جستجو...

haal application

IOS

pwa

اندروید

google play

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم
تاریخ بروزرسانی : ۲۰ خرداد

با تخفیف مشاوره آنلاین بگیر
OFF15

در اولین مشاوره آنلاین پزشکی یا روانشناسی 15 درصد تخفیف بگیر

دریافت مشاوره آنلاین

پولیپ بینی شامل توده های نرمی است که بدون درد و معمولاً در نتیجه التهاب مزمن در بافت بینی و سینوس ایجاد می شود.  وجود پولیپ بینی می تواند منجر به مشکلات متعددی برای افراد شده و مجرای بینی را مسدود و باعث احتقان دائمی بینی، مشکل در تنفس از طریق بینی و کاهش حس بویایی شود. اگر پولیپ بینی دارید و می‌خواهید آن را عمل کنید بهتر است از طریق بخش عمل بینی اقساطی اقدام کرده و با استفاده از وام 50 میلیونی حال یا همان بخش سلامت در اپلیکیشن آپ در بهترین کلینیک‌ها و با بهترین پزشکان عمل پولیپ را انجام دهید.


تصویر خدمات اقساطی
ثبت درخواست

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی یک رشد غیر سرطانی است که در پوشش مجاری بینی یا سینوس ها ایجاد می‌شود. معمولاً نرم و بدون درد است و اندازه آن می تواند از کوچک تا بزرگ متفاوت باشد. پولیپ بینی معمولاً به شکل قطره یا انگور است.

این رشد در نتیجه التهاب مزمن در مجاری بینی و سینوس ها ایجاد می شود و علت دقیق پولیپ بینی به طور کامل شناخته نشده است، اما اغلب با شرایطی مانند آلرژی، آسم، سینوزیت مزمن یا فیبروز کیستیک همراه است. در برخی موارد، ممکن است به دلیل عفونت های مکرر یا برخی اختلالات ایمنی ایجاد شوند.

اگر مشکوک به داشتن پولیپ بینی هستید، حتما با یک دکتر گوش، حلق و بینی آنلاین به صورت صوتی یا تصویری مشورت کنید.

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی می تواند علائم مختلفی ایجاد کند، از جمله:

  • گرفتگی بینی: پولیپ ها می توانند مجاری بینی را مسدود کنند و منجر به مشکل در تنفس از طریق بینی شوند.
  • آبریزش بینی: تولید بیش از حد مخاط رایج است که منجر به آبریزش دائمی بینی می شود.
  • کاهش حس بویایی و چشایی: وجود پولیپ می تواند بر توانایی شما در بویایی و چشایی مناسب تأثیر بگذارد.
  • فشار یا درد صورت: پولیپ های بزرگ می توانند باعث ناراحتی یا درد در صورت یا اطراف چشم شوند.
  • خروپف: در برخی موارد، پولیپ بینی می تواند به خروپف یا قطع تنفس در طول خواب کمک کند.
  • ترشحات پشت حلق
  • خارش اطراف چشم
  • احساس درد در دندان

علائم پولیپ بینی

دلایل ایجاد پولیپ بینی

پیش از رسیدن به این سوال که از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم، بهتر است دلایل پولیپ را بشناسید. چندین علت پزشکی وجود دارد که از دلایل ایجاد پولیپ بینی به حساب می‌آیند.

رینوسینوزیت مزمن

شایع ترین علت پولیپ بینی است. این یک التهاب طولانی مدت مجاری بینی و سینوس ها است که می تواند منجر به تشکیل پولیپ شود.

آسم

ارتباط قوی بین آسم و پولیپ بینی وجود دارد. بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ بینی نیز آسم دارند و بالعکس.

رینیت آلرژیک

التهاب آلرژیک مداوم پوشش بینی می تواند باعث ایجاد پولیپ بینی شود. آلرژن‌هایی مانند گرد و غبار، گرده یا مواد غذایی خاص می‌توانند باعث ایجاد این بیماری شوند.

فیبروز سیستیک

پولیپ بینی معمولا در افراد مبتلا به فیبروز سیستیک، یک اختلال ژنتیکی که ریه ها و سایر اندام ها را تحت تاثیر قرار می دهد، رخ می دهد. تولید مخاط ضخیم در مجرای بینی می تواند منجر به ایجاد پولیپ شود.

حساسیت به آسپرین

برخی از افرادی که به آسپرین و سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) حساسیت دارند ممکن است در نتیجه پولیپ بینی ایجاد کنند.

سندروم چرج اشتراوس

سندروم چرج اشتراوس یک بیماری خودایمنی نادر است که با التهاب سیستمیک عروق خونی (واسکولیت) مشخص می شود و در درجه اول عروق کوچک ​​را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به آسیب بافتی و اختلال در عملکرد اندام‌ها می شود.

عوامل دیگری مانند استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی و یابقه خانوادگی به پولیپ بینی نیز ممکن است از دلایل ایجاد پولیپ بینی باشند. البته  علت دقیق پولیپ بینی هنوز مشخص نیست و می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

هزینه عمل زیبایی بینی چقدر است؟

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟ خب هنگامی که نوبت به نحوه تشخیص پولیپ بینی می رسد، چندین علامت و نشانه وجود دارند که می توانید با آنها به نتیجه برسید. البته برای تشخیص دقیق، حتما باید با پزشک مشورت کرده و یا آندوسکوپی بدهید.

گرفتگی بینی

احتقان یا انسداد دائمی بینی یکی از علائم اولیه پولیپ بینی است. اگر اغلب در تنفس از طریق بینی مشکل دارید و تسکین آن را چالش برانگیز می دانید، ممکن است ارزش بررسی احتمال پولیپ بینی را داشته باشد. درباره هزینه عمل پولیپ بینی نیز اینجا بخوانید.

آبریزش بینی

اگر آبریزش مزمن یا مکرر بینی دارید که به نظر نمی رسد با داروهای معمولی مانند آنتی هیستامین ها یا ضد احتقان ها بهبود یابد، پولیپ بینی می تواند یک علت بالقوه باشد. آبریزش بینی ممکن است با قطره بعد از بینی نیز همراه باشد، جایی که مخاط اضافی در گلو می چکد.

آبریزش بینی

کاهش حس بویایی

پولیپ بینی می تواند در حس بویایی شما اختلال ایجاد کند و در نتیجه توانایی تشخیص بوها کاهش می یابد. اگر متوجه شدید که حس بویایی شما کاهش یافته یا برای مدت طولانی غایب است، پولیپ بینی می تواند عاملی باشد.

خروپف

بزرگ شدن پولیپ بینی می تواند مجرای بینی را مسدود کند و منجر به مشکلات تنفسی در هنگام خواب شود. این می تواند به صورت خروپف مداوم، اختلال در خواب یا حتی آپنه خواب ظاهر شود.

خارش یا آبریزش چشم

پولیپ های بینی می توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند و یکی از علائم رایج آن خارش و آبریزش چشم است. اگر این علائم را همراه با سایر مشکلات بینی تجربه می کنید، باید احتمال پولیپ بینی را در نظر بگیرید.

سردرد برای پولیپ بینی

احتقان مزمن و التهاب سینوس ناشی از پولیپ بینی می تواند به افزایش سردرد کمک کند. اگر اغلب سردرد را تجربه می کنید، به خصوص در ناحیه پیشانی، پولیپ بینی می تواند یک علت بالقوه باشد.

هزینه عمل پولیپ بینی چقدر است؟

عوارض عدم درمان پولیپ بینی

در صورت عدم درمان، پولیپ بینی می‌تواند منجر به عوارض مختلفی شود و کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه برخی از عوارض عدم درمان پولیپ بینی آورده شده است:

  • سینوزیت مزمن: پولیپ بینی می تواند به التهاب مزمن و انسداد مجاری سینوس کمک کند. این انسداد زهکشی طبیعی را مختل کرده و منجر به عفونت های مکرر یا مزمن سینوسی می‌شود. سینوزیت مزمن درمان نشده باعث درد مداوم صورت، فشار، سردرد و کاهش حس بویایی خواهد شد.
  • بدتر شدن علائم تنفسی: پولیپ بینی مشکلات تنفسی را بیشتر می‌کند، به خصوص برای افراد مبتلا به آسم. پلیپ ها مجرای بینی را مسدود می‌کنند و تنفس از طریق بینی را دشوارتر کرده و منجر به تنفس دهانی می‌شوند. همین قضیه می‌تواند علائم آسم را تشدید کند، حملات مکرر آسم را تحریک و در کنترل آسم مشکل ایجاد کند.
  • عفونت های مکرر: پولیپ بینی می تواند محیطی مناسب برای عفونت ایجاد کند. مخاط راکد محبوس شده در پشت پولیپ ها می تواند به عنوان بستری برای رشد باکتری ها و قارچ ها عمل کند و منجر به عفونت های مکرر سینوسی، عفونت های بینی یا حتی عفونت گوش شود. این عفونت ها در صورت عدم درمان می توانند باعث ناراحتی، درد و عوارض بالقوه بیشتری شوند.
  • اختلالات خواب: بزرگ شدن پولیپ بینی راه هوایی را مسدود کرده و منجر به خروپف و اختلال در الگوی خواب می‌شود. همین مسئله منجر به کیفیت پایین خواب، خستگی، خواب آلودگی در طول روز و کاهش رفاه کلی می‌شود.
  • اختلال در بویایی و چشایی: پولیپ بینی احتمالا با حس بویایی (بویایی) و چشایی نیز تداخل داشته و منجر به کاهش توانایی درک بوها و طعم ها خواهد شد.
  • تغییرات ساختار صورت: در موارد شدید یا زمانی که پولیپ بینی برای مدت طولانی وجود داشته باشد، باعث بازسازی ساختار بینی و صورت می‌شود که کج شدن بینی و تغییر در زیبایی صورت از مشکلات آن هستند.
  • تأثیر عاطفی: علائم مزمن و ناراحتی ناشی از پولیپ بینی درمان نشده می‌تواند عواقب روانی و عاطفی نیز داشته باشد. ممکن است ناامیدی، تحریک پذیری، کاهش کیفیت زندگی و حتی علائم افسردگی یا اضطراب را به دلیل مشکلات مداوم بینی و عوارض مرتبط تجربه کنید.

فیلر بینی برای چه کسانی مناسب؟

عواملی که باعث تشدید پولیپ بینی می‌شوند

پولیپ ها در واکنش به التهاب یا آلرژی ایجاد می شوند. علاوه بر این، بیماران مبتلا به یک بیماری التهابی (نه لزوماً به دلیل آلرژی) در بینی و سینوس ها ممکن است دارای پولیپ در بینی و سینوس رشد کنند.

عوامل متعددی در رشد و بزرگ شدن پولیپ نقش دارند:

  • واکنش های آلرژیک به موادی مانند گرده، کنه گرد و غبار، کپک یا شوره حیوانات می تواند باعث التهاب در مجرای بینی شود
  • افراد مبتلا به آسم بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ بینی هستند
  • اگر سابقه خانوادگی پولیپ بینی دارید، ممکن است خودتان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن باشید.
  • برخی از افراد مبتلا به پولیپ بینی ممکن است به آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی حساسیت داشته باشند. مصرف این داروها می تواند باعث ایجاد پاسخ التهابی در مجرای بینی و بدتر شدن رشد پولیپ شود.

هرچند که این عوامل در رشد پولیپ بینی نقش داارند اما علت دقیق آن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

تغذیه بعد از عمل بینی شامل چیست؟

آسم

راه های درمان پولیپ بینی

  • کورتیکواستروئیدهای بینی

اسپری های کورتیکواستروئیدی بینی (“استروئید”) مانند فلوتیکاسون (فلوناز آلرژی Relief، Flovent HFA، Xhance)، به طور معمول خط اول درمان پولیپ بینی است. کورتیکواستروئیدهای بینیT تورم و تحریک را کاهش می دهند و ممکن است پولیپ ها را کوچک کرده یا به طور کامل از شر آنها خلاص شوند.  اسپری‌های بینی اغلب نیاز به مصرف روزانه دارند تا مؤثر واقع شوند، که این یک عیب بزرگ خواهد بود.

  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی

اگر کورتیکواستروئید بینی موثر نباشد، پزشک ممکن است کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزون را توصیه کند. این درمان ممکن است به تنهایی یا همراه با اسپری بینی مصرف شود.

عوارض جانبی کوتاه مدت کورتیکواستروئیدهای خوراکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

فشار خون بالا
نوسانات خلقی
افزایش وزن
ناراحتی معده
استفاده طولانی مدت نیز ممکن است عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

گلوکوم
آب مروارید
قند خون بالا
افزایش خطر ابتلا به عفونت
پوکی استخوان و شکستگی
پوست نازک، کبودی، و کندتر بهبود زخم
خستگی شدید، از دست دادن اشتها، حالت تهوع و ضعف عضلانی

هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کورتیکواستروئیدهای خوراکی گزینه مناسبی برای شما هستند یا نه، حتما این عوارض جانبی را با پزشک خود در میان بگذارید.

  • جراحی آندوسکوپی عملکردی سینوس

اگر التهاب مزمن سینوس یا یک پولیپ دارید، پزشک شما ممکن است جراحی پولیپ بینی را توصیه کند. FESS یک روش کم تهاجمی است که در آن جراحان آندوسکوپ‌ها را از طریق بینی وارد می‌کنند تا بافت‌های سینوس را بزرگ‌نمایی کرده و ببینند، سپس از ابزارهای تخصصی برای برداشتن پولیپ بینی و باز کردن سینوس ها بدون برش پوست استفاده می شود.

البته پولیپ‌های بینی می‌توانند پس از جراحی عود کنند، به‌ویژه اگر داروهای بعد از عمل را طبق توصیه‌ها مصرف نکنید.

جراحی آندوسکوپی

  • داروهای بیولوژیک

جدیدترین گزینه درمانی برای پولیپ، داروهای بیولوژیک است. بیولوژیک‌ها آنتی‌بادی‌هایی هستند که مسیرهای سیگنال التهابی و مواد شیمیایی را که به ایجاد پولیپ بینی کمک می‌کنند هدف قرار می‌دهند و معمولاً از طریق تزریق وارد بدن می‌شوند. این داروهای بیولوژیک برای درمان آسم متوسط ​​تا شدید استفاده می شوند.

  • تغییر شیوه زندگی برای درمان پولیپ بینی

جدای از داروها و جراحی، عادات منظمی وجود دارد که می تواند به مدیریت پولیپ بینی و جلوگیری از عود کمک کند.

برای مثال، بهداشت خوب برای پاک نگه داشتن بینی و سینوس ها از باکتری ها و ویروس هایی که می توانند باعث التهاب مجاری بینی شوند، ضروری است. بهداشت خوب شامل شستن مرتب و کامل دست‌ها و استفاده از اسپری نمکی (آب نمک) بدون نسخه یا شستشوی بینی برای شستشوی آلرژن‌ها و سایر محرک‌ها از مجرای بینی است.

استفاده از داروهای آلرژی و آسم نیز می تواند به جلوگیری از تورم و تحریک در بینی و سینوس ها که ممکن است منجر به پولیپ شود کمک کند.

سوالات متداول

تصویر نویسنده
میلاد توکلی

میلاد توکلی

از سال 95 کار تولید محتوا را شروع کردم و علاوه بر اینکه حدود 5 سال است که در بخش پزشکی فعالیت دارم، علاقمند به تولید محتوا در این زمینه هم هستم.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

مهسا

1 سال پیش

من پولیپ بینی دارم یعنی باید عمل کنم؟
پاسخ دهید
0

ادمین

1 سال پیش

اگر با دارو های تجویزی مشکل برطرف نشه بله باید جراحی انجام بشه
پاسخ دهید
0

جستجو

جدیدترین مقالات