیگر نگرانی برای بارداری وجود ندارد. به همین دلیل بعضی خانم‌ها در این دوران بدون نگرانی از باردار شدن، علاقه‌ی بیشتری به برقراری رابطه‌ی جنسی احساس می‌کنند.

البته این موضوع را پزشک زنان مشخص می‌کند که فرد هنوز قابلیت بارداری را دارد یا نه.
از طرف دیگر، فرزندان بزرگ شده‌اند و مادر دغدغه‌ی کمتری برای نگهداری از فرزندان و رسیدگی به آنها دارد.

پس استرس کمتری احساس می‌کند و می‌توانند با خیال آسوده‌تری رابطه‌ی صمیمی با همسرش داشته باشد. به این ترتیب است که علاقه‌ به رابطه‌ی جنسی در دوره‌ی یائسگی بیشتر می‌شود.

در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه زنان و انجام آزمایش یائسگی میتوانید از بخش مشاوره دکتر زنان آنلاین سایت حال استفاده کنید.

برخورد شوهران در مواجهه با یائسگی

سمت دیگر ماجرا مردانی هستند که همسرشان دوران یائسگی را می‌گذراند. بیشتر مردان اطلاعات علمی دقیقی درباره‌ی یائسگی ندارند و نمی‌دانند چه نقش مهمی در این ماجرا به‌عهده‌ی آنهاست.
باید بدانید همسر شما با وجود تغییرات هورمونی، به انسان متفاوتی تبدیل شده.

با این‌که تغییرات و نشانه‌های یائسگی کاملا طبیعی هستند،‌ او پریشان است و احساس اندوه می‌کند. در چنین شرایطی وجود شریک زندگی حمایت‌گر و دانا، کنار آمدن با منوپاز را ساده‌تر می‌کند.

شوهران ناراضی که از همسرشان فاصله می‌گیرند، باعث می‌شوند نشانه‌های یائسگی شدیدتر بروز کند.
بعضی از خانم‌ها علاقه‌ای ندارد به پزشک زنان سر بزنند.

می‌توانید پیشنهاد کنید همراه او نزد پزشک بروید که بهترین منبع اطلاعات درست در این زمینه‌ست.
شما هم باید همه‌ی نشانه‌ها و اثرات منوپاز را بدانید. مسائلی مثل مشکلات خواب می‌تواند بر زندگی جنسی زوج‌ها اثرگذار باشد.

خانمی که راحت نخوابیده و استراحت نکرده، علاقه‌ی کمتری به برقراری رابطه‌ی جنسی نشان می‌دهد.
خوب است بدانید یائسگی مشکل هر دو نفر است و فقط مشکل خانم به‌حساب نمی‌آید.

پس لازم است هر دو نفر با مشکلات یائسگی روبرو شوند و برای این تغییرات راه‌حل پیدا کنند. این‌که انگشت اتهام و سرزنش به سمت خانم کشیده شود،‌ مشکلی را حل نمی‌کند.

می‌توانید کمک و حامی پررنگی باشید تا همسرتان با شرایط جدید خو بگیرد و خودش را وفق بدهد.
شما نمی‌توانید دقیقا شرایط همسرتان را تجربه کنید.

اما او را تشویق به حرف زدن در مورد خلق‌وخو و شرایطش کنید. نیازی نیست وانمود کنید حـال او را کاملا درک می‌کنید.

کافی‌ست روی خوب گوش کردن و ابزار هم‌دردی و حمایت تمرکز کنید. می‌توانید گفت‌وگو را با چنین جملاتی آغاز کنید: «به‌نظر می‌رسد مضطرب و کلافه‌ای؛ مشکلی پیش آمده؟ می‌خواهی درباره‌اش صحبت کنی؟»

درهای گفت‌وگو با چنین سوال‌هایی باز می‌شوند و فرصت مهیا می‌شود تا بتوانید توجه و پشتیبانی‌تان را نشان دهید.
لازم است به این موضوع اشاره کنید که کم و زیاد شدن میل جنسی، ارتباطی با عشق،‌ علاقه و صمیمیت میان شما ندارد. به هم اطمینان دهید که یکدیگر را دوست دارید.

بعضی خانم‌ها در چنین شرایطی نگران می‌شوند همسرشان دیگر علاقه‌ای به آنها نداشته باشد و به سمت زنان دیگری که میل جنسی بیشتری دارند،‌ کشیده شود. به همین دلیل لازم است به او اطمینان دهید در عشق شما خللی وارد نشده.

زیرا اگرچه همسر یائسه اشتیاق کمتری به رابطه‌ی جنسی نشان می‌دهد، اما چیزی از عشق و علاقه‌اش کم نشده است.

مشکلات و راه‌حل‌های یائسگی

کم شدن استروژن باعث می‌شود خون کمتری به واژن برسد. خشکی واژن یکی از مشکلاتی‌ست که زنان یائسه را از رابطه‌ی جنسی منصرف می‌کند، چراکه ممکن است با درد، خارش یا سوزش هم همراه باشد.

راه‌حل‌هایی برای این مشکل وجود دارد؛ استفاده از ژل لوبریکانت یا روان‌کننده‌ی محلول در آب یکی از این راه‌هاست.
بهتر است از ژل محلول در روغن صرفنظر شود، زیرا پایه‌ی روغنی باعث آسیب به لاتکس کاندوم می‌شود و می‌تواند PH محیط واژن را از بین برده، بدن را آماده‌ی رشد باکتری‌های ناخواسته کند.

مرطوب‌کننده‌های واژن گزینه‌ی خوبی برای از بین بردن خشکی واژن هستند، اما برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با پزشک زنان مشورت کنید.

پزشک ممکن است قرص، شیاف یا چسب‌های پوستی استروژن تجویز کند. در بعضی موارد پزشک هورمون خوراکی استروژن تجویز می‌کند.

با دریافت هورمون استروژن مشکل خشکی واژن بدون استفاده از ژل لوبریکانت حل می‌شود و در کنار آن علائم دیگر کاهش هورمون مثل گرگرفتگی هم از بین می‌رود.
پزشکان در حـال بررسی این موضوع هستند که شاید تجویز ترکیبی از استروژن و اندروژن برانگیختگی خانم‌های یائسه را ساده‌تر کند.
در مواردی به‌جای خرید ژل یا قرص استروژن لازم است با مشاور اختلالات جنسی مشورت کنید. زوج‌ها باید آموزش ببینند و با تغییراتی که در زندگی‌شان پیش‌ آمده، با آگاهی و درایت بیشتری برخورد کنند و کنار بیایند.

گاهی نیازی به مشاور نیست، فقط لازم است صمیمیت بیشتری بین زوج‌ها برقرار شود. وقت‌هایی هم هست که بدون برقراری رابطه‌ی جنسی، صمیمیت و حس خوبی بین افراد جریان پیدا می‌کند که بعدتر به رابطه‌ای گرم‌تر می‌انجامد.

با هم پیاده‌روی کنید، سر میز شام شمع روشن کنید

مهربان باشید و حرف‌های قشنگ بزنید و از گفتن «دوستت دارم» غافل نشوید. دوش آب گرم پیش از برقرار رابطه‌ی جنسی کمک می‌کند استرس را کنار بگذارید؛ عضلات ریلکس می‌شوند و آمادگی بیشتری پیدا می‌کنید. اگر در وضعیت خاصی احساس درد کمتری دارید، لازم است با همسرتان درمیان بگذارید.

 

تیم کارشناسی سامانه مشاور آنلاین «حال» می‌تواند شما را با یک کلیک به مشاور وصل کند. ما در «حال» باور داریم حق هر کسی‌ست که امکان مشاوره‌ی امن، راحت و با قیمت مناسب را داشته باشد.
اگر شما هم می‌خواهید از شر فکرهای آزاردهنده و مشکلات فکری راحت شوید، همین الان اپلیکیشن موبایل را نصب کنید.یا از نسخه‌ی وب آن استفاده کنید و به یکی از مشاوران آنلاین «حال»‌ وصل شوید.


مقالات مرتبط

نظرات کاربران

جستجو

جدیدترین مقالات